Bouw van een Ka-8B (Cliff Charlesworth)

Ik heb de maat genomen vanaf de basislijn(de lijn onder de romp op de tekening) tot onderkant spant.
Vervolgens heb ik op het triplex een lijn gezet haaks op de kant(zie zwarte lijn op plaatje)
Daarna heb ik de maat (X op het plaatje) gebruikt om de hoogte te bepalen.

Houd er rekening mee dat een aantal spanten niet haaks op de basislijn staan en dus onder een hoek gemeten worden.

Arie+Kraak_bouw_Ka-8B_plaataftekenen.JPG.small.jpg


ik zal thuis wel even een foto maken hoe ik dit precies gedaan heb.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp dan heb je op een plaatje triplex de hoogte, basislijn tot onderkant spant, afgetekend en daarna het spant aan dit plaatje bevestigd met tape o.i.d.

Pendelaar
 
Evert,

Ligt het project met de Flair kit nu stil ?
Begonnen in 2003, weldra komt het vervolg lees ik maar het is nu bijna 2008.
Ben benieuwd naar de overige foto's.


Pendelaar
 
Bedankt voor de verdere info.
Wat mij wel opvalt dat de Flair kit wel veel meer gebruik maakt van spanten dan je zou gebruiken als je vanaf de tekening van Cliff bouwt.
Op de tekening zie ik maar een spant of 4-5 en bestaat de staart uit horizontale en diagonale latjes van 5 bij 5 mm.

Ik ga maar weer eens de tekening bestuderen en een kit, ja ze zijn er toch, heb ik eventueel ook gevonden en tegenwoordig met de sterke euro valt dat weer mee.
Zal binnenkort beslissen: of via tekening of via Flair kit.

Pendelaar
 
Wing joiner

Arie, De wing joiner bij de Ka 8 van Flair is een stalen lat van 290 x 14 x 2 mm
Achter zit een stalen staaf met diameter 5mm en lengte 130mm
 
Ik zit met de volgende keuze:

a. Voor hoogte 1 servo in de romp net achter de cockpit.
b. Voor hoogte net als Evert twee micro's en het meergewicht voor lief nemen.

Iemand een leverancier voor een bijpassende wing joiner?
 
Bij mijn Grunau baby heb ik een servo voor de hoogte voor in de romp. De aansturing geschied vervolgens met zo'n gele dikke bowdenkabel. Had ik destijds liggen. Nu baal ik ervan. De trim verloop waanzinnig. Nu zou ik een carbon pijp nemen van Ø6mm. Verloopt nimmer en nooit niet meer. Dan heb je alleen nog maar last van het uitzetten en krimpen van de romp........
 
Oke, daar denk ik dus nog evenover na.

Dan ben ik dus nog steeds op zoek naar een geschikte wingjoiner.
heb even contact gehad met hobby-in. Ze hebben alleen een 12x2 met huls.

Zou dit sterk genoeg zijn?
Iemand enig idee waar 14x2 met huls kan krijgen is?
 
Deze week met al die rare dagen hier en daar wat kunnen bouwen.
Ik heb de sleepkoppeling gemaakt en geplaatst en de neus opgevuld met reststukken balsa.
Na veel schuren en hier (en daar een beetje vals spelen met de bandschuurmachine) is het een mooi neusje geworden.
Ook ben ik bezig de mal voor de canopy vorm te geven.(wat een klus dat geschuur)
Ik ga proberen deze te maken van met geblazen kunstof fles en een heatgun.

Ik zal binnenkort weer wat fototjes plaatsen.

Oh en ik ben de honderd uur grens gepasseerd
 
Laatst bewerkt:
prachtig die rompconstructie

maar wat ik mij afvraag, hoeveel heeft die tekening gekost? en hoeveel zal het je kosten om hem volledig vliegklaar te krijgen? als ik dat mag vragen.

nog veel succes met deze Ka8 en ik blijf dit volgen;)
 
Back
Top