Bouwverslag 1:200 Bismarck

status van mijn Bismarck project

Vandaag al het houtwerk afgemaakt. Volgende week gaan we verder met de plastic onderdelen.

Ik heb vanaf deel 60 de complete serie via Ebay.de uit Duitsland gehaald. Ik had in het begin nogal wat problemen met de leveringen via de post. Nu heb ik tenminste alle onderdelen al thuis en kan dat dus niet meer mis gaan. Daarnaast kan ik nu ook de volgorde van bouwen kan kiezen. Als je een beetje zoekt krijg je de resterende delen voor een veel lagere prijs dan de 6.95/deel. (alle aanwijzingen zijn dan echter wel in het Duits).

groet,

Blackdog

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Bocdan en Skip,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb de maten overgenomen van de tekening.
Zie er wel een beetje tegenop om die gaatjes te boren in die dunne mast.
Wie niet waagt wie niet wint.:cool:

Groeten,

Carl

@ Bocdan en Skip,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb de maten overgenomen van de tekening.
Zie er wel een beetje tegenop om die gaatjes te boren in die dunne mast.
Wie niet waagt wie niet wint.:cool:

Groeten,

Carl

Als je stokje breekt,geen probleem neem gewoon een cocktailprikker,is ook 2mm.

Skip.

Ik heb vanaf deel 60 de complete serie via Ebay.de uit Duitsland gehaald. Nu heb ik tenminste alle onderdelen al thuis en kan dat dus niet meer mis gaan. Daarnaast kan ik nu ook de volgorde van bouwen kan kiezen. Als je een beetje zoekt krijg je de resterende delen voor een veel lagere prijs dan de 6.95/deel. (alle aanwijzingen zijn dan echter wel in het Duits).

same here, heb de hele serie kunnen overkopen voor nog geen 300 euro vanaf deel 1 welliswaar, heb ik in ieder geval wat reserve onderdelen voor de romp en boven bouw,

ach en dat duits, voor mij geen probleem ;)

ben ook bezig om eerst alle houtdelen in elkaar te zetten, kan dan meteen de aansturing voor de torens in orde maken, zodat het dek dichtkan.

en foto's, nope, worden er al genoeg geplaatst lijkt mij, alleen als iemand een vraag heeft, en ik kan het verduidelijken dmv een foto, van mijn bouw dan zal ik plaatsen.

romp

Nou het heeft even geduurd maar heb gisteravond dan toch eindelijk eens m'n romp geschuurd en vandaag de eerste plamuurlaag aangebracht.

Ik heb er zelf voor gekozen om niet de houtdelen met patrijspoorten te gebruiken gezien je ze later toch moet aanpassen. Heb zelf zoiets van waarom later een aantal dichtplamuren als ik ze in éen keer goed erin kan zetten.

Zodra ik heb hem even netjes geschuurd heb zal ik weer eens wat fototjes plaatsen.

Heb het wel lekker buiten geschuurd en was wel te merken toen het een beetje ging vriezen maarja, stof waait wel gelijk lekker weg.

Grtss,

Willem

PS. Heb net even op ebay.de gekeken en waarom heb ik het idee dat de delen daar heel anders lopen dan bij ons? kwam een deel 29 tegen en die had al delen voor kanonnetjes...

Laatst bewerkt:
Ebay.de

PS. Heb net even op ebay.de gekeken en waarom heb ik het idee dat de delen daar heel anders lopen dan bij ons? kwam een deel 29 tegen en die had al delen voor kanonnetjes...

Willem je hebt gelijk. In Duitsland hadden ze zowel onze nummering als een nummering waarbij er 4 delen in een boekje zitten. Zo bevat deel 35 - onze delen 116, 117, 118, en 119. Dus goed navragen.

Aflevering 72 foto nr.08 onderdeel 543 daar zie je bij dat het hekje achteraan bij het dek helemaal vrij staat,er helt volgens de foto niets over van het dek. Mijn dek helt over aan de achterkant (staat ook in afl.45 ).
Hoe hebben jullie dat,want ik durf er momenteel niets tegen aan te plakken.

Skip.

hey iedereen mijn naam is jurgen, en kom uit belgië. Ben ook aan de bouw van de bismarck bezig en heb dan eindelijk maar is een account aangemaakt om wat hulp te kunnen krijgen van de experts, want dit is mijn eerste houtbouw

ik heb de laatste dagen dit topic van voor naar achter is door gelezen en interessante dingen te weten gekomen, nu heb ik een probleem dat ik gisteren heb ontdekt op mijn model. Ik ben halverwege de eerste beplanking en ben tot de vaststelling gekomen dat mijn boeg (vooraan) niet recht staat, dus krom trekt nu wat kan ik daar aan doen ?

alvast bedankt voor jullie tijd

hey iedereen mijn naam is jurgen, en kom uit belgië. Ben ook aan de bouw van de bismarck bezig en heb dan eindelijk maar is een account aangemaakt om wat hulp te kunnen krijgen van de experts, want dit is mijn eerste houtbouw

ik heb de laatste dagen dit topic van voor naar achter is door gelezen en interessante dingen te weten gekomen, nu heb ik een probleem dat ik gisteren heb ontdekt op mijn model. Ik ben halverwege de eerste beplanking en ben tot de vaststelling gekomen dat mijn boeg (vooraan) niet recht staat, dus krom trekt nu wat kan ik daar aan doen ?

Jurgen,

Hout nat maken. Hopelijk heb je watervaste lijm. Boeg bij proberen te buigen. Iets verder dan recht en dan door middel van gewichten, klemmen ed. laten drogen. Zo nodig herhalen. Wel voorzichtig, niets breken. Enne je beplanking om en om lijmen zodat er op de romp aan beide kanten evenveel spanning staat.

Laatst bewerkt:
kromtrekken.

Jurgen.

Over dat krom trekken, daar weet ik wel wat op, alleen als je
het dek nog open hebt, Haal twee alluminium hoek profiellen
in de lengte van je boot, en schroef die aan de bodem en de
rechtopstaande kielbalk van de neus, zet hem goed vast ,
met veel schroeven, er komt toch nog een beplanking over
heen, zet de balken ook aan elkaar vast, als je het goed
doet dan zal je zien dat het schip weer mooi recht is.
maar wees niet tevreden voor het 100% goed staat.

alvast bedankt voor de reacties ga ik zeker is proberen dan, is het aan te raden de beplanking die er al opligt er terug af te halen voor ik alles begin te buigen en doen ? of mag het gewoon blijven zitten

Heeft iemand de aandrijving al gemonteerd?
Ik heb de RC set via Hachette besteld en ontvangen en heb nu de roerkokers gemonteerd. Ik vraag me af of ik moet wachten totdat in 1 van de uitgaven gemeld wordt wat te doen. Ik heb een abo en heb tot nu toe alles verbouwd.

Groeten
Ton van Wageningen

@ Skip en Bocdan,

Nou het monteren van de mast is klaar. Zoals ik al zei: zag ik er erg tegenop om de gaatjes te boren enzo. Alles ging goed en voorspoedig. Als laatste de houten mast in de koperen mast vast lijmen (leek me niet moeilijk). Druppeltje lijm er op, erin schuifen even goed kijken of de ra haaks staat....... Nog even verder naar beneden duwen tot de goede positie. JAMMER de mast zat al vast. :( Tja, dat heb je met secondenlijm. De mast steekt nu ongeveer 10mm te ver omhoog.
Komt tijd komt raad:)

Groetjes Carl.

e-bay

Gezien ik nu nog steeds dik 15 delen heb liggen en sinds afgelopen weekend maar eens eerst ben begonnen om alles op volgorde weg te werken (plamuren van de romp en afwerken van de gebouwen) is het voor mijzelf niet echt zo'n goed idee om ineens alle delen in huis te hebben.

Ik ken mijzelf dat als ik alles binnen heb het zo snel mogenlijk af wil hebben en wil deze rustig maken zodat ie er goed uit komt te zien.

En gezien ik ook maar 1 dag in de week een beetje aan bouwen toekom schiet het toch nog wel aardig op. :D

Grtss,

Willem

Contact?

Gezien ik nu nog steeds dik 15 delen heb liggen en sinds afgelopen weekend maar eens eerst ben begonnen om alles op volgorde weg te werken (plamuren van de romp en afwerken van de gebouwen) is het voor mijzelf niet echt zo'n goed idee om ineens alle delen in huis te hebben.

Ik ken mijzelf dat als ik alles binnen heb het zo snel mogenlijk af wil hebben en wil deze rustig maken zodat ie er goed uit komt te zien.

En gezien ik ook maar 1 dag in de week een beetje aan bouwen toekom schiet het toch nog wel aardig op. :D

Grtss,

Willem

Hallo,

Aangezien Willem uit Krimpen a/d IJssel komt, vroeg ik me af of er nog meer modelbouwers uit de Krimpenerwaard zijn die dit forum volgen.

Dus laat dat s.v.p. weten, zodat we misschien af en toe informatie en andere dingen kunnen uitwisselen.

Groeten,

John

Re: Contact?

@John,

Meestal let ik wel op waar de mensen vandaan komen als ik op het forum zit. En moet zeggen dat ik nu, sinds jij replied, voor het eerst zie dat iemand zeer dicht in de buurt zit.

Ik weet niet of jij al lang bezig bent of pas begonnen?

Grtss,

Willem

Beurs

Is er nog kans dat ik mensen van dit forum morgen tegen het lijf loop op de Modelbouwbeurs in de Zeelandhallen te Goes? Wij zijn er morgenmiddag.

tranenplaat.

Al tientallen jaren slik ik medicijnen, en nu viel mij laatst op dat
de strip waar deze inzitten een gedeelte heeft waar geen tabletten
zitten, deze strip lijkt ontzettend veel op tranenplaat en heeft
een hele fijne structuur, dat kan je goed gebruiken op de stukjes
dek waar dat voorkomt, zoals naast de hangaars en schorsteen,
hier onder een foto van dat stukje.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back