Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo

de bsimarck heeft lange assen dus minder de M3 kan je niet gaan
want anders gaan ze trillen of bol (in een boogje)staan binnen in de as buis
de motor wil de as doen draaien en de schroef houd de as tegen
dan begint dus als de as te dun is deze te torsen wat krom staan en eventueel op langere termijn krom blijven staan blijven staan as probleem gaat geven
wat de overige 2 kanalen betreft
daar kan je mee aansturen wat je maar wilt
eventjes voorbeeld
maar eerst wat uitleg
eens tickt heeft om het gemakkelijk te maken drie standen
vooruit,midden,achteruit

het eerste kanaal
met vooruit kan je als je een memory switch van conrad inbouwd twee zaken doen
licht aan steken en een (als je voor het tweede kanaal de memorie overbrugt)je klaxon laten werken
met kanaal 2 kan je de kanonnen laten draaien en als je het slim aan boordt legt ook nog iets anders
hoe het slim aan boordt leggen
als je aan de kanonnen een motor met exentriek vast maakt(type ruitenwisser motor maar dan kleiner)dan kan je het zo reglen met een tweede memory schakelaar dat je kanonnen bij het opzetten automatisch links en rechts gaan en als je ze afzet terug in de midden stand
dan hou je steeds van je kanaal de andere kant over om BV een kanonschot geluids modulle te bedienen of 1 kanaal van een mp3 speler aan en uit te zetten

mp3 is goedkoop en een luidspreker setje van een pc kost haast niets
wel kijken dat je der koopt met losse trafo
dit is je versterker die je aan je mp3 speler aan sluit
op 1 kanaal neem je diesel geluid op en op het andere kanonschoten
als je nu de draad van het kanaal dat de schoten lost onderbreekt over de kanaalschakeklaar dan kan je dus over je motoren geluid je kaononnen laten schieten

dus kan je nog iets met die 2 resterende kanalen doen JA dus zeker wel

wat die schroeven betreft is je uitleg juist voor een schip met 1 roer
bismarck heeft er dus 2 en die staan niet achter je schroeven maar tussen de drie assen
dus ze worden nooit maximaal aangestroomd
en je zal dus moeten door te proberen kijken hoe je de schroeven best monteerd
want papier om het uittereken is geduldig maar dat wil nog niet zegen dat het daarna werkt

groetjes raf

ps de bismarck heeft als je de foto bekijkt inderdaad een rechterschroef op de rechter as zitten

Laatst bewerkt:
en wat die graupener set betreft de as is niet lang genoeg

er bestaan ook langere assen die op de reductiekast gemonteerd kunnen worden, het is wat ik deed op de Zinnia , en zo'n as kost minder dan 6 €

v.w.b. de montage van de schroeven , zet ik ze altijd zoals zij op het echt schip gemonteerd werden , het spaart een hoop gezever bij tentoonstellingen ;)

de groetjes ,

Laurent

hallo laurent

doe ik ook wat die schroeven betreft nog erger
ik zet de normaal bij de bouwdoos geleverde schroeven en vaar met kleinere
want schepen varen toch steeds te snel
maar wat is jullie probleem met direct drive?????
[17992] de-kriek-klaar-11
hier zie je mijn duikboot met 2 X 400 motoren directdrive op schroeven van 30 mm 4 blads
deze assen hebben een veel grotere wrijving daar er een lipring dichting op zit
dezelfde motoren zitten in mijn bismarck met dezelfde schroeven maar dan 3 blads
en deze boot vaart op drie motoren veel te snel al trekt hij dan wel een mooie boeggolf
de assen zijn op 4 plaatsen met bussen gelagert wat weer voor extra wrijving zorgd
de accu van deze boot is een uit 6 cellen AA (penlight type)gemaakt pack met 2500 Mahp
en daar vaart hij ongeveer 1 uur op
de pomp is eigenlijk de grootste verbruiker
groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het nog eens ff nagezocht en ben tot de conclusie gekomen dat de bismarck 2 linksomdraaiende linkse schroeven had en 1 rechtsomdraaiende rechtse schroef.

BB en midscheepse schroef draaiden linksom en waren alle 2 linkse schroeven en de SB schroef draaide rechtsom en was een rechtse schroef.

Dus voor diegenen die hem origineel willen houden moeten dus 2 linkse schroeven en 1 rechtse schroef aanschaffen van 25mm doorsnee

Originele diameter schroef 4700mm / 200 = 23,5mm op schaal.

Zie ook volgende link:

http://www.bismarck-class.dk/technicallayout/rudders_propellers/rudders_propellers.html

Groeten,

Robert

Laatst bewerkt:
@bumper

je treft het, ik heb hem verleden jaar al besteld, met 10% extra korting,

Conrad heeft zo af en toe leuke acties
Misschien verstandig er een wat zwaardere servo voor de roeren bij te nemen.

Verder via de elctronica boer om de hoek 5 * 10.000mAh NiMh D-Cel "accu" met soldeerlippen kunnen bestellen,

Als bewijs een foto, van de kit, zoals ik hem thuis kreeg

groetjes Paul

IMAG0014.jpg

Laatst bewerkt:
Misschien verstandig er een wat zwaardere servo voor de roeren bij te nemen.

groetjes Paul

Vanwaar die zwaardere servo voor de roeren? omdat de geleverde servo te zwak is voor het bedienen van 2 roeren of..?

Ik heb net mn vriendin lief aangekeken en ik krijg die RC set voor mn verjaardag :D Bedankt voor de tip Paul!

Groeten Robert

1liter polyurethaanhars G4 besteld bij voss dat kost volgens de site 10.62 euro incl BTW.
Maar samen met de transportkosten gaat me die zelfde liter 36.52 euro kosten.
Dit vind ik echt niet normaal wie weet een goedkoper adres.:help:.

hallo

ik gebruik een micro servo voor twee roeren op een duikboot
deze stangen schuiven door een samen geperste O ring
om de zaak waterdicht te houden
er zitten zo drie roer duo's op deze boten waarvan er eentje gekoppelt is met een balansschakelaar die de servo echt afbeult
dan zal een standaard servo het in de bismarck wel naar zijn zin hebben hoor
het is geen vliegtuig he dat tegen 150 de bocht om gaat
kopel de servo met een lange stuur arm aan de twee roeren
er is daar reeds genoeg fotomateriaal over getoont
voor elk roer 1 stuur stang zo is de druk op de tandwielen(hoofdtandwiel)evenredig
en gaat de servo een lang leven tegemoet

groetjes raf

Ik zei ook misschien ;)

point taken, ik gebruik straks ook de standaard servo, kan later altijd indien noodzakelijk nog eea veranderen.

groeten Paul

@all,

Ik heb inmiddels de eerste laag op de romp helemaal compleet en het ziet er goed uit. Wanneer zou ik het beste de gaten voor de schroef-assen kunnen maken? Moet ik daar nu al mee beginnen? Of kan ik beter wachten tot dat de 2-de laag er opzit en ik de schoef-assen binnen heb?

Lagopus

Laatst bewerkt:
@stefan12

Ben je alweer een beetje bekomen van de schrik over de prijzen van het RC-gedeelte?

Zoals je in de diverse topic's hebt kunnen lezen kan je het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Natuurlijk kan je er een hoop hi-tec in bouwen, maar ik denk dat het belangrijkste is dat het schip af komt en dat je er t.z.t. leuk mee kunt varen. De rest komt later nog wel.

Lagopus

Zij die gaan varen

Weten degene die met dit model gaan varen wel hoe gedetailleerd en kwetsbaar deze boot wordt? Volgens mij kun je hem met goed fatsoen niet oppakken of in het water leggen.

@stefan12

Ben je alweer een beetje bekomen van de schrik over de prijzen van het RC-gedeelte?

Zoals je in de diverse topic's hebt kunnen lezen kan je het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Natuurlijk kan je er een hoop hi-tec in bouwen, maar ik denk dat het belangrijkste is dat het schip af komt en dat je er t.z.t. leuk mee kunt varen. De rest komt later nog wel.

Lagopus
maar ik dacht dat aleen die besturing maar 60 of zo was en nu weer duurder :confused::confused:

Stefan, alleen de besturing is ook maar 60 euro. Dan heb je een zender, ontvanger, en 2 servo's.

De aandrijving van dit scheepje is mede afhankelijk van de wensen. Maar dit hoeft niet heel prijzig te zijn, zeker niet als je alles zelf samenstelt. (dus i.p.v de meestal dure complete sets)

Gr robin

Back