Bouwverslag 1:200 Bismarck

hebben jullie gezien het is mij gelukt een foto te plaatsen !!!!!!!
Ja Raf ik denk dat ik je in het vervolg niet meer zal moeten lastig vallen voor foto's

Laatst bewerkt door een moderator:
Verlichting

het beste is gewoon de verlichting paralel te schakelen , op een eigen batterij dan heb je ook geen problemen met het voltage.en daar gewoon een relais tussen plaatsen voor aan en uit te schakelen

Hallo,@raf wat voor kerstboom verlichting heb je dan?Bij mij blijft de verlichting het gewoon doen tenzij je ereen compleet verwijdert bij de oude verlichting dan.Tegenswoordig blijf je kerst verlichting gewoon branden,lampje eruit of niet stuk geen probleem.Maar nu is het noch pasen hoor!

Groeten E.J.

hallo

e.j. ja weet ik dat het pasen is maar dan is het paas verlichting hahahaha
die ik hier heb is nog die ellende van vroeger
eentje stuk is er 1 kring van de drie kringen uit heel de sliert dat uit blijft
dus zoeken naar dat defecte lampje
en hier worden er zo een 20 opgehangen dus elk jaar weer leuk om het defecte lampje te zoeken
want eentje is er steeds defect

gerard als je de verlichting niet rc doet is een schakelaar reeds genoeg
kan je mooi weg werken onder een bolder als je een draai schakelaar neemt

groetjes raf

Met kerstverlichting even opletten op het voltage. Vaak zijn dat gewoon in serie geschakelde lampjes. Ik zou het niet doen, die lampjes willen nog wel eens doorbranden (zijn ook erg goedkope lampjes) en dan kun je weer aan het bouwen. Ledjes zijn dan, denk ik, veel meer geschikt.

hallo hezik

welkom in 2009
de kerst verlichting waar ik het over had bij van craenbroeck is led verlichting
die oude die ik gebruik voor binnen en buiten hahaha dat zijn nog lampjes
wel een goeie
nieuwe voor mijn boten en oude voor het huis hahaha
kerst verlichting is NIET GESCHIKT voor in een boot ze is veel te groot

groetjes raf

hallo

e.j. ja weet ik dat het pasen is maar dan is het paas verlichting hahahaha
die ik hier heb is nog die ellende van vroeger
eentje stuk is er 1 kring van de drie kringen uit heel de sliert dat uit blijft
dus zoeken naar dat defecte lampje
en hier worden er zo een 20 opgehangen dus elk jaar weer leuk om het defecte lampje te zoeken
want eentje is er steeds defect

gerard als je de verlichting niet rc doet is een schakelaar reeds genoeg
kan je mooi weg werken onder een bolder als je een draai schakelaar neemt

groetjes raf

Het relais kan je dan door de Rc laten bedienen doe dit altijd zo.en geen problemen met weerstanden er tussen zetten.zelf zet ik er wel aan het einde een diode tussen voor de zeker heid maar is niet nodig

hallo gerard

dat rc toe doen vind ik zonde van het kanaal hahaha
NIET RC heeft voordelen
het kan thuis op de schoorsteen of kast ook branden als je inplaats van een battry zo een lader blokje gebruikt en dan met die schakelaar kan je dat mooi aan en uit zetten
zonder dat je zender moet op staan
en dit telt ook voor op een tentoonstelling

1 weerstand voor paralelle diodes gaat niet
de drie kleuren die je moet hebben die hebben een verschillend voltage
de data bladen eens na kijken dan zie je wat ik bedoel
een led is geen lampje

groetjes raf

hallo gerard

dat rc toe doen vind ik zonde van het kanaal hahaha
NIET RC heeft voordelen
het kan thuis op de schoorsteen of kast ook branden als je inplaats van een battry zo een lader blokje gebruikt en dan met die schakelaar kan je dat mooi aan en uit zetten
zonder dat je zender moet op staan
en dit telt ook voor op een tentoonstelling

1 weerstand voor paralelle diodes gaat niet
de drie kleuren die je moet hebben die hebben een verschillend voltage
de data bladen eens na kijken dan zie je wat ik bedoel
een led is geen lampje

groetjes raf

Denk dat ik maar een tanker ga bouwen als show model gevult met bier dat komt ook goed aan hahahaha

hoi

sorry dat ik een verkeerd bericht stuur op de verkeerde datum maar zat er even een paar dagen naast vandaar maar kwam er dacht ik zelf al vrij snel achter enheb hem gewist toch of niet EJB61 door jou ontdekte ik het maar geen gezeur meer we gaan nu maar weer eens van dit forum genieten en foto's of niet ik blijf bij dit forum tot het eind.

groet Henk:D

hallo

hier nog een paar foto's van het oudje
er staan 7 scheinwerpers op de bismarck
op het achterste platform staan er twee
rond de schoorsteen staan er 4
en boven het stuur huis staat er nog eentje
dit waren de toen bij de bismarck geleverde scheinwerpers
je ziet ook dat ik toen de draden nog niet zo kon weg werken zoals ik nu zou doen
IMG_1181Small.jpg

hier een totaal beeld van de voorste opbouw waar jullie in nederland nu reeds de delen voor hebben
IMG_1179Small.jpg

hier zie je hoe het vroeger was gedaan met de loopbruggen van het stuur huis
hier kan de kapitein naar buiten lopen bij het aanmeren om te kijken hoever hij nog van de kade is
bij hacette zijn dit mooie ets delen maar vroeger stond ons dat nog niet ter beschikking dus was het zo opgelost
niet zo mooi maar je had toen geen andere keuze ook foto's en dergelijke ontbraken je moest het doen met wat in de doos zat

grrrrrrrr photo bucket speelt met mijn voeten
meer foto's later als ik ze kan uploaden

deze foto's tonen eigenlijk het verschil tussen nu en 30 jaar geleden
de evolutie in modelbouw om het zo maar te zeggen
het is dezelfde schaal en dezelfde boot maar die van jullie gaat er verdomd beter uit zien hahaha
daarom mijn idee om als de ets delen gaan uit komen om deze aan te kopen
daar kan ik mijn boot net dat ietsje meer geven dan aeronaut toen gedaan heeft

groetjes raf

rekker voor de rechte lijn
ik hoop dat je het nu beter vind Raf geef toe ik doe toch mijn best hé
sorry dat de foto's wat klein zijn maar ik weet niet hoe het komt

Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes Christine, maar zie ik een kleine afwijking bij de middelste foto? Let op bij het beplanken van de boot. Doe niet eerst een gehele zijde en dan de andere zijde. Dan trekt de boot scheef. Zet aan een zijde 1 rand op en doe dan diezelfde rand ook aan de andere zijde. Op die manier krijg je het beste resultaat. Check ook tussen door of de romp niet krom trekt. Bij het beplanken kun je dit nog enigzins recht trekken.

Succes met de bouw,

Danny

Netjes Christine, maar zie ik een kleine afwijking bij de middelste foto? Let op bij het beplanken van de boot. Doe niet eerst een gehele zijde en dan de andere zijde. Dan trekt de boot scheef. Zet aan een zijde 1 rand op en doe dan diezelfde rand ook aan de andere zijde. Op die manier krijg je het beste resultaat. Check ook tussen door of de romp niet krom trekt. Bij het beplanken kun je dit nog enigzins recht trekken.

Succes met de bouw,

Danny

Dank u Danny zal ik zeker doen was het zowiezo van plan om aan elke kan eerst 2 rijen te kleven en dan pas als die droog zijn de volgende 2 rijen te doen en zo verder en zo verder

@ alle
Ik heb al een voor bereiding getroffen voor het hek licht ,
door vanaf de achterkant net onder het dek (bouw nummer 66)een 4 mm dik gat door te boren en een pijpje in te doen nu kan ik later van af het achterdek een klein gaatje boren en wel zo dat de boor in het pijpje terecht komt en daar dan later de stroom draad in doen het gaatje aan de achterkant wordt toch later afgedekt door een plastik strip

en RAF dat denk ik ook
Mvg

Gerard
gerard heb je er een foto van.. ik weet niet precies hoe het moet. gr tony

hallo

ikke weer hahaha

christine tussen elke foto een enter zetten
dan staan ze niet naast maar onder elkaar
dat ze klein zijn is geen probleem door er op te klikken worden ze groter

wat het beplanken betreft
je moet om en om werken
BV 1 strook planken links daarna 1 strook planken rechts
en zo verder naar onder toe
jullie werken met kleine plankjes (gruwel gruwel haha)en je hebt geen mogelijkheid om deze te over lappen zoals bakstenen in een muur
daarom doet hacette die tweede laag er op zetten zo over lappen ze wel (is ook een mogelijkheid )
je mag nooit stoppen met aan 1 kant meer latjes dan aan de andere want dan trekt de romp scheef

danny heeft gelijk je spant zonder text er op staat niet in het midden hahahaha
dus corigeren die handel
dat kan je nu nog makkelijk doen door een plankje in die gleuven te steken (zonder lijm)dat een beetje spant
dat is die kant
als je de foto bekijkt die danny bedoelt dan zie je dat er meerdere spanten niet goed staan
ja een geoefend oog hahaha maar het is wel goed bedoelt want nu kan je het nog recht zetten
want als later het dek er op komt en je beplanking zit er op dan zit je echt met een probleem
het tussen dek maakt niet uit daar kan je aan schuren wat je wil maar het sierdek met zijn plankjes en water boorden daar kan je haast niet aan schuren
haal dat spinnetje maar terug die doet de boel anders controleren en nu je ziet werken zonder toezicht hahahahaha
als ik het goe zie dan zitten de eerste drie spanten (vanonder te beginnen tellen op de foto)niet recht onder de koord
het midden afmeten en streepje op de spant zetten
daarna recht proberen te krijgen
het kan zijn dat je een latje terug moet los maken om het recht te krijgen
want het werkt zoals een hefboom
in het midden klein stukje uit het center maar dat geeft 15 cm verder wel een paar mm
en op 150 cm geeft dat haast 1 cm verschil

groetjes raf

hallo
hier details van de oude schouw
IMG_1173Small.jpg

zo stonden de bijbootjes er vroeger bij
IMG_1174Small.jpg

een stukje van de voorste toren met de scheinwerper
IMG_1172Small.jpg

en van de kleine kanonnen
IMG_1171Small.jpg

en hier een van de grote
IMG_1170Small.jpg

het lucht afweer geschut
IMG_1169Small.jpg

het dek op de bovenbouw bestond toen uit een strook fineer hout dat je op het hout moest kleven

groetjes raf

Back