Bouwverslag 1:200 Bismarck

Het meest secuur is nog steeds met papier, dus ik zou gewoon aan willen raden om door te bikkelen.

Er is niet echt een voorgeschreven manier hoeveel plamuur genoeg is, de romp moet gewoon glad zijn. Wel is het zo dat je eigenlijk alleen moet plamuren op plekken die het echt nodig hebben, je schip zou van zichzelf eigenlijk al zo gladgeschuurd moeten zijn dat er zo weinig mogelijk gecorrigeerd dient te worden met plamuur.

wat helpt is om er nu primer op te spuiten en te kijken wat er nog niet goed is, en dan die plekken ofwel glad te schuren ofwel bij te plamuren.
Als je het echt superglad wil hebben moet je met het fijnste waterproof papier schuren.
Dat is dus schuurpapier wat je met water gebruikt, door het water spoeld ook gelijk het geschuurde weg, glad als een spiegel.

Plamuur en de trapjes

Voor het plamuren heb ik voornamelijk spuitplamuur van Alabastine gebruikt, nadat ik eerst de grootste oneffenheden met gewone tubeplamuur ook van Alabastine te hebben weggewerkt. Schuren is eigenlijk het belangrijkste. Eerst grof en dan steeds fijner en nat.

full

Gisteren de trapjes geplakt. Volgens mij hebben ze met de nummering van de leuninkjes weer behoorlijk zitten rommelen. Ik was blij met m'n extra etsplaatje, anders zou ik het niet gered hebben. En waar zijn trapje J en K?

Laatst bewerkt door een moderator:
de primer hangt af van welke verf je wilt gaan gebruiken. Ik heb gewoon motip spuitbussen gebruikt.

Waar je op moet letten is of er geen putjes of bobbels in zitten. Ik weet niet of je je schip radiografisch bestuurbaar maakt maar hou er rekening mee dat je dan eerst het hout nog moet behandelen met poriënvuller of iets dergelijks, dit moet eigenlijk gebeuren voordat je gaat plamuren en primen.

Mitrailleurs

Iedereen had het natuurlijk al lang gezien, behalve ik. De twee mitrailleurs die niet in de bouwinstructies worden genoemd en die ook niet op de plaatjes staan horen naast de schoorsteen. Dat is te zien op de grote tekening. Daar kun je op het bovenaanzicht zien waar ze horen. Het gaat om die mitrailleurs met die schouderbeugels eraan. Die hebben we er 10.

@Willem,

Heb je geen G4 o.i.d. op je hout gesmeerd? Je hebt dan kans dat je romp krimpscheurtjes gaat vertonen onder invloed van vocht en de temperatuur.
G4 hoort op het kale hout, maar kan eventueel ook na 1 plamuurlaagje en over de G4 kun je gewoon verder plamuren. Opletten niet door de G4 laag heen te schuren. Mijn romp is ook zo gedaan en doet qua gladheid niet onder voor een kunststof romp. En voor een statisch model kun je gewoon acryl verf nemen.

Eindelijk ontvang ik vandaag mijn voor de Bismarck juiste ankerkettingen met een dwarsstukje (schalm?) in de schakel. Kan ik ook aan de voltooiing beginnen.

nieuw project

Hallo allemaal.

Niks zwart gat, hier aan deze kant, gisteren besloten als nieuw project
de FUSO te gaan bouwen, ik gebruik het pakket dan als tekening, en zet de onderdelen over op polystyreen, lijmt perfect met chloroform , is moeilijk aan te komen, maar daar heb je vrienden voor.
Ga vandaag de plaatjes kopen, ik denk van 1,5 mm van 1 mm, en van 0,5 mm, dan kan ik helemaal vooruit.
Ik maak een volle romp, en gebruik daar de 1,5 mm plaat voor, plak de papieren spanten er op vast, en zaag de spant uit.
Misschien maak ik wel een bouw verslag, moet even kijken.
Moet van de vrouw ook nog het huis gaan schilderen, en je weet , dan komt er van alles bij, zoals een nieuw behangetje, ik hou me vast!!:yes::yes:8-)

Bemanning

full

full

full

full

Had ik nog ergens over van wat duikbootjes 1:200. Het zijn er maar 10 dus je kan ze amper vinden.

G4

Ik heb inderdaad geen G4 op mijn romp gesmeerd. Voornaamste reden is dat ik het nergens kan vinden en omdat ik overal las dat mensen er mee gingen varen dacht ik dat het voor mij niet van pas was.

Ik heb inderdaad geen G4 op mijn romp gesmeerd. Voornaamste reden is dat ik het nergens kan vinden en omdat ik overal las dat mensen er mee gingen varen dacht ik dat het voor mij niet van pas was.

Google maar eens op:
G4 Polyurethaan

Misschien in de toekomst nog een keertje nodig.

Willem,

Ook een statisch model heeft last van invloeden van het weer; luchtvochtigheid, temperatuur. Het gaat dan voornamelijk om het hout, dat gaat werken en zo ontstaan krimpscheurtjes. Mijn romp is nu pakweg een jaar glad en nergens iets te zien. Het lijkt net een kunststof romp. Eerst aan de binnenkant verbandgaas met lijm aangebracht, toen binnen en buiten een paar lagen G4, daarna spuitplamuur, tenslotte grondverf. Zo heeft ie bijna een jaar gestaan, tot ik hem ongeveer twee maanden terug in kleur heb gespoten.

klaar

Dit is dan de laatste foto, van mijn Bismarck.

full

full

Ik ga me nu op de FUSO storten, en ik hoop dat het net zo succes wordt als dit.

Fuso

Bocdan,

Ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken met de Fuso, van karton naar kunststof. Krijgen wij daar foto's van te zien?
Zal blij zijn als de mijne ook onder z'n kap zal staan. Alleen al die erover zetten bezorgt me al de kriebels.

Laatst bewerkt:
Hallo Bocdan,

Je Bismarck staat er netjes bij. Ik hoop nu je klaar bent met de Bismarck dat toch regelmatig dit forum blijft bezoeken want de beginnende bouwer, zoals ik, heeft misschien nog wel eens je expertise nodig.
Ikzelf ben pas bij het aanbrengen van de camouflage op de romp.
Dit gaat nog niet erg best. Verf loopt onder de afplaktape door en trek kleine beetjes verf mee met het verwijderen van de tape. :(

Veel succes met je nieuwe project!

Carl.

Tape

Carl,

Het klinkt of jij gewone huis, tuin en keuken afplaktape gebruikt. Of heb ik het mis? Het is te grof en te agressief voor fijne modelbouw. Alleen tape van Tamiya of iets soortgelijks is bruikbaar. En zelfs dan trek je nog wel es een stukje verf eraf, voornamelijk op de messing delen. Een vingerafdruk en je hebt al een zwakke plek.

hallo LeoS,

Ik gebruik Scotch-Blue painter's tape for multi surface #2090 van 3M

groet,

Carl

Ooit heb ik daarvan een rolletje bij een autospuiter gehaald. Je kan daar ook bochten mee maken enzo. Maar het is te agressief klevend. Ik gebruik het niet meer.

Bedankt Leo,

Ik ga het volgende weekend eens kijken bij de modelbouwshop hier in het centrum wat ze te koop hebben in tape.

Carl

Back