Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

Groot licht, 1Wat led's:

(Flink gedimd, anders geen foto)

IMG_20190715_204123.jpg
 
Oeps!

2 blauwe leds in serie zijn als nog 6Volt en een beetje...

Wil alles op de 5Volt houden!



Dus dan maar hele mikmak parallel. 6 stuks, want ik heb ze nu op de kant ipv 4 in lengterichting.
Daar ik de stroom beperkt houd (tov de max-stroom), voldoet 1 weerstandje in serie met de paralleltak.

( heb je zaken zoals diodes en leds parallel en zit je op het randje vd max-stroom: DAN ELKE PARALLEL-TAK VOORZIEN VAN EEN WEERSTAND!



67035865_353695121963738_2707978954597203968_n.jpg
 
Tijdje terug al wat losse ULN2003 ic's aangeschaft om compacte pcb'tjes te maken en dan met
1.25/1.27mm stekekrtjes ( bv van JST ). Maar, pcb-tjes maken wordt hem ff niet...

Een deel vd headers gaan er af zodat de verlichting er rechtstreeks ( denk aan de weerstanden ) aan vast zit.

De voeding en de controle-lijnen-vanaf-microcontroller komen mbv stekkertjes 2.54mm, wel zo handig.
HTB1Uf5PLXXXXXbtXVXXq6xXFXXXH.jpg
 
Zwart en rood 0,14mm2 voor 5V en 0V. 4 lijntjes 0,05mm2 voor besturing On/Off/PWM.

Nog ff wat SMD weerstanden besteld als voorschakelweerstanden van de LED's.
Heb wel e.e.a. liggen aan 100Ohm to 10K in SMD 0805.
"Gewone" weerstanden heb ik wel met juiste waarde, maar il wil (platte) SMD's, die plak ik dan zo op achterzijde van de ULN2003 pcb-tjes...

De bestelde weerstanden varieren van 15Ohm tot 100 Ohm. Alleen dan wel in SMD 1812 ivm vermogen.

Bv 18 Ohm icm 120mA geeft zo'n 0,25W...


67100031_574943956578248_8095191150190657536_n.jpg
 
De verlichting ff aan de kant, stapeltje oranje led's zijn ok als oranje-zijkanverlichting maar niet als knipperlichten.
Dus ff andere besteld.

Voor de aandrijving had ik kruisoppelingen besteld met 'schuifassen'.
Helaas niet aangekomen, geld teruggekregen van ome Ali.
Moet wel eerlijk zeggen dat het heel zelden is, dat iets niet aankomt.


xc3.jpg

Max lengte: 70mm
Min lengte: 50mm
Binnendiameter: 3mm
Buitendiameter: 7mm
 
Wel goed opletten straks met de aandrijving!

't Is plastic en met een beetje motor draai je de hele zooi kapot...

Waarom?
- assen, differentieel zijn van kunststof
- heb geen naafreductie
- heb erg lage reductie van inkomende kuis-as t.o.v. differentieel.


Dat betekent dat de kracht al heel vroeg de tranmissie in gaat voordat het bij de wielen is.
Het toerental op de kruiskopping-aandrijfassen is laag t.o.v. het toerental vd wielen zelf.

Kijk, de motor en transmissie-bak kunnen het wel aan verder maar het wordt
goed programeren om de truck netjes te laten versnellen en remmen...

Ook goed opleten met de 2 kruiskoppelingen t.o.v. mekaar ( op de zelfde as ).
Een kruiskoppling maakt, bij het maken van een hoek, een versnelling en vertraging mee in de hoeksnelheid.
 
Waarom kies je niet voor metalen aandrijf assen? die zijn sterker dan kunststof aandrijf assen.
Je kent het spreekwoord goedkoop is vaak duurkoop, beter wat meer geld uitgeven voor goede assen,dan goedkopere assen kopen.
 
Alles is opgebouwd rondom deze assen:


s-l1600.jpg



De interne asjes zijn niet van plastic maar van soort (zilver)staal of iets.
Met echt differentieel.
Op de foto: 5 a 6 euro inclusief verzendkosten!
Stapje verder wordt veels te duur...

De kruiskoppeling(en) die er aan komen/zitten , worden(vervangen door) metaalachtig iets.

Moet nog ff goed uitzoeken of die schuifas-kruiskoppeling combies wel echt van metaal(achtig) iest zijn.
Staat er wel bij maar als je naar de foto kijkt...
https://nl.aliexpress.com/item/32949399297.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.22ae2e0e7CD2Fm

Van motor naar tramissiebak naar differentieel wordt geheel metaal.
Zie pagine 5 en 9.

Maar ok, ik moet zowiezo zorgen voor nette versnelling en remmen.
 
Mmm...ik beredeneer het iig op deze manier:

Linker plaatje, 90' de hoek om:

Als ik draai aan oranje, dan gaan geel aan beide kanten identiek (in fase met elkaar ).
Dus als ik een ene gele draai, draait de andere gele precies in fase mee.


Rechter plaatje, as verschuiving:

Tegenovergestelde van geel/oranje-verhaal, dus de blauwe as heeft de kruisaansluitingen 90' verdraaid.

dual x.jpg
 
Nee, helaas, daar klopt geen draad van!
Het maakt niets uit of je figuur links of rechts hebt.
Wat wèl belangrijk is, is dat de beide hoeken even groot zijn, om geen ongelijkmatige rotatie te krijgen.
Cor
 
Tnx!

Jouw verhaal moet wel kloppen, Cor!

Schijnbaar moet ik 'omdenken' in geval groen/blauw.
Omdat ik in eerste instantie denk: geel/oranje is in evenwicht, dus dan moet groen/blauw automatisch een 90' offset hebben...


Blijft interessant iig.
( uiteraard gelijke hoeken, zoals je zegt, dat moet. )





Denk dak'm vat nu. Keihard 'omdenken'!
Blauw/groen geeft een dubbele afwijking!
 
Back
Top