Bouwverslag 1:200 Bismarck

Bouwverslagen Bismarck

Algemeen scheepsbouw (10 lezers)
Alles wat met schepen te maken heeft maar wat niet in onderstaande forums hoort

Beste man, ik heb best begrip voor jullie problemen, maar voor dergelijke opmerkingen is een speciale kop (forum) in het leven geroepen, waarvan bovenstaande het kopje is.
Niet zo boos doen tegen mij, ik heb ook een moeder !

Opa jan

full

full

Ben begonnen met de huid van de romp. Heb van Sinterklaas wat stevige punaises gekregen en die gebruik ik als ondersteuning voor de middelste spanten. Uiteinden probeer ik zoveel mogelijk met m'n kleine klemmetjes vast te zetten.

Tot nu toe sluiten de plankjes goed aan. Denk wel straks bij te moeten schuren, maar volgende ronde is weer de volgende zondagmiddag.

Ben benieuwd hoe de rest zeilt met de beplanking.

Laatst bewerkt door een moderator:
dit noem ik nou een goed voorbeeld over de beplanking. de foto helpt mij goed op weg. ga er nu aan beginnen..wat betreft de onderwerpen over het wel en niet gekregen delen ,,, vind ik persoonlijk wel op deze pagina thuis horen ,, is toch ook een onderdeel van het bouwen,, is toch ook wel fijn om te horen of alles wel geleverd wordt zo als ze beweren..

mvg tony

hallo nog even een vraag,,, wat voor een lijm gebruiken we voor de beplanking..gebruik nu water vaste hout lijm maar duurt wel even voor het droog is,, lijkt me vervelend voor de plankjes te lijmen.. of is het de juiste lijm wat ik gebruik..

mvg tony

en wat betreft de rc gebeuren

wat voor een zender heb ik nodig..ik zie zoveel te koop staan maar weet niet wat voor een rc zender ,,ontvanger ik nodig heb..
zijn er bouwers wie mij kunnen vertelen wat ik nodig heb.. ben niet zo thuis op dit rc gebied

Tony afhankelijk van wat je zelf wil, wil je alleen varen dan is een 2 kanaalszender al genoeg maar wil je meer dan moet je zelf bepalen hoeveel kanalen je meer moet hebben.

Heren bismarck bouwers
Nu we met de beplanging bezig zijn moeten we wat schuren
Ik zelf doe het in een bakje wat je er van af schuurt
dat aanmaken met wat houtlijm en je heb een pima vulmiddel
Grt Emiel

Ik gebruik Pattex Profix 300 D3. Waterbestendig.
Minuutje of 15-20 later haal ik de punaises eruit en doe twee kanten tegelijk.

Die suggestie van Emiel is een goede trouwens.

Groet, Thierry

Lijmsoort

Zo zie je maar, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor lijm. Ik gebruik konstruktielijm van Bison. Lijmt goed en heeft de prettige eigenschap zelfvullend te zijn. Dus eventueel aanwezige kiertjes worden direkt gevuld. Het is wel noodzakelijk de zaak goed vast te zetten met klemmen en "punaises" anders drukt de lijm de plankjes weg.

Opa Jan

Zo, hierbij de eerste foto, van mijn poging een mooi begin te maken van de Bismarck.
Het is de eerste keer dat ik een houten model in elkaar zet, en ik ben niet ontevreden over het resultaat.

Er zijn nog wat dingen voor verbetering vatbaar, maar misschien ben ik weer te pietluttig

De eerste laag beplanking zit er bijna op, alleen de boeg nog even afmaken.
Ik denk dat ik hier maar smaller latten voor ga gebruiken

Een deel van de romp is al geschuurd, zodat ik het schuurstof, met wat lijm kan mengen tot een pasta, om daar de nog wat kleine onvolkomen heden mee weg te werken.

Hieronder wat Foto's, ze zijn een beetje blauw uitgevallen, maar dat mag de pret niet drukken. ( ik moest ze met de Mobiel maken)

Groetjes Paul

PS, zelf gebruik ik de Pattex Super Houtlijm, waterbestendig Profix 300 D3

Een deel va het hek
08122008033.jpg

onderaanzicht van het hek
08122008028.jpg

Detail van de bodem plaat
08122008029.jpg

de laatste plankjes voor de boeg moeten er nog in
08122008034.jpg

Laatst bewerkt:
Netjes zeg. Zover ben ik nog niet. Maar ziet er keurig en strak uit. Nog tegen moeilijkheden aangelopen met de beplanking qua bochten of zo?

Groet, Thierry

even een vraagje over gebruik van (soort) punaises.... boor je gaatjes in de latten voor? Ben erg bang voor splijten van de latjes....Gezien de punaises toch best 'dik' zijn.....

Gebruik houtlijm van Bison, niet watervast; maak ik me ook geen zorgen over gezien de boel straks toch geverfd wordt met watervaste verf.
Lijm droogt erg snel, 4-15 minuten, erg prettig vind ik zelf.

Respect FirstTimer! Ziet er enorm netjes uit, wat ben jij al ver zeg, ben net halverwege nummertje 11... en heb het nu al gehad met die pokke plankjes ;-) Foto's komen eraan!

Groet,

Peter

Het heeft zo ze nadelen, dat ik al zover vooruit heb beplankt,
Jullie hebben de komende weken nog wat te doen, ik moet er nu op uit, om een ander model te kopen, zodat ik mezelf bezig kan houden.
Misschien de Zeeschouw van Billing Bots BB532

@dorfmees
met het buigen van de planken ben ik weinig problemen tegen gekomen (afgezien van de boeg, welke ik nog moet afmaken (ga hier de latten tot halverwege in de lengte in tweeën splitsen, zodat de blank beter rond de kromming van de boeg past.)
Heb dus het lastigste tot het laatst bewaard ;)

het midden stuk heb ik bij plankje 9 en 10 (op dat moment moest ik veel kracht gebruiken voor het in de juiste vorm buigen, en dat lijkt mij niet de bedoeling) de zijkanten smaller gemaakt, waardoor ik niet meer zo sterk hoef te buigen, voorkomt meteen weer extra spanning op de romp lijkt mij.

Verder heb ik rondom tot aan de bodemplaat beplankt volgens handleiding, en daarna op de middellijn een plank in de lengte gelijmd, van hek tot boeg, en van daaraf als een puzzelstuk (vanaf het midden naar de reedsbeplankte zijkanten) eerst alle latten passend gesneden, en pas daarna verlijmd.

@deBaas.
Je kunt ook gebruik maken van dikke punaises (Hema), deze zijn iets dikker dan 1 mm, dus als je voorboord heb je geen kans op splijten.
Een ieder heeft zo zijn eigen methodes, en dat is nu het leuke van modelbouw. Er leiden nu eenmaal vele wegen na Rome ;)

Zelf heb ik de metalen lijmklemmetjes gebruikt (een aantal leden hier hebben gekozen voor de plastic variant, ik kan je de link wel geven), je moet dan wel de rib voorboren met een boor, iets dunner dan de diameter van de schroefdraad van de klem
je boort dan niet in de lat, maar eronder, waardoor je weinig gaatjes zult over houden (achterzijde van de klem zet je een extra restplankje onder, zodat deze mooi recht blijft)

Op een aantal plaatsen heb ik wel een klem door de plank moeten voeren, omdat de rkromming te groot was, om vlak op de rib weg te kunnen lijmen, gat voorboren met een 1 mm boor (ik gebruik hier een vingerboor voor, stad en land voor lopen afzoeken, had conrad ze gewoon liggen,)

Verder niet vergeten de zijkanten van de latten af te schuinen, op het moment dat je de romp begint buigen, zodat je aan de buiten kant minder naden ziet

Ik heb een klein opzetje gemaakt, met de gebruikte gereedschappen

OH ja, bijna vergeten, een doosje postelastieken kan ook heel handig zijn ;)

09122008037.jpg

Laatst bewerkt:
plankjes lijmen

Over die "pokke"' plankjes, ja maatje modelbouw vraagt wel het nodige geduld!. Maar..... ik plak ook de naden tussen de plankjes volledig over de hele lengte. Voor mijn gevoel wordt de boel dan wat sterker. Verder schuur ik de eerste laag niet af, dan heeft de lijm voor de volgende laag meer om zich aan vast te hechten. Dit vraagt nu wel om een zeer secure eerste laag, vloeiend en zonder uitstekeltjes.
Hoe werkt zo'n "handboortje" nooit van gehoord !!!!!

Opa jan

Hoezo "pokke plankjes" Nat maken met plantenspuit en met spelden of klemmen op hun plaats zetten. Als ze droog zijn en de nieuwe vorm hebben aangenomen pas lijmen.

ook ik gebruik gewone houtlijm bij de tweede laag latjes ga ik waterbestendige houtlijm gebruiken

aangezien dat je hem ook nog moet plumuren en verfen ook daarvoor gebruik ik waterbestendige verf en plumuur

Beste bouwers, ik heb hulp nodig..

door mijn werk zit ik veel in het buitenland dus loop nog een aardig stuk achter op jullie maar ik heb in deel 6 onderdeel 26 eens bekeken (staand stuk plat van de boeg) en die is bij mij licht gebogen. Ik wil dit onderdeel helemaal recht hebben want anders heeft mijn boeg een lichte afwijking naar bakboord en dat is geen gezicht. \

Iemand tips om dit plankje helemaal recht te krijgen??

Alvast hartelijk bedankt!!!

Iemand tips om dit plankje helemaal recht te krijgen??

Alvast hartelijk bedankt!!!
Het plankje heel good doordrengen met warm water.
En dan nat onder een stapel boeken te liggen.of gewicht
Of klemmen door een bankschroef wel iets er tussen doen he voor het beschadigen
Mvg
Frederik
:D :D

Back