Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Hi Paul,

Ik ben sinds de foto's weer flink verder met mijn bouw, wel behoorlijk wat hout gebruikt. Dus daarom maar geen extra zaken ingebouwd als de Lurssen roeren. Ik heb trouwens maar een twee kanaalszender dus dat lukt zo wie zo niet. Eerst maar eens kijken of ik deze boot aan het varen krijg.

Ik kan dus 9,6 volt i.p.v. 7,2 volt op mijn motoren zetten? Hmmm, zat te denken om een extra reserve accu te kopen, ik heb er maar 1 van 7,2V ingebouwd dus die zal wel snel op zijn. (ook om gewicht te sparen). Bij 9,6V wellicht ook geforceerdere koeling aanbrengen. Ik heb nu zo gebouwd dat ik een vrije opstelling van de snelheidsregelaar heb en hopelijk wat verkoelende vaarwind tijdens het varen. Zal de huidige situatie straks op de foto zetten, kan iedereen commentaar leveren. (ik heb weinig ervaring met zelfbouw)

Ben verder ongeveer klaar voor een eerste proefvaart. Nog geen glasvezelmatten aangebracht over de naad. Was in de veronderstelling dat die in de gehele romp aangebracht dienden te worden. Zag ik qua gewicht niet zitten, maar alleen over de naad is een prima idee. Zal ik nog voor de proefvaart doen.

Groetjes en vaar ze,

Erwin
 
Hallo allemaal.
Ten eerste allemaal hartelijk dank voor de privemailtjes die ik mocht ontvangen gedurende mijn opname in het ziekenhuis.
Het gaat allemaal langzaam en ik mag van de geleerden een uur per dag,wat zij noemen,knutselen. Heb wel een paar
full
foto's van de stuurhut met eduard deuren. Nu nog de randen van de deuropeningen
full
op schaal schuren en de airbrush er op. Zal wel lachen worden de eerste paar keer,want m,n hand shaked nogal wat. In ieder geval,we zijn weer bezig. Gr,Harry.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Paul,

Ik kan dus 9,6 volt i.p.v. 7,2 volt op mijn motoren zetten? Hmmm, zat te denken om een extra reserve accu te kopen, ik heb er maar 1 van 7,2V ingebouwd dus die zal wel snel op zijn. (ook om gewicht te sparen). Bij 9,6V wellicht ook geforceerdere koeling aanbrengen. Ik heb nu zo gebouwd dat ik een vrije opstelling van de snelheidsregelaar heb en hopelijk wat verkoelende vaarwind tijdens het varen. Zal de huidige situatie straks op de foto zetten, kan iedereen commentaar leveren. (ik heb weinig ervaring met zelfbouw)

Groetjes en vaar ze,

Erwin

Erwin
Als je alleen maar een 2kanaals zender hebt, zal het moeilijk worden om de middenmotor apart te bedienen.
Als enige mogelijkheid zie ik dan de volgende: Een aparte "Softstart" aan/uitschakelaar op je middenmotor die je dan zó programmeert dat hij pas stroom geeft als je vol gas geeft op beide buitenmotoren én dan de trim erbij schakelt.
Ik raad af om de Speed 400's continue op 9,6V te laten lopen. Dat is teveel van het goede. En op 7,2V krijgt je S-je ook best een aardige snelheid hoor...

Qua koeling staan in dit draadje een aantal oplossingen om via de koelkappen van het motordek en een processor-ventilator van een PC koelwind in je machinekamer te krijgen. Koelwind "van het varen" zal niet of nauwelijks onderdeks komen als je het niet helpt door een ventilator.
 
@Harry:
Goed dat je weer thuis bent. "Een uurtje knutselen"? Ik wou dat ik dat kon momenteel...
Ook ik ben soms aan het shaken, maar dat zijn "modelbouwontwenningsverschijnselen" :sad:

Sterkte met revalidatie!
 
Hallo vrienden van de Snelboot.
Dit artikel schrijf ik op verzoek van twee Duitse modelbouwvrienden en wel
Ole The Kieler en ZRX100, of wel Christian. Deze twee hebben zitten brainstormen om werkende rookpotten aan boord te maken. Dit allemaal via internet en telefoon. Het was hun bedoeling om echt werkende rookpotten te maken die door een onsteking tot ontbranding komen. Met een koelspiraal om de koperen body weten ze de warmteontwikkeling tegen t gaan,die als de boot vaart heeft nog beter gaat werken.
Nu kan ik hier allerlei foto's en schema's neerzetten.maar het lijkt me beter dat jullie hun sites gaan bezoeken en daar de info weg te halen. Het staat er zeer duidelijk beschreven en ik geloof dat het met onze talenkennis wel goed zit om alles te begrijpen. Ik moest hierbij zetten dat ze alle vragen over dit item graag beantwoorden. Op de site van Ole staat een video en dit maakt alles nog duidelijker. Op Cristian z,n site staat een gizmo om eventueel de dieptebommen van de boot af te laten rollen. Ik vind dit persoonlik een heel mooi idee. Bekijk de site van Ole maar eens rustig,want de goede man is in mijnogen een grootmeester in electronica. Maarten kan er wat van,maar deze knaap bouwt de boot wel heel erg vol. Alle gizmo,s aanwezig en Christian is bezig om z,n torpedo,s af te kunnen schieten. Ik zou zeggen ideeen genoeg,dus ga maar eens kijken wat deze boys voor lekkers voor ons hebben. Nogmaals dit is geschreven uit naam van Ole en Chris en ik Harry heb het graag gedaan. Ze willen gewoon hun vindingen aan iedereen laten zien en zijn graag bereid hun kennis te delen.
Veel kijkplezier en hier de links. Groet en behouden vaart, Ole,Christian en Harry.
Baubericht Italeri S100 (RC-Einbau) - Seite 2 - SchiffsModell.net
Boot 2 der 6ten Schnellbootflotille, S100 1/35 Italeri RC Einbau - SchiffsModell.net
 
Harry,

on behalf of Ole and myself, thank you very much for the reporting of the construction i n this forum -which would hve been more difficult to us.

Thanks again

Dear Captains

I hope the description in the german forums are helpful. If I can be of any assistance to you please let me know.

kind regards

Christian & Ole
 
Schroefassen S100

Hoi

Ik heb het forum even door gelezen over de schroefassen .
Maar een beetje dol geworden .
Ik heb hier 1 schroefas liggen van Auronaut 3 mm
Maar lengte te kort.
Wat kan ik nu als beste gebruiken ?
Help
mvg Fred
 
Hoi

Ik heb het forum even door gelezen over de schroefassen .
Maar een beetje dol geworden .
Ik heb hier 1 schroefas liggen van Auronaut 3 mm
Maar lengte te kort.
Wat kan ik nu als beste gebruiken ?
Help
mvg Fred
Hallo Fred,

Ik maak ze zelf koop messing buis 4 mm en 3.2 mm buis.
Maak de lengte aan, en vervolgens van 3.2 mm voor beide uiteinden
twee stuks van 2 cm en vervolgens een kort pijpje op de as voor smering.
En voilla je hebt een as, en goedkoper kan het niet. Kijk even op mijn
siteL: ABT MODELSCHEPEN - ABT MODELSCHEPEN
Verder succes.
Aad
 
Laatst bewerkt:
Beste Allemaal,

Inmiddels heb ik alle elektronica op de koelventilator na ingebouwd en weet je wat: alles werkt! Alleen schrok ik van het geluid bij volle kracht vooruit: wat een herrie, ik heb ook al de vaseline in de schroefaskokers gedaan in de hoop dat die het wat stiller zouden maken. Volle kracht alleen midden op het water dus. ;-)

Tweede vraagje is dat er "iets" gigantisch piept. Het is een elektronica piep, wellicht komt die uit de snelheidsregelaar. Ik heb een snelheidsregelaar van Conrad, type: Navy 40WP. Ik heb al op andere plaatsen gelezen dat snelheidsregelaars soms wat geluid maken, maar dit is vergelijkbaar met de piepjes die je krijgt bij het instellen van je magnetron, maar dan continu en wat harder, overigens alleen wanneer ik gas geef.....Je krijgt dan een soort (erg irritante) fluittoon. Iemand enig idee wat dit kan zijn? De snelheidsregelaar wordt na een paar minuten draaien op het droge een beetje tot redelijk warm. (niet vol gas).

Het verdere bouwen kan nu (hopelijk) doorgaan!

Veel groeten uit Arnhem,

Erwin
 
Erwin, die "piep" is een eigenschap van de moderne hoogfrequent regelaars.
Wat die doen is het volgende: Al naar gelang je de gasknuppel bedient, geven ze een stoot stroom aan de motoren. Hoe meer gas, hoe korter de intervallen. Dát is de piep die je hoort. Er zijn regelaars die het iets minder hebben, maar bij sommigen is het irritant hard.
Troost: op het water bij een beetje vaart hoor je alleen nog maar de boeg- en hekgolf.

En dat de regelaar op het droge al warm wordt is géén goed teken!
In het water moet hij veel meer kracht geven en wordt dus warmer. Ik zou als ik jou was je stroomverbruik maar eens op gaan meten. Zit je nu al tegen het maximale vermogen van je regelaar, dan ga je in het water geheid problemen krijgen! (regelaar waarvan de termo-cut-off gaat werken en die dus niets meer doet totdat hij is afgekoeld)
 
Hallo Forumleden,

Net terug van een eerste proefvaart, ging prima. Alle losse dekdelen maar met tape vastgezet zodat er geen water binnen kan komen. Zag al wel dat ik te veel gewicht in de punt heb liggen, althans dat denk ik. Op volle snelheid zie je de boeg wat omhoog komen maar je ziet net niet de horizontale kielbalk net na de onderste kromming van de boeg. Helaas geen foto's genomen, een volgende keer maar. Verder geen water binnen gekregen door de schroefassen. Da's goed gelukt.

De vaartregelaar was tegen het einde handwarm terwijl ik steeds op vol vermogen heb gevaren. Ik heb wel steeds de temperatuur gecontroleerd en de piep hoor je op volle snelheid niet zo goed meer!. Verder mooi stabiel met een sierlijke krul als boeggolf. Draaicirkel kun je echter vergelijken met die van een jumbojet. Ik zal een groter armpje op de stuursevo zetten.

Ik heb er 1 accu in zitten van 3000 mAh. Na goed 15 minuten varen was ineens de snelheid er uit, de accu leeg en noodgedwongen naar de kant. Kortom, maar eens een paar extra setjes op de kop tikken.... begon er net zin in te krijgen! Hoe lang varen jullie op 1 accu?

Ik realiseer me nu een groot probleem: transport! Zodra er details op de boot komen, breken die bij transport er onmiddellijk van af. Ik weet dat jullie grote opbergdozen gebruiken. Zal die ook maar eens gaan maken. Ook het te water laten vraagt straks extra aandacht om niets kapot te maken. Je bent nooit klaar met deze hobby!

Groeten van een tevreden (varende) S-boot bezitter,:D

Erwin
 
Hallo Erwin. Da's goed nieuws. Handwarme regelaars is geen probleem. Pas als je je vingers na een paar seconden er af haalt en tegelijk "AU!" roept, wordt het tijd om je zorgen te maken.
15 minuten vaartijd met een 3000 mAh... Mmmm, da's niet zo veel. Ik vaar met een 7,2V 3000 mAh op de buitenste motoren alleen zo'n 30 minuten. De middenmotor heeft een aparte 2300 mAh accu; die gebruik ik alleen op aanvalssnelheid, dus wat minder. Als ik die steeds erbij zet is hij na 20 minuten leeg. Maar ja, da's dan ook een 9,6V exemplaar en op de middenmotor zit een wat grotere speedschroef, dus dat verbruikt meer.

De roeruitslag niet groter maken dan 35 graden. Meer betekent een remklep of: meerdere remkleppen. Gebruik je de originele roeren of heb je er wat grotere exemplaren onder hangen? Scheelt ook.

En ja, een transportkist... Ik heb er een gemaakt van triplex van de bouwmarkt, aan de binnenzijde van de ribben verstevigd met latjes 1 x 1 en aan de buitenzijde met een houten L-profiel. 3 scharnieren op het deksel, en een draadhandvat. Totale kosten: 40 euro en een dagje werk.
Aan de binnenzijde staat de S gewoon op de standaard, maar ze kan geen kant uit omdat ik op de achterzijde én op de klep dun piepschuim heb gelijmd. Zo zit ze goed vast.
De kist is weliswaar geen pronkstuk aan timmermanswerk, maar ze functioneert goed: m'n boot is beschermd.

In ieder geval gefeliciteerd met je geslaagde proefvaart. Blij dat we weer een S-je erbij hebben!
 
Hallo Allemaal,

Net een tweede proefvaart gedaan. Vaarbeeld is erg mooi alleen dit keer veel problemen om de motoren op een lager toerental te laten draaien. Alleen vol gas was er een constante snelheid, bij lagere snelheden stotterden de motoren. Had ook de indruk dat dan soms niet alle motoren liepen, de boot maakte soms uitzichzelf een bocht. Toen ik de boot terug had, en de deksel opende, voelde ik dat de vaartregelaar gloeiend heet was, ook de drie motoren waren amper aan te raken, idem voor de accu. Bij de vorige proefvaart was dit niet zo, motoren en snelheidsregelaar waren toen handwarm. Nu moet ik wel zeggen dat ik 20 minuten lang vrijwel continu vol gas heb gevaren. 8-)

Nu heb ik sinds de eerste proefvaart wel een aanpassing aan de assen gedaan: ik merkte tijdens de eerste proefvaart dat twee van de drie assen naar de motoren te ver ongesteund uit de laatste glijlagers staken. Hierdoor ontstond veel trilling en veel lawaai tussen de motoren, de cardan-assen en het laatste stuk schroefas. Je zag ze bij bepaalde toerentallen helemaal in hun eigenfrequentie komen. Nu heb ik een extra glijlager gemaakt om de trillingen tegen te gaan. Gevolg is dus schijnbaar dat er te veel wrijving is waardoor de zaak warm loopt. Toen ik volgas gaf en de boot op zijn plaats hield om te kijken wat er gebeurde, kwam er blauwe rook uit het binnenste...... Dus ik ben nu zoekende wat te doen, voor mijn gevoel ben ik weer op slopershoogte...

Ik overweeg nu de extra glij-lagers te verwijderen en de motoren meer richting de schroefassen te verplaatsen. Wat is jullie inschatting? Kan een (extra) glijlager een zo grote warmteontwikkeling geven dat er blauwe rook uit de machinekamer komt? (Ik kon de bron van de blauwe rook niet precies vaststellen, kan ook uit een elektromotor komen....) In ieder geval maar die koelventilator installeren!

Hebben jullie adviezen wat te doen en wat de oorzaak is?

Groetjes uit Arnhem,
Erwin
 
Ik heb mijn S-100 weliswaar niet rc uitgerust maar uit je verhaal maak ik op dat er idd teveel wrijving is. Ik zou eerst kijken of dat de motor en schroefassen goed uitgelijnd zijn en weinig tot geen weerstand hebben. Ook zou ik eens kijken wat de motoren aan stroom trekken. Ik meen op te maken uit het bovenstaande verhaal dat je regelaar voor de huidige situatie te licht is voor deze aandrijflijn. Als er rook is geweest ruik je meestal wel of het een motor is geweest die rookt of een regelaar. Als er een motor extreem heet was en de regelaar niet dan zou ik die motor verder onderzoeken. Als het je regelaar is zouden het de fets kunnen zijn die de rook veroorzaakt hebben. Reparatie is een optie maar een andere regelaar die meer aankan zou ik zeker overwegen. Een en ander hangt af van de wrijving als hierboven reeds omschreven.
 
Ik ben zelf een S130 van Robbe aan het bouwen op het moment. Ik wil zelf zo'n systeem erop zetten dat hij bommen van het dek in het water gooit aan de achterkant. Maar hoe heet al die accesoires? Ik heb het in verschillende youtube filmpjes gezien, weet iemand hier meer over ?
 
Fred: Is geen Ralnummer van.
"Mijn" recept was:
een potje Tamiya mat wit
een paar druppels matzwart er in en roeren maar...
Optisch lijkt het nog steeds gewoon wit, totdat je er een druppel origineel wit naast houdt... dan zie je het verschil.


@Abe: ik weet niet hoe groot jouw modelbouw-ervaring is, maar... het lijkt me praktisch onmogelijk bij de 1:35 boot. Je zal dan iets moeten gaan doen met klemmen die telkens één dieptebom loslaten en de volgende vastklemmen.
Daarvoor zal je onderdeks nogal wat moeten aanpassen.
En dat wordt moeilijk, want je roeren zitten precies onder die dieptebom-rails.
Maar goed, als het je lukt... Prima!

@Erwin: zet eens een amperemeter tussen je accu en je regelaar.
Boot in het bad, goed vastleggen, schroeven onder water, zwembroek aan en dan langzaam aan gasgeven. Hoeveel ampere verstook je dan?
Kan je regelaar dan aan?
 
Back
Top