Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010

Lijkt mij ook, veel lucht, minder voortstuwing. Zelfs de wat diepe ligging lijkt me niet geheel verantwoordelijk voor de mindere snelheid. Ik denk dat de schroeven ook nog wel eens nagekeken mogen worden op geschiktheid.

2. petertje

petertje

Lid geworden:
    5 sep 2012
    Alle begin is moelijk ! en leuk, ik kom er wel uit op een of andere manier .
    I love a good challenge :)

3. petertje

petertje

Lid geworden:
    5 sep 2012
    Zo lieve mede-forum-ers
    De assen zijn uitgetrild, alles staat (zo goed als) in lijn, nu zoemt ie.
    Anyway, Ik ben een statische botenbouwer, gewoon omdat ik ze mooi vind en dan alleen eigenlijk schepen in de periode 1880 tm 1918, en dan het liefst van de Kaiserliche Marine!
    Ik heb net zoveel verstand van boot-schip-vaar techniek als een koe heeft van spruiten plukken, dus niets.
    Wat ik weet heb ik vooral hier en op andere fora opgestoken en ja, ik laat vast nog heel wat steken vallen.
    Ik ben afgelopen week over een stuk beton gevaren, scheuren in romp , wat al gerepareerd is en mijn schroeven krom dus... wat voor schroeven zou ik het beste kunnen gebruiken?
    Want alsie lucht slaat.. ehh whatever dat ook precies is.. wat kan ik daar aan doen dan?

4. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Minder als een "caterpillar-machinist" varen ( dat zijn gasten met maar drie standen 1 vol vooruit, 2 stop, 3 vol achteruit) dan maak je het water minder snel dol, zodat de schroeven geen draaikolken maken en lucht aanzuigen.

5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Raboesch heeft ook een paar mooie schroeven voor dit soort snelle boten. Hebben een speciale bladvorm en puntige naaf, zodat hij minder snel caviteert ofwel luchtbellen maakt. Volgens mij varen een aantal boten van het "8-ste" daar mee. Anders Puffin of Roel eens vragen.

En natuurlijk zal wat meer beheerst met de gas-stick werken ook helpen, maar als een schroef bij een bepaald toerental caviteert, maakt het niet meer uit of je daar langzaam naartoe gaat, of met een klap.

6. petertje

petertje

Lid geworden:
    5 sep 2012
    Attentie Roel en of Puffin, welke schroeven raden jullie mij, de onwetende, aan?

7. tiger1gek

tiger1gek

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hoi Petertje

Ik heb de orginele schroeven ,maar dan van Raboesh dus van messing .
    mvg Fred

8. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    De raboesch D-type uit m'n hoofd heel dicht bij het origineel. De middelste heb ik afgetopt omdat daar geen punt kan. Mijn boot is niet super snel, te zwaar maar die schroeven houden het goed en kunnen best meer aan. let op de draai richting de buitenste moeten naar binnen draaien van boven gezien dan werken ze beter , dus een links en een rechts draaiende de middelste is één van de twee

9. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik denk dat je dan D-type 162 hebt, die hebben een spitse naaf. De 156 is ook een D-type, maar met stompe naaf.

10. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    S139:
    D-162 1 x links- en 1 x rechtsdraaiend op de buitenste assen. Motoren: Robbe Roxxy brushless.
    Middelste as een Graupner 35mm speedschroef. Motor: Speed 500.

Middelste motor wordt gebruikt voor "kruisvaart": de speed 500 is vrij zuinig, maar door de speedschroef vaart ze dan nog op een redelijk snelheid.

De brushless Roxxy-motortjes (weet zo even niet exact welk type) zijn zeer klein en licht en draaien een behoorlijk toerental. Daardoor vaart ze, met deze motoren ingeschakeld, een beste snelheid.

11. petertje

petertje

Lid geworden:
    5 sep 2012
    Die schroeven had ik al besteld, eens kijken of dat wat uithaalt.
    Ik maak deze s-boot nu af, zal niet de mooiste worden maar ik heb al een nieuwe besteld waar ik alle fouten die ik met deze heb gemaakt maar eens ga weglaten :)
    Romp is gespoten, stuurhut staat in elkaar, ben nu met het dek bezig. mwah ze word toch wel aardig.

12. arkonide

arkonide

Lid geworden:
    7 jan 2012
    Italerie S 100

Ben nieuw op dit forum.

Heb na 25 jaar, begin dit jaar mijn oude hobby weer opgepakt.
    Ben nu nog bezig met de sleper Volharding II
    Deze is bijna klaar.

Daarom heb ik nu via modelbouwforum de bouwdoos van Jan Huizenga gekocht.

De Italerie S100.

Ik heb bijna alle 184 pagina's tekst door geworsteld.
    Het is mij echter nog steeds niet duidelijk welk type schroef assen door de diverse S 100 bouwers gebruikt worden.

Heb al een mailtje naar Roel gestuurd en op zijn advies dit nu op het forum geplaatst. Ik heb een aantal vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen.

Welke lengte en doorsnee as heb ik nodig om er later de graboesch schroeven op te kunnen zetten. Vooral de lengte v/d schroefas is belangrijk i.v.m plaatsen motoren heb ik begrepen.

Een mogelijkheid is om de schroefassen op de manier van Roel te maken. Zijn er nog mogelijkheden om het anders te doen? Het liefst een complete schroefas die in de S100 past.

Verder zou ik graag weten waar ik glasparel kan kopen/bestellen.

Is het verstandig om in een kunststof romp thinner te strijken en daar glas weefsel met ( epoxie) in te leggen om een goede hechting te krijgen?
    Of zijn er andere mogelijkheden?

Moet ik de gehele binnenkant van de romp bekleden met epoxie/hars /mat?
    Of alleen de boeg en het achterschip?
    Voorlopig genoeg vragen ben benieuwd naar de antwoorden.

Gr. Karel

13. arkonide

arkonide

Lid geworden:
    7 jan 2012
    Hallo MB6400

Ik ben nieuw op dit forum.
    Heb de S100 gekocht van Jan Huizenga
    Van welke maand en jaartal is deze Modelbouw Actueel waar
    de S100 in staat?
    Groetjes
    Karel
    Hengelo

14. tiger1gek

tiger1gek

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hoi Karel

Welkom op deze site van de S100 bouwers
    Zelf nog bezig met het bouwen van een S100 boot (radiografisch ) van Italeri
    mvg Fred

15. tiger1gek

tiger1gek

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hoi Karel

Ik zou alleen de boeg versterken .
    Schroeven zou ik bij Raboesch bestellen de heeft voor deze boot de juiste schroeven .
    Schroefassen ja moet je helaas zelf maken (graupner ) neem wel langere schroefassen en de behuizing hiervan zal je uit messingbuis moeten maken .
    Nooit geen Thinner gebruiken .
    Voor het spuiten van de romp is het verstandig om eerst een primer te gebruiken .
    Ik kan je evt wel een foto sturen als je mij een pb doet met je mail adres
    mvg Fred

16. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Niet alleen de boeg maar leg ook een glasmatje over de hele naad in de bodem.
    Schroefassen inderdaad zelfmaken,

17. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Als je glasvezel wilt laten hechten aan het plastic eerst de boel goed soppen er zit vet op alle delen plastic ivm makkelijk uit de mal. Dan licht opschuren en met een penseeltje een beetje thinner aanbrengen zodat de opvervlakte iets plakkerig wordt, dan de glasvezel erop drukken (zou een dun en fijn mazig soort nemen) en dan nogmaals een beetje thinner over de glasmat (niet teveel) laten drogen en dan een laag epoxy erover. Ik gebruik epoxy 2C lak ipv lijm wordt minder heet. (30 minuten Z-Poxy) Test anders een beetje met thinner op een afvalstukje de werking.

Waarom thinner? plasticlijm voor bouwdozen kan ook maar duurt langer voordat het droog is, als je te vroeg de epoxy erover doet blijft het daaronder heel lang zacht.
    Thinner werkt sneller en bij niet teveel is het een prima lijm. enig nadeel kan zijn dat het plastic al zijn weekmakers kwijtraakt op die plek en bros wordt. Als je de boel schildert ook binnenin gebeurt dat niet.

18. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    Fred, je kan hier toch ook foto`s posten?? :)

19. arkonide

arkonide

Lid geworden:
    7 jan 2012
    S100

Zal toch eens een proef stukje met thinner proberen op een afval stukje. Lijkt me toch de beste manier om te hechten. i.v.m de mal restanten.

Ik heb Graupner schroefassen gevonden met een totale lengte van 310 mm met een as M4. Mocht ik dan schroefas tekort komen kan ik die als nog verlengen met 4mm messing staf en een glijlagertje in de uitzetters.
    Deze uitzetters wil ik eigenlijk een beetje verder van de romp plaatsen als ik niet uitkom met de hoek van de motoren in de boot.
    Heb de schroefassen nog niet binnen. Maar misschien is dit te simpel bedacht en gaat dat helemaal niet.

Het is heel lastig om hier in Twente diverse onderdelen te kopen voor de zelf te maken schroefassen. Op de site bv. van Conrad is het een crime om de binnendiameter van een messing buis te vinden (andere tips zijn welkom)

Verder wil ik 2 Graupner 400 speed motoren gebruiken voor de buitenste schroeven. Of is het beter om 2 Graupner 500 speed motoren te nemen i.v.m. de M4 as? Voor de midden schroef heb ik nog een Mabuchi RS 540SH liggen. Ik weet alleen niet wat het verbruik is van deze motor is. Zijn er vaart regelaars te koop die 3 motoren kunnen aansturen?
    En dat ook kunnen vol houden?

Uiteindelijk wil ik naar een S100 met Lurssen effect. Nu nog niet omdat ik er de zender niet voor heb. Misschien dat ik om te beginnen de middenmotor ga bedienen met een on/off schakelaar van Turnigy. Hoe weet ik nog niet, ben nog aan het denken.
    Alvast bedankt voor de reacties. Hoop er nog veel te krijgen. Halen we zeker de 200 wel in dit forum.
    Groetjes
    Karel

Leu Oet Twente Leuke Leu:)

Laatst bewerkt: 7 okt 2012
  20. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    310 mm lijkt me te kort voor de buitenste in ieder geval ik had ooit ergens 50cm assen m4 gevonden. deze heb ik net zo als in het echt buiten open gelaten tot aan het voetje. Dit is te doen mits de uitlijning perfect is. Speed 500 is te zwaar, zeker met een accu die daar bij past. met 3x 400 ga je goed, waarom niet brushless? motoren zijn lichter en krachtiger, bovendien is het verbruik beter en ze slijten niet. Okay het kost je drie regelaars maar als je 3x een graupner 18A neemt valt het wel mee, bovendien programmeerbaar.

RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen

2 Brothers RC - Bussum

Deel Deze Pagina