Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Dank heren voor de bewondering! Heel fijn dat mijn bouwverslag en werkzaamheden gewaardeerd worden! Hopelijk dan ook leerzaam voor anderen.

@busking,

Mooi uitgewerkte patrijspoorten! Zeker netjes gedaan en dat heeft mij tevens weer inspiratie. Ik moet mijn patrijspoortjes ook goed uitdenken. Enig nadeel bij mijn schip is dat de poortjes er aan de buitenkant niet op zitten.
Dussss, dubben dubben en dubben. Wat te doen. Als ik die er wél opzet, wordt het misschien geen gezicht. Als ze er juist niet op komen, is het wel origineel.
Goed over nadenken dus.
Wat ik me overigens wel afvraag, is waar je de miniatuur pijpensnijder vandaan hebt! Ben het gestuntel met de dremel/ijzerzaag een beetje beu en het wordt nooit netjes recht. Daarbij is het lastig om kleine ringetjes te snijden met een dremel.

Wellicht een proefstukjes maken om te kijken wat passend is.

• Like
Reactions: T56
Jeremy, Er zijn stalen doorslagpijpjes in diverse maten. Misschien is een gaatjestang ook een optie, bedenk ik opeens. Mijn vader had wat materiaal om leer te bewerken. Daar zijn wat doorslagpijpjes en ook een gaatjestang van overgebleven. Je moet wel mazzel hebben dat het net de juiste maat is. Gr. Klaas.

Ik zal eens rond gaan kijken! Misschien dat een normale buizensnijder het ook wel wil doen. Maar eens gaan expirimenteren

De buizensnijder gebruik je om je pijpjes op lengte te snijden en de gaatjestang om de ruitjes uit te "knippen". Heb er wel erg in dat de buizensnijder het materiaal wel iets naar binnen "knijpt" en je het randje er even uit moet vijlen. Op een van de filmpjes zie ik op de Elbe nog wat patrijspoorten met een dunne flens buiten op de romp. Gr. Klaas.

Als je in je buis een metalen buis/staaf steekt van de binnen diam. van de buis dan snij je zonder dat materiaal naar binnen te knijpen.
Pas dit regelmatig toe voor messing buis van min. 3/2 mm diam.
Het is nog gemakkelijk ook , die kleine ringetjes blijven dan rond de staaf zitten.

Klaas,
Klopt! Als eerste monteur installatietechniek weet ik uit ervaring hoe dat gaat met buizen snijden. Alleen zijn de snijwieltjes erg dik, ze zijn eigenlijk heel bot. Vandaar dat ik vroeg over andere mogelijkheden.
Overigens is het bij de Elbe wel nog met patrijspoortjes, maar kijk ik naar de Seawolf (ex
Clyde) dan zitten ze er niet meer.

Isola,
Daar had ik nog niet aan gedacht! Zal eens kijken of er ergens een metalen staaf is die ik er in kan doen tijdens het snijden. Wellicht ga ik zo nog even een buizensnijder halen om het te proberen.

Die kleine pijpensnijdertjes? Bouwmarkt. Hornbach en een keer een bij een ijzerwarenwinkel. Extra mesjes gekocht.
Tips om het inklinken/walsen tegen te gaan is idd passende binnenbuis. Soms is dat inklinken ook een voordeel... haha... want zo kreeg ik het rubberen tonnetje mooi klemmend.... als je met een oplappertje bezig bent en een groter gaatje moet boren... geen zin hebt een dure boor door te jassen... moet je toch wat? Maak je je eigen freesje voor een feestje. En dat ging heel goed. Er zat ook nog een spantje verder weg, ingedekt. Daar moest ik ook nog doorheen... voor een servodraadje door te kunnen voeren.

Het braampje schuur je met waterproof schuurpapier 400 zoiets... zo weer weg. Water of olie.
Bij het doorverbinden van buisjes en slangetjes is een oploopje soms ook wel handig.
Nja... en heb nu weer een draaibankje staan voor als het echt serieus werk wordt. Maar het patrijspoortje was nog kunst en vliegwerk. Je moet toch wat?

Maar hoe zien de originelen er uit? Dan komt het idee vanzelf bovendrijven.

Want wellicht kan je die laten snijplotten en plakken op zelf getekend formaat. Gelijk je lasnaden. Binnendiameter met buis uiboren, plastic glaasjes stansen met hitte uit de CD dekseltjes en lijmen met canopy glue (Hobby-In, te Waalwijk) een water en branstof vaste vinyllijm die semi-glashelder opdroogt, het kunststof niet aantast. Binnenzijde romp kan je nog extra glashelder fenster aanbrengen tegen serieus water-indringen, dat kan dan ruwer?

Bijlagen

• DSC_2384-LR.jpg
    DSC_2384-LR.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 240
  • DSC_2382-LR.jpg
    DSC_2382-LR.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 243
Laatst bewerkt:
Zo, het is een tijdje stil geweest, maar heb desondanks toch nog wek het een en ander kunnen doen.
Ik ben verder gegaan met het bedraden van alles. Het is nog niet klaar maar het uitdenken van waar alles moest komen is klaar en grotendeels toegepast.

Gaatje in de romp gemaakt voorafgaand aan het spuitwerk, waar de koelwaterpomp op komt. Dit is allemaal aangesloten en is gereed om getest te gaan worden.

Volgende stap is om een verdeelblok te maken waar de 6v en 12v accu op komt, dan kan ik daar af tappen. Deze accu's worden vooraf geschakeld met een aan uit schakelaar voordat het gevaren gaat worden.

Even een paar plaatjes

De pomp, regeling en miniswitch.
185.jpg

186.jpg

Voorin wordt het steeds voller.
187.JPG

Inmiddels alles voor stroom is gelabeld en tot aan voren getrokken. Later kan ik beginnen met een verdeelblok.

188.JPG

En totaal. Begint wat te worden

189.jpg

Tot zover weer even.

Laatst bewerkt:
Dit ziet er allemaal zeer netjes geordend uit, heb echter 1 vraagje.
Kan je er later nog bij als het dek er op zit? Kwestie van defecte onderdelen ooit te kunnen vervangen.
vgr Marc

netjes hoor Jeremy mooi overzichtelijk de electra , en de romp met roer :worship: vakwerk.
Dankje Erwin. Ik doe mijn best en dit is mn eerste bouw vanaf een tekening. Ik probeer kritisch te zijn maar mijn kennis gaat nog niet zo ver. :)

Dit ziet er allemaal zeer netjes geordend uit, heb echter 1 vraagje.
Kan je er later nog bij als het dek er op zit? Kwestie van defecte onderdelen ooit te kunnen vervangen.
vgr Marc
Marc,
Dankjewel voor je compliment:)
Ik heb ales zo gemaakt dat het demonteerbaar blijft. Dat houdt in, alles zit geschroeft waar ik ng bij moet kunnen. De opbouw ligt redelijk ver naar voren, en dat betekent dat ik zelfs nog bij de boegschroeven kan komen om deze te demonteren mocht dat nodig zijn. Ontvanger ligt ook los, maar tussen schuim. Gaat dus niet trillen, maar kan er nog steeds uit. Pomp is ook demonteerbaar.
Ook de rookgenerator kan er nog steeds uit en staat klem tussem schuim. Zo blijft alles tijdens het varen goed zitten, maar blijft voor onderhoudt nog altijd bereikbaar.

Als je er maar bij stilgestaan hebt komt het wel in orde, en zo te lezen heb je er goed over na gedacht.Succes met het vervolg
vgr Marc

Klopt Marc, elke keer als ik iets inbouw, probeer ik het te beredeneren. Ik bouw nooit iets klakkeloos in. Zie net dat de rol van mn ankerwinch ook scheef is, maar even naar kijken dus.

Weer een stukje verder met de elektra. Voor in het schip een verdeelblok gemaakt waar ik zowel 12v als 6v kan af tappen. Het streven was om deze week alles wat nu in de boot zit, werkend te krijgen. Dat is gelukt op de roer servo na. Deze moet nog signaal hebben, en dan werkt die ook.
De pomp is in mijn belevenis nog een wat lawaaiig. Misschien wanneer de opbouw er op zit zal het gaan meevallen, maar dat moet nog uitwijzen. Als dit wel irritant gaat worden moet ik op zoek naar een alternatief.

Rookgenerator is gereed, deze zit op het gaskanaal er bij en wordt dus gedoseerd rook gegeven, ook hierbij, het werkt maar de hoeveelheid is me nog wat teveel. Even afwachten dus.
Boegschroeven werken nu ook door middel van een regelaar, het CTI'tje heeft wel de hoge piep, maar niet irritant, immers gebruik ik hem toch niet continu.
Mini switches voor de rookgenerator en waterpomp zijn ook klaar en schakelen dus netjes uit en aan als ik dat wil.

Door alles wat ingebouwd is, is het schip alweer ietsjes zwaarder, maar ik heb de indruk dat er nog ruim voldoende over is voor de opbouw. Het schip ligt in zn geheel zo'n 2cm te hoog, schroef steekt nog uit het water en bij de ankerkluizen moet ie nog een stuk naar beneden. Mocht het te zwaar worden met opbouw erbij, dan kan ik altijd het lood nog uitboren om wat gewicht te besparen.

De aan en uit schakelaars zijn voorzien van indicator leds, dus dat maakt het makkelijk en overzichtelijk wanneer het schip in zn bok staat. zo vergeet ik het niet uit te zetten.

Voor nu even een foto en een filmpje

Indicatieleds, voor elke schakelaar 1.
190.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt eer van je werk Jeremy! Ziet er goed uit en de motor heeft power zat. Ook een mooi straaltje koelwater. Wordt een snelle jongen (of dame?). De piep van de CTI regelaar in de motor valt aardig weg in het lawaai van de boegschroef. Als de boot straks is dicht gebouwd valt het helemaal niet meer op. Succes verder met de opbouw. Gr. Klaas.

Dankje Klaas,
Ja ze wordt een tikkie te snel, maar dat geeft niet. Ik heb liever iets power over voor het geval ze ergens vast komt te zitten. Ik geloof je met die regelaar, het zal vast meevallen, de romp is nu helemaal open dus ja. Koelwater is naar mijn idee ook wel oké, misschien nog iets van een perlator er in plaatsen zodat er iets van lucht doorheen zit, zo lijkt het realistischer. Maar dat komt ooit nog wel.

Nou! Da's een behoorlijk uit de kluiten gewassen badeend!
Plasjes doen in bad, een beetje briesen, beetje drammen ;)
Mooi hoor!
Gr Bas

Haha, dat is het zeker. Kan ook niet wachten om dr eens te testen op open water. Helaas even wachten tot de mat zwarte verf er over kan, dan kunnen de roeren er definitief op en kan er een proefvaart plaatsvinden. Uiteraard ga ik dat filmen en posten.

Net even door mijn verslag gescrolled op een normale pc. Ik kom er achter dat sommige foto's echt barslechte kwaliteit hebben. Tijd voor een echte camera om foto's te gaan nemen zodat ze ook scherper zijn waarbij de detaills ook goed zichtbaar zijn. Ik wilde foto's gaan plaatsen van de patrijspoortjes, maar die moet ik morgen maar even schieten met een fatsoenlijke camera. Nog eventjes wachten dus.

Back