Bouwverslag 1:200 Bismarck

stefan 12

Heb je jouw romp geplamuurd en zo ja waarmee want met plammuur kan je die spleten opvullen heb ik zelf ook gedaan en werkt goed je moet wel even goed kijken hoe diep en voor het plammur uithard is moet je het dek en de romp scheiden .

groeten marvin
ik heb het al meerdere keren geprobeert met plamuur maar het blijft maar afbreken en ik had 4/5 latjes e over en daarachter geplakt en dan plamuur eroverheen en toen was het goed maar ik kom nog latjes te kort :P

Onderdeeltjes rondom de hangar

Daar zijn ze wat slordig geweest. Dat is gebleken uit een aantal postings hiervoor. Heb het ff op een rijtje gezet. De vier luikjes uit 760 passen mooi op de lege plaatsen op het dek, die heb ik er dus maar opgelijmd.

1510 moet hier 1511 zijn.

Hieronder de onderdelen die opeens geplaatst zijn zonder beschreven te worden. De twee onderdeeltjes helemaal vooraan de hangar zijn elkaars spiegelbeeld. Daar moeten er dus twee van geplaatst worden net als van de grote kasten.

En de plaats in het plastic frame.

Aanvullingen zijn welkom. Verder heb ik nog een handig hulpmiddel gevonden voor het werken aan de hele boot; een TV meubel op vier zwenkwieltjes. Heel handig als je steeds om en om aan een kant van de boot moet zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
boegklamp

hier even een vraagje ik ben een deeltje kwijt namelijk
1105 dat op de boegklamp gelijmd moet worden,zie bouwinstr 121/10.
is er iemand die dit over heeft.gaarne een reactie.

vrg Ries.

hier even een vraagje ik ben een deeltje kwijt namelijk
1105 dat op de boegklamp gelijmd moet worden,zie bouwinstr 121/10.
is er iemand die dit over heeft.gaarne een reactie.

vrg Ries.

Ries,

Als je 1104 nog wel hebt kun je 1105 misschien uit een stukje afval vijlen.
Ze zijn elkaars spiegelbeeld.

stefan 12

oke ja heb je al polyester plammuur gebprobeert dat smeert veel beter als andere plamuren en als je water toevoegd kun je nog een gladder resultaat krijgen en het word kei hard je kunt er nouwelijks iets van afbreken ik heb mijn romp zelf met polyester plammuur gedaan en het is echt een goed resultaat geworden je kan er ook goed mee opvullen .

groeten marvin

Daar zijn ze wat slordig geweest. Dat is gebleken uit een aantal postings hiervoor. Heb het ff op een rijtje gezet. De vier luikjes uit 760 passen mooi op de lege plaatsen op het dek, die heb ik er dus maar opgelijmd.

1510 moet hier 1511 zijn.

Hieronder de onderdelen die opeens geplaatst zijn zonder beschreven te worden. De twee onderdeeltjes helemaal vooraan de hangar zijn elkaars spiegelbeeld. Daar moeten er dus twee van geplaatst worden net als van de grote kasten.

En de plaats in het plastic frame.

Aanvullingen zijn welkom. Verder heb ik nog een handig hulpmiddel gevonden voor het werken aan de hele boot; een TV meubel op vier zwenkwieltjes. Heel handig als je steeds om en om aan een kant van de boot moet zijn.

Tja LeoS,
Hoe simpel kan iets zijn??:puppydogeyes: Rek me een ongeluk om aan de andere kant te werken terwijl ik een leuk rotan tafeltje ernaast heb staan wat ik tijdens het bouwen aan de andere kant gewoon om kan draaien zonder aan de boot te zitten. Wat ik nu ook maar ga doen.
Een simpele oplossing waar ik echt niet opgekomen was.
Die delen waar jij het over had, zag ik ook ineens op de foto's staan, dus die heb ik ook al op eigen initiatief erop geplakt. Laatste deeltjes lijken een beetje op afraffelen van de uitgever.
Dank je en groeten,
Matador

stefan 12

oke ja heb je al polyester plammuur gebprobeert dat smeert veel beter als andere plamuren en als je water toevoegd kun je nog een gladder resultaat krijgen en het word kei hard je kunt er nouwelijks iets van afbreken ik heb mijn romp zelf met polyester plammuur gedaan en het is echt een goed resultaat geworden je kan er ook goed mee opvullen .

groeten marvin

thx ik ga dat van t weekeend even proberen :)

stefan 12

ik raad aan om dan de ployester plammuur van albastine te gebruiken daar heb ik geen problemen mee gehad .
je kunt het dik laten of verdunnen met water eerst op een andere plankt uitproberen .
en kijken wat jou het best lijkt je moet het ook verharden met verharder maar die zit er bij de albastine er al bij dus gewoon goed lezen .

alles komt goed !
groeten marv

Tja LeoS,
Hoe simpel kan iets zijn??:puppydogeyes: Rek me een ongeluk om aan de andere kant te werken terwijl ik een leuk rotan tafeltje ernaast heb staan wat ik tijdens het bouwen aan de andere kant gewoon om kan draaien zonder aan de boot te zitten. Wat ik nu ook maar ga doen.
Een simpele oplossing waar ik echt niet opgekomen was.
Die delen waar jij het over had, zag ik ook ineens op de foto's staan, dus die heb ik ook al op eigen initiatief erop geplakt. Laatste deeltjes lijken een beetje op afraffelen van de uitgever.
Dank je en groeten,
Matador

Matador,

En het is zekere een uitkomst straks bij het optuigen. Maar het blijft opletten, want je stoot er zo iets vanaf. Succes.

Laatst bewerkt:
lopen 37mm luchtafweer

hoi medebouwers,

bij deel 140 moeten we 8 luchtafw bouwen 37mm, met lopen die we bij deel 128 zouden moeten hebben??!!?:confused::rolleyes::onweer:
NEE DUS, bij deel 128 heb ik alleen 16 lopen 105mm luchtafweer gehad.
en er staat dus ook geen moer in de bijlagen, zodat het dus niet te checken was.
Ben ik de enige die hier tegenaan loopt ?

vr gr
Senmut:hammer:

Bismarck statisch 1:200

lopen

hoi medebouwers,

bij deel 140 moeten we 8 luchtafw bouwen 37mm, met lopen die we bij deel 128 zouden moeten hebben??!!?:confused::rolleyes::onweer:
NEE DUS, bij deel 128 heb ik alleen 16 lopen 105mm luchtafweer gehad.
en er staat dus ook geen moer in de bijlagen, zodat het dus niet te checken was.
Ben ik de enige die hier tegenaan loopt ?

vr gr
Senmut:hammer:

Bismarck statisch 1:200

Senmut.

Die lopen moet je gehad hebben, die zaten in een zakje bij de andere messing lopen die je toen gehad hebt.

Ik ben de afgelopen 4 dagen aan het optuigen geweest, jongens wat een werk, je moet op de knoopjes letten, tegelijk op de bovenbouw, zodat je er niets afstoot, en dan is dat verrekte koord ook nog zwart, ik zeg, je woord er helemaal scheel van, iedere keer pak je het verkeerde uiteinde, en legt alles weer naast je model.
Maar nu is het klaar, en kan ik terug kijken, op 4 dagen ettere en vloeken.
Het ziet er puntgaaf uit als de tuigage er opzit.
Nog maar enkele onderdelen, dan is hij AF, en gaat in de vitrine kast.

IK VOND HET EEN LEUKE TIJD.!!

Bocdan

het duurt idd nog maar effe voor alles klaar is bijmij zal het iets langer duren maar wat was dit geweldig mooi om te doen echt .

wat wordt uw volgend model als u dat gaat doen teminste ?

groeten marvin

volgend model

Bocdan

het duurt idd nog maar effe voor alles klaar is bijmij zal het iets langer duren maar wat was dit geweldig mooi om te doen echt .

wat wordt uw volgend model als u dat gaat doen teminste ?

groeten marvin

Marvin.

Het volgend model? ik zou het echt nog niet weten, ik heb verschillende modellen liggen, wel als karton bouwpakket, maar dat is bijzaak, het werk is er niet minderom.

En dan ben ik nog met de Hms King George V bezig, maar dat wil niet opschieten.

Weer wat puzzelstukjes op hun plaats

Omdat ik nog steeds aan het wachten ben op m'n ankerkettingen heb ik wat extra tijd om door de instructies te bladeren en heb nog wat dingetjes gevonden. En corrigeer me als ik het fout heb...

full

Waar kan ik 1607 vinden? De aangegeven plaats op het rekje is leeg, ook geen aanhechtingspunten. Als iemand het wel heeft, gaarne een macrofoto dan dremel ik het wel uit een stukje messingen.

full

Die kastjes 1610 zijn niet benoemd, het moet een van deze twee paren zijn. Hier staat ook 1607 op, wat ik niet kan vinden.

Bij de ventilatoren die bij de Ceasartoren staan zijn messing roostertjes verwisseld. Niet erg maar ook niet netjes. Ik neem aan dat ze elkaars spiegelbeeld moeten zijn.

Bij de Brunotoren blijven weer twee vlakjes leeg. Hierop passen de omcircelde luikjes. Op die plaatsen kunnen enkel luikjes omdat er anders niet in die punt gekomen kan worden.

stand van zaken

Hier een paar foto's van mijn Bismarck, zoals hij er nu uitziet.
Alleen de railing moet nog, en de valrepen, en natuurlijk de vlag.

full

full

full

Kompleet

Eindelijk de ankerkettingen ontvangen van Hachette. Hab ze ook nog elders besteld, dus ketting genoeg straks. En alle onderdelen van 139 behalve de kettingen heb ik dus dubbel en over. Heb ook nog twee radarschermpjes over.

@Bocdan,

Wat een hoop draadjes. Ik zie daar wel tegenop evenals de reling. Er staat in de instructie om dat met een loep te doen. Nou mijn Bismarck bestaat bij de gratie van een loep. Zonder zou het niks geworden zijn.

Naast eventueel een HMS Hood in 1:200 zou ik het ook wel mooi vinden om eens een vliegdekschip te bouwen in 1:200 en dan ook van Bismack kwaliteit.

Laatst bewerkt:
draadjes

LeoS.

doWat een hoop draadjes. Ik zie daar wel tegenop evenals de reling. Er staat in de instructie om dat met een loep teen. Nou mijn Bismarck bestaat bij de gratie van een loep. Zonder zou het niks geworden zijn.

Als je ze op volgorde van de bouw beschrijving aanbrengt, valt het toch eigenlijk wel me, zeker als je er twee dagen later op terug kijkt.
nu nog de railling, die doe ik als ik echt een keer zin heb.

Back