Bouwverslag 1:200 Bismarck

Heb zojuist mijn model even in de badkuip gelegd.

Gelukkig lekte er geen water binnen via de schroef- en roerassen, maar helaas wel via een kiertje bij een van de koelwaterroosters aan de bakboordzijde...

Ook zag ik dat dankzij het temperatuurverschil tussen de relatief warme zolder en het koude badwater er wat kiertjes/scheurtjes in de romp kwamen welke zich al snel vol wilden zuigen met water...

Ben benieuwd of dit überhaupt nog te redden valt...
in het ergste geval moet de romp kaalgeschuurd worden en helemaal doordrenkt worden met één of ander goedje om daarna weer geschuurd/gespoten te worden, en eerlijk gezegd heb ik daar vrij weinig zin in...:-|

wat ik wel heb gemerkt is dat ze vrij stabiel in het water ligt, maar daar heb je vrij weinig aan als je model 5 minuten later op de bodem van de vijver ligt :roll:

Heb zojuist mijn model even in de badkuip gelegd.

Gelukkig lekte er geen water binnen via de schroef- en roerassen, maar helaas wel via een kiertje bij een van de koelwaterroosters aan de bakboordzijde...

Ook zag ik dat dankzij het temperatuurverschil tussen de relatief warme zolder en het koude badwater er wat kiertjes/scheurtjes in de romp kwamen welke zich al snel vol wilden zuigen met water...

Ben benieuwd of dit überhaupt nog te redden valt...
in het ergste geval moet de romp kaalgeschuurd worden en helemaal doordrenkt worden met één of ander goedje om daarna weer geschuurd/gespoten te worden, en eerlijk gezegd heb ik daar vrij weinig zin in...:-|

wat ik wel heb gemerkt is dat ze vrij stabiel in het water ligt, maar daar heb je vrij weinig aan als je model 5 minuten later op de bodem van de vijver ligt :roll:

Je ging toch voor statisch Danny en niet RC of ben je toch van gedachten veranderd?
Ik moet eea binnenkort ook weer eens uitproberen. Vorige keer had ik ook wat kleine lekkages, ook bij die roosters. Heb toen de binnenkant nog eens met Glitsa ingesmeerd.

Groet
Ton

Arado's en plankje

Hallo,

Hierbij een paar plaatjes. Dit is het plankje dat onder mijn Bismarck komt met naamplaatje. De Arado's heb ik gespoten in het camouflage patroon. Dit was in het echt heel subtiel, maar ik heb het contrast iets verhoogd.
Nog een tipje voor de 'vervuilers' onder ons. Wil je blanco metaal weergeven zonder roest, kun je dat doen met een potlood of nog beter met het slijpsel van een tekenstift. Je kunt het doen op bijvoorbeeld veel belopen trapjes en traanplaat, maar ook aan de binnenkant van de schijnwerpers. Het subtiel met een wattenstaafje en voila blank metaal.
Blank aluminium van bijvoorbeeld de Arado's kun je met een zilver kleurpotlood maken. De piloten moesten via de trapjes aan de voorkant van de drijversteun over de vleugel naar de cockpit lopen. Dus daar zaten al snel slijtsporen op. Stippelen met een scherpe punt en je hebt blank aluminium. Zie foto van de Arodo moederkloek met haar kuikens.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je ging toch voor statisch Danny en niet RC of ben je toch van gedachten veranderd?
Ik moet eea binnenkort ook weer eens uitproberen. Vorige keer had ik ook wat kleine lekkages, ook bij die roosters. Heb toen de binnenkant nog eens met Glitsa ingesmeerd.

Groet
Ton

Ik ging al direct vanaf het begin voor RC hoor...

Zojuist besloten alles onder de waterlijn te strippen en te impregneren met iets om daarna opnieuw te spuiten. De kiertjes tussen de planken die tevoorschijn zijn gekomen zijn helemaal bol komen te staan dus ook als statisch model ziet het er op het moment niet uit.

wel jammer aangezien ik eigenlijk komende zondag de eerste vaart wilde maken...

waterlijn

Hier bij mij ook dat probleem, net boven de roodbruine kleur is er een naad ontstaan rondom, misschien dat het ook te maken heeft met temperatuur verschillen, hij is nog niet in het water geweest, en ben bang dat het veel werk gaat kosten

MvG Louis

een goedendag allen .

ik heb alle berichten weer eens gelesen en moet zeggen dat ik geen last heb met de draaing van de bruno toren bij mij draait hij er mooi langs op .

gr marv

Ik heb voornamelijk geschuurd en heel veel primer gebruikt. de kleine kiertjes die nog overbleven heb ik gevuld met haarscheurvuller van alabastine. Maar het meeste is toch wel primer. Ik geloof dat er 3 bussen op de romp zitten...

G4

Ik heb voornamelijk geschuurd en heel veel primer gebruikt. de kleine kiertjes die nog overbleven heb ik gevuld met haarscheurvuller van alabastine. Maar het meeste is toch wel primer. Ik geloof dat er 3 bussen op de romp zitten...

Danny heb je ook G4 gebruikt? En aan de binnenkant, verbandgaas of polyester?

romp

Last van scheuren in de romp, heb ik gelukkig niet, maar ik heb de romp dan ook wel goed behandeld.
Van binnen en buiten met G4, drie keer, en dan van binnen nog bekleed met glasvezel doek.
Nu kan hij wel een stootje verdragen.

LeoS.

Je standaard vind ik een goed idee, zeker die knopjes.
en mooi gespoten.

Laatst bewerkt:
toppen batterijen

Het zou maar zo kunnen zijn, dat de dekjes van de kanonnen geel waren geschilderd.
Zie documentatie hier onder,let op de datum, links boven, 26-27 mei 1941.

kleur van de art top

hoi bocdan,

ik geloof dat je wel eens gelijk kon hebben, hehe
zie bijgaande beschrijving:
full

vr gr

Senmut

Beste Bocdan en Senmut,

Dat de turrets geel zouden zijn geschilderd is een fabel. Er zijn mensen geweest die onderzoek hebben gedaan naar de geschiedenis van de Bismarck en die aan overlevenden hebben gevraagd (letterlijk) of de turrets geel waren geverfd: het antwoord is nee.

kleur

Senmut.

Jammer genoeg is het altijd nog gissen, de laatste foto's van de Bismarck zijn gemaakt, toen hij in het fjord lag, te Noorwegen, ook geen kleuren foto, maar toch is misschien te zien of de kanonnen licht opkleuren, dan zouden ze daadwerkelijk geel "kunnen"zijn.
Er stond wel bij, dat de bemanning van het geschud, was veroordeeld het dak van het kanon geel te schilderen.

geschiedenis

Beste Bocdan en Senmut,

Dat de turrets geel zouden zijn geschilderd is een fabel. Er zijn mensen geweest die onderzoek hebben gedaan naar de geschiedenis van de Bismarck en die aan overlevenden hebben gevraagd (letterlijk) of de turrets geel waren geverfd: het antwoord is nee.

Janinho.

Wat ik aankaarte, komt ook van één van die mensen,die dat onderzoek hebben gedaan.
En ik denk, dat ze het niet zomaar uit hun duim zuigen.
Ik kan me ergens herrinneren dat de Tirpitz in die tijd ook zo iets had,
al weet ik niet of dat ook geel is geweest.
Ik zelf maak me er niet zo druk om, mijn model gaat uit de periode stammen, zoals hij rond voer in de baltic zee, dus eigenlijk met de proef vaarten.
Alles netjes grijs, geen roest, misschien hier en daar wat vuil, maar dat is ook alles.

swatstika

Elke logica ontbreekt hier, je gaat een oorlogsschip toch niet extra opvallend maken voor lucht verkenners?

Schilper.

Wat zou je denken van de h.kruizen die er op stonden, zwart, wit, rood,
dacht je dat ze dat niet zagen,
goed het werdt voor eigen vliegtuigen gedaan, maar de engelsen vlogen toch ook niet met hun ogen dicht.
En dit zie je net zo duidelijk als gelen torens.

Bies op z'n laatste rustplaats

full

full

Door de flits vallen de viltjes eronder een beetje op, maar dat is i.r.l. niet zo.
Zodra we de verfinstructie hebben wordt de romp afgewerkt en kan ie op het plankje vastgezet worden.

De Bismarck heeft de gehele nacht in het water van de badkuip gelegen en gelukkig geen druppeltje meer gevonden.
Ook de RC doet het verder prima.
Binnenkort maar eens op een wat groter water proefvaren.

Ton

Back