Bouw veerpont de Putter

Vandaag even mijn anker wat verbeterd(had hem al een tijd liggen). Moet nog wel even een beetje afwerken.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Is dit opgebouwd uit dunne plaat als een koker op elkaar gesoldeerd?

Maak je er nog een slag begrenzer op, of trek je het in de kluis alleen als versiering?

Hij is opgebouwd uit messing plaat van 0,05 inch dik.
Slagbegrenzer waar moet die dan? Hij wordt wel werkend namelijk.

Ik krijg het vermoeden als dat je dat even gauw heb willen maken
Met een branderdje en deze dunne plaat had dat soldeer werk er wel wat netter uit mogen zien
De tin vloeit als vanzelf naar de goede plek
mvg
Frederik:D

Frederik, niet iedereen heeft zoveel soldeer ervaring dat het er meteen uitziet alsof het door een edelsmit is gedaan.

Belangrijkste is dat het genoeg warm is, dan trekt de tin (of het zilver) vanzelf naar het heetste punt.

Vaak heb je ook dat de tindraad te dik is bij dun laswerk.
Dan krijg je als het draadje eenmaal gaat smelten meteen een hele druppel.

Ik ben er ongeveer 2 dagen mee bezig geweest. Ik heb inderdaad wel last van bolletjes tin ipv dat het mooi vloeit. Het grootste deel(bijna helemaal) is met de soldeerbout gedaan toen ik nog geen brandertje had. Misschien maak ik nog een keer een nieuwe als deze niet mooi wordt als hij zwart is.

hallo

als je te dikke tin hebt is hier een mooie oplossing

je slaat een stukje tin plat met een hamer
dan met een stanley mes en een ijzeren latje snijd je het platgeslagen stukje tin in de lengte doormidden
en hopla je hebt dunne soldeer tin
en brecht moet zo drie van deze ankers hebben
dus eentje maken en dan een malletje van trekken en daarna de rest in giet hars
dat geeft minder verbrande vingers
gr raf

Mooie strakke hut, die relingen zien naar "veel werk", of valt dat wel mee.
Heb voor de baggermolen ook een aantal meters nodig, zal nog wat worden.

Al een idee over welk materiaal je gaat gebruiken als ruit?
Bij mij in de hut zit plastic van cd doosjes, maar dat lijkt me bij jou wat te dik.

Mooie strakke hut, die relingen zien naar "veel werk", of valt dat wel mee.
Heb voor de baggermolen ook een aantal meters nodig, zal nog wat worden.Al een idee over welk materiaal je gaat gebruiken als ruit?
Bij mij in de hut zit plastic van cd doosjes, maar dat lijkt me bij jou wat te dik.

moet voor jou geen probleem zijn toch
mvg
Frederik

Koen, voor je ruitjes even naar Hornbach. Super spul hebben ze daar voor ruitjes, niet te dik, met een mesje snijdbaar.
Ze verkopen dat in de gewenste lengte.
Ik heb trouwens hier nog genoeg van liggen, hoeveel heb je nodig? Ik stuur je wel een stuk op.
Mvg Jan

mijn ruitjes zijn in verhouding met de rest van mijn kajuit dun, die is namelijk van 3mm triplex gemaakt. Hier vallen de ruiten ertussen terwijl op de 1:1 de ruiten aan 2 kanten uitsteken.:wink:

Back