Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

1. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Ha die Roel,

Waarom moeilijk doen met een mechanische mixer en alle speling op de vele verbindingen? Jou FC16 heeft ook een mixer programma. Dan kun je op de zender roer en 'spreiden' met elkaar mixen, en ook nog de mix percentages aanpassen. Elk roer een mini servo geven, de middelste met alleen het roer signaal, de buitenste met een gemixed signaal roer-'spreiden'. Met een schuifregelaar op de zender voor het spreiden kun je het dan prima instellen. Scheelt je nog gewicht in de boot ook.

2. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    'Allo...
    Ja, weet ik wel...
    Maar dit is leuker!
    Uitdaging, weet je wel...

3. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Vandaag is het een dagje "frunniken" geweest.
    Trial and error, je weet wel.
    Ik wilde de motoren plaatsen.
    Plaatjes messing gemaakt als fundatie en koel-element.
    Middenmotor: op de as met een stukje siliconenslang met kleine diameter: prima. In de romp gelijmd met een stukje aluminium U-profiel, vastgeschroefd aan het plaatjes messing en vastgezet in de kiel. Perfect uitgelijnd:
    Kale motor verbruikt 0,4A, motor aangesloten op de schroefas 0,8A.
    Maar toen beide buitenste motoren...
    De schroefassen begonnen buiten de kokers te vibreren, dus moesten ze korter. Maar toen konden de motoren niet meer goed aangesloten worden. Dus toch cardan-assen. Helaas had ik er maar ééntje die goed was. De andere moet tot dinsdag wachten.
    Verbruik van de stuurboordmotor, aangesloten op de schroefas: 0,9A.

Vervolgens de mechanische mixer geplaatst en aangesloten op de roeren.
    Het principe werkt, maar ik kan het pas goed testen als alles aangesloten zit op beide servo's...

Kortom: een dagje experimenteren, mopperen, een idee krijgen en uitvoeren, teleurgesteld worden dat het tóch niet werkt zoals je zou willen en het volgende idee krijgen...

Als laatste deze dag maar even lekker plasticplakken: de twee torpedobuizen.
    Als de rest ook zo goed past...:)

4. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Grom... Mixer provisorisch aangesloten op de roeren en servo's...
    Klapperdeklapperdeklapper :showass: Kortom: werkt niet naar tevredenheid.
    En, om even sardonisch commentaar voor te zijn:

Lex, je hebt gelijk!;)

Toch maar electronisch oplossen.
    Eén mini-servo heb ik liggen... Morgen maar even bij een niet nader te noemen modelbouwshop in Lelystad langs.

De ene motor ondertussen geplaatst en aangesloten met een (wat langer) stukje siliconenslang als koppeling. Kijken of dat het houdt.

By the way: waar zijn alle andere Schnellboot-bouwers?
    De laatste bladzijden doen me een beetje aan André Hazes denken:
    "Ik zit hier heel alleen kerstfeest te vieren..."
    Zijn we massaal op wintersport of zo?

Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  5. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Neeej... Roel... niks geen après ski... ik alvast.... leest mee met de grootst mogelijkste interesses! Bestaan er modelbouwers die aan Wispo doen?
    Bouwen nog geen tijd.
    Jammer dat de mixer niet werkt. De heli mixer die ik hier heb liggen heeft geen/amper speling. De meeste speling had ik in de roerkoningen van de FL8. Daar moet ik nog wat aan doen.

Voor een DLG zwever had ik digitale microservo's gekocht in HongKong.
    Corona DS 929MG... Ik meen 5 dollar per stuk... van't zomer nog.
    De resolutie is acceptabel (Is geen Multiplex kwaliteit... natuurlijk)
    Gewicht 11 gram....

6. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Was ff druk met bouwen en moet ook nog foto's maken. De torpedo deuren doen het eindelijk goed. Probleem was dat de asjes precies op gelijke hoogte zitten als de "kuil" van het voorste geschut... en die is diep! De M4 assen zitten erin, geen speling. De buitenste moeten ook hier met cardan, en de motor erg ver weg. Ik heb 36mm schroeven van Raboesch D type met de scherpe punt binnen en gemonteerd. speling met de romp is
    0,5 mm......... niet te dik spuiten dus. Ook heb ik uit duitsland de messing lopen van het geschut binnen. Heb gelijk voor een vriend besteld 46 euri voor 2 x 4 lopen. En wat een detail, ongelofelijk in messing. de kleinste gaatjes in het mondstuk zijn 0,05mm.
    Ik ga ipv dieptebommen mijnen plaatsen, die zijn in bestelling.

Tot zover weer!

7. hans materman

hans materman

Lid geworden:
    12 sep 2005
    Ik zit in mijn 1tje de boel af te leggen en te kijken hoe een ander het doet .
    Dat is handig voor mijn eigen boten .
    mvg hans

8. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hé gelukkig... was al bang dat iedereen in winterslaap was of op de lange latten stond.

Jazeker! Ons aller Corrien (Jan voor intimi)
    Hoewel zijn opvatting van "wintersport" dit jaar een wat andere dan gebruikelijk is... Maar dat terzijde.

Beide buitenste motoren op een regelaar aangesloten: na het inlopen op 4,8V trekken ze (samen) 1,35A.
    Ik had nog een Robbe Super 380 17K motor uit een speedbootje liggen...
    Zou dat een goeie optie zijn voor de middenmotor met een 2blads speedschroefje er achter? Of scheelt het niet zo veel met een Speed 400?
    Bij de specificaties op de Robbe site staat er niets in over toerental...:(

9. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Roel,

Misschien een simpele oplossing: een messing (of wat dan ook) tussenasje ertussen. Oftewel: motoras - siliconenslang - tussenasje - siliconenslang - schroefas. Ik denk dat dat beter en stiller gaat lopen dan die prehistorische Graupner schuifkoppelingen. Als je de 'gaten' tussen de asjes zo klein mogelijk maakt met en redelijk dikwandige slang gebruikt centreren die zichzelf en krijg je geen slingeringen e.d. Ik heb hier nog wel een assortimentje liggen, kijk morgen maar even voor je naar die mysterieuze modelbouwshop gaat ... ;)

380 motortje: MEEEEER dan genoeg vermogen. Dan kun je de twee buitenste motoren gewoon weglaten ... haha. Maar even serieus, ik denk veel te veel. Een speedboot moet het nou ook weer niet worden. Al is het wel leuk voor de Battle of the MTB's. Ook 400'tjes heb ik nog wel in een bakje liggen trouwens. En nee, ik ben niet zelf die modelbouwzaak mocht iemand het zich afvragen!

10. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Lex, dank voor de input.
    Ik heb er al 3 x 400's in liggen, maar zat me af te vragen of die 380 zo veel zou uitmaken. Robbe geeft niet dié specs die ik wil hebben... Even over nadenken...

En morgen komt de S-100 ook mee richting Lelystad.
    Claim bij Tony maar alvast een bakje voor het kwijl...:schrik:

11. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Graupner-koppeling ondertussen ook verwijderd en de bakboord siliconenslang ingekort.
    Beiden begonnen te rammelen/vibreren.
    Motoren stonden te ver weg.
    Kortom: motorsteunen modificeren zodat de motoren nóg iets dichter bij het vlak stonden.

Nu konden de motoren dichter bij de schroefassen en dus de koppelingen (siliconenslangen) korter.
    Op 7,2V opgenomen vermogen op volle kracht 1,8A.

Lang leve de CA-lijm en glasparels; nu nog de handel permanent vastgieten in de 2C-lijm.

Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  12. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    O ja... een tip voor iedereen die dit model ook varend wil maken:
    Als je uitgaat van Speed 400 motoren en rechtstreeks aangedreven, zorg dat je schroefassen en schroefaskokers dusdanig lang zijn dat je motoren globaal ter hoogte van de voorste twee uitlaten (die ovale, diepe gaten in de romp) komen.
    Dan heb je voldoende ruimte onder je motoren om een goede fundatie te maken en zit je niet te kl**tviolen met lange koppelingen, siliconenslang e.d. zoals ik de afgelopen dagen.

Een gewaarschuwd mens...

13. Bouwverslag 1/35 s-100 schnellboot Italeri

Hallo,
    Ik heb me vandaag aangemeld bij dit forum om dit berichtje te kunnen schrijven. Ik heb nul verstand van RC maar weet wel wat over de Italeri S-100 waar ik zelf mee bezig ben. Ik ben persoonlijk eerlijk gezegd meer geïnteresseerd in historisch correct bouwen. Vanuit mijn perspectief vond ik de info van Roel over de Effekt Ruder en het pokhout erg interessant. Ik hoop dat we misschien bv. wat foto's kunnen uitwisselen (goede foto's zijn schaars is me gebleken). Ik heb zelf zo een en ander bij elkaar gescharreld. Ik zou Maarten trouwens aanraden het Squadron boekje gewoon te kopen. Het ding kost niet veel en het is toch altijd een stuk plezieriger om foto's en tekst in een boekje te zien i.pv. op een beeldscherm. Voor mensen die naast het inbouwen van rc apparatuur hun boot ook historisch correct willen bouwen zou ik in alle bescheidenheid willen verwijzen naar mijn bijdrage op:
    Model Shipwrights :: Italeri 1/35 scale S-100 Schnellboot
    Aangezien ik de wijsheid niet in pacht heb kan ik alle hulp gebruiken, dat is ook eigenlijk de reden van dit berichtje.

Groet,

Arjan

14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hallo Arjan,
    Welkom! Leuk dat je meedoet. Net je linkje even bekeken. In het squadronboekje staat niet zo heel veel over het Lürssen Effektruder (Lürssen Werft), behalve dan het te stipuleren. Schitterende plaatjes! Zeker een must have!

Maar... De boeken van Harald Fock zijn temeer interessant. Daar staat veel meer achtergrondinformatie in. Onder meer een performance tabel van de S-100, de werking van deze roeren i.s.m. de Staukeil. Het scherp afgebroken hek met een neerwaardse hoek. Alles iets beter beschreven... grondig! zullen we maar zeggen. 3 delen Schnellboot. (vette pillen!) Verder de overige probeersels... rond om de S-Boot... tot en met de draagvleugelboten VS8 etc. Die ontwikkelingen zijn na de oorlog echt goed door ontwikkeld en toegepast. (de civiele PT20 en PT50 Supramar-Rodriguez... zie verder.... International Hydrofoil Society )
    De migratie van de uitgekiende S-Boot techniek naar de naoorlogse periode is daarbij fraai beschreven. De Motoren verbeterd, nog verder opgevoerd... de computer om de torpedo's mee te richten... dat is die vaste verrekijker aan dek... alles in de Jaguar Klasse, Seeadler Klasse, Zobel klasse (Graupner Wiesel) opgenomen und Ausgebessert.
    De effectroeren heb ik in 2005 getest op een model. Of de snelheid hoger werd heb ik niet meer gemeten, wel liep het schip strak op de waterlijn door het water... op hoge snelheid... i.p.v. planerend. Werkte dus als een tierelier.
    Er staan wat plaatjes van m'n bootje in m'n fotomapje.... ik link ze niet hier naar toe.
    Groet Bas

Laatst bewerkt: 30 dec 2008
  15. Bouwverslag 1/35 s-100 schnellboot Italeri

Hoi Bas,
    Bedankt voor je gastvrije reactie, je boekentip en de link. Staan er in de Harald Fock boeken ook veel foto's? Ik ben met name in foto's van de s-100 geïnteresseerd. Zoals in mijn link ook te lezen is ben ik zeer te spreken over Deutsche Schnellboote 1939-1940 van Jean-Philippe Dallies-Labourdette. Daar staat grappig genoeg ook een foto in van een Lürssen monteur die bezig is met het vervaardigen van een "Wellenblock" voor 1 van de drie schroefassen. Het ding lijkt duidelijk van hout te zijn. Verbaasde me hier over tot ik de info van Roel las. Verder staan hier nogal wat foto's van verschillende mijnen in (iets wat zwaar onderbelicht is in het Squadron boek). Zoals je misschien al gelezen had ontbreekt het me aan goede afbeeldingen/tekeningen van het 20mm geschut in de boeg, afbeeldingen van mijnenrekken gebruikt bij S-100 boten en ook ken ik eigenlijk maar 1 goede foto van de Zwilingsflak. Ik heb natuurlijk nog een berg andere vragen, maar dit zijn op het moment de meest acute ;).

Groet,

Arjan

16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hallo Arjan,
    Foto's. Ja overal staat weer een extra plaatje in. Het Fock boek is vooral ook interessant vanwege de technische informatie en de ontwikkeling. De S-100 is een momentopname. Beeld? Je moet het echt bij elkaar sprokkelen.
    Ik had een redelijk internet-beeldarchief opgebouwd maar dat is met een crash van een HD verloren gegaan.
    Een paar jaar geleden had Schnellboot Net een uitgelezen hoeveelheid op de site staan. Dat heeft hij met der tijd weer gereduceerd. (kosten?) Ik denk dan je hem een mailtje zou kunnen sturen met je vraag?

Als je bewapeningen wil zien in het echt, dan moet je de Musea in Duitsland en Engeland afstropen. Google is dan altijd weer geduldig voor de juiste adressen. Een marine museum in Hamburg of Kiel...
    Luftfahrt-Archäologie in Schleswig-Holstein
    Of de bieb van een militair museum of scheepvaartmuseum (Leiden), of de Koninklijke in Den Haag.
    De jongens van Italeri hebben overigens hun huiswerk goed gedaan. Maar voor super-scale moet je inderdaad huiswerk gaan maken.
    Gr Bas

17. MFR

MFR

Lid geworden:
    7 jun 2008
    Hallo schnellbootbouwers,

Ik heb zelf de zwillingen nagebouwd en kreeg van Raalst een mooie koppeling naar wat goede foto's, wellicht dat jullie er ook wat aan hebben

de link sd132

18. Bas/Manfred reuze bedankt! Van zo'n link kon ik alleen maar dromen Manfred :D. Ik ben hier duidelijk aan het juiste adres voor mijn vragen ;). Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe ik hier een prive berichtje kan versturen, ben niet zo'n handige jongen wat dit soort dingen betreft :confused:.
    Twee Schnellboot plaatje uit het Bundesarchiv:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Bundesarchiv_Bild_101II-MW-6304-13A%2C_Schnellboot_in_See.jpg
    http://upload.wikimedia.org/wikiped...2005-0002,_Albert_Speer_besichtigt_U-Boot.jpg
    De laatste is wat mij betreft een heel interessante, het is een foto van Speer die een U-Boot bezoekt. Kan iemand me vertellen wat de functie is van het kleine luikje op het voordek (vlak bij de Kalotte), aan de andere zijde zit er ook een (afdekkingen voor de vulopeningen van de voorste brandstoftanks misschien)?

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt door een moderator: 31 dec 2008
  19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Door naar je eigen avtar te gaan, via 'welkom'
    daar staat ook onder 'privé berichten'
    of via 'Gebruikersinstellingen'...
    in de linker kolom staat een lijst van opties....
    onder meer 'een bericht versturen'....
    Daar klik je dan op,
    vult dan de avtar-naam in van de ontvanger in het veld.... zoals ik b.v. H.B.Busking

Wel ingelogd zijn...
    anders lukt het niet.

20. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Arjan, welkom.

Deksel op het voordek waren waarschijnlijk inderdaad brandstof vul-openingen.
    Ik heb op de Prinz Eugen-site diverse plaatjes een nagekeken: allemaal op dezelfde plaats, aan stuur- en bakboord een deksel.
    Wel bij één boot vierkant in plaats van rond.
    Rekening mee houden tijdens het weatheren...

Deel Deze Pagina