bouw "zandtreinlokomotief" op spoor 127mm

Hoi René, mooi topic met indrukwekkende bouw, ik kom graag eens kijken bij de Rading.
Heb je tips over hoe je het messing er zo schoon en vers uit laat zien over lange tijd? Bij mij wordt het toch altijd vrij snel weer een beetje smoezelig maar ik doe er verder ook niets mee.
Hoor graag!

Hallo Crispijn, helaas niet.......messing en koper zullen zonder behandeling altijd blijven verkleuren (oxideren) .
Dus moet je of elke keer (net als vroeger) met koperpoets aan de gang of een 1 of beter een 2 componenten blanke lak erop zetten.
Wordt wel weer lastig bij dingen die heet worden in onze stoomwereld.

succes

Een heel interessant type met een aandrijfsysteem waar ik nog nooit van gehoord had, althans niet bij een locomotief. En een geweldig project om als werkend schaalmodel te maken!
Maar zou het niet beter zijn om dit in een apart topic te beschrijven? Een "zandtreinlokomotief" is dit bepaald niet, alhoewel dat op zich ook een heel mooi project is.

Ik blijf het volgen, groet, Max.

Vandaag maar eens mijn reeds aangevangen nieuwe project laten zien.
Het gaat hier om een modelstoom aangedreven locomotief op spoor 5 inch (127 mm) nagenoeg geheel gebouwd in rvs met rvs stoomketel met een werkdruk van 8 bar.
Het model wordt inclusief tender ca. 190cm lang en zo'n 150 kg.

een uitgebreid fotoverslag houd ik bij op onze verenigingssite zie: https://www.radingspoor.nl/index.php/bouwserie-19-1001
Het bijzondere van de locomotief is dat elke aangedreven as een V2 stoommachine heeft.
Er zijn dus 4 stoommotoren gemonteerd.

Beste Max, zoals je kunt lezen wordt er een fotoverslag door mij bijgehouden op onze verenigingssite.
Misschien was het niet helemaal duidelijk maar ik heb deze toevoeging in mijn oude topic alleen maar even geïntroduceerd en was vooralsnog niet van plan hier een uitgebreid bouwverslag bij te gaan houden. vandaar.

Ik zal hier af en toe een foto plaatsen indien dat mogelijk is want volgens mij zit ik aan een maximum.

groet René

Geen probleem René, ik had je bouwverslag op Radingspoor ook al bekeken. Maar toch fijn als je hier af en toe iets plaatst, dat triggered bij mij weer om een uitstapje naar jullie website te maken.

Groet,
Max.

Hallo Crispijn, helaas niet.......messing en koper zullen zonder behandeling altijd blijven verkleuren (oxideren) .
Dus moet je of elke keer (net als vroeger) met koperpoets aan de gang of een 1 of beter een 2 componenten blanke lak erop zetten.
Wordt wel weer lastig bij dingen die heet worden in onze stoomwereld.

succes

Helder René, bedankt voor je reactie!

Nee, ik dacht het niet.
Het was op dat moment erg druk in de tent.
Ik heb wat foto's gemaakt en dacht ik kom straks wel even weer, maar er was zoveel te zien dat dat er niet meer van gekomen is.
Wie weet op een volgend evenement.

Groet, Ruud.

Vandaag de locomotief in aanbouw mogen aanschouwen in Houten.
Prachtig werk en de stoommotoren zijn echt ingenieus gebouwd.
Plaats gerust weer eens wat foto's.
Gr Norwin

Gisteren deze loc in het echt bewonderd en dan is hij nog indrukwekkender dan op de foto.
Veel succes verder Rene.

Groet, Jan.

Back