Bouwverslag 1:200 Bismarck

staandaart

hallo bocdan
de boot zet ik los op de staandaart
op de pilaartjes maak ik silecone dopjes op dan schuif die niet meer
de dopjes kun je kopen bij een glas firma de potjes heb ik gemaakt van een stukje bezem steel en daar op kas knopjes
de glas kasten heb ik zelf gemaakt
wand ik zit zelf in het glas

glas

hallo allemaal
voor gene die het glas zoeken voor een glas kast te bouwen
ik kan dat eventueel leveren de maten 130 lang 30 breed 40 hoog
het glas is rond om geslepen de kosten van zo kast is 250 euro
ing brengen

vitrine kast

hebben jullie de bismarck voor de sier gemaakt of ook om mee te varen,
natuurlijk kan je na het varen ook het schip in de vitrine doen

Grt Louis

Beste Louis,
Oorspronkelijk had ik het plan om de Bismarck RC te maken. Toen ik er achter kwam hoeveel mooie details er aan kwamen te zitten en hoe makkelijk de boot bij een ongeluktje zwaar beschadigt kan worden houd ik het maar bij droogzwemmen.

droog zwemmen

Beste Louis,
Oorspronkelijk had ik het plan om de Bismarck RC te maken. Toen ik er achter kwam hoeveel mooie details er aan kwamen te zitten en hoe makkelijk de boot bij een ongeluktje zwaar beschadigt kan worden houd ik het maar bij droogzwemmen.

Beste PaulBorsboom,

Je hebt wel een goede rede om er weer meerwerk van te maken, eindelijk ben ik deze weekend geheel vrij, dan zal ik foto's maken van de bismarck zo hoe hij er op dit moment bij staat, ik kijk er al naar uit a;ls hij klaar is, en dan maar afwachten tot het volgende schip, als die wordt uitgebracht

wie is gisteren naar de beurs in goes geweest ,ik wel van 12 uur tot 15.45.

het was gezellig en druk , en een hoop te zien.

ik heb ook tien stroken van 10 cm by 1m en 1 mm dik hout gekocht .

voor de romp van myn slagschip.

ook wat gereedschap en een potje olba superlym gekocht.

ook een super groot amerikaans slagship gezien schaal 1 op 100 .

Geploeter

Hallo,

Heeft iemand al de steunen onder de schijnwerperplatforms gebouwd en aangebracht? En hoe ging dat?
Ik heb behoorlijk zitten modderen om de vier loopbruggetjes om te buigen.
Het is eigenlijk niet netjes gelukt. Zie plaatjes.

full

full

Ik kreeg ze niet mooi haaks omgebogen, niet met een tang en ook niet met mijn buigapparaat. Uiteindelijk heb ik de gaatjes waarin de pootjes moesten komen uitgeboord tot 0,6 mm zodat de pootjes er doorheen gestoken konden worden, daarna aan de achterkant druppeltjes lijm gedaan en de bruggetjes weer naar de juiste hoogte gebracht en de enkele uitstekende pootjes afgevijld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Heeft iemand al de steunen onder de schijnwerperplatforms gebouwd en aangebracht? En hoe ging dat?

full

full

Ik kreeg ze niet mooi haaks omgebogen, niet met een tang en ook niet met mijn buigapparaat. Uiteindelijk heb ik de gaatjes waarin de pootjes moesten komen uitgeboord tot 0,6 mm zodat de pootjes er doorheen gestoken konden worden, daarna aan de achterkant druppeltjes lijm gedaan en de bruggetjes weer naar de juiste hoogte gebracht en de enkele uitstekende pootjes afgevijld.

Leos,

Ben het helemaal met je eens wat een....................... is dat.

Skip.

nog meer geklooi

Hallo,

Hallo medebouwers, het is ff stil geweest, maar grote computerproblemen en dus geen aansl op internet, maar goed dat gehannes met de schijnwerperplatforms, het is een hele crime, ja, maar als je dan dacht dat je er was....vergeet het maar. Als je je zaak op de juiste markeringen zet kom je er straks achter, dat je bij het plaatsen van de omloop 1mm aan weerszijden TEKORT komt, gevolg,,,hele zaakje weer loshalen en opnieuw uitrichten, dus wees gewaarschuwd..en dat is dus wat ik haat aan deze serie elke keer weer, je maakt wat en een paar afleverigen verder, ja hoor verkeerd dus
maar goed..makkers, sterkte en wees gewaarschuwd.

full

full

full

maar goed voor straks lekker slapen en gezond weer op
groetjes
Senmut:2gunfire::schrik:

Bismarck statisch 1:200
Yamato statisch 1;250

Bouwtekening

Al die pasverschillen die nu naar voren komen hadden volgens mij vermeden kunnen worden met een duidelijke bouwtekening 1:1. Je kunt nu niks nameten en inzicht in hoe en waar een samengebouwd onderdeel geplaatst moet worden heb je niet. Zoals bij de hangaars waar in een keer een stuk af moet, terwijl je blij bent dat je ze zo strak in elkaar hebt gekregen. Is jammer...

Al die pasverschillen die nu naar voren komen hadden volgens mij vermeden kunnen worden met een duidelijke bouwtekening 1:1.

Dat had ik me nooit beseft, want dat zou je bij zo'n complex model wel verwachten. Voor de rest denk ik dat dit een bij-effect is van het kopen in afleveringen. Ik heb een viertal bouwkits gemaakt, maar eigenlijk nooit de volgorde van de beschrijving aangehouden. Normaal gesproken begon ik daar wel mee, maar naarmate ik vorderde met met name de opbouw en de detaillering ging ik steeds meer afwijken. En dan is het prettig dat je alle onderdelen hebt, en dus rekening kan houden met eventuele afwijkingen. Met een boot in afleveringen moet je je eigenlijk in een niet goed passend harnas zien te wringen.
Maar ondanks dat vind ik veel exemplaren die ik hier zo zie passeren erg mooi worden.

Groet,

Ad

EDIT
Dat messingwerk dat niet goed in vorm was te krijgen, zaten daar geen goede vouwlijnen éénzijdig ingeëtst?

senmut, ik zie dat je een onderdeel aan de verkeerde kant van de schoorsteen hebt vastgelijmd. Die kleine ballustrade ( boven het laddertje, de onderste grote ballustrade zit wel goed) die je aan de voorkant hebt zitten hoort aan de achterkant te zitten, op de plek waar je hem nu hebt zitten komt straks een loopbrug tussen de commandotoren en de schoorsteen.

Hallo allen.

Ik ben me een zaterdag weer eens druk bezig geweest met schuren. Eerste plamuurlaag zat erop en is bijna weer overal weg. Van de week tweede laag erop zetten maar eerst wachten tot de lijm van mn dek gedroogd is en die dan vastspijkeren. Daarna wat kleine kiertjes opvullen en verder plamuren...laten drogen...schuren...plamuren...

Awel, jullie kennen het wel

foutje bedankt

senmut, ik zie dat je een onderdeel aan de verkeerde kant van de schoorsteen hebt vastgelijmd. Die kleine ballustrade ( boven het laddertje, de onderste grote ballustrade zit wel goed) die je aan de voorkant hebt zitten hoort aan de achterkant te zitten, op de plek waar je hem nu hebt zitten komt straks een loopbrug tussen de commandotoren en de schoorsteen.

hoi Danny,

tjonge, tjonge, ik heb zitten speuren en ik kon het maar niet vinden, tot ineens het licht aanging, lol, het kleinste balkon zit aan de verkeerde kant. haha, ik zal het gauw veranderen en bedankt:D

vr gr
Senmut:bye:

Yamato statisch 1:250

Laatst bewerkt:
EDIT
Dat messingwerk dat niet goed in vorm was te krijgen, zaten daar geen goede vouwlijnen éénzijdig ingeëtst?

Ad,

Er zaten wel vouwlijnen in. Maar wat wij steeds etswerk noemen is in feite stanswerk. Ik heb het idee dat er soms dieper gestanst wordt, dan de andere keer. Het messing is ook veel dikker dan wat ik van bijvoorbeeld Eduard ben gewend. Die vouwlijnen zaten ongeveer een halve mm uit de zijkant en daaraan zat weer een hekje, dat moest gelijk meebuigen met dat randje van die halve mm, bij mij boog bijna altijd alleen het hekje, ondanks een Mission messing buigapparaat, maar dat is van een soort kunststof en kan een beetje veren. Dat is voor dat dikke messing funest.

Ik heb het idee dat er soms dieper gestanst wordt, dan de andere keer. Het messing is ook veel dikker dan wat ik van bijvoorbeeld Eduard ben gewend. Die vouwlijnen zaten ongeveer een halve mm uit de zijkant en daaraan zat weer een hekje, dat moest gelijk meebuigen met dat randje van die halve mm, bij mij boog bijna altijd alleen het hekje, ondanks een Mission messing buigapparaat, maar dat is van een soort kunststof en kan een beetje veren. Dat is voor dat dikke messing funest.

OK Leo, dan begrijp ik het. Een halve mm is inderdaad wel erg weinig als het materiaal wat dikker is, zelfs als er goede vouwlijnen in zitten. Ik heb hetzelfde buigapparaatje ook een keer gekocht, maar eerlijk gezegd gebruik ik het maar zelden. Voor één vouw gaat het meestal nog wel, maar voor onderdelen met meerdere vouwen is het soms niet of moeilijk bruikbaar. Daarbij laat het 0,3 mm dikke materiaal met een éénzijdig ingeëtste vouwlijn dat ik gebruik zich heel makkelijk zetten.

Groet,

Ad

Ad,

Er zaten wel vouwlijnen in. Maar wat wij steeds etswerk noemen is in feite stanswerk. Ik heb het idee dat er soms dieper gestanst wordt, dan de andere keer. Het messing is ook veel dikker dan wat ik van bijvoorbeeld Eduard ben gewend. Die vouwlijnen zaten ongeveer een halve mm uit de zijkant en daaraan zat weer een hekje, dat moest gelijk meebuigen met dat randje van die halve mm, bij mij boog bijna altijd alleen het hekje, ondanks een Mission messing buigapparaat, maar dat is van een soort kunststof en kan een beetje veren. Dat is voor dat dikke messing funest.

hoi medebouwers,

ja dat messingwerk kan soms heel lastig zijn, zeker als de lijn vlak naast de rand loopt of hekwerk. Ik gebruik daarvoor 2 puntbektangetjes, 1 klem ik het voorwerp mee langs de vouwlijn en met de andere, wrijven duwen en knijpen tot de vorm daar is, soms ook met een hamertje kloppen. Ik moet zeggen dat dat redelijk resultaat oplevert.

vr gr,
Senmut:bye:

Yamato statisch 1:250

Ik heb dat hekwerk op mijn model ook niet mooi gebogen gekregen. De onderdeeltjes bleven steeds te breed, hoe ik het ook probeerde. Uiteindelijk heb ik een van de relings die in het midden komt afgeknipt op de vouwlijn, toen paste het wel. Het platform liet ik gewoon mooi aansluiten op het andere platform waar wel twee relingen aan zaten, er is nu amper nog te zien dat er een reling mist.

Back