Bouw Waterlady 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 19 mrt 2011.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ziet er goed uit, Stephan.

2. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    mooi hoor!!

3. jordihol

jordihol

Lid geworden:
    27 sep 2008
    Sturen

dag Stephan,

Ziet er erg goed uit tot nu toe!

zit met mijn eigen mini duw/sleepbootje ook met het stuurprobleem maar ga denk ik messingbuisje buigen en daar doorheen staalkabeltjes naar de ruimte ronde roerkoningen. Anderkant van de buisjes komen dan in de romp uit waar je je servo kan inbouwen... Dit aan beide kanten doen en de roeren onderling verbinden met een roerheveltje zodat die in ieder geval gelijk lopen!

Succes verders!

4. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo,

Een flinke tijd lang niks gepost in dit topic, maar stil gezeten heb ik ook niet echt. Het volgende is de afgelopen tijd gebeurd..

Na de opbouw ben ik verder gegaan met de roeren, volledig van hout op de as na. Wat zijn ze klein.

Een poosje later ben ik bezig geweest aan de boldertjes, volledig van messing en verzonken in het dek. Dit heb ik gedaan voor eventuele kracht(tjes) die er op komen te staan bij sleep of duwwerk.

Het resultaat:

Vervolgens ben ik verder gegaan met een slijtstrip op de zij van het bootje. Ook heb ik "zink anodes" geplaatst op de straalbuis en op het roer. Vond dit er net wat echter uit zien namelijk.

Daarna ben ik verder gegaan met nog meer details aan brengen op het schip. Bij de middelste duwpaal heb ik een trapje geplaatst (heb hier alleen geen foto van zie ik, volgt dus nog) en ben ik bezig geweest met de handreling rondom de opbouw.

Deze heb ik uit 2 delen gemaakt. Het eerste deel zit aan Sb tot aan de deur en vanaf de deur rondom naar Bb zit het 2e deel. Vervolgens heb ik de steuntjes ook geplaatst. Later heb ik deze aan de reling vast gesoldeerd.
    Ook heb ik een deurtje aan de achterkant geplaatst en een openstaand klapje gemaakt. Ik vond dit leuker en in het echt staat hij ook vaak open.

Eenmaal dit alles af vond ik het tijd voor een laagje verf van de opbouw.

Eenmaal weer binnen heb ik ook het onderwaterschip een kleur gegeven. Met de plakband ben ik niet zo blij maar voor een eerste laag dekt ie verrassend goed. Het afzetten doe ik wel met de blauwe kleur (zonder plakband). Het blauwe laat ik wel nog even op zich wachten want wil eerst nog e.a. bouwen voordat ik deze kleur erop zet.

De verf glanst nog omdat op moment van de foto de verf nog nat was ;).

Tot zover ook deze update van Scheepswerf le Sage :)

5. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    SUPER, word een geweldig model(etje)

je maakt er wat moois van , en mag altijd graag jou bouwverslagen volgen:D

Jan

6. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ziet er goed uit daarom, Maar even 1 puntje, Je kimkielen ?? Weet niet of het al eerder aangehaald is maar omdat je opbouw vrij hoog is zal dat waarschijnlijk wel een must zijn voor de stabiliteit van je schip(je) :D

7. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Heren danku,

Ja kimkielen, om mijn nek over te breken... Denk er veel aan..Maar hoe en wat ben ik nog niet uit. Ze komen er wel, aangezien ze er vast ook wel opzitten en anders wil ik ze om de rede die jij al aan haalt Vincent ;)

Thanx voor de oplettendheid, stel het wel op prijs :D

8. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    mooi hoor!
    gr vincent

9. jordihol

jordihol

Lid geworden:
    27 sep 2008
    Hee stephan,
    leuk om ook jou update weer te zien.
    Je hebt ook niet stilgezeten en het resultaat is er ook naar. mooi werk!
    ik heb uiteindelijk mijn roerbediening rechtstreeks met een servo gedaan, de kabelbesturing was te lastig...
    mijn motortjes, speed 280 6v zijn toch te fors voor de 25mm 3 blads dus probeerde de speed 300 7,2 op 6v en dat vaart al rustiger maar wil nog de speed 250 6v proberen... heb jij al proefvaartje gedaan...
    en waarom kimkielen?
    voor stabiliteit heb je ze niet nodig, dat moet je met je accu/ballast zien te fixen... enig profijt krijg je bij varen schip, je slingerperiode+helling wordt minder...
    mvg jordi

10. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo,

Ik ben nog niet aan een proefvaart toe gekomen :s. Ben hem eerst aan het bouwen. En de electronica schiet er nog even bij in. Wel ben ik nu bij het punt dat ik het toch wel fijn vind dat mijn roeren blijven hangen en vast staan.

Het liefst vaar ik er nu al mee, maar dat moet nog maar even op zich laten wachten ;). Wel een motivatie om door te bouwen :p

Als het voor de helling is laat ik ze weg (zover het mogelijk blijkt). Als je hem ziet varen, gaat ie toch soms een partij scheef. Eens zien of dat na te bootsen is, zonder dat het een hartaanval oplevert :p

11. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo iedereen,

Afgelopen week had ik nog vrij en heb dus behoorlijk door kunnen bouwen. Heerlijk!

Nadat de woning grijs was heb ik een dag later deze in de witte grondverf gespoten, dit omdat deze de uiteindelijke kleur moet worden. Ondertussen zitten er nu 4 lagen verf op.

Hierna heb ik het verven even gelaten voor wat het was en ben ik gaan priegelen en knutselen op het detailwerk.

Als eerste heb ik een beting gemaakt. Bij de echte zit er nog een sleephaak bij de beting maar deze heb ik nog even weg gelaten ivm met het uitneembare dek op het bootje. Deze komt dus nog, idem met de bolders achterop. Wilde eerst zien hoe alles uitpakte ;).

Er is geen foto van maar de beting zit verzonken in het dek en voor extra stevigheid zit een kant met een "verleng"buisje verankerd aan de romp beneden de beting. Mocht er dan een keer gesleept gaan worden, dan blijft mij dek recht en de beting ook op zijn plek staan.

Ook is op de foto te zien dan ik op de boeing achterop een slijtstrip heb gemaakt en een geleider voor de "staaldraden" waarmee de boot koppelt.

Bij de middelste duwpaal heb ik een trap geplaatst. Zo krijg je het idee dat de trap verzonken zit. Nu is het één geheel. Vervolgens heb ik ook de handreling erbij gemaakt. De handreling is tevens ook een vlaggenmastje.

Bij de bouw van dit bootje zit ik naar mijn tekening te kijken en staat de laptop in de buurt om alles in detail na te kijken op de foto's. Iedere keer zie je steeds meer en voeg je later toe aan je model. (het voor/nadeel van als je geen officiële tekening heb.)

Verder kijkend naar de duwsteven heb ik handrelings gemaakt, een bolder op de middelste en 2 soort van haken waar aan de staaldraden opgehangen kunnen worden. Aan de binnenkant van de duwpalen komen later ook nog 2 hand relingen.

Tot zover de duwpalen.
    Verder met de woning, hier heb ik eerst de handreling ingekort. De deur moet "open' kunnen klappen in het echt en niet tegen de reling landen. Ik moest de mijne dus inkorten. Zo gezegd zo gedaan, en hierna heb ik de handvaten in de deur gemaakt.

De foto is niet zo scherp maar het moge duidelijk zijn wat hier gemaakt is. Aan de achterkant is een afwateringspijpje van het bovendek geplaatst.

Het gedeelte waar de trap moet komen heb ik bewust vrijgehouden van verf, dit om de bevestiging hiervan te vergemakkelijken.

De traptreden zijn van geperforeerd messing. Veel te dun om plakken, dus moest ik een andere manier bedenken die wel uit te voeren was. Ik kwam op het idee om een pinnetje aan de treden te maken. Zo kon ik later een gaatje boren en zo de treden netjes plaatsen.

Nadat de trap af was ben ik verder gegaan met de reling... wat een werk(elijke uitdaging)..

Ik zat zo in het proces dat ik vergeten ben foto's te maken maar de foto geeft aan wat ik allemaal gedaan heb hieraan. De horizontale lijnen zijn uit 1 stuk rondom.

De schoonfamilie zat met bewondering te kijken hoe ik dat allemaal aan het bouwen was, ikzelf was ook erg blij met het resultaat. Ik ben er in totaal 3 uur mee bezig geweest voordat het zat zoals het zou moeten. Zo goed mogelijk doorgaan geeft je later het beste resultaat. Dat mag tijd kosten.

Vervolgens ben ik begonnen met de mast, deze is nog in aanbouw maar hier alvast de voortgang tot nu toe

In de volgende update ga ik verder met de bouw en komen de foto's van de Lady met wat kleur erop

12. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Schitterend!

word echt en geweldig scheepje:worship:

Jan

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Het zijn weer mooie details.

14. coenvanarkel

coenvanarkel

Lid geworden:
    9 feb 2010
    Hey,

Dat ziet er zeer strak uit :thumbsup:
    Ga zo door :)

Mvg. Coen

15. Vincent1

Vincent1

Lid geworden:
    28 nov 2011
    mooi man!
    gr vincent

16. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    En het vervolg van de update van vanmorgen :)

De navigatie verlichting heeft ook een plekje gekregen op de Lady.

Na afgelopen foto's en bouwwerkzaamheden vond ik het tijd om er een kleurtje op te geven, tevens ook zodat oneffenheden beter zichtbaar werden.

Het kleurtje blauw geeft direct een heel ander beeld.

En de laatste foto, met de gele rand rond de stuurhut.

De witte randen zijn inmiddels ook in de zwarte grondverf gezet.

Dit was het voor deze keer, eerst weer verder bouwen en een keertje kennismaken met het water en uitwegen hoeveel gram er nu nog in moet/kan zodat de Lady op waterlijn licht.

17. bas v.v

bas v.v

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Ziet er super uit stephan!!!
    Is dat ook "electric blue" ik heb het zelf namelijk nog niet gevonden voor m'n schip

18. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Klein maar fijn, is hier op zijn plaats. Slimme oplossing voor die treden.

19. jordihol

jordihol

Lid geworden:
    27 sep 2008
    Ziet er super uit Stephan, complimenten! Zag ook de foto op facebook en ligt er netjes in niet? de motoren al laten ronken of nog niks elctrisch gedaan?
    moeten maar eens trekproefje doen!

20. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Dank allemaal,

@ Bas,

Deze kleur is uit het schema lakverven van die grote blauwe hobbiezaak. En de kleur heet "nacht"

@ Jordi,

Volgens exacte berekeningen en diverse meettechnieken (knikkers) kwam ik uit op een gewicht van 260 gram dat er nu nog in gebouwd moet/kan worden voordat ie op waterlijn ligt. Inbouwstaat: 2 schroefassen en verder nog helemaal leeg.

@ Indoorvlieger,

Dankje, dit leek mij ook geen verkeerde en zo zichtbaar is het eigenlijk ook niet. Als ik in de toekomst bij mij schip nog trappen moet maken dan is deze oplossing een goede

Deel Deze Pagina