Bouw van "Stella" een locomotief met een hete luchtmotor.

Zo heb ik toch 90 graden faseverschil.
Ik heb alles volgens tekening gebouwd.
Het middelste gat is alleen voor het bepalen van de andere gaten.
20240806_114425 small.jpg

Groet,

Ruud.

Ja, zo is het duidelijk te zien :thumbsup:. Mijn vergissing was dat ik de positie van de werkzuigerkruk vergeleek met het gat in het midden van de schijf, maar dat is natuurlijk niet goed. De schijf is een excentrische "nok", en draait om het buitenste gat, dat opgelijnd is met de krukas. Mooi!

Groet,
Max.

Laatst bewerkt:
zo is het duidelijk te zien
Ik had ook een fout kunnen maken hoor, dit is mijn eerste Stirling motor, dus totaal geen ervaring.
Ik bouw even lekker verder en maak de locomotief af en ga daarna kijken wat het probleem is.
De motor is ook los van de locomotief te gebruiken, hij zit er als het ware los opgeschroefd.

Alle opmerkingen zij altijd welkom.....

Groetjes,

Ruud.

Gisteren een tijd bezig geweest om de stirling motor aan de praat te krijgen, hij gaf geen krimp !!!
Gezien dat je ook even in verwarring was over die 90 graden faseverschil: heb je wel het juiste faseverschil? Je zult niet de eerste zijn die een Stirlingmotor de verkeerdee kant op probeert te starten?

Bij mijn coffecup stirling kon ik het goed zien dat als ik de verdringer los heen en weer bewoog dat de werkzuiger op en neer wilde bewegen.
Als er echt geen aktie is zou ik de afdichtingen onderling eens goed bekijken, er mag bij een stirling geen lekkage naar binnen of naar buiten zijn.
Het is als het ware een gesloten systeem.

Brander voor de Stella maken.
Simpel brandertje van wat messing plaatjes.
20241004_115732 small.jpg

De handel zilver hardsolderen is een koud kunstje na een workshop van Wiel in Steijl.
20241004_121412 small.jpg

Zoals altijd gebruik ik wat teveel zilver, maar hij is wel vloeistof dicht........
20241005_090745 small.jpg

Ik had nog een mooi klein trechtertje om hem straks te kunnen vullen.
20241005_090849 small.jpg

Daar moet hij komen te zitten.
20241005_091046 small.jpg

En hij past prima !!!
20241005_091112 small.jpg

Nu nog een paar tandwielen aanschaffen en dan is het project weer gereed, Moet hem alleen nog aan de praat zien te krijgen.......

Fijn weekend en de groetjes,

Ruud.

Vandaag een hulpstukje gemaakt om de zaagfrees in de draaibank te kunnen gebruiken.
Dit om straks de spaken van de wielen van de Nestor wielen te kunnen maken.
Ik had al eerder een hulpstukje gemaakt om de wielen in de beitelhouder te kunnen klemmen.
20241011_135510 small.jpg

20241011_141723 small.jpg

20241011_141436 small.jpg

20241011_141453 small.jpg

Of het straks allemaal gaat werken gaan we nog zien.
In ieder geval zijn de voorbereidingen ook al leuk.

Fijn weekend en de groetjes.

Ruud.

Komt bij mijn ouwe heer weg,
Bijzonder om zoiets te hebben.

Een mini trechtertje in wording heb ik hier al een hele tijd liggen.
Tuitje nog maken en solderen.
Geen tijd voor.

Ja ik weet het Willum, maar ja ik ben soms bang dat iets niet goed vast zit of niet dicht is.
Dus dan maar toevoegen, zonde......

Oei Ruud?
Onzekerheid? Jammer.

Genoeg is genoeg
Goed is goed
Stop is stop
Boem is ho

7 december NVM Modelbouwdag in Houten.
Wie van deze groep gaan we treffen.
Wie van de groep die een hardsoldeer workshop hebben gevolgd in Steijl ??
Het lijkt mij leuk om weer even lekker bij te babbelen.
Ik ben er bij !!!

Groet,

Ruud.

Back