Bouwverslag 1:200 Bismarck

Plaatjes

Wat ik als graficus ook heel mooi vind aan het model zijn de verschillende grijskleuren. Geeft een mooi contrast tussen de relingen en de dekken.

Gisteren de vierloopsflakjes geplakt. Ziet er allemaal beetje plat uit, maar de verf op de loopjes flink dik aanbrengen helpt om toch een rond idee te krijgen. Nog spuiten en dan nog wat kleine dingen aanbrengen en dan maar hopen dat ze de laatste drie boekjes snel in de bus gooien.

Heeft er iemand een idee hoe de boldertjes het beste te spuiten. Ik wilde ze in een stukje kneedbare posterplak zetten en ze zo spuiten, maar ik ben bang dat ik er weg zal blazen.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
boeg

hier een foto, hoe de boeg er voor staat. de rest staat in het album.
full

hier een foto, hoe de boeg er voor staat. de rest staat in het album.

Bocdan,

Net door je album gebladerd. Het gaat van alle kanten op een echt schip lijken he, eindelijk na al die maanden komt het allemaal goed en bij elkaar. Op een foto van het uiterste puntje van het achterdek zie ik drie messing "ringen". Waar komen die vandaan? Heb ik die ook?

ringen

Bocdan,

Net door je album gebladerd. Het gaat van alle kanten op een echt schip lijken he, eindelijk na al die maanden komt het allemaal goed en bij elkaar. Op een foto van het uiterste puntje van het achterdek zie ik drie messing "ringen". Waar komen die vandaan? Heb ik die ook?

LeoS.

Ik vind dit reuze leuk werk, iedere dag zie je het schip een beetje groeien,
en raken de trommeltjes met onderdelen leeg.
Die ringen op het achter dek, heb ik er zelf opgezet, daat zitten namelijk de deksels voor de rookpotten, die zijn normaal van hout, geintregeerd
in het dek, maar ik vond die deksels die er nu opzitten mooier, al moet ik ze nog wel van een verfje voorzien.

bootjes

toen de Bismarck nog nieuw was, had het schip 19 bootjes aanboord, daarvan stonden er 6 aan dek, omdat ik het schip in die periode maak,
moesten er bootjes bijkomen.
Hier zie je het resultaat, de bootjes onder de zeilen staan in de stoelen,
de open sloepen hangen in de davids buitenboord, deze davids zijn ook al klaar, maar worden pas op het aller laatst er op gezet.
Toen het schip voor operatie rheinubung vertrok, zijn al deze sloepen plus de admiraals sloep van boord gehaald. en bleven er maar 11 over.
full

Aan LeoS,

Spuiten van kleine onderdelen, die door de druk van de spuitnevel het hazenpad kunnen kiezen, doe je best door deze op een stuk dubbelzijdig plakband te kleven met de zijde die niet geschilderd wordt ( BV de basis van de bolders). Na het drogen van de verf kan je de onderdelen mooi van het plaklint afnemen en op het schip monteren.

Mvg,

Aan LeoS,

Spuiten van kleine onderdelen, die door de druk van de spuitnevel het hazenpad kunnen kiezen, doe je best door deze op een stuk dubbelzijdig plakband te kleven met de zijde die niet geschilderd wordt ( BV de basis van de bolders). Na het drogen van de verf kan je de onderdelen mooi van het plaklint afnemen en op het schip monteren.

Mvg,

Herby,

Dat wordt moeilijk met die boldertjes, want daar zit een dun pennetje aan dat in een een gaatje moet komen, vandaar mijn idee van kneedplakgum. Onderdeeltjes met een vlakke ondergrond zet ik ook op tape.

Ankerkettingen

Die komen bij 139, maar zitten bij 140 in een keer op hun plaats. Zie nergens een aanwijzing hoe ze aan te brengen.

Kriegsmarine vlaggen

Heb op een A4tje dubbelzijdige Kriegsmarine vlaggetjes geprint in verschillende maten. Het was even mikken om de tegenkant er precies passend op te krijgen, maar na twee misdrukken is het 100% gelukt.

De A4tjes kan ik eventueel als pdf leveren. Weet iemand welke vlaggen en vaandels nog meer op de Bismarck aanwezig waren??

Afbeelding vlaggetjes verwijderd.

illustr_bismarck_interior_large.jpg

Laatst bewerkt:
IOWA CLASS BB64 tegen bismarck = einde bismark.

iowa class heeft 12 groote kanonslopen.

full

IOWA CLASS BB64 tegen bismarck = einde bismark.

iowa class heeft 12 groote kanonslopen.

Fout...
De Ioha en haar zusterschepen hebben 9 x 406mm kanons in 3 drielingtorens.
Wel even research doen...
En hoe een slag tussen een Ioha en een Bismarck-klasse zou eindigen, zullen we gelukkig nooit weten.
Oorlog is namelijk iets anders dan een kale optelsom van kalibers en lopen.
Denk maar eens aan de slag bij de Rio de la Plata.

Pavanen en ronde buizen

Gisteren de ronde buizen 8x op het dek aangebracht. Waar dienen die voor, wat zit er in torpedo's? Ook de paravanen (in het Duits Ottergraete) aangebracht en wat deden ze daar mee? Mijnenvegen?

gallbismportaftsection02.jpg

gallbismportaftsection03.jpg

En volgens het boekje zaten in die rond buizen op het dek reserve-lopen voor de kanonnen, al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk...

En volgens het boekje zaten in die rond buizen op het dek reserve-lopen voor de kanonnen, al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk...

Dan zijn dat wel kleine reserveloopjes en dat klopt eigenlijk ook wel. Want, na wat zoeken (er is niet veel over te vinden) het volgende gevonden. In de Duitse handleiding spreekt men over Abkommrohre: Abkommschießen is firing with reduced caliber barrels. The 38 cm was reduced to 8.8 cm with an "Abkommrohr", a reduction barrel. This was done to protect the actual barrel from wear and tear and to save money.

Dus een soort inzetloopjes om met klein kaliber (8,8 cm) te kunnen oefenen met het primaire geschut.

Laatst bewerkt:
Hallo Bismarck bouwers,

Mooie schepen mijn complimenten. Ik weet niet of het al eerder gezegd is hier en anders is het dubbel:) In Call of Duty 1 kun je in de multiplayer rondlopen op de bismarck. Het levert misschien niet veel extra's op maar het is wel grappig.

succes met de bouw,
gr Geert

Dan zijn dat wel kleine reserveloopjes en dat klopt eigenlijk ook wel. Want, na wat zoeken (er is niet veel over te vinden) het volgende gevonden. In de Duitse handleiding spreekt men over Abkommrohre: Abkommschießen is firing with reduced caliber barrels. The 38 cm was reduced to 8.8 cm with an "Abkommrohr", a reduction barrel. This was done to protect the actual barrel from wear and tear and to save money.

Dus een soort inzetloopjes om met klein kaliber (8,8 cm) te kunnen oefenen met het primaire geschut.

Correct. Wordt ook beschreven in het boek van "de Baron", blz 31.
Echter deze sub-kaliberlopen werden vóór Rheinübung verwijderd, dus de opbergkokers ook.
Het heeft weinig zin om met subkaliberlopen aan boord (= meer gewicht en ze liggen in de weg) het gevecht in te gaan....
De reden waarom men met dit soort inzetlopen schoot was simpel:
Kostenbesparing (een 88mm granaat kost minder dan een 35cm) en vermindering van de loopslijtage van het hoofdgeschut.
Geschutslopen gaan maar een bepaald aantal schoten mee. Daarna moeten ze vervangen worden.
Met de inzetlopen kon men de primaire procedures voor de geschutsbemanningen en vuurleiders doen.
Daarna ging men over op "vol-kaliberschieten", dus met 35cm granaten.

volgende model

Hierna de HOOD, of wordt het toch wat anders.
Het is me niet gelukt een abo af te sluiten voor de Hood, via de UK.
Volgens het antwoord wat ze gaven, en je kan een beetje tussen de regels door lezen, zou het best zo kunnen zijn, dat hij binnen kort in Nederland te bestellen is.:yes::yes:

Back