Bouwverslag 1:200 Bismarck

een goeden dag alleen .

ik heb als het waar is en dat weet ik niet zeker maar als het waar is .

goed nieuws gehoord in Frankrijk waar ik was het gerucht is als volgt .
ik ben daar in een modelbouw winkel geweest in Toulouse die winkel wordt gerund door een duitser en toen ik daar aan het rond kijken was raakte ik met die man in de praat en zo wissel je wat uit onder andere dat ik de Bismarck maak hij zei van welk uitgever ik zei van amati en hachette en toen zei hij iets heel intersants .

hij zei eind 2012 rond oktober november brengt hachette en amati samen de Scharnhorst uit en net zo gedetaileerd als de Bismarck en ook op de zelfde schaal ,uitgerekend het schip waar ik naar opzoek was

nu nog hopen dat hij gelijk had en het geen fabeltje is hij zei namelijk dat hachette en amati geleidelijk aan de schepen van de Kriegsmarine wil laten uitgeven .

ik heb nog wel enige twijfel of dit waar is maarja zeg nooit nooit .

groeten marvin

Scharnhorst

Marvin,

Lijkt me heeeel mooi. Maar voor ie in Nederland uitgegeven gaat worden is een ander verhaal, als hij ooit komt. Er zijn zoveel uitgaves die hier niet op de markt komen.

LeoS.

Ik denk, dat als je een vervolg op de Bismarck wilt, van de zelfde kwaliteit je toch zal moeten wachten, tot Hachette met een nieuw product komt, en dan is het nog de vraag of ze een schip uitbrengen.
In Duitsland kwamen ze met de Tiger, daar zal hier wel niet zo veel interesse in zijn, en dat vliegtuig geheel van messing wordt veel te groot,
En ik vind ze beiden veel te duur.

Bocdan,

Ons bijkomende probleem is ook nog dat wij statische modellen met een hoge graad van detaillering zoeken en willen bouwen. De meeste in de handel zijnde modellen zijn sterk vereenvoudigd om ermee te kunnen varen. Die zien er van dichtbij dus niet uit. Zouden de modellen van Deans Marine wat zijn? Deans Marine
Daar zitten mooie onderwerpen bij.

... Zouden de modellen van Deans Marine wat zijn? Deans Marine
Daar zitten mooie onderwerpen bij.

De modellen van Deans zijn inderdaad best bijzonder.
Echter: het zijn engelse modellen.
Dat wil zeggen: een soort scratchbuilden met tekeningen...;)
Ik ben nu met een klein slepertje van hen bezig.
Polyester romp, maar aan de binnenkanten compleet rum van de glasmat.
Veel "whitemetal" onderdelen, die je zeer intensief moet bewerken. Bovendien zijn die kwetsbaar, want whitemetal (legering van lood en tin) is zacht en bros.
Een aantal onderdelen zijn van giethars. Bij de nieuwe kits zijn die mooi scherp gegoten, bij oudere kits laat de kwaliteit nogal eens te wensen over.
Met een boel geduld kan je er echter schitterende scheepjes van maken, zie het bouwverslag van de MTB van Lex Verkuijl.

Het is echter absoluut geen "laser cut" kwaliteit en pasvorm. De vijl, schuurpapier Dremel en stanleymes moeten hard werken...

Leos

ja inderdaad dat is nog maar de vraag en het zal ook dan nog wel effe duren want de Bismarck werd ook eerst in Duitsland en frankrijk eerder uitgegven maar ik denk wel dat ze zon gedetailleerd model leveren ze het in nederland ook wel gaan proberen .

ik ben nu mijn Bismarck bijna klaar is ook uiterst aan het zoeken naar een opvolger ik heb al twee schepen gevonden echter neit van de kriegsmarinen en ook niet zulk soort schepen maar ze zijn wel erg gedetaileerd .

de schepen die ik bedoel en op het oog heb is de Gotenborg en de Wasa het zijn alle twee schepen uit de tijd van de gouden eeuw .

maar ik blijf toch noch even doorzoeken naar een Kriegmarine modelschip .

groeten marvin

Levering De Bismarck

Kan iemand mij opweg helpen met de levering vanaf editie nr. 96.
Betapress in Tilburg zegt te zijn gestopt met de levering.
Zit nu met een half schip en dat is zeer frustrerend!

Met voorafgaand dank,
Hans van Eck

Kan iemand mij opweg helpen met de levering vanaf editie nr. 96.
Betapress in Tilburg zegt te zijn gestopt met de levering.
Zit nu met een half schip en dat is zeer frustrerend!

Met voorafgaand dank,
Hans van Eck

Hans,

Dan is je enigste mogelijkheid eBay, Markplaats ed.
Veel succes.

heb de laatste berichten weer eens even zitten lezen en inderdaad:
qua detaillering is er niet een pakket wat hierbij in de buurt komt.
maar ik heb het bismarck pakket hier zelf in mijn handen en vraag mij af of het niet een beetje overdreven gedetailleerd is,
om maar te noemen een schakelkast welke al niet te groot is waar je ook nog een leiding aan moet plakken met als laatste een stopcontact of iets dergelijks.
sorry maar als je zo ver gaat in de details dan spoor je niet helemaal.
het schip is in de schaal 1/200 en als je sommige onderdelen ziet is een druppel uitgelopen verf of een lijmrestje groter.
natuurlijk is het super als je dit model met een loep gaat bekijken maar wie doet dat nou????
ik vind dat hachette beter had kunnen kijken naar de detaillering van de spullen die regelrecht in het zicht van de toeschouwer stonden.
om te beginnen met de houders voor de dieptebommen.
ze hadden makkelijk een uitslag kunnen maken van de vier (nu losse zijden)
dit had een hoop ergernis gescheeld en slechts 1 lijm of soldeernaad
veel mensen hebben dit model als zijnde beginner gekocht en lopen tegen inmense problemen op waar zelfs de gevorderde bouwer nog wat problemen mee heeft
ik had het model toegankelijk gemaakt voor iedereen en niet alleen voor de pro's
al die etswerkjes zijn top maar van de 100% opgeplakte dingen zie je misschien 60% terug in je eindproduct
dit zijn slechts mijn ideeen hierover als gematigd modelbouwer

Als je goede foto's hebt en de Bismarck gebouwd hebt tot nummer 96 kan je er altijd nog een scratch build van maken toch ?

Ash.

Details

John,

Mijn model staat tentoongesteld en juist die detaillering valt de mensen op. En ik had nog wel meer details gewild zoals de inrichting van commandoposten ed. Als je daar verlichting in maakt zie je toch een leeg gat.

Toch zijn er dingen die anders hadden gekund. Het model werd inderdaad verkocht als eenvoudig te bouwen, dat bleek onzin en het verkopen als een RC model, veel te kwetsbaar.

Ik bouw ook een Bismarck in 1:350 en daarbij is het echt pielen met de messing etsplaatjes. Deurtjes en luikjes die je open of dicht kan maken, laddertjes enz. enz. En dat allemaal uit messing met een dikte die een fractie is van ons Bismarck messing.

Leos ,

weet u mischien of er nog meerdere modellen zijn die net zo gedetailleerd zijn als de Bismarck dan wel andere modellen .

want ben aan het zoeken op het internet maar nu ik de Bismarck zo gebouwd heb met zo veel detail vind ik iets met minder detail een stuk minder mooi en eigenlijk helemaal niet ,ik ehb nog gekeken naar de Titanic van amati maar die is ook niet zo gedetaileerd als de Bismarck dus het zal nog wel eventjes lastig worden om een volgend project te zoek ben ik bang .
groeten marvin

LeoS
ja als je het model echt tentoon stelt dan zijn er veel mensen die het model met een zeer kritisch oog bekijken.
dan is de detaillering uitermate belangrijk.
maar mijn schip komt niet verder dan mijn huiskamer en ik ga echt niet de hele tijd met mijn bril oplopen om te kijken naar de details haha
ik heb ook enige details weggelaten omdat ze voor mij geen meerwaarde aan het model gaven , maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

best John .l

als ik u zo hoor over het model vraag ik mij af waarom u in gods naam het model gekocht heeft of uberhaupt verder bent gegaan met het eerste deel heeft een ieder van ons op een afbeelding van eht hele schip kunnen zien en daar zag je al veel detail op .

en ik maar dat is mijn mening vind het echt een doodszonde om niet alles detaileering erop aan te brengen zonder die details erop lijkt het net een speelgoed boot van legosteentjes of zon simpel ding die je maar beter van een eidn weg kan zetten omdat hij van dichtbij niet echt echt eruit ziet .

groeten marvin

beste marvin
om te beginnen heb ik dit model niet gekocht maar ingeruild
toen ik het model kreeg was deze al voor 80% gebouwd
en met details weglaten bedoel ik niet dat ik opzichtige spullen weglaat zoals kasten, kabelhaspels,brandhaspels e.d
het gaat om miniscule spullen die je nagenoeg niet terug ziet op je model.
ik bedoel daarmee de spulletjes ter grootte van een kopspijkertje welke je op de wanden van de bovenbouw moet lijmen.
ik heb een bril en een vergrootglas nodig om duidelijk te zien wat er op zit en aangezien deze boot toch de deur niet uitgaat in verband met de originele hakenkruizen die ik er op zet (voor sommige mensen afschrikwekkend maar wel geschiedenis) maak ik de boot zoals ik hem mooi vind.

Leos ,

weet u mischien of er nog meerdere modellen zijn die net zo gedetailleerd zijn als de Bismarck dan wel andere modellen .

want ben aan het zoeken op het internet maar nu ik de Bismarck zo gebouwd heb met zo veel detail vind ik iets met minder detail een stuk minder mooi en eigenlijk helemaal niet ,ik ehb nog gekeken naar de Titanic van amati maar die is ook niet zo gedetaileerd als de Bismarck dus het zal nog wel eventjes lastig worden om een volgend project te zoek ben ik bang .
groeten marvin

Marvin,

Zie de discussie enkele postings hiervoor. Ik ben ook op zoek naar modellen van de Bismarck kwaliteit en dat kost veel moeite. De meeste modellen zijn bedoeld voor RC gebruik en daarom vereenvoudigd. Het zijn dan ook semi-scale modellen. Bij statische modellen kom je niet veel verder dan de vele antieke zeilschepen, das nix voor mij. Ik zoek dus een schip uit de jaren 30-40 en dat mag een oorlogsschip of een civiel schip zijn, liefst een met geschiedenis zoals de Bismarck en HMS Hood. Een vliegdekschip in schaal 1:200 lijkt me ook prachtig, zeker als de vliegtuigjes net zo mooi zijn als onze Arado's. Ben bang dat ik lang moet zoeken.

Beste john.l

ja oke maar toch vind ik juist die details mooi aansluiten op het geheel .
en ik heb ook de haken kruisen op het schip staan en ik benadruk dat dit alleen voor idd de geschiedenis is en het omdat het nou eenmaal op het schip stond alleen ik ga er wel mee naar buiten het moet is een keer afgelopen zijn met de gedachten het is gebeurt het is geschiedenis ik weet dat sommigen mensen het niet fijn vinden maar in india gebruiken ze dagelijks een soort teken als het haken kruis .

Leos

ja een vliegdekschip lijkt me ook erg mooi alleen het is ook idd erg lastig te vinden op de vlootschow dagen dit jaar stonden wel diversen model boot makers en uitgevers en ook van zeer fijne detaileering en goede schaal maar ben echter vergeten op te schrijven hoe ze heten als ik nog iets vind laat ik het ook gelijk weten hier .

groeten marvin

beste marvin
in de modelbouwwereld hebben we verschillende mensen, te weten.
pofessionals,goede modelbouwers, gematigde modelbouwers en beginners.
ieder doet het zoals hij of zij het mooi vind.
en ja, wat sluit zo'n mooi dopje of plaatje op de bovenbouw mooi aan op het geheel (je ziet het niet eens)
ik heb het niet over belangrijke details maar overdreven details waar een beginnende modelbouwer veel moeite mee heeft om op te plakken zonder dat de druppel lijm groter is dan het te plaatsen deeltje,
dan over het hakenkruis.
als je dit model in de openbaarheid brengt dan kan je nog steeds mensen kwetsen welke daar direct bij betrokken waren
en het hakenkruis oftewel zonnewiel uit india of andere landen hebben een geheel andere betekenis.
verder wil ik deze discussie afsluiten en verder gaan met de bouw van dit machtige schip

scharnhorst

Marvin,

Lijkt me heeeel mooi. Maar voor ie in Nederland uitgegeven gaat worden is een ander verhaal, als hij ooit komt. Er zijn zoveel uitgaves die hier niet op de markt komen.

LeoS.

Dat zou te mooi zijn, om waar te zijn.
En ik neem aan, dat als ze hem werkelijk uitbrengen, ze dat eerst in Duitsland zullen doen, net zo als bij de Bismarck, de markt in Nederland is veel te klein, om daar mee te beginnen.
En als ze hem hier toch uit brengen, zal dat nog enkele jaren duren, en dan ben ik al klaar met m'n IJN FUSO.
Ga ik gelijk verder.

beste marvin
in de modelbouwwereld hebben we verschillende mensen, te weten.
pofessionals,goede modelbouwers, gematigde modelbouwers en beginners.
ieder doet het zoals hij of zij het mooi vind.
en ja, wat sluit zo'n mooi dopje of plaatje op de bovenbouw mooi aan op het geheel (je ziet het niet eens)
ik heb het niet over belangrijke details maar overdreven details waar een beginnende modelbouwer veel moeite mee heeft om op te plakken zonder dat de druppel lijm groter is dan het te plaatsen deeltje,
dan over het hakenkruis.
als je dit model in de openbaarheid brengt dan kan je nog steeds mensen kwetsen welke daar direct bij betrokken waren
en het hakenkruis oftewel zonnewiel uit india of andere landen hebben een geheel andere betekenis.
verder wil ik deze discussie afsluiten en verder gaan met de bouw van dit machtige schip

Nou John,

Ik ben een heel erg beginnende modelbouwer, maar de beschrijving van de Bismarck was zo goed dat ik er toch helemaal uitgekomen ben, inclusief die waanzinnig kleine deeltjes. Ik heb het ervaren als een enorme uitdaging en met behulp van dit forum is het me gelukt. Nog "even" de railing aan één kant en mijn boot is klaar en ben ik zo trots als een pauw dat het me toch maar gelukt is, juist met die kleine onderdeeltjes. Kijk eens in mijn fotoalbum.
Ook mijn schip komt niet verder dan ons huis, maar de wetenschap dat echt alles erop en aan zit geeft enorm veel voldoening.

Groeten en succes met je verdere bouw,
Matador

hallo matador
ja de beschrijving is erg goed hoewel wel een beetje door elkaar gehaald
en bij mij komt ook nagenoeg alles erop te zitten maar men denkt hier dat ik helemaal geen kleine details erop zet waardoor het een blokkendoos wordt haha
natuurlijk plak ik luikjes en deuren op de bovenbouw want anders zie je na het spuiten niets meer terug.
het is mij te doen om de verborgen details.
maar even een vraagje: hoe kan ik je foto album bekijken?
groetjes john

Back