Bouwverslag 1:200 Bismarck

Hoi Bouwer.

Als je het boekwerk wat je er bij krijgt open slaat, dan kan je wel enige houwvast vinden, als je iemand naast de goot ziet staan, kan je aan z'n voetmaat zien hoe breed de goot ongeveer is, een voet is gemiddeld 30 cm, dus een schatting is zo gemaakt, maar je kan de goot altijd iets kleiner maken dan je schat, dan kom je volgens mij beter uit.
Ik zelf heb de goot niet gemaakt,het dek licht ongeveer 2 mm van de boortkant af, maar een opstaand randje heb ik niet.
Je moet ook maar eens op internet zoeken, er staan zoveel foto's van de Bismarck op.
bocdan,
Ja, ik zal eens verder neuzen; dacht dat je een duidelijke afbeelding had waarop het te zien was. Bedankt voor de reactie. PS. Gevonden!

Laatst bewerkt:
Willem,

Er is op dit forum een lijst met de kleuren, van RAL omgezet naar Vallejo Air spuitverf. Je zult even terug moeten bladeren om die te vinden. Ook mijn Bismarck is gespoten met deze Vallejo verf. Het is een acrylverf en al dun genoeg om mee te airbrushen. Klein beetje verdunnen is soms nodig. Wel goed ontvetten en daarna primen met de Vallejo primer (grijs). Het droogt heel snel en daarmee is ook het probleem van deze verf aangekaart. Je moet je spuitje goed doorspuiten elke keer om te voorkomen dat er verf opdroogt van binnen.
Leo S.

Hartelijk dank voor de reactie en het advies. Ik heb de lijst gevonden, maar onderaan staat ook Thinner. Als het watergedragen verf is dan heb je toch geen thinner nodi, Waar dient deze dan voor? Volgende vraag is: hoeveel van de verf heb je nodig, allemaal een formaat of van bijvoorbeeld grijs (voor de romp) meerdere potjes/flesjes?

Vriendelijke groet,
Willem

Verf

Willem,

Je hebt inderdaad meerdere flesjes van elke kleur nodig. Hoeveel precies weet ik niet meer want ik heb altijd een redelijke voorraad. Verf op waterbasis wil niet zeggen dat je het ook met water kunt verwerken. Verdunnen met water kan vlokkerigheid e.d. veroorzaken. Alle verfmerken die acrylverf hebben, hebben ook hun eigen thinner, reiniger, primer, noem maar op. Uit ervaring weet ik dat dat de meest verantwoorde keuze is. Kijk hier maar es voor alle Vallejo producten.
Dax Magic Webshop

Willem,

Je hebt inderdaad meerdere flesjes van elke kleur nodig. Hoeveel precies weet ik niet meer want ik heb altijd een redelijke voorraad. Verf op waterbasis wil niet zeggen dat je het ook met water kunt verwerken. Verdunnen met water kan vlokkerigheid e.d. veroorzaken. Alle verfmerken die acrylverf hebben, hebben ook hun eigen thinner, reiniger, primer, noem maar op. Uit ervaring weet ik dat dat de meest verantwoorde keuze is. Kijk hier maar es voor alle Vallejo producten.
Dax Magic Webshop
Leo S.,

Ik heb naar de website gekeken, maar kan daar niet uit op maken hoeveel er in zo'n flesje zit. Kun je globaal aangeven wat je met één zo'n fles kunt spuiten?
Alvast dank.

met vriendelijke groet,
Willem

Verf II

Willem,

In de kleine flesjes zit 17 ml en de grootste met bijvoorbeeld primer hebben een inhoud van 200 ml. Hoeveel je met 1 flesje doet zul je zelf uit moeten proberen. Van sommige grijze kleuren heb ik wel 5 flesjes gekocht. Maar ik doe verschillende projecten door elkaar en als een flesje op is neem ik de volgende. Verf bestellen bij een internetwinkel gaat snel tegenwoordig, dus als een kleur op dreigt te raken gewoon een paar flesjes bij bestellen.

Bismarck

Hoi allen,

Ik heet André kom uit IJsselstein,
Inmiddels al 2-3 jaar bezig met de bouw van de Bismarck met tussen pauzes, nu maar een s begonnen om het af te maken want het volgend schip ligt al te wachten namelijk de HMS Victory.

Met wat vallen en op staan is het me gelukt om de romp af te krijgen alleen is ie een beetje te getordeert

2011-08-03215742.jpg

2011-08-03215742.jpg

2011-08-03215641.jpg

de romp na wat plamuur en schuurwerk ;)
2012-03-04213109.jpg

2012-03-04213139.jpg

Het priegelwerk pff nu met je pas hoe je ogen zijn.

2012-03-04213221.jpg

2012-03-04213209.jpg

Ziet er prima uit,maar nog erg veel werk in het verschiet denk ik toch ;)
En ja met het verouderen verbeteren de oogjes niet meer echt,merk het ook iedere dag weer :(

Heb nog genoeg te doen,al komt er een drukke periode aan met de hond.

maar we blijven er aan werken.

Ik ben het boegankertje zoekgeraakt met bijbehorende ‘schaftpennetje’ dat erin gelijmd wordt.
Kan iemand mij daar nog aan helpen?
Het kleine boegankertje heeft posnr. 1163 uit deel 116.
Het bijbehorende ‘schaftpennetje’ heeft posnr. 1164 uit deel 116.

Dat heb je er van als je al die mooie kleine deeltjes van te voren gaat maken! En deel 116 van de 140 delen is niet meer leverbaar.

Bovendien zijn 2 schroeven (posnr. 1162) uit dat deel 116 ook zwaar beschadigd, dus als die ook nog ergens in een restbakje liggen zou dat ook prachtig zijn! De gemaakte kosten voor de onderdeeltjes, zoals verzendkosten, worden vanzelfsprekend vergoed! Kan/mag via de privébox.

Ankers ed.

Bouwer, voor het kleine boeganker wordt het kunststof steeltje niet gebruikt. Voor dit anker heb je (of krijg je) een messing exemplaar. Zit gewoon in 1 van de plaatjes messing. Dit is langer en komt door de boeg uit op het dek en daar doe je er de kettingen aan.

Mijn schroeven waren ook geplet, maar ik heb ze redelijk kunnen restaureren.
Lukt dat niet kun je altijd gaan voor de messing exemplaren van de verschillende leveranciers van scheepsbeslag. Die hebben vast wel Bismarck ankers ook. Op dit forum zijn verschillende links geplaatst naar dit soort shops.

Bouwer, voor het kleine boeganker wordt het kunststof steeltje niet gebruikt. Voor dit anker heb je (of krijg je) een messing exemplaar. Zit gewoon in 1 van de plaatjes messing. Dit is langer en komt door de boeg uit op het dek en daar doe je er de kettingen aan.

Mijn schroeven waren ook geplet, maar ik heb ze redelijk kunnen restaureren.
Lukt dat niet kun je altijd gaan voor de messing exemplaren van de verschillende leveranciers van scheepsbeslag. Die hebben vast wel Bismarck ankers ook. Op dit forum zijn verschillende links geplaatst naar dit soort shops.

Bedankt, ik heb het messing exemplaar gevonden in de etsplaat van uitgave 132. Toch hoop ik nog via dit forum het boegankertje met de bijbehorende kleine ’schaft’ te kunnen overnemen, want die spullen zijn wel erg duur in Duitsland en de schroeven kan ik ook niet vinden (op 5 websites) in de maat van 22 mm. Nogmaals bedankt voor de tips.

de schroeven kan ik ook niet vinden (op 5 websites) in de maat van 22 mm. Nogmaals bedankt voor de tips.

Dan zal je de 20 mm Raboesch en ook Aeronaut wel gevonden hebben. Scheelt natuurlijk niet veel, maar zijn ook kostbaar (zo'n 12 € per stuk). Wel uitkijken met juiste (min of meer klassiek) model.

Groet,

Ad

Dan zal je de 20 mm Raboesch en ook Aeronaut wel gevonden hebben. Scheelt natuurlijk niet veel, maar zijn ook kostbaar (zo'n 12 € per stuk). Wel uitkijken met juiste (min of meer klassiek) model.

Groet,

Ad

Bedankt Ad, voor je advies, maar ze moeten toch ook in 22mm te krijgen zijn, ik zoek nog maar weer eens een uurtje.
Misschien ga ik wel proberen om een ankertje zelf te fabrieken, met de hangar lukt dat ook wel denk ik, daar ben ik ook al een week mee bezig en ik heb een deel al bijna af.

Laatst bewerkt:
Hier dan een afbeelding van mijn zelfgefabriekte hangardeeltje: Als ik de afbeelding zo zie in het forum, lijkt het er op dat ik gewoon wat plamuur op het origineel heb gedaan, maar dat is beslist niet zo! Was wel bijna een weekje werk, dat laag voor laag opbouwen. Dat plamuur (wel 5x uitgevoerd) zit er namelijk op voor de laatste oneffenheden weg te poetsen, daarna gaat de grijze primer er weer overheen.
full

8AUVdkt6IvH6YAAAAASUVORK5CYII=

Laatst bewerkt door een moderator:
Kost wat, maar dan heb je ook wat

Dit zijn de juiste schroeven met zo'n punt. Precies op schaal en kant en klaar.

Schraubensatz für "Bismarck" und "Tirpitz"
Kategorien > Schiffsschrauben > Schraubensatz für "Bismarck" und "Tirpitz"
Schraubensatz inkl. Wellenböcken und Stevenrohren für "Bismarck" und "Tirpitz" im Maßstab 1:200. Durchmesser 22mm

Handarbeit für eine Super-Qualität! Die einzelnen Schraubenblätter sind mit der Nabe hart verlötet. Die Welle ist mit der Schraube fest verpresst - kein Gewinde! Das verspricht höchste Laufruhe und gute Fahreigenschaften.

273.jpg

Preis
Schraubensatz für "Bismarck" und "Tirpitz"
200-13000 € 85.00

http://www.modellschlachtschiffe.de...eria=&PT_ID=95&P_ID=273&btnProduct=Mehr+Infos

Leos,
Net wat je zegt: Dan heb je ook wat: een probleem van €85 (grapje!). Ze zien er wel prachtig uit, maar voor een statisch model is dat toch een beetje teveel van het goede, daar kan ik wel 40x koffie van gaan drinken. De schroeven zijn een uurtje geleden opgelost: een forumlezer doet ze mij toekomen in een enveloppe. Daar is dit onvolprezen forum een prachtig medium voor. Problemen worden er opgelost en veel forumgebruikers zijn er mee geholpen, zo ook ondergetekende. Dank ook aan de anderen die mij via de privebox hebben geholpen. Nu nog het boegankertje, wat ik zelf ga maken, ik ga niet wachten tot dat deel eindelijk weer eens te koop zal zijn.

Dat zelfgefabriekte hangardeeltje van permalink 5476 heb ik bij laten maken op de 3-D printer, een afbeelding volgt nog als ik hem heb ontvangen. Het was me toch een beetje teveel werk om die andere ook af te maken. Nu dien ik waarschijnlijk het 3-D printje een beetje op maat te maken en dan is hij klaar, als hij binnen is zal ik er even een plaatje van plaatsen.

Het schijnt ook dat die site lang niet altijd levert. Sommige forumleden hebben er iets besteld en nooit toegestuurd gekregen. Ikzelf had een bestelling geplaatst en deze wel toegestuurd gekregen, maar de beheerder reageerde niet op een annuleringsverzoek van enkele items die ik toch niet nodig bleek te hebben.

Back