Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Thx PoweRotor.

Beste mensen, na 7 jaar bouwen (2000 bouwuren) 14.000 rivetten, omschakelen van benzine naar elektro en andere elektronisch moois, het gebruik van Inventor en 3D-printtechnologie voor het ontwerpen en vervaardigen van schaalonderdelen, is het eindelijk zo ver...

De maiden is gepland voor morgen zaterdag 8 april 2017.

Heligroeten,

Nick
 
Waaaaaaa....

Zal het dan toch eindelijk?

Qua bouwplezier heeft die kist je zijn geld ruimschoots opgeleverd.. Moge hij dat ook doen qua vliegplezier.

Succes morgen!
 
Echt??

Super! Het zou idd een mooie dag worden om een nieuwe heli in te vliegen..
Na al die jaren genieten van je bouwkunsten wens ik je ernorm veel succes! :feli:

We horen er wel van!!

grtz,

Didier
 
Ben heel benieuwd, neem aan dat hij erg mooi gaat vliegen.
Als hij dat net zo goed doet als je bouwverslag ,heb ik er wel vertrouwen in.
We zullen het filmpje binnenkort wel zien
 
Jaaa Brutus, als ik het omreken heeft de heli met alles erop en eraan mij gedurende 7 jaar bijna elke dag bouwplezier gegeven voor een goeie 2 euro per dag. Mooi toch.
En... ik ben nog bezig aan het ontwerpen van bewapening (TOW-launchers). Als de Cobra goed is ingevlogen gaat de bewapening in productie. Het bouwverslag is dus nog niet volledig afgelopen. Er komen na de vliegprentjes nog wel enkele postings... jullie zijn hier nog niet helemaal van mij af.

Heligroeten,

Nick
 
Het is nu 9 April.... De stilte jaagt me een beetje angst aan...

Laat ons niet in spanning, Nick...
 
Ja Brutus, het is een compleet testweekend geworden. Gisteren en vandaag.
Ik ga met de deur in huis vallen...

De Cobra vliegt voor geen meter... helaas.
Reden: de nieuwe elektromechaniek van Vario flext. Dat heeft trillingen die zich tijdens het hoveren verspreiden over heel de machine.
In translatievlucht gaat de mekaniek dan in resonantie met de romp.
Gelukkig, gelukkig is de Cobra niet uiteengespat in de lucht en heb ik hem veilig aan de grond kunnen zetten (met een minimum aan schade -het voorste instrumentenpaneel is losgetrild en het achterste deel van het doghouse is uitgescheurd).
Er moet een oplossing gezocht worden om de mechaniek regide te maken. Verder zit er in de kop een onbalans die er uit moet.

Foto's van de eerste testvlucht volgen later. Eerst een beetje bekomen van een wel heel spannend weekend.

Heligroeten,

Nick
 
Ne tegenvaller Nick...

Gelukkig met minimale schade als ik het zo lees.. Dat het mechaniek flext vind ik tamelijk vreemd, ik was toch van mening dat deze nogal goed ondersteund in de romp zit?
Je zegt ook iets over een onbalans in de kop, ik ben van mening dat die onbalans al de problemen veroorzaakt. Zelfs een goed vastgebouwde mechaniek kan resonanties krijgen als er in de kop iets niet 100% werkt. Bladen lijkt me uitgesloten, rubbers te zacht in de kop mss? Hoofdas niet een ( beetje) krom? Dat zijn maar enkele dingen die ik zo meteen kan verzinnen...
Je komt er wel uit!

Groeten,

Didier
 
De Cobra vliegt voor geen meter... helaas.
Och... Wat een teleurstelling! :(
de nieuwe elektromechaniek van Vario flext. Dat heeft trillingen die zich tijdens het hoveren verspreiden over heel de machine.
Da's raar?

Had begrepen dat je er een FBL systeem in hebt? Welke rotorkop gebruik je?
Ik herinner mij dat toen ik de Bell 47G van flybarred naar rigid ombouwde, ik daar eerst de Vario elastomer kop voor gekocht heb, maar dat die ook schudde als een dolle hond.
Met gewoon de flybarred kop maar dan de flybar er uit gesloopt, vloog de heli prima.
 
Brutus, de rotorkop die gemonteerd is, is de Vario Rigid 2 blade rotor head 12 mm. Bestelnummer 702/62.

Frame617a-Rigid Rotorkop.jpg


Didier, het is voornamelijk het bovenste deel van de mechaniek die flext. De frameplaten zijn nogal rijkelijk uitgespaard met openingen. Ik ga proberen om tussen de frameplaten over de volledige hoogte een dikke allu plaat te monteren. Dit zal de stijfheid van het geheel zeker ten goede komen. Als het flexen toch niet de oorzaak zou zijn van het trillen zal deze modificatie zeker niet schaden.

Frame617b-Rigid Rotorkop.jpg


De kop zelf gaan we zeker controleren op onbalans.

De eerste testvlucht is gevlogen met zachte rubbers. De heli was hierdoor compleet onhandelbaar (schommelen over de lengte-as). Dit probleem hebben we opgelost door harde rubbers en Sims van 0.5 mm te monteren. Het schommelen was hierdoor tijdens de tweede testvlucht compleet weg.

De hoofdas gaan we zeker ook controleren op eventuele kromheid (de langere Vario assen zijn hier idd. nogal gevoelig aan). Nu, als ik de heli optoer zonder hoofd en rotorbladen (op een gladde ondergrond) verroert hij voor geen vin, zijn er geen trillingen en is er geen enkele slingering van de hoofdas te bespeuren.

Ja, er is hier werk aan de winkel en hopelijk vinden we een oplossing.

Heligroeten,

Nick
 
Het frame verstevigen kan nooit kwaad, zolang je maar geen kilo's gewicht erop maakt ;)

De heli optoeren zonder kop en bladen heeft eigenlijk weinig zin, je moet de as met een meetklokje nameten, liefst op het hoogste punt. 0.05 mm is het maximaal toelaatbare in mijn ervaring, en dat zie je met het oog bijna ( of helemaal) niet. Als je kop en zware bladen echter deze afwijking meenemen wordt het een ander verhaal...
Ik ben benieuwd..

grtz,

Didier
 
De eerste testvlucht is gevlogen met zachte rubbers. De heli was hierdoor compleet onhandelbaar (schommelen over de lengte-as). Dit probleem hebben we opgelost door harde rubbers en Sims van 0.5 mm te monteren. Het schommelen was hierdoor tijdens de tweede testvlucht compleet weg.

Dat schommelen is vermoedelijk de combinatie FBL en zachte rubbers. Goed kans dat dat volkomen weg is als die FBL gedeactiveerd word, maar voor veel mensen is dat een no-go area.

Mijn ervaring met de hard gedempte Vario koppen is dat ze inderdaad gaan schudden en rammelen.
Eventuele flex in het mechaniek zal hier zeker geen goed aan doen.

Ik vermoed dat je deze kant niet uit wilt, maar ik durf bijna te garanderen, dat de heli vlekkeloos zal vliegen met de gewone flybarred kop 1005/61....

Zoals Vario wel vaker zegt: Nicht alles was zusammenschraubbar ist, is auch tatsächlich fliegbar"....
Ik denk dat dat mechaniek, die kop, die Romp en FBL gewoon niet een goed totaalplaatje maken....
 
Hier moet dan wel even bij vermeld worden voor de goede meelezer dat Bert anti FBL electronica is... En anti Expo, anti mix enz.. Zn vingers zijn heeel intelligent ! :koud:
 
Back
Top