Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

"Alter"

Excellent filming, with some more practice and a whole plot (story) we could make our own movie "S-Boats - a new hope", or "s13 strikes back", " the return of S100" or even "Lord of the S boats"

Seriously, where did you get this small camera and how did you turn it? That would be interesting.

Thanks for Sharing

Ik kan me alleen maar aansluiten bij onze Duitse vriend...
Prima filmpje, zeker op zo'n klein platform.
Heb je die camera op een servo gezet, of draait hij via een motor? Op een gegeven moment leek het alsof de camera een 360 graden draai maakte, op zoek naar de S-100. In het laatste stukje film zou je bijna denken dat de beide boten voor een Schnellbootbunker lagen... Alleen die grote voeten boven op de vlonder verstoren dat beeld! Mooi werk!

Maar... ik heb ook niet stilgezeten: dit weekend de maidentrip van de S-??? uitgevoerd. Ze vaart niet zo snel als de S-131, maar wel lekker stabiel. En die beide brushlessmotoren gieren mooi op topsnelheid... Enfin, hier de plaatjes:
afbeelding098.jpg

afbeelding040.jpg

afbeelding071m.jpg

afbeelding038w.jpg

Lekker ruig weer, prima voor een patrouillevaart. Geen druppel binnen gekregen!

De camera staat gemonteerd op de plaats waar het achterste luchtafweer staat op de S15.
Deze staat op een servo waar de potmeter uit is verwijderd zodat het kanon vrij kan ronddraaien.Vond het een leuk idee om daar een cam te zetten, een tweede hangde aan een van de torpedobuizen.Zal uit dat filmpje ook eens de intersantste momenten knippen en op youtube plaatsen.
Sometimes a picture can say more than words
The cam is a "keychain cam" you can find them on sites like ebay or sites with spy gadgets.
About the movies, my son prefers "The duckhunter".
full
full
full

Ja sorry Roel voor de grote voeten op het filmpje, wacht maar tot het een beetje warmer wordt...;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allemaal,hier schipshark voor het eerst op de site.
Ik ben dringend op zoek naar bouwtekeningen van een snellboat s 100.
Heb al heel wat gezocht maar nog niets gevonden maar hoop dat iemand mij
verder kan helpen, groetjes schipshark.

Schnellboten S151-serie

Heren van het 8e S-Flottille.
Enige tijd geleden heb ik een paar berichtjes geplaatst op jullie draadje.
Ik zei toen dat ik geïnteresseerd was in de S151-boten die in Nederland gebouwd zijn.
Het heeft wat tijd gekost maar ik heb zo langzamerhand de ware geschiedenis van deze boten ontrafeld.
Natuurlijk heb ik daarbij hulp gehad van verschillende (marine-) mensen, ook uit Duitsland.
Verraderlijk was het verhaal, in vele boeken geciteerd, dat de bestelling door de Nederlandse marine van Engelse torpedoboten (TM54 – TM61) de Duitse S151 – S158 zijn geworden. Ik nam dit verhaal aanvankelijk ook voor waar aan.
Kortgeleden ontving ik de volgende informatie die grotendeels bevestigd wordt in Gröners "Die deutschen Kriegsschiffe 1815 - 1945" Band 2.

S151 – S158
De boten aangeduid met de nummers TM54 – TM61 (bouwnummer M4 – M11) waren in licentie gebouwde Engelse torpedoboten die na mei 1940 voor de Kriegsmarine werden afgebouwd.
De Kriegsmarine wilde ze echter niet hebben en heeft ze verkocht aan Bulgarije en Roemenië met Rolls Royce Merlin motoren uit neergestorte Engelse vliegtuigen.
Toen deze boten weg waren kwam er bij scheepswerf Gusto in Schiedam ruimte om nieuwe boten te bouwen.
De Kriegsmarine gaf opdracht om 8 Schnellboten te bouwen.
De opdracht voor de bouw van deze boten, de S 151 t/m S 158, kwam op 6 Augustus 1940 en betrof de Gusto bouwnummers M 23 t/m M 30.
(Er is dus geen enkele link met de Nederlandse TM 54 t/m TM 61 behalve dat ze in dezelfde hal zijn gebouwd!).
Als bouwplan werd een gemodificeerde versie gebruikt van de 28 m. boten (S2) die gebouwd waren bij Lürssen voor Bulgarije (F 1 t/m F 3).
Echter de nieuwe boten kregen een bak waarin de torpedobuizen werden verwerkt.
Beide types hadden dezelfde type MB 500 dieselmotoren, een lichtere motor dan normaliter gebruikt werd voor de grotere Duitse Schnellboten.
De S151-boten waren klein genoeg om via de riviersystemen van Duitsland en Frankrijk naar de Middellandse Zee te varen.
Tot de capitulatie hebben deze boten gediend bij het 7e en later het 3e S-flottille in de Middellandse Zee.

Op 11 Juli 1941 kreeg GUSTO de bouwopdracht voor een 8-tal Schnellboten van het grote type.
Dit waren de S159 - S166, bouwnummers M106 t/m M113.
Deze boten zijn nooit gebouwd bij GUSTO en werden reeds afbesteld in 1942.

Als er heren zijn die nieuwsgierig zijn naar het complete verhaal laat mij dat dan even weten.

De tekeningen van deze S151 heb ik nog niet compleet, maar als dat straks wel het geval is ga ik haar bouwen en dan wil ik op dit forum ook een bouwverslag bijhouden.
Nou is mijn vraag of deze boot van het 7e flottille ook bij het 8e mag of dat ik een nieuw draadje moet beginnen? :confused:

Lodewijk

Een kleine dejavu vandaag....

Mijn S100 met overigens een wel nuchtere kapitein heeft door een kleine storing naar later bleek een losgeraakte stroomdraad van een van de motoren een klein stuur euvel met volle snelheid gehad.......... niets mis mee... echter (JAAAA Roel) de betonnen stapstenen waren 5 meter recht vooruit.. De bediening haperde....dus

De S100 is 3 cm korter! $%%$@#^%$^&$%^&*$%&*$^&**#%^

De hele neus is weg ook niets terug gevonden. De glasmatten waren nog wel heel dus waterdicht echter het plastic is geheel weg. ongeveer 3 cm naar achteren en 6 centimeter naar beneden vanaf de punt. klein plamuur klusje dus #^%$^&%^(*&

Heb de bemanning aan de Beerenburg gezet!

Foto's volgen als ik de troep heb opgeruimd in de hobby kamer!

Ha Maarten,

Klinkt erg vervelend, hopelijk valt de schade mee? Ik denk dat ik bij mij ook maar een extra laag glasvezels aanbreng. Hoe heb je dat gedaan? Gewoon bij de Halforts een setje reparatie spullen gehaald?

Mijn bouwwerkzaamheden vorderen erg langzaam. Hopelijk deze zomer gereed. Hebben jullie nog plannen om samen met de S-jes te gaan varen? Dan heb ik een stok achter de deur!

Groeten,
Erwin Schoenmakers

Hé Maarten

Ik zie het nu pas... En als je nou wél gezopen had? Dan had je nog zigzaggend tussen die stenen kunnen tuffen...:celebrate:

Nee, even zonder dollen: Da's mooi kl*te! Maar geluk bij een ongeluk:
Geen waterschade. 't Is wel een pittige plamuurklus, maar dat is jou wel toevertrouwd.

@Erwin: zodra ik terug ben uit Bosnië (09-07-2010) is het tweede ding wat ik ga doen mijn accu's aan de lader hangen.
Over het eerste ding laat ik me hier niet uit, anders word ik van het forum afge......;)

Erwin< ik gebruik 2C epoxy lamineer, dat geeft minder hitte tijdens het verwerken. Glasvezeldoek (erg fijn) uit de hobby winkel. De reparatie setjes zijn te grof en de epoxy geeft veel te veel warmte. TIP: de epoxy wil niet echt hechten op glad plastic, ik schuur het op en leg de matten erop met een kwastje thinner (niet teveel). De glasmat smelt een beetje in het plastic en de rest gaat in de epoxy laag. Bij mijn schade is het plastic uit de mat gebroken, restjes zaten in de mat. Ben nu aan het testen welke plamuur het beste verwerkt en goed te vormen is, moet wel sterker zijn dan wat er zat. De botsing was 100% frontaal.

Boeken over S Boten

Hallo

Kan iemand mij vertellen waar ik boeken over de S Boten kan vinden .
Heb wel een boek Die Deutsche kriegsmarine 1935-1945
Maar staat niet echt veel in .

Grt Fred

Fred, als je me per PB je Emailadres stuurt, kan ik je wat "boeken" in PDF-format sturen. Mits je mailbox een beetje aan de ruimte kant is: het zijn bestanden van zo'n 40 mB.

Hallo scheepsbouwers.
Een vraag aan iedereen die de S100 heeft gebouwd of er nog mee bezig is.
Kwam op verschillende pagina's de deling van het achterdek tegen en hierover een vraag.
1 hoe hebben jullie de deling van de verschansing opgelost?
2 Er loopt aan de zijkant van het afneembare middendek een soort buis,naar achteren??
3 de torpedosteunen zullen ook naar achteren moeten??
Als het mogelijk is,graag bericht voor 4 Mei,want dan moet ik maar weer eens het ziekenhuis in voor de zoveelste operatie aan m,n rug. Heb de laatste tijd dan ook weinig aan m,n boot kunnen doen.Wat deurtjes uitgezaagd en vervangen door de Eduard geeste deuren.Mooi allemaal,maar wat een gepruts. Bouw ze allemaal en tot horens.

Hierbij de permalink [72708] bouwverslag-8ste-schnellboot-flottille-italeri-1-35-a-128

je ziet hier het voorbeeld dat we gebruikt hebben, echter bij de volgende S100 zal ik het iets ander aanpakken,
De beide lijnen aan weerszijde van het dek zou ik iets verder richting de boeg maken, net voor het bevestigingspunt van het torpedo rek

je klemt het achterdek er toch onder met een lip (zie oa ABT zijn foto)

big_11819378_0_400-300.JPG

(c) ABT modelschepen

Het middendek is bij de meesten va ons vastgelijmd

Zoals eerder beloofd een foto van de schade (de glasvezel versterking is al verwijdert)

full

En de eerste laag versterking:

full

Nou is die neus/boeg van het model best sterk maar dat ziet er goed uit!
Zonde van de boot maar alles gaat goed komen!
Hier niet veel tijd gehad en genomen om wat aan de S verder te werken.
Meer druk met verhuizen enz.

Over een paar maandjes als alle druke rond om de verhuizing over is gaat de boot weer onder het mes.
Verder met trapleuningen enz vervangen van abs naar messing en de assen er uit trekken en vervangen.
Hoop toch daar mee het verbruik probleem op te gaan lossen!!!

Maarten succes met de boeg en het gaat weer mooi worden!

Ah de eerste S100 met gevechtschade
En ik maar denken dat de de torpedo's het primaire aanvalswapen was/is.

blijken er toch kapiteins te zijn die liever de vijand naar de kelder rammen ;)

Back