Het heeft zo ze nadelen, dat ik al zover vooruit heb beplankt,
Jullie hebben de komende weken nog wat te doen, ik moet er nu op uit, om een ander model te kopen, zodat ik mezelf bezig kan houden.
Misschien de Zeeschouw van Billing Bots BB532
@dorfmees
met het buigen van de planken ben ik weinig problemen tegen gekomen (afgezien van de boeg, welke ik nog moet afmaken (ga hier de latten tot halverwege in de lengte in tweeën splitsen, zodat de blank beter rond de kromming van de boeg past.)
Heb dus het lastigste tot het laatst bewaard
het midden stuk heb ik bij plankje 9 en 10 (op dat moment moest ik veel kracht gebruiken voor het in de juiste vorm buigen, en dat lijkt mij niet de bedoeling) de zijkanten smaller gemaakt, waardoor ik niet meer zo sterk hoef te buigen, voorkomt meteen weer extra spanning op de romp lijkt mij.
Verder heb ik rondom tot aan de bodemplaat beplankt volgens handleiding, en daarna op de middellijn een plank in de lengte gelijmd, van hek tot boeg, en van daaraf als een puzzelstuk (vanaf het midden naar de reedsbeplankte zijkanten) eerst alle latten passend gesneden, en pas daarna verlijmd.
@deBaas.
Je kunt ook gebruik maken van dikke punaises (Hema), deze zijn iets dikker dan 1 mm, dus als je voorboord heb je geen kans op splijten.
Een ieder heeft zo zijn eigen methodes, en dat is nu het leuke van modelbouw. Er leiden nu eenmaal vele wegen na Rome
Zelf heb ik de metalen lijmklemmetjes gebruikt (een aantal leden hier hebben gekozen voor de plastic variant, ik kan je de link wel geven), je moet dan wel de rib voorboren met een boor, iets dunner dan de diameter van de schroefdraad van de klem
je boort dan niet in de lat, maar eronder, waardoor je weinig gaatjes zult over houden (achterzijde van de klem zet je een extra restplankje onder, zodat deze mooi recht blijft)
Op een aantal plaatsen heb ik wel een klem door de plank moeten voeren, omdat de rkromming te groot was, om vlak op de rib weg te kunnen lijmen, gat voorboren met een 1 mm boor (ik gebruik hier een vingerboor voor, stad en land voor lopen afzoeken, had conrad ze gewoon liggen,)
Verder niet vergeten de zijkanten van de latten af te schuinen, op het moment dat je de romp begint buigen, zodat je aan de buiten kant minder naden ziet
Ik heb een klein opzetje gemaakt, met de gebruikte gereedschappen
OH ja, bijna vergeten, een doosje postelastieken kan ook heel handig zijn