Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Soort van blokschema...

pr layout.jpg



Verder niks vandaag!
 
Toelichting:

De drivers voor verlichting en DC-motors vd dieplader komen in de dieplader zelf ( achterin ) !

Dit betekent: 2 voedingslijnen naar de dieplader en diverse controllijntjes naar de diverse drivers.



Ik overweeg nog om een kleine Arduino ( NANO ) in de dieplader te zetten, hierdoor geen zooi controllijntjes nodig van truck naar dieplader
maar alleen een comminucatie-verbinding, RX/TX.

Voor de dieplader servo's: alleen 3x controllijntjes naar achterin de dieplader. Voedingsspannig is er al!




pr nano.jpg
 
Vrolijk wachten op wat mechanische onderdelen en handjevol elektronica.

Erzal best wel wat te doen zijn ondertussen maar laat maar...
 
Motor er even losjes ingehangen, kijken waar/hoe het beste geplaatst.

En wat denk je? Mega veel ruimte voor de motor EN andere zaken!
Niet bij stilgestaan...

Batterij/accu komt zoweizo in het 'torentje'achter de cabine.

Wat betreft de microcontroller en de 16channel servo pcb, kijk ik nog even.


Kijk wat een ruimte!




cab 1.jpg


Hier boven op komt nog het interieur deel met veel ruimte, genoeg voor aantal licht-driver-pcbtjes en dc-motor-driver-pcbtjes:


IMG_20191030_191842.jpg
 
Dit friemelwerkje gaat'm niet worden...

Stuurlijntjes van 0,05mm2. Veels te lomp! ( uitleg en foto's: volgen binnenkort )
Powerlijnen (rood/zwart) 0,14mm2 kunnen ook dunner en hoeven maar eenmalig naar de serie pcbtjes...( ipv 4x rood/ 4x zwart ) mits je ze bij elkaar plaatst.


IMG_20191030_192847.jpg




Heb al andere ULN2003 pcbtjes besteld, in- en uitgangen t.o. mekaar ipv haaks:

uln2003 pcb.jpg


( headers wegdenken )
 
Driver pcb voor de aandrijfmotor besteld.

dc DRV8871.jpg



dc MX1508.jpg






De rode printjes kunnen de stroom wel aan, maar de voedingsspanning ligt tussen 2 en 10Volt, te laag voor m'n Maxtor.
Toerental is er wel maar koppel erg laag. Dus moet de voedingsspanning vd motordriver hoog genoeg houden. Vervolgens PWM'n
om een lagere 'effectieve spanning' te verkrijgen. Anders geen 'toerentalregeling met behoud van fatsoenlijk koppel' mogelijk.

Als ik de driver heb, leg ik dit nog wel uit met voorbeelden.
 
Zomaar ff een fotootje...

IMG_20191102_140607.jpg



Voorste 2 assen vd dieplader heben gezamelijk een liftconstructie, de achterste as z'n eigen.
Verde zijn de liftconstrucites links en rechts van elkaar gescheiden.
 
Uitzoekwerk, renovatiewerk etc van de mini servo's...
Aantal komen van LEGO-projekten af. Diverse uitgaande assen gemodificeerd ooit, gelukkig aantal nog bruikbaar of dmv sloop servootje weer werkend gemaakt.

6 stuks waren nog geheel ok, en al te zien in vorige foto's.
3 stuks al met nieuwe bekabeling.

8 meer kan ik nog gebruiksklaar maken.

Genoeg eventjes voor vandaag...


IMG_20191102_140931.jpg
 
Voor de dieplader 3 as-platen gemaakt. De buizen verwijderd.

Bewust de achterste 2 assen iets verder uit mekaar, vind ik mooier en bruter.
Zo saai, 3 assen preices op dezelfde afstand. Bij meer dan 3 assen zal het weer een heel ander verhaal zijn...


IMG_20191104_194410.jpg
 
Na een klein weekje onder de warme wol, maar weer 's een begin maken.
Langzaam druppelt nog steeds de Ali-post binnen. Duurt gemiddeld wat langer de laatste maanden.

There's no rush in hobby...:banana:
 
Beterschap!!!! En inderdaad dat is het mooie van een hobby....geen deadline, alleen je eigen drijfveer.
Ik volg je bouwverslag met groot plezier en interesse
 
Onder t mom "het kan altijd nog kleiner", heb ik wat silecone tubing aangeschaft van diverse diameters ( buiten/binnen).

Om bekabeling die in het zicht is, een beetje realistisch er uit te laten zien.
Denk hierbij aan verlichting!

( voor de servo's gebruik ik de al eerder beschreven bedrading )


Op de foto zie je de OD-1,26mm icm ID-0,96mm uitvoering.
Hierin duw je met gemak een 6-tal road-runner draadjes!
( deze draadjes ook al eerder beschreven )

Verder heb ik nog OD-0,6mm icm ID-0,3mm
en OD-2,08mm icm ID-1,68mm

IMG_20191121_192912.jpg
 
Back
Top