Bouwverslag 1:200 Bismarck

Ik heb die hele romp ook volgekwakt met houtlijm en daarover dat gaas geplakt. Als het goed is is dat al doordrenkt met lijm en dicht het af vanaf binnen. Straks plak je er nog een laag planken overheen en als je die insmeert met een waterafdichtend spulletje en daarna de hele bende in de plamuur zet en vervolgens laag primer of 2 lagen primer erover heen knalt en daarna een laklaag er overheen zet nou als het dan nog lekt dan mag je mij de paus noemen. Ben je dan alsnog bang dat er misschien door een klein kiertje of spleetje water in je romp mocht lekken dan kan je altijd de binnenkant van je romp in de verf zetten en dan moet je toch wel heeel raar doen wil er dan nog water in je hout kunnen trekken.

Als wij aan boord bepaalde dingen waterdicht willen hebben, dan hebben we 3 dingen nodig namelijk: 1. een matroos(liefst filippijn) 2. primer en 3. 2 componentenverf... nou ik kan je verzekeren dat dat alledemachtigst waterdicht is!!!! In mijn ogen volstaat een goede dekkende laag verf al om je gehele romp waterdicht te krijgen.

Groeten Robert
 
gaasjes

Hoi Raf

Je verhaal is heel duidelijk, je staat duidelijk achter G4.

De uitgever zegt: als de romp eerste beplanking klaar is maak je de planken stabiel door te kalafateren met gaas en houtlijm (watervast), goed laten drogen. en daarna kun je schuren totdat de romp mooi glad is, eventueel plamuren, en weer schuren. Dan komt de tweede beplanking erop, je kunt weer schuren want de romp is nog stabieler geworden plamuren en schuren. Nu komt G4 en de romp wordt hiermee behandeld een paar keer achter elkaar trekt dan door de hele laag hout heen, met de bijbehorende verdunningen. Dan weer schuren plamuren , grondverven, waterdichte verf erop allles goed drogen laten , en dan kan hij het water in, hij is dan goed beschermt tegen water van buitenaf. Of zie ik dat niet goed.


Groetjes WielB:D
 
Laatst bewerkt:
hallo

we zullen elkaar na 30 jaar nog eens klappen
ik heb de bluchner in balsa hout gebouwd vroeger
de bismarck en de smith rotterdam waren bouwdozen van aeronaut en billingboats
de bismarck heb ik nog steeds de rest heeft het krap varend maar 2 jaar uitgehouden
nu heb ik nog de prins eugene en die is ook in balsa maar met G4 over trokken
deze boot is 20 jaar en er wordt maandelijks mee gevaren in het seizoen
want dit is nu mijn wedstrijd boot
de zinnia op een 2 meter lengte heb ik ook nog tussen door gebouwd
de mal is ook met G4 geseald maar daarna is er een polyester romp van getrokken
want zo een brede lange romp met 2 auto accu's in als stroom leveransier was voor een houten romp een beetje veel van het goede

groetjes raf



groetjes raf
 
Propaanbrander

Raf,

Bedankt voor de G4 instructie. Alleen het droogmaken van de ondergrond met een propaanbrander lijkt me Bismarcktechnisch gezien niet zo'n goed idee. :D

M.vr.gr. Leo​
 
hallo leo

het gaat wel om heel natte oppervlakten dus je bent de zaak uit de context aan het rukken hahaha
G4 is niet speciaal voor modelbouw gemaakt daar je de link die ik heb geplaatst gelezen hebt zul je dus gemerkt hebben dat ze g4 voor heel andere doeleinden gebruiken dan wij dat hier doen
het is een gespecialiseerd produkt dat in de industrie reeds een tijdje gebruikt wordt
en nu de laatste jaren naar de modelbouw zijn weg gevonden heeft
het is zoals tec7 onbekend is onbemind maar eens je de toepassingen van deze producten ten volle kent wil je niets anders meer gebruiken

groetjes raf
 
Even totaal iets anders... ik vroeg me af wanneer we de volgende levering van deel 22 t/m 25 kunnen verwachten?

groeten
 
Bedankt voor de info... ik wacht wel hoor tot volgende week... ik moet mijn bovendek toch nog vlak schuren en volplakken met gaas..

ben alleen nu tot de ontdekking gekomen dat nadat ik alle delen op mijn afneembare dek heb gelijmd dat mijn dek iets krom getrokken is :neutral: maar als ik het licht aandruk valt hij wel weer recht dus ik denk als ik de opbouw er op ga lijmen dat het wel weer goed komt?!?!

Of zegt iemand van dat werkt niet en heeft een tip om mijn dek recht te krijgen?

Groeten
 
ben alleen nu tot de ontdekking gekomen dat nadat ik alle delen op mijn afneembare dek heb gelijmd dat mijn dek iets krom getrokken is :neutral: maar als ik het licht aandruk valt hij wel weer recht dus ik denk als ik de opbouw er op ga lijmen dat het wel weer goed komt?!?!

Of zegt iemand van dat werkt niet en heeft een tip om mijn dek recht te krijgen?

Groeten[/quote]

Hallo Bumper, ik had hetzelfde probleem. Heb het eerst geprobeerd met gewichten en klemmen maar dat werkt niet afdoende. Kwam daarna tot de ontdekking dat de onderkant van het dek niet overal gelijk op de spanten aanligt. Die heb ik daarna voorzichtig op hoogte geschuurd. Ton
 
Dek

Ook mijn dek is niet meer 100% vlak. Tussen de bouwfasen door zet ik alles zo veel mogelijk onder druk met gewichten en laat het gewoon weken zo staan. We hebben ook nog de raadselachtige blokjes, die we al toegestuurd hebben gekregen. Volgens mij gaan we daar straks het dek mee vastschroeven. Blokjes op de spanten lijmen en dan schroefjes door de losse dekdelen om ze vast te zetten. Trekken ze ook weer een beetje recht.

M.vr.gr. Leo
 
Laatst bewerkt:
Dan komt de tweede beplanking erop, je kunt weer schuren want de romp is nog stabieler geworden plamuren en schuren. Nu komt G4 en de romp wordt hiermee behandeld een paar keer achter elkaar trekt dan door de hele laag hout heen... ... Of zie ik dat niet goed.

verkeerd bezig ...

als de tweede beplanking erop zit , schuren , G4 aanbrengen , schuren en dan pas plamuren .

als deze tweede beplanking uit balsa bestaat , liefst de romp volledig goed in vorm schuren vooraleer er G4 aangebracht wordt .

ik heb juist een romp met balsa beplankt , met G4 geimpregneerd en dan pas geschuurd , ik heb een heel hoop delaminatie voorgehad , de balsa komt met de G4 mee ...

het was de latste keer dat ik ooit balsa gebruikte om een romp te beplanken , tedjûûûû

de groetjes ,

Laurent
 
Dek en tweede beplanking

bij mijn is het dek ook wat krom getrokken maar ik heb er een paar zware stenen op gelegt en wacht dat gewoon verder even af ,ik denk dat als je het dek vast geschroeft hebt , het wel weer weg is.
Zelf zal ik echter geen schroeven maar magneten gaan gebruiken
De tweede beplanking heb ik er al ook al op zitten ik heb hiervoor 1 mm dik watervast triplex gebruikt en dit in stroken gesneden van 5 mm breed en de eerste twee planken boven aan zijn bij mijn 10 mm breed en hebben de zelfde lengte als de boot waardoor er een stevig geheel ontstaat het voordeel is dat triplex altijd harder en steviger is dan de plankjes die je krijgt.op de binnen kant van de boot heb ik ook geen gaas gebruik vind dit onzin heb er gewoon een twee componenten epoxy hars voor lamineren op gesmeerd die driep in het hout is gedrongen en zelf aan de buiten kant weer er door heen kwam.de romp is nu knal hard en ook water dicht.
 
Even over dat kromtrekken van dekken:
Van een ouwe timmerman heb ik ooit geleerd dat je aan beide zijden van een vlak hout-oppervlak DEZELFDE behandeling moet uitvoeren wil je kromtrekken voorkomen.

Dus in dit geval: aan beide zijden beitsen / G4 / Epoxy / Polyester / of-wat-er-ook-maar-aan-spul-op-wil-smeren/spuiten/plakken.
 
Even over dat kromtrekken van dekken:
Van een ouwe timmerman heb ik ooit geleerd dat je aan beide zijden van een vlak hout-oppervlak DEZELFDE behandeling moet uitvoeren wil je kromtrekken voorkomen.

Dus in dit geval: aan beide zijden beitsen / G4 / Epoxy / Polyester / of-wat-er-ook-maar-aan-spul-op-wil-smeren/spuiten/plakken.

heb je gelijk in Roel alleen als het al krom is dan is het telaat daarvoor dan moet je andere maatregelen nemen om het weer recht te krijgen
 
National Geographic

Gisteren om 21.00 uur

Battle Of The Hood And The Bismarck: Part 1
Fascinerende beelden van de HMS Hood, op 3000 m diepte in de ijskoude Atlantische Oceaan. Ze werd tot zinken gebracht door het Duitse superslagschip de Bismarck, dat een einde moest maken aan de Britse heerschappij op zee.

Docu ging tot en met het herontdekken van het wrak van de Hood. En het plaatsen van een plaquette door de enige nog levende van de 3 overlevenden van de Hood. D.w.z. ten tijde van de documentaire. Commandotoren van de Hood ligt op 2 km van de rest van de wrakstukken.
En ook de Hood heeft geen vlak dek meer...

Volgende week maandag 9 februari: Battle Of The Hood And The Bismarck: Part 2

Dit keer gaat het helemaal over het tot zinken brengen van de Bismarck.
Verduidelijkt met prachtige 3d computergraphics. In ieder geval boeiend denk ik. Misschien wel al de tigste herhaling maar toch... Kunnen we weer es zien hoe het gegaan is.

Meestal worden dit soort docu's nog wel een paar keer herhaald, maar ik zie nu alleen herhalingen 's nachts op het uitzendschema.

M.vr.gr. Leo
 
@all

Als ik dit zo hoor heb ik geluk gehad met het krom trekken. De boot toont geen enkele kromtrekking en het geraamte van mijn dek ging lastig op het schip. Sinds ik de dekplaten heb vast gelijmt kan ik het dek er juist soepel plaatsen en verwijderen. En ook nu lijkt het dek nog steeds recht.

Zijn er veel mensen die last hebben van kromtrekkende delen??

Lagopus
 
Gisteren om 21.00 uur

Battle Of The Hood And The Bismarck: Part 1
Fascinerende beelden van de HMS Hood, op 3000 m diepte in de ijskoude Atlantische Oceaan. Ze werd tot zinken gebracht door het Duitse superslagschip de Bismarck, dat een einde moest maken aan de Britse heerschappij op zee.

Docu ging tot en met het herontdekken van het wrak van de Hood. En het plaatsen van een plaquette door de enige nog levende van de 3 overlevenden van de Hood. D.w.z. ten tijde van de documentaire. Commandotoren van de Hood ligt op 2 km van de rest van de wrakstukken.
En ook de Hood heeft geen vlak dek meer...

Volgende week maandag 9 februari: Battle Of The Hood And The Bismarck: Part 2

Dit keer gaat het helemaal over het tot zinken brengen van de Bismarck.
Verduidelijkt met prachtige 3d computergraphics. In ieder geval boeiend denk ik. Misschien wel al de tigste herhaling maar toch... Kunnen we weer es zien hoe het gegaan is.

Meestal worden dit soort docu's nog wel een paar keer herhaald, maar ik zie nu alleen herhalingen 's nachts op het uitzendschema.

M.vr.gr. Leo


ik heb het gekeken vond het prachtig om te zien en toen ik het zag moest ik meteen aan jullie in dit topic denken.

vooral de beelde van het wrak op de bodem waren spectaculair al zeg ik het zelf
 
ik heb deel 22 .

van de AMERICO VESPUCCI heb ik alles binnen.
en als ik met de pc klaar ben kan ik verder met de titanic deel 56.

en als het geld toelaat een abb. nemen op de bismarck
 
Back
Top