Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BKu, 18 okt 2024.

1. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Heb daarmee zover ik weet niets fout gedaan, zo heeft BB het standaard gemaakt.
    Is in de mal zo in vorm getrokken en kan je hierdoor geen diepte gemaakt worden...
    Probleem is dat het niet gaat lukken om de BB ankers goed in te trekken omdat dit zoals het is gemaakt echt niet mogelijk is...
    IMG_0186.JPG

Laatst bewerkt: 26 okt 2024
  2. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Hallo Hans,
    Ik kwam idd tot de ontdekking dat het inzagen geen goed idee was, en heb toen naar jouw foto's gekeken hoe jij dit opgelost had. Ben nu passtukken aan het maken om de tussenligger te verlagen.
    gr.
    Bert

3. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Bert,

Zo blijft de sterkte en vervorming veel beter dan inzagen....:)
    Als je de foto's van m'n SMIT NEDERLAND die ik donderdag voor je gepost heb bekijkt zie je veel meer dingen wat ook misschien handig is voor je en hierdoor veel extra werk kan besparen...

groetjes: Hans

4. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hans, Dat zijn mooie versterkingsbalken onder het vaste dek. Zelf heb ik geen dwarsverbanden in de romp gezet. Bij mij heb ik één 12 Volt 7 Ah accu in de lengterichting en de andere er dwars voor. Één accu heeft voldoende capaciteit, maar met de tweede had ik gelijk voldoene ballast. Nog een klein zakje met lood kogeltjes in de scheg tussen de straalbuizen. Hieronder een plaatje van het "ruim". Had allemaal wat netter gekund, maar het werkt nog steeds goed. Op de foto van het echte schip evenals op de tekening zie je dat de ankerkluis aan de onderkant veel dieper is, waardoor er meer plaats is voor het dikke stuk van het anker onder de vloeien. Wel een misser van Billing Boats. Gr. Klaas.

20241026_220503.jpg

Screenshot_20241026-201207_Gallery.jpg

HANS BERTING vindt dit leuk.
  5. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Hallo Hans,
    Ik moest die balken erin zetten om de romp weer in zijn vorm te krijgen. Nooit verder gekeken dan dat mijn neus lang was en dat er een rand onder het dek moest komen.
    Jouw fotos had ik nog niet, en toen ik ze kreeg vroeg ik me al af waarom dit bij jouw verlaagd was. Dat werd dus vandaag duidelijk
    Ik heb al veel dingen gezien die ik niet begreep vanuit de tekeningen, je fotos gaan een grote hulp voor me zijn.
    Mooie foto van dat anker, nu begrijp ik hoe het hoort te zitten, en dat gaat idd moeilijk worden.
    Gr.
    Bert

k-k en HANS BERTING vinden dit leuk.
  6. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Trek het jeniet aan hoor Bert. Ook ik heb bij de bouw van dit schip diverse fouten gemaakt. Gelukkig één en ander kunnen corrigeren en een paar dingen laat ik dan maar zo. Veel plezier van Hans zijn foto's en nuttige info van een oud bemanningslid gehad. En dat allemaal via dit Forum! Gr. Klaas.

7. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Mijn model is ook niet helemaal perfect....

Gr. Hans

k-k vindt dit leuk.
  8. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Maar we doen in ieder geval ons best Hans! Ook door elkaar te helpen. Gr. Klaas.

9. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Een SMIT NEDERLAND zonder aanpassing van het anker.

gr. Hans
    SMIT NEDERLAND.jpg

k-k vindt dit leuk.
  10. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Dat vind heel acceptabel. Teken ervoor als me dit lukt.

11. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Trekkend aan een werkvlot met kleinzoon als Towmaster. Dacht in 2011 in de jachtavenhaven van Zuiland. Tot 2009 lagen we er met onze zeilboot. Daarna was ik een aantal jaren invalhavenmeester. Gr. Klaas.

IMG_4411 Bootjevaren in Zuidland.JPG

ozy, Herby63 en BKu vinden dit leuk.
  12. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Laatst bewerkt: 29 nov 2024
    k-k vindt dit leuk.
  13. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Vergeet niet de kielbalken de bodemplaat er vooraf in te leggen. En de complete boot weegt vaarklaar 9,5 kg. Waterlijn voor aan onderkant ankerkluis en achter 2 cm onder het berghout. Zal ook wel op de tekening staan. Wel belangrijk is om de boot aan de achterkant diep genoeg te leggen. Anders trekken de schroeven (op achteruit) lucht. Gr. Klaas.

14. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Het beviel me niet met het BB messing anker hoe het eruit zag en had nog een ander BB SMIT NEDERLAND anker set liggen en dit geprobeerd om te kijken of het wat beter werd...
    Deze is iets anders van grootte en vorm en past wat beter, is natuurlijk niet perfect zoals het hoort te zijn want de ruimte van kluisgaten is er niet....
    Dit lijkt exact hetzelfde anker te zijn op een foto van een SMIT NEDERLAND die ik gisteren als voorbeeld had geplaatst.

P1041700 2024-10-27 zo 10.15.JPG P1041701 2024-10-27 zo 10.16.JPG

Laatst bewerkt: 27 okt 2024
  15. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Wie wat bewaard, die heeft wat.:)

16. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Inmiddels heeft mijn Smit Finland beide ankers weer in de kluizen hangen. Achteraf gezien viel de klus mee, maar dat is meestal het geval als het lukt. Was wel spannend, want voor je het weet smelt de romp te ver weg. Soldeerbout in het gat, warm laten worden en gelijktijdig drukken. Aan SB viel de kluispijp er uit, maar bleef aan BB kant gelukkig hangen. De ankers een beetje getordeerd voor een betere aansluiting tegen de romp. Gelijk de schacht voorzien van kit om te voorkomen dat de ankers wegdraaien. Als de kit is uitgehard de doorgeknipte kettingen repareren, de hoofdschakelaar en de slang aan de monitor monteren. Kwastje verf erlangs en dan staat ze weer klaar voor volgend jaar. 100% is het niet geworden, maar toch een verbetering. Twee plaatjes om het verschil te zien. Gr. Klaas.

Schermopname (41).png

Schermopname (42).png

ozy, HANS BERTING en Herby63 vinden dit leuk.
  17. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Ziet er zo al een heel stuk beter uit, goed gedaan....

Bert,
    Heb je ook dezelfde zwarte ankers?

groetjes: Hans

18. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Hallo Hans,
    Nee helaas, ik heb die messing ankers.
    Gr
    Bert

19. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Hallo Klaas,
    Ik zie geen plaatjes, maar komt misschien omdat ik niet op de PC zit, want ik ben onderweg.
    Gr.
    Bert

20. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Dat zal het zijn Bert. Hans reageerde er op, dus hij heeft ze wel gezien. Hier nog een plaatje van de bouw, waarop ik d.m.v. pijltjes heb aangegeven hoever in de pijpjes naar binnen heb gedrukt. Net tot aan de knik tussen romp en ankerkluis. Geniet lekker van je vakantie! Gr. Klaas.

RIMG0762 ankerkluizen.jpg

Deel Deze Pagina