bouw "zandtreinlokomotief" op spoor 127mm

196434-996ea50ad523c7f3e72726ff16d73297.jpg
196433-d485dbdddef033265557e649dc33850f.jpg
196435-887b5a58d87ed0fd13140f3bca54f8a5.jpg

update, cilinderdeksels rond 60mm in rvs type 304.

Hoi Rene,

Mooi stukkie werk... had je nog wat RVS over van de turbine bouw? haha.

Toevallig met een soortgelijke 7 1/4" loc bezig. Op basis van de B loc no: 15 (Jan van Rooyen)
Ik maak er een 3 asser van en gaat richting de du croo & brauns als voorbeeld.
afvYZ5I.jpg

Ben toevallig ook bezig (nagenoeg gereed) met de cilinders en zuigers. Is ook bakschuif toegepast.

De cilinders zijn gemaakt uit blokken 80 x80x 100 gietijzer en de voordeksels van messing.
De drijfstangdeksels worden brons.

Maak je nog bronzen bussen in de RVS deksels inzake de drijfstang lagering? Of laat je dit de pakkingglandbussen oplossen.

Ik was voornemens de ketel van staal te maken, echter gezien het gemeut van de nieuwe regelgeving ben ik toch weer aan de roodkoperen gegaan. Beetje te veel telefoontjes gehad met de veiligheidscommissie en rekenmeesters (die het momenteel ook niet meer weten).

groet,
Jacques

Beste Jacques,
Mooi project heb je dan onder handen, en weet dan ook hoeveel werk erin gaat zitten, maar uiteindelijk betaald zich dat uit in een mooi stukje huisvlijt.
Ik ga inderdaad een bronzen pakkingdrukker gebruiken in combinatie met een binnenbus.
Wat betreft het ketelverhaal, snap ik je helemaal.
Wij hebben a.s. woensdagavond de 23e april een info-avond over de onduidelijkheid en mist omtrent het ketel gebeuren.
Er wordt dan gesproken door de veiligheidscoördinator, een inspecteur en een rekenmeester e.e.a. met een PowerPointpresentatie.
Je bent hierbij indien gewenst uitgenodigd om het e.e.a. bij te wonen in Hollandse Rading.
Mocht je interesse hebben stuur even een PB dan meld ik je aan.

groet René

Wegens het mooie weer en daardoor veroorzaakte lentekriebels is er morgen een spontaan ingelaste onofficiële rijdag.
De eersten zullen er wel rond een uur of tien zijn.
Zin om te rijden of kijken dan ben je van harte welkom.

Wauw, ik heb veel respect voor je. En toen zag ik je schuifmaat met wijzer liggen en mijn respect groeide alleen maar. Zelf speel ik al sinds de eerste klas van de technische school 'vals' met een digitale schuifmaat.

Ziet er weer gaaf uit.
Dit deel met een nette uitlijning ervan vind ik een van de moeilijkste delen van het cilinder gedeelte.

Laatst bewerkt door een moderator:
Valt wel mee Verfbrander je moet e.e.a. in 1 opspanning draaien en ruimen en afsteken.
Verder zijn de afgevlakte zijkanten niet van belang alleen om ruimte te maken voor de gland (pakkingdrukker).
Het grote gat aan de achterzijde is ook niet van belang.
Zoals je zit is het gat voor de stang vrij groot, hier komt ook een bronzen bus in.

full
full

Ondanks de aankomende zomerstop, toch nog maar iets gedaan aan de cilinders. (met dank aan het weer) zuigerdiameter 38mm met een slag van 54mm.
Deze week de stoompoorten frezen en montagegaten tappen.

Laatst bewerkt:
goedenavond medemodelbouwers en mee-lezers,
De wintertijd nodigt weer uit om verder te gaan met de stoomhobby.
De stoompompen weer opgepakt.......
Het weekend diverse 3 delige soldeerkoppelingen gemaakt en een aanvang met de zuigers/stangen.

stoomgroet Rene
221320-c4b21ebc32b1d8eccb5a19be3eea2da3.jpg
221321-d7f6227bd1798acc8dac30de4a4d7b24.jpg

Back