Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Den Helder was toch een steunpunt en geen basis dus volgens mij lag daar geen vast flottille. Het tweede lag volgens mijn info in Oostende.

Schnellboote door Jac. C. Baart

Maar goed kom net kijken en kan de plank compleet misslaan.

Gr. Frank
 
Wat Frank zegt klopt wel, Den Helder was aanvankelijk een steunpunt en geen vaste S-boot haven.
Aan het eind van de oorlog veranderde dat omdat de geallieerden steeds verder naar het noorden opdrongen en vanaf september 1944 het 2e en het 5e (Koen) Den Helder wel als vaste basis hadden.

Het 8e was lange tijd in Noorwegen gestationeerd. Vanaf de oprichting in 1941 tot september 1943. Dan wordt het naar Nederland verhaald en krijgt dan IJmuiden als basis.
In mei 1944 verhuist het 8e naar Oostende wanneer de dreiging van de invasie steeds groter wordt.
In september 1944 verhuist het 8e weer naar IJmuiden omdat de geallieerden steeds verder oprukken.
Tijdens de capitulatie liggen er nog twee boten van het 8e in Den Helder de S197 en de S701.

Het 2e flottielje ligt al vanaf mei 1940 in de Nederlandse havens, eerst in Den Helder later in IJmuiden en Rotterdam en ook in Oostende.
In mei 1941 wordt het 2e samen met het 1e en het 3e naar de Oostzee gestuurd i.v.m. de strijd tegen Rusland die ophanden is.
In oktober 1941 gaat het 1e naar de Zwarte Zee, het 2e komt terug in Nederland (eerst Rotterdam, later IJmuiden) en het 3e gaat naar de Middellandse Zee.
Als de invasie dreigt verkast het 2e naar Oostende, Boulogne, Le Havre en Dieppe.
Vanaf september 1944 opereert het 2e vanuit Den Helder.
Tijdens de capitulatie liggen er nog twee boten van het 2e in Den Helder de S210 en de S221.
De S174 en de S209 liggen dan ergens in Duitsland.

Vanwege bepaalde operaties liggen de flottieljes soms voor langere of kortere tijd in ‘vreemde’ havens.

Lodewijk
 
Inderdaad Roel,

mooie Foto's,
Nu kijk ik al een tijdje naar volgende foto, iets klopt er niet, maar wat :confused:

59172149.jpg


@Lex,
Na al die alarmstarten waren we aardig door de brandstof heen ;) en zijn we over gegaan op het NIEUWE VAREN , :rolling:

De vlag van de boot zonder mijnen staat verkeerd:banana::banana::banana:
 
Een vlag "staat" niet, maar hangt.
En die van mij hangt goed.

Roel

Ga een Zeeuw niet het verschil tussen een staande en een hangende vlag uitleggen. ( Misschien weet ik de betekenis niet van de duitse vlagvoering)
De vraag was wat klopt er niet in deze foto.
Als twee schepen naast erlkaar liggen vangen zij dezelfde wind
( tijdens de vaart foto's is ook constant de "staande" vlag te zien i.p.v. hangend. ( te veel lijm gebruikt ? ) )
antw: vlag stond ipv hing\:rolleyes::rolleyes::rolleyes: ( Oog voor detail )
 
Laatst bewerkt:
Vandaag is de 2e sectie van het 8e Schnellbootflotille uitgevaren voor een trainingsmissie.
S-155 (Kaleun Paul) te herkennen aan de 2 mijnen op het achterdek en de geen canvas verschansing.
S-139 (Kaleun Roel) te herkennen aan de geen mijnen op het achterdek en wél canvas verschansing.

Alarmstart S-155:
38159098.jpg


49649416.jpg


Alarmstart S-139:
86851178.jpg


43712812.jpg


Aanvalsformatie:
96241818.jpg


20775563.jpg


54003874.jpg


S-155 op full speed:
73838278.jpg


Mal ein bischen überlegen:
59172149.jpg


010nkr.jpg


011tk.jpg


Und ja, es war schönes Wetter... Nach Hause Jungs... Schnapps wartet!
012ar.jpg

Hoe staat of hangt de vlag vol speed ??:wink:
 
011tk.jpg

59172149.jpg

Wat klopt er niet bij twee schepen in dezelfde of tegenover elkaar gestelde vaarrichting ???
 
Laatst bewerkt:
hehehe,

blijkt dat "ons" draadje nog steeds goed gevolgd wordt, gezien de vele reacties.

in princiepe niets mis met de foto, zolang de schepen maar tegengesteld liggen.

Heeft te maken met de samenstelling van de vlag, deze is al releatief stijf, en als je deze dan strak aan de mast bevestigd, krijg je door draaiing van het touw dit effect.

Is simpel op te lossen door de vlag wat losser te bevestigen, waardoor de zwartekracht wint.

Ik had hetzelfde probleem.
 
Dit gaat goed... Nóg iemand ten oosten van de IJssel die met het Schnellbootvirus besmet is! Welkom Marc.

Schroefassen... Tja... Probleempje. Als je gangbare motoren in je Sje wilt leggen (Speed 400 of zo) moet je óf lange assen M3 of M4 kopen, of M2 assen zelf maken uit messingstaf en de schroefaskokers uit messing buis.
Op zich niet moeilijk als je enigszins met een soldeerbrander om kunt gaan.
Je kan mijn oplossing lezen in bericht 130 van dit draadje. En in mijn 2e en 3e Schnellboot heb ik ook zelf de schroefaskokers en schroefassen gemaakt.
Geen lekkage, weinig wrijvingsverlies.

Maar... er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Anderen hebben M3 of zelfs M4 assen onder hun boot hangen.

@Roel,

Het zelf maken cq vermaken van de door jouw beschreven Robbe assen lijkt me een goede optie.

Voordat ik echter eea bestel nog even een paar korte vragen. Ik de vele beschijvingen lees ik dat er voor diverse oplossingen zijn gekozen. Soms ook meerdere oplossing voor 1 en dezelfde boot de dan weer uitgewisseld worden. Om nu gebruik te maken van jullie ervaringen en niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden, zou ik willen vragen welke onderdelen / oplossingen jullie me zouden aanraden.

1) schroefassen (verbouwen van Robbe assen of toch helemaal zelf maken)
2) welke schroeven zouden jullie aanraden (De raboesch schroeven zien er erg mooi uit maar is dit ook de beste keuze ?)
3) welke motoren zouden jullie me aanraden ?
4) moet ik bij het begin van de bouw al rekening houden met het kiezen van de juiste roeren ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !
 
Laatst bewerkt:
@Roel,

1) schroefassen (verbouwen van Robbe assen of toch helemaal zelf maken)
2) welke schroeven zouden jullie aanraden (De raboesch schroeven zien er erg mooi uit maar is dit ook de beste keuze ?)
3) welke motoren zouden jullie me aanraden ?
4) moet ik bij het begin van de bouw al rekening houden met het kiezen van de juiste roeren ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Onder mijn 3e S-boot heb ik het volgende gedaan (en dat bevalt me prima)
4 x M2 schroefaskokers en schroefassen gekocht
3 x 50 cm 2mm messing staf
3 x 30 cm 4mm messing buis.

De schroefaskokers doormidden gezaagd en beide uiteinden in een 4mm messing buis die op de juiste lengte gemaakt is gewrongen. Dat klemt nét. Je hebt dan een lange schroefaskoker met twee prima glijlagertjes.
Dit nog twee keer herhalen, waarbij de middelste schroefakokers korter mag zijn.

Schroeven: De schroeven van Raboesch zijn inderdaad erg mooi. Leveren redelijk rendement als je ze zonder vertraging op je motoren zet. Een 25mm driebladsschroef is ook redelijk.

Motoren: zoals je gelezen hebt, zijn de meeste Sjes uitgerust met Speed 400 motoren, niet vertraagd. Zolang je er niet al te grote schroeven op zet, gaat dat prima. Ik heb als buitenste twee motoren op m'n S-139 nu brushless zitten en als middelste motor een Speed 500. Bevalt ook goed. De Speed 500 gebruik ik als sluipvaartmotor, de BL als speedmotor. Snelheid te vergelijken met 3 x Speed 400 van Firsttimer.

Roeren: als middenroer een vrij groot roer van Graupner, Lürssenruder zijn kleinere typen, ook van Graupner. Ik heb er aan de onderzijde alleen een cm af gezaagd, anders waren ze wel érg lang.
 
Beste S-jes schippers,

Vandaag maar eens mijn S-je uit de mottenballen gehaald en het eerste tochtje van het jaar gemaakt. Afgelopen winter nog een beetje gewerkt, nu ongeveer voor 90% klaar. Alleen nog de ramen op de kalotte en nog het logo op de zijkant aanbrengen. (Bedankt voor het masker Maarten!)

Alleen een vraagje over de racepacks. Nu ze een tijd hebben stil gestaan, is de capaciteit van enkele flink teruggelopen! (Ik heb er 4) Het snelladen tussen de accu's was ook verschillend, de accus die in een halfuurtje vol waren, waren tijdens het varen ook binnen 5 minuten weer leeg. Heb ik iets fout gedaan met laden of zijn de accu's al versleten?

Hieronder een paar foto's van zojuist!

foto1vk.jpg


foto2tp.jpg


foto3fq.jpg


foto4mb.jpg



@Marc, welkom op het forum. er is erg veel info en het heeft mij erg geholpen het scheepje te bouwen. Ik gebruik 3 S400 motoren, M2 schroefassen volgens de methode die Roel beschreven heeft en ik gebruik speedschroeven van Robbe, allen rechtsdraaiend. Vandaag toevallig even 3 bladsschroeven geprobeerd, slecht bevallen omdat deze te zwak bleken toen ik aan de grond liep. Van 1 schroef alle bladen eraf geslagen. 2 bladsspeed schroeven zijn (dus) een stuk sterker. Veel succes met het bouwen!

Groeten uit Arnhem,

Erwin
 
now stop it Balrog ;)

you making them to nice to put then on your ship, they should have their own display.

Nice job my laddy ;)

now where did i put my sunglasses
 
@Erwin: als het NC-cellen zijn:
trek de accu's eens zoveel mogelijk leeg en laadt ze dan met 10% van de capaciteit. Dus niet snelladen. Dan weer leggtrekken en weer met 10% opladen. Waarschijnlijk zijn ze dan weer redelijk joepie.
En kom eens een keertje varen bij ons in de buurt...

Balrog: Where do you make your torpedos from?
Gold and silver? Once again: Beauty's!
 
Back
Top