Bouwverslag 1:200 Bismarck

Solderen of lijmen

Danny,

Dat is toch nog steeds voor mij een interessante vraag.
Natuurlijk kun je messing niet op hout of plastiek solderen, maar de messingdeeltjes onderling. Solderen is gewoon sterker. En er zitten een hoop kleine frutseltjes bij die bijna geen raakvlakken hebben om te lijmen.
Alleen solderen moet je wel kunnen op microniveau.

En weet iemand al hoe het zit met de 2 verschillen gietstukken voor het hekdeel? Volgens mij ben je als je alle hout van deel 21 opgeplakt heb al te ver om later het grote juiste gietdeel te kunnen gebruiken. En bij het te kleine deel (wat wel past) zit je ankergat te laag.

M.vr.gr. Leo
 
Ik zou toch accelerator gebruiken. Dunne secondenlijm hard uit zichzelf niet uit, dat moet contact hebben. Dus als jij het ergens tussen giet, prima, dan trekt het er wel in en hardt het uit. Echter, stel je doet een drupje teveel, dat blijft in je toestel ronddwalen tot het ergens een plek gevonden heeft waar het 2 zaken aan elkaar kan lijmen. Dus.. eerst de dunne CA aanbrengen, even wachten zodat het op de plekken waar er goed contact is tussen de te verlijmen delen, goed uithard, en dan de spuitbus met kicker er over om verdere uitloop van secondenlijm te voorkomen..
 
hallo


kicker is wel daarna heeeeeeeeeeeeeeel moeilijk te over schilderen
er pakt voor geen meter verf op
ca lijm is prima en lijmt opzich zelf genoeg
wat het solderen aan gaat
ik weet niet meer waar ik het heb liggen maar er bestaat een weerstands soldeer apparaat

hoe het werkt weet ik nog wel
een dikke transformator naar ik geloof 24 volt
twee dikke draden en twee coolstiften uit een oude batterij
en een forse schakelaar
hoe het werkt
je hebt twee delen die je op elkaar wil solderen
je klopt heel dunne slodeertin met hars er binnen in plat met een hamertje
echt heel plat slaan
daar snij je kleine stukjes van en die leg je tussen de twee te solderen delen
een beetje klemmen stroom er op en het is gesoldeerd
er wordt haast niets anders warm dan de twee raakvlakken
zie het als puntlassen
je kan dus grote delen op kleine delen solderen waarvan de kleine delen reeds op andere delen gesoldeerd zijn zonder dat er ook maar terug iets los komt
ik heb vroeger zo een toestel gebouwd omdat ik messing delen gebruikte voor een modelspoorbaan
en ik zal eens zien wat ik van het schema nog kan vinden
het is echt niet duur en het levert heel mooi soldeer werk daar je zelfs niet moet vertinnen en door de kleine stukjes heb je nooit teveel tin gebruikt
hier een website die geen moer met boten te maken heeft maar toch voor velen heel veel info heeft

http://www.mkmodelbouwstudio.nl/bouwtips.htm
er wordt ook over weerstandsolderen gesproken en elke andere vorm van solderen
van bout tot vlammetje
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=4&t=693798
en hier een ander forum maar wel met heel veel info over het bouwen van dat soldeer apperaat
en ik heb nog zo een oude marklin trafo liggen dus ik ga eens wat in elkaar knutselen

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Wat ikzelf gelezen heb op duitse forums, en die zijn al veel verder dan wij. Dat die pas G4 gebruiken na de tweede beplanking, omdat de tweede beplanking ook goed gelijmd moet worden. Ikzelf doe dat ook. Bij het lijmen van de eerste beplanking heb je toen ook de planken aan elkaar gelijmd, of heb je de planken alleen aan de spanten gelijmd? Je moet nu toch eerst gaan schuren als alles goed droog is. En er komt toch nog een tweede beplanking overheen.

Groetjes WielB

Hallo Wiel,
zie bismarck.oehm.net

Groet
Ton
 
Danny,

Dat is toch nog steeds voor mij een interessante vraag.
Natuurlijk kun je messing niet op hout of plastiek solderen, maar de messingdeeltjes onderling. Solderen is gewoon sterker. En er zitten een hoop kleine frutseltjes bij die bijna geen raakvlakken hebben om te lijmen.
Alleen solderen moet je wel kunnen op microniveau.

En weet iemand al hoe het zit met de 2 verschillen gietstukken voor het hekdeel? Volgens mij ben je als je alle hout van deel 21 opgeplakt heb al te ver om later het grote juiste gietdeel te kunnen gebruiken. En bij het te kleine deel (wat wel past) zit je ankergat te laag.

M.vr.gr. Leo
kan me vader wel regelen
 
dag allemaal
heb ook het eerste deel gekocht en die kaart die daar bij zat heb ik ook maar dadelijk terug opgestuurd.
nu ga ik al direkt een vraagje stellen.
hoelang duurt het dan dat je bericht krijg van hen of iets toegestuurd krijg.
groeten adimaar
 
hallo
het verbuigen tussen de spanten komt door de lijm
wat het bekomen van G4 betreft
dat kan je over al kopen en bekomen vooral via internet
lijm is niet hetzelfde als G4
maar ja dat is al 80 keer uitgelegd
in lijm zit vocht en hout en vocht gaat niet goed samen
G4 gebruikt het vocht uit het hout en de lucht om uit te harden

groetjes raf
hallo mede bouwers de lijm is nu uitgehard en de plankjes zitten weer goed en zonder deuken op hun plaats.. het geheel is toch wel goed stevig geworden met band en lijm..kan nu met het dek beginnen .. zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten bij het bouwen van het dek? gr tony
 
dekbeplanking

hallo mede bouwers de lijm is nu uitgehard en de plankjes zitten weer goed en zonder deuken op hun plaats.. het geheel is toch wel goed stevig geworden met band en lijm..kan nu met het dek beginnen .. zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten bij het bouwen van het dek? gr tony


Een lijn in het midden van het dek maken, en midden van de eerste balk goed op de lijn passend maken en alles goed met klemmen vastzetten, en verder kun je altijd kijken bij de oosterburen.
http://bismarck.oehm.net/index.php?ta=conhtml&obj=016016&st3=z&stnr=3&sp=2&titel=Ausgabe+016http://bismarck.oehm.net/index.php?...&st3=z&stnr=3&sp=2&titel=Ausgaben+017+und+018

hier ga ik persoonlijk graag heen en is ook heel duidelijk.

Groetjes WielB:D
 
G4

Ok, ik heb G4 gekocht 13 euro voor 1 liter en 20 euro verzendkosten en nog wat btw... Lijkt me link spul, 20 euro verzendkosten, pffff

Na de 2e beplanking smeer ik dat op de buitenkant en dan klaar?
Of komt er nog meer bij kijken?
Na de G4 komt er plamuur en grondverf. Moet dat nog speciale verf zijn, of kun je er alles overheen smeren?
Of weet iemand een linkje naar G4 gebruiksaanwijzing?

M.vr.gr. Leo
 
hallo

en de G4 moet aan de BINNENKANT voor je de buitenste planken zet
na de buitenset planken te hebben gezet kan je ook G4 zteen en daarna met polyetser plamuur aan de slag
na het plamuren er spuit plamuur op zetten en dan pas nat beginnen te schuren
SCHUUR NOOIT JE HOUT MET WATER
na de plamuur een grijze primer en dan van hetzelfde merk de kleur er op

groetjes raf
 
kalefaten

hallo

en de G4 moet aan de BINNENKANT voor je de buitenste planken zet
na de buitenset planken te hebben gezet kan je ook G4 zteen en daarna met polyetser plamuur aan de slag
na het plamuren er spuit plamuur op zetten en dan pas nat beginnen te schuren
SCHUUR NOOIT JE HOUT MET WATER
na de plamuur een grijze primer en dan van hetzelfde merk de kleur er op

groetjes raf

Hoi raf

Als je alles doet zoals het voorgeschreven staat volgens Hachette dan heb je de binnenkant met gaas en houtlijm gedaan, dan kun je moeilijk daarover G4 doen, of hoe zie ik dat!

Groetjes WielB;)
 
hallo

had je de binnen kant gedaan met G4 had je die stukjes gaas niet moeten zetten
die gaas is katoen en katoen heeft de onhebbelijke gewoonte om water op te willen slorpen (ook uit de lucht)
als met het model niet gaat varen is er geen probleem
wil je dat wel gaan doen dan was het gaas met de lijm een foute keuze en had G4 een veel betere geweest
als je de site hier boven gelezen hebt dan weet je dat de toepassing van G4 voor meer dan alleen vernis wordt gebruikt
groetjes raf
 
gaasjes

hallo

had je de binnen kant gedaan met G4 had je die stukjes gaas niet moeten zetten
die gaas is katoen en katoen heeft de onhebbelijke gewoonte om water op te willen slorpen (ook uit de lucht)
als met het model niet gaat varen is er geen probleem
wil je dat wel gaan doen dan was het gaas met de lijm een foute keuze en had G4 een veel betere geweest
als je de site hier boven gelezen hebt dan weet je dat de toepassing van G4 voor meer dan alleen vernis wordt gebruikt
groetjes raf

Hoi Raf

Ik had begrepen dat deze bewerking meer stabiliteit geeft aan de beplanking en het geheel daardoor steviger werd.

Groetjes WielB;)
 
Laatst bewerkt:
hallo


het oorspronkelijke model is gebouwd om als een showmodel dienst te doen ergens op een tafel of kast
als je der mee wilt gaan varen is het een heel ander verhaal
als hij stil staat dan heeft hij geen last van water en trillingen (of je moet echt te gek gaan heu heu kinderen lezen mee)
om mee te varen is het een ander verhaal
hij komt in het water te liggen en vooral in een vochtige omgeving
er komen motoren in die de zaak laten trillen al is het maar weinig
een accu die nogal wat gaat wegen en dus inwerkt op de stijfheid en torsie als je de boot oppakt om hem in het water te zetten
dan moet je het je eens voorstellen dat je boot op een tafel mooi staat te wezen in de zon en dus na een tijdje tamelijk warm aan het worden is
nu krijg je het is je kopje om te gaan varen en je zet er een accu in sluit de zaak aan
probeert al je functies een die je hebt ingebouwd en goed volgas want dan zoemen de assen zo lekker
en dan naar het water en je pleurt die romp uit de volle zon in het veel koudere water
en dan ga je der mee varen tot je het moe bent of de accu plat is
door het warme weer verdampt er dus ook water uit de vijver en je boot vaart daar doorheen
dan de boot terug uit het water halen en op de tafel weer in de zon waarna de boot mooi opdroogt en de algen door de zon vast bakken in je verf

dat jullie dit niet gaan doen is geen probleem want er zijn ook mensen die hun boot na het varen mooi afdrogen hoor het is maar fictief en deze fictie gebeurt 8 van de tien keren met een model

denk nu eens na wat al die invloeden voor gevolg hebben op de romp en de rest van de constructie

waarom denk je dat er' zoveel polyester en abs rompen worden gemaakt
dat een gespecialiseerde maker van houten model schepen (billing boats)de mensen de keuze laat om of wel een houten of een abs romp te kopen zal toch wel een reden hebben
wil je een staties model kies je voor hout wil je der mee gaan varen pak je abs
heb je nu zoals met dit model geen keuze moet je zorgen dat er langs geen enkele kant ook maar water aan je hout kan geraken
zowel binnen als langs de buitenkant
overal waar je kunststof delen moet zetten bestaat er kans door het uitzettings verschil tussen beide materialen dat er haarscheurtjes ontstaan en het hout water kan gaan opnemen
wat G4 nu doet is IN het hout gaan dringen zodat water geen kans meer krijgt om er langs spleten en gaatjes naar binnen te dringen
zo kan je hout niet meer gaan werken en deformeren door op te zwellen
en zo lijmt G4 ook al de naden nog eens na in de lengte richting wat zeker voor een stevige verbinding gaat zorgen
als je twee planken met g4 over schildert en je breekt ze daarna van elkaar dan gaat de plank niet op de naad maar juist erlangs breken
dat is wat G4 doet met hout
met messing als dat opgeblonken is en je zet er een laagje over blijft het jaren zonder poetsen blinken

op de site die ik gegeven heb staat genoeg over G4 en nog andere toepassingen zoals beton

groetjes raf
 
Back
Top