Jullie hebben waarschijnlijk helemaal gelijk. Eerst doormeten en dan proberen het probleem te vinden. Helaas is mijn kennis van elektra beperkt en heb ik alleen een simpele multimeter. Ik heb hulp in geroepen om mij te helpen de boel door te meten. Gaat ergens in de aankomende 2 weken gebeuren.
Dan moet die "hulp" wel een amperemeter bij zich hebben die behoorlijk wat ampere's aan kan...
Chrisoot zei:
...Motoren worden wel erg warm. Accu's worden ook warm net als de regelaars, niet heet.
Motoren mogen wel warm worden, maar niet heet. Dan verliezen de magneten hun magnetisme en kun je nieuwe motoren aanschaffen. Accu's en regelaars idem, niet i.v.m. magnetisme, maar hete accu's is niet goed i.v.m. eventueel doorbranden en loslaten van connectors (=geheid kortsluiting) en regelaars die erg warm worden duiden erop dat je opgenomen vermogen erg dicht bij het maximum komt wat de regelaar aankan. En dan is één sliertje wier om je schroef genoeg om de zaak te laten doorfikken...
Chrisoot zei:
Wel vind ik het erg vreemd dat wanneer de accu's zodanig leeg raken dat mijn ontvanger er mee stopt (<3.5v) Ik de boel uit schakel en dan de accu's door meet, deze nog 8.6v aangeven. Van de 8.4v die de accu normaal heeft. Naar mijn inziens is de accu dan nog vol?
Nee, maar door de stromen die de motoren trekken, slurpen ze de accu erg snel leeg, tot onder het voltage wat je ontvanger nodig heeft om goed z'n werk te doen. Als je de boel dan uitschakelt, en het voltage van de accu's meet, hebben die ondertussen even kunnen "uithijgen" en is het voltage weer "normaal".
Vergelijk het een hardloper die alles uit de kast haalt: Tijdens het lopen kan hij niet praten; heeft hij z'n ademhard nodig om z'n loopspieren van zuurstof te voorzien. Een minuutje na de wedstrijd kan hij misschien een kort interview geven, maar ga geen diepgaande filosofische discussie met het aan over het bovenzinnelijk denken van het Zen-boeddhisme, want daar heeft hij op dat moment echt nog geen adem genoeg voor. Dan moet hij eerst eten en drinken. (Lees: je accu moet eerst geladen worden)
Zou je telemetrie in je boot hebben, dan zie je op het display het voltage van je accu's neer beneden knallen zodra je gas geeft. Je accu is dan echt tegen het einde van z'n latijn...
Chrisoot zei:
Zou het mogelijk zijn de accu's zich niet snel genoeg kunnen ontladen? Zou ik dan meer hebben aan een accu met meer ampère of juist met meer volt? Of een hogere c rating?
Kijk eerst naar de bron! Je motoren, de aandrijflijn en/of je schroeven. Die combinatie zuipt waarschijnlijk stroom. Dat kan meerdere oorzaken hebben:
- Slechte motoren (zijn er vrijwel niet meer, maar oké.. 't zou kunnen)
- Wat verbruiken ze zonder aangekoppelde schroefas? Klopt dat een beetje met de specificaties van de fabrikant?
- Uitlijning van motoren en schroefassen: loopt dat allemaal soepel? Lopen de schroefassen soepel zonder aangekoppelde motoren? Zonder vet in je schroefaskokers moet je de schroeven rond kunnen draaien als je er tegen blaast.
Wat voor koppelingen heb je tussen de motoren en de assen? Starre koppelingen, cardans of dubbele cardans?
- Wat voor schroeven hangen onder het schip? Hoe groot? Vuistregel met borstelmotoren is dat de diameter van de schroef niet groter mag zijn dan de diameter van de motor.
Pas als deze punten allemaal in orde zijn, moet je kijken naar andere dingen, zoals je accu's.
Een hogere C-waarde? Bij een goed lopende boot (speedkanons uitgezonderd) trekken de motoren niet dusdanige stromen dat een "normale" accu het niet aan zou kunnen. Ik heb het tenminste nog nooit gehad, en ik heb in de loop der tijd toch aardig wat scheepjes gebouwd, zowel snel als krachtig. Ook mijn "pliesieboot" moest het doen met "gewone" Lipo's, zonder extra C-waardes of wat voor commerciele bullsh*t dan ook. Ze heeft ook gevaren met "ouderwetsche" Nicads vanmeer dan 6 jaar oud; "nema problema", zoals ze Bosnië zeggen.
Nog meer volt is ook geen optie. Sowieso loop je het risico dat je model ondersteboven gaat (zo te zien vaart ze nu al op het randje van wat de romp aankan) maar je vaarbeeld gaat er ook niet op vooruit. Oh, en de bestuurbaarheid ook niet, trouwens.
Meer ampere's? Tja... Da's ook vaak meer gewicht... Moet je weer verplaatsen... Kost meer vermogen... Dus meer ampere's...
Chrisoot zei:
Motoren vragen te veel vermogen? Omdat ze nog in moeten draaien? Of gebruik ik een verkeerde set up? Ik wil de set up wel plaatsen als iemand hier over wil mee denken.
Het lijkt me een goed plan als je je setup inderdaad hier neerzet.
Dan kunnen wij tenminste met gegevens gaan stoeien, in plaats van "ins Blaue hinein" filosoferen...
Plaats dan ook wat foto's van het geheel, dat maakt het verhaal wat makkelijker.