Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BKu, 18 okt 2024.

1. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Ik denk dat ik voor een sateprikker ga die ik krom trek en aan een kant een beetje afschuur.

2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Kijk maar wat je voor handen hebt Bert. Schat dat het in het echt 80 x 40 mm is. Mijn voorkeur gaat uit voor metaal. Als je de verf beschadigt watert het hout in. Bij mij Smit Finland heb ik styreen kimkielen gemaakt met daaromheen 1 mm RVS rond. Her en der wat kale plekjes op het rond. Bedenk dat de boot vaarklaar 9,5 kg weegt en als je dan ergens langs schuurt is de verf zo beschadigd. Doorgaans vaar ik met beleid, maar af en toe raak je wel eens iets. Al moet ik toegeven dat veel schade ontstaat bij het vervoer. Aan de andere kant heeft je "werf" naast nieuwbouw- ook reparatiepersoneel toch? Kwestie van een andere pet opzetten hier.:) Gr. Klaas.

3. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Kimkielen maken
    De tweede laag kimkielen erop gezet. Hiervoor dikke bamboo satepennen gebruikt. Bamboo heeft dus duidelijk andere eigenschappen als hout, want het krom maken was niet zo makkelijk wat ik had gedacht. Bamboo neemt ook slecht water op.

Laatst bewerkt: 30 nov 2024
    ozy, HANS BERTING en k-k vinden dit leuk.
  4. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Ziet er goed uit....

Hierbij foto's die je wilde hebben van de "deurtjes" in de verschansing van m'n SMIT NEDERLAND.
    Ik heb de verschansing op de plek waar de deurtjes kwamen afgetekend maar niet doorgezaagd om z'n stevigheid te behouden en vervorming te voorkomen.
    Daarna met een kleine dunne vijl 2 groeven aan buitenkant en ook de binnenkant gemaakt.
    Verder wat bewerkt zodat het beter op een "echt" deurtje lijkt....
    groetjes: Hans

IMG_0158.JPG IMG_0157.JPG IMG_0248.JPG
    IMG_5791.JPG
    P1041275 - 19-05-2017 13.56.JPG P1041276 - 19-05-2017 13.55.JPG
    P1380229.JPG P1380230.JPG

Laatst bewerkt: 22 nov 2024
  5. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Jaaaah, mooie foto's van het deurtje en de rand op de verschansing. Dit is dus eigenlijk een ronde buis en geen afgeplatte plaat.
    Hier ga ik ook eens over nadenken of ik dit niet van een bamboe sateprikker kan maken.

6. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Ondersteuning en inzet dek maken
    Voor de compleetheid van het bouwverslag, nog even het stukje over het inleg dek en de dwarbalken.
    Om dus het dek erin te krijgen moesten de dwarsbalken er weer uit en heb ik verlagingstukjes gemaakt.
    Deze samen met de dwarsbalken er weer ingezet en geschilderd.
    Ook de bodemplaat erin gezet, nadat ik deze met de airbrush gespoten had. Ook hier weer wat geleerd; ga met vulmiddel over het hout heen en schuur het op voordat je gaat spuiten, want de nerven krijg je niet weggespoten.
    Daarna het inzet dek gemaakt, geprobeerd om het 100% pas te krijgen. Bij het passen leek het exact gelijk te liggen, na het lijmen zit er aan een kant toch jammer genoeg een randje van 1 mm. Zal tzt eens kijken of de klemmetjes die Klaas gebruikt nog ergens te krijgen zijn in NL.
    Ook nog geprobeerd het dek wat op te duwen met een ondersteunigsbalk, maar vreemd genoeg past dan de andere kant er gewoon niet meer in.
    Voor nu is het wat het is.

Op naar de volgende uitdaging: de verschansing erop en de juiste hoogte maken. Sowieso is onderdeel 43 (voorkant) veel te hoog want het sluit bij het passen voor geen meter aan bij onderdeel 41, terwijl onderdeel 41 wel mooi aansluit bij onderdelen 42 (achterkant).
    Ook zie ik in Hans zijn foto's wat de juiste hoogtes moeten zijn van de verschansing. Ook hier nog even over nadenken of ik dit wel 1-3 mm korter wil maken met alle risico's van dien.
    In er iemand is met goede tips hoe dit te doen, dan hoor ik het graag.

ozy vindt dit leuk.
  7. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    even een vraagje, wordt het een varend model?
    en zo ja is het dan verstandig om de dwarsliggers te plaatsen, het wordt dan wel moeilijker om in het ruim te komen bij de apparatuur.
    groet Piet

8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bert, Even over het potdeksel, oftewel de bovenkant van de verschansing. In de bouwdoos zat een stuk plastic profiel dat ik veel te lomp vond. Op de echte schepen is het zo te zien buisprofiel. Mijn verschansing is van dunne plaat (0,7 mm) en voor het potdeksel is zwarte isolatiekous gebruikt. Hier de koperdraad uit getrokken en in de lengte open gesneden. Over de verschansing gedrukt en gefixeerd met CA-lijm. Voordeel is dat het niet meer geschilderd hoeft te worden en binnen en buitenkant van de verschansing vooraf geschilderd kan worden. Kijk maar eens of dat met de dikkere houten verschansing ook haalbaar is. Gr. Klaas.

9. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Hallo Piet,
    Nee, het is niet de bedoeling op dit moment om er een varend model van te maken. Ik heb hier in de buurt nergens water (behalve zee) waar ik zou kunnen varen.
    Wel probeer ik in ieder geval de boel zo te maken dat het ooit varend te maken is. Als ik naar foto's kijk van varende modellen en kijk hoe laag de dwarsliggers zitten, dan zou het m.i. mogelijk moeten zijn om de motoren, zender en accu erin te krijgen.

gr.
    Bert

10. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Die openingen hoef je je geen zorgen over te maken Bert. In mijn Smit Finland staat één 12 V. 7 Ah. loodaccu tussen de motoren en de andere er dwars voor. Dan is er nog maar weinig ballast nodig om het schip af te ballasten op de waterlijn. Totaalgewicht is dan ongeveer 9,5 kg. Gr. Klaas.

11. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Hallo Klaas,
    Ik was ook al tot die conclusie gekomen dat de bijgeleverde strip veel te dik/lomp was. Ik had al gekeken met gewoon stroomdraad wat ik heb liggen voor 230V, maar de 2 mm verschansing is daarvoor te dik. Ik ben nu aan het experimenteren met de dunne sateprikkers. Dit zou heel erg overeenkomen met de werkelijkheid, nadeel is dat bamboo zich zo lastic laat buigen zoals ik het wil. Heb het al in de snelkookpan gehad, maar dat maakt weinig uit met in heet water stoppen.
    Wordt vervolgd.

12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Bert, Heb je al eens aan alu breinaalden gedacht? Zou toch eens een stukje van die draadmantel proberen. Eventueel een beetje warm föhnen. Zit net van de mantel van 1,5 mm trekdraad een berghout om een sleepbootje te fröbelen. Zie wel wat het wordt. Op dat scheepje moet ook nog een potdeksel komen. Maar eens kijken bij de onbegrepen stukken. Heb een stuk 1mm RVS rond afgeknipt, maar vrees dat die toch nog te stug is. Maar de raderen draaien. Ga eerst eens soepballetjes draaien voor de "admiraal". Succes! Gr. Klaas.

13. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Verschansing plaatsen
    De afgelopen dagen bezig geweest met de verschansing plaatsen. Dit ging eigenlijk zonder problemen. Het bijbuigen van de voorkant lukt zonder scheuren en paste redelijk goed. Dit deel is echter veel te hoog, en moest dus bijgewerkt worden. Dat was zoveel dat zagen de enigste oplossing was, ook dit lukte zonder kleerscheuren.
    De zijkanten gingen er ook prima op, alleen zag ik al snel dat de voorgevormde gaten waar de touwen voor de autobanden doorheen moeten scheef, ongelijk en op de verkeerde plaats zaten. Deze dus maar dichtgemaakt en die zal ik tzt juist plaatsen.
    Duidelijk werd ook dat de rest van de verschansing te hoog was als je dit vergelijkt me foto's van de boot zelf, het potdeksel komt daar boven op de verschansing steunen. Bij mij stak de verschansing diverse mm. boven de steunen uit. Ik zag al in de foto's van Hans dat de hoogtes van de verschansing niet goed waren, dus heb ik besloten om de stoute schoenen aan te trekken en de gehele verschansing bij te vijlen tot de hoogte van de steunen.
    Dat is gelukt, maar ik heb nu wel een tennisarm:)
    Kiertjes opgevuld met plamuur en bijgeschuurd.
    Voor het potdeksel heb ik besloten om er bamboe sateprikkers op te zetten. Na wat ge-experimenteer lukt het het beste om de bamboo stokjes een paar dagen onder water te zetten en dan te buigen. Breinaalden hebben we niet, en electriciteits draad vond ik niet strak genoeg.

ozy, HANS BERTING, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ziet er netjes uit, goed bezig zou ik zeggen.

15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Een hoop werk Bert, maar je hebt er wel eer van. En het wordt opeens een heel ander schip. Hier de mijne in ongeveer hetzelfde stadium. Dik 15 jaar geleden alweer. Gr. Klaas.

RIMG0771.JPG

Laatst bewerkt: 27 nov 2024
    BKu, HANS BERTING, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Potdeksel plaatsen
    Het potdeksel (rare naam, waar komt dat eigenlijk vandaan) gemaakt van sateprikkers erop gezet.
    Met een speciaal gemaakt tooltje het stokje aan een kant een beetje afgesneden zodat het mooi op de verschansing te lijmen was.
    Stukje voor stukje gedaan, ieder keer strak vastgeplakt met schilders tape.
    Randjes en kleine kiertjes opgevuld met plamuur en daarna alles glad geschuurd.
    Ik ben er redelijk tevreden mee.

Albert van Loon, ozy, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Goed bezig... :yes:
    Ziet er goed uit met deze saté prikker rand erop.
    Echt veel beter dan met de kunststof BB rand...

18. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Bij de oude houten zeilschepen gaat het horizontale houten dek over in de rechtopstaande romp
    De naad daartussen was uiterst gevoelig voor lekken en dus werd daar een plank overheen gelegd: het deksel.
    In deze verklaring blijft het woord pot onverklaard.

Een andere verklaring is dat er in vroeger dagen alleen door officieren gebruik gemaakt werd van, vaak het enige, toilet aan boord.
    Het klootjesvolk kon op de verschansing gaan zitten.
    Dat was hun pot, dus.
    Maar op zo'n scherpe stalen rand was het onprettig zitten, dus werd daar een houten plank over gelegd: het potdeksel.

Hoewel de tweede verklaring leuker en misschien ook wel aannemelijker, is komt de eerste verklaring het meeste voor in de nautische etymologie (waar ik me voor interesseer).

Albert van Loon, ozy, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    Veel schuurwerk
    Een kleine update dit keer, want veel werk is niet zichtbaar, maar kost wel enorm veel tijd.
    Ik heb randjes geplaatst in de spuigaten (ga er vanuit dat die openingen in de verschansing zo heten). Dit is geen onderdeel van het bouwpakket, maar maakt de verschansing wel mooi. Gemaakt van een versneden plastic kabelgoot, en met L530 en CA lijm vastgezet.
    Alle gaten waar de autobanden aan moeten komen dicht gemaakt, want deze zitten niet op de juiste plekken. Als het schuurwerk klaar is boor ik ze op de juiste plekken.
    De verschansing schuren is een zeer tijdrovend werkje, vooral de binnenkant gaat langzaam. Ik wissel het dan ook maar af met mijn ander hobby; LEGO bouwwerken maken.
    Momenteel is het schuurwerk aan de verschansing voor 75% klaar, zal blij zijn als dit achter de rug is.
    Wat materiaal aangekocht bij de webshop in Johannesburg, waaronder erg mooi berkentriplex en messing materiaal.

ozy, HANS BERTING en Marc w vinden dit leuk.
  20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bert, Een oude elektrische Braun tandenborstel getransformeerd tot schuurmachientje. Van de borstel de haren afgesneden en schuurpapier op geplakt. Maar je bent al bijna klaar. Gr. Klaas.

Herby63, Albert van Loon en BKu vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina