Bouwverslag 1:200 Bismarck

Beste Leos ,

bedankt voor uw reactie en ja ik moet inderdaad boeken op de dek beplanking leggen maar dit komt vooral omdat het hier Gelderland altijd wel vochtiger is als in de rest van het land dit komt vooral omdat waar ik woon is veel water en ik zit hier tussen de waal en de maas dus je kan wel zeggen vochtig zootje hier :P

bedankt ook voor de tip ik zat inderdaad ook al te klooien met die dingen ik dacht he ze passen niet

groeten marv ,

Niet passen

Marv,

Behalve dat die dekbeplankingen de neiging hebben om krom te trekken, passen ze ook inderdaad niet. Je moet ongeveer 1,5 tot 2 mm rondom overhouden om je relingpaaltjes kwijt te kunnen en die ruimte is er niet. Ze zijn te breed. Het heeft mij best wel wat tijd gekost om ze passend te maken en dan nog heb ik sommige gaatjes voor de reling nog verder naar buiten moeten boren.

Beste Leos,

waar heeft u eigenlijk u verf gehaald want ik kan de juiste kleuren niet vinden en kan ik ze vinden dan mankeren ze wel wat anders .

over het probleem van de dekbeplanking ik heb het probleem niet dat ze te breed zijn bij mij heb ik steeds langs de randen een marge van 2 mm .

groeten marvin ,

Verf

Marvin,

De verf die ik gebruikt heb is Vallejo Air Color. Ergens op dit forum staat een tabel met RAL kleuren omgezet naar Vallejo Air Color. Maar deze verf is niet geschikt als je ermee gaat varen, dat staat ook in de bouwinstructies.

Het enige schip waarvan ik weet dat het klaar is en waar mee gevaren gaat worden is van Danny Mulders, die heeft spuitbussen van Motip gebruikt.
Misschien dat je hem kunt vragen naar de juiste kleurnummers.

Leos ,

wederom bedankt voor uw reactie maar ik ben echter geen motip verf want hoor van velen hier in de omgeving dat het een jaar ongeveer erg goed staat maar daarna begint de kleur steeds meer af te nemen .

ik zoek verder :)

groeten marvin ,

Door vele andere werkzaamheden staat de Bismarck bij mij ook al langere tijd stil maar wil er nu toch weer verder mee.
Ik heb ergens in het begin de vraag gesteld hoe het dek precies moet liggen, op de de romp of tussen de romp beplanking in. Als ik diverse foto's bekijk is dat niet overal hetzelfde maar krijg het idee dat dit meerendeel op de romp ligt?
Heeft iemand een duidelijke foto?
Ik wil er trouwens wel mee gaan varen.

Leos

hoe heeft u de reddingsvlotten geschilderd in het boek staat geel vermeld maar zelf denk ik meer aan oranje zelfde kleur als een reddingsboei want toen der tijd van de Bismarck was kleur geel voor een schnellboot of U-boot en wit/grijs reddings materiaal voor transport schepen zoals onder andere de Wilhelm Gustloff en orange voor slagschepen zoals de Bismarck

mijn overgroot vader die kwam hiermee toen ik de vlotten geel wou verfen fout zei hij want die tijd hadden alle soorten schepen een andere kleur (geel,wit,oranje ) dit in het verband met als een schip voorbij voer zagen ze aan de hand van het reddingsmateriaal wat voor soort schip ze kwijt waren en hoeveel man er ongeveer vermist waren zo legde hij uit .

groeten marvin ,

op het dek

Door vele andere werkzaamheden staat de Bismarck bij mij ook al langere tijd stil maar wil er nu toch weer verder mee.
Ik heb ergens in het begin de vraag gesteld hoe het dek precies moet liggen, op de de romp of tussen de romp beplanking in. Als ik diverse foto's bekijk is dat niet overal hetzelfde maar krijg het idee dat dit meerendeel op de romp ligt?
Heeft iemand een duidelijke foto?
Ik wil er trouwens wel mee gaan varen.

Hallo Manado,
Het dek ligt inderdaad op de romp. Je kan het denk ik duidelijk zien in mijn fotoalbum.
Wat heerlijk trouwens dat je nog zo veel moet doen. De mijne is bijna af. Jammer hoor. Het is zo'n mooi bouwwerk.
Maar toch ook wel genieten nu van een geslaagd project. Beetje dubbel gvoel eigenlijk.
Groeten,
Matador

kleur

Leos

hoe heeft u de reddingsvlotten geschilderd in het boek staat geel vermeld maar zelf denk ik meer aan oranje zelfde kleur als een reddingsboei want toen der tijd van de Bismarck was kleur geel voor een schnellboot of U-boot en wit/grijs reddings materiaal voor transport schepen zoals onder andere de Wilhelm Gustloff en orange voor slagschepen zoals de Bismarck

mijn overgroot vader die kwam hiermee toen ik de vlotten geel wou verfen fout zei hij want die tijd hadden alle soorten schepen een andere kleur (geel,wit,oranje ) dit in het verband met als een schip voorbij voer zagen ze aan de hand van het reddingsmateriaal wat voor soort schip ze kwijt waren en hoeveel man er ongeveer vermist waren zo legde hij uit .

groeten marvin ,

Marv,

Als je eens de foto's bekeek van LeoS, dan kan je zien welke kleur ze zijn. Uit de foto's haal je erg veel informatie.
Maar ik denk dat gezien je herhaalde vraag en antwoordspel een heel klein beetje eigenwijs bent? Zal met je leeftijd te maken hebben?:wink:

Groeten van een bijna bejaarde
Matador.

Matador ,

sorry u heeft gelijk ik had beter moeten kijken maar eigenwijs kan wel kloppen zit bij ons in de familie faste DNA noemen ze het bij ons .
of mischien eigenwijs of bedoelt u onzeker ik zou eerder dat woord kiezen .
ik wil alles perfect zoasl het was op het schip niet meer niet minder .

en de tekst die ik schreef over de kleuren van de reddingsvlotten is fout dat was naardat de Bismarck was geweest . ik had het verkeerd begrepen van mijn overgrootvader.

en bijna bejaard echt niet u bent nog midden in het leven .
je bent zo oud als je je voelt .

groeten marvin ,

Kleur

Leos

groeten marvin ,

Marvin,

Voor de vlotten heb ik okergeel genomen. Een kleur die ook bij reddingsvesten van de piloten werd gebruikt. Er wordt ook gesproken van kaki maar die kleur valt niet op als ze eenmaal in het water liggen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leos ,

dat vorige bericht was fout wat ik schreef sorry daarvoor ik wil nou eenmaal dde Bismarck precies evenaren .

en sorry ook want ik had zelf nog uw foto's kunnen terugzien .

ik heb trouwens een winkel gevonden die de RAL kleuren te koop heeft deze keer de goeien mat . hij zit in cuijk zegt uw mischien niks maar dat is hier dicht bij nijmegen .

ik hoop dat ik dicht bij uw werk kan komen maar dat gaat denk ik zeker niet lukken maar ik hou moed .

groeten marvin ,

railing

Ik ben een beetje in de war. Volgens mij loopt er toch geen railing voor bolders en klampen langs? Maar in de bouwbeschrijving gebeurd dat dus wel. Wat nu?

Op de foto's van Bocdan en LeoS kan ik het niet helemaal duidelijk zien.

Mooie kast er omheen trouwens, Bocdan.

Groeten,

Matador

Ik ben een beetje in de war. Volgens mij loopt er toch geen railing voor bolders en klampen langs? Maar in de bouwbeschrijving gebeurd dat dus wel. Wat nu?

Op de foto's van Bocdan en LeoS kan ik het niet helemaal duidelijk zien.

Mooie kast er omheen trouwens, Bocdan.

Groeten,

Matador

Matador,

Bij de grote bolders wordt de onderste lijn onderbroken en gaat na de bolders weer verder. Volgens mij hadden ze ook de mogelijkheid om de reling te doorbreken indien nodig. Bijvoorbeeld als de valrepen neergelaten waren of bij de dieptebommen installatie. Ook bij de ankers lijkt het me zinvol om de kettinkjes van de reling los te halen voor de zware ankers te bedienen. Op de foto's kun je de plaatsen zien waar de relings losgekoppeld konden worden.

10_anchors_bs.jpg

11_anchors_bs.jpg

hallo allemaal,

zo vandaag mijn schip mooi in de primer gezet verf nu nog bestellen
en dan uitkijken naar 5 en 8 augustus .

waar ik op 5 augustus mee doe aan een model bou schepen wedstrijd waarbij ik in een vijfer of meer tussen andere modelschepen moet varen en voor de jury moet varen die mijn boot beoordelen heb er in in en op 8 augustus naar Oostenrijk voor een grote modelbouw beurs waar ik mijn bismarck tentoon ga stellen :)
heb er enorm zin in .
verder ben ik druk bezig met een volgend project te zoeken voor naar mijn Bismarck .

groeten marvin ,

hallo ,

ik vond het wel even leuk om nog een schip te laten zien die ik mee neem naar zowel de westrijd als de Beurs in Oostenrijk ,

mijn U-boot heb ik net polyester geplamuurd en is waterdicht twee motoren er in , alleen wat er nog moet gebeuren is twee ballast tanks toevoegen en een onderwater camera .

full

full

full

full

hopelijk valt hij een beetje in de smaak .

groeten marvin ,

Laatst bewerkt door een moderator:
Het word wel ineens stil hier?
Komt het door de vakanties of omdat sommigen al klaar zijn?
Zijn er mensen die 'm varende al klaar hebben?

Het word wel ineens stil hier?
Komt het door de vakanties of omdat sommigen al klaar zijn?
Zijn er mensen die 'm varende al klaar hebben?

Manado,

Door alles wat je hierboven noemt denk ik.
En ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van de RC stuurmannen.
Ik heb de mijne een keer 30 km vervoerd en ben blij dat dat gelukt is.
Zou er tegenop zien om het nog een keer te doen. Dus wil best weten hou zij de Bismarck vervoeren en vaarklaar maken.

Ik ben ook nog regelmatig op het forum maar heb niets te melden omdat ik wegens drukke werkzaamheden nog steeds bij aflevering 137 ben.
Zie er ook wel erg tegen op als ik de detail foto's zie hoe het moet worden.

Carl

Back