Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

metricconversionsea6.jpg

Dit is inderdaad een handig tabelletje...

Maar ik heb effe op de tekening de maten en soorten opgezocht...
Very light 1/4'' Balsa =6.4 MM
1/64'' Ply =0.4 MM
3/32'' Liteply =2.4 MM
1/16'' Balsa =1.6 MM
1/8'' Balsa =3.2 MM
1/32'' Balsa =0.8 MM
1/8'' sq.(vierkant balkje dus..) Spruce =3.2 MM
1/4'' sq. spruce = 6.4 MM

Van het balsa kan je dus ook balkjes snijden.

Maar nu heb ik dus gelezen..
...Als lijm heb ik CA gebruikt, en ik heb denk'k maar 1 plaatje van 3mm en 2 plaatjes van 1,5mm balsa gebruikt, maar wat overschot kan nooit kwaad :wink: had zelf ook iets teveel gekocht...
De ribben heb ik uit 1,5mm balsa gemaakt, met een stripping op van strookjes 3mm balsa (zoals het origineel ook de bedoeling is...)

Ik zou denken dat je meer balsa nodig had voor heel zo'n vliegtuig :P, maar het is natuurlijk aleen maar het geraamte...

...Ik heb de ribben idd uit 3 mm balsa gemaakt, scheelt in gewicht bijna niets en ik vond het wel mooi stevig.

Hoeveel plankjes ik gebruikt heb weet ik eigenlijk niet precies. Ik schat dat je er 1 van 5 mm nodig hebt, een stuk of 3 van 3 mm en 1 a 2 van 1 mm. Nogmaals dat is gewoon geschat hoor, kan er best naast zitten. Daarnaast gaat er ook wel eens iets mis, dus dat moet dan opnieuw ...

Ik heb hoofdzakelijk met houtlijm gelijmd, maar hier en daar heb ik ook 5 min epoxy gebruikt. Vooral voor bijvoobeeld het motorschot, wat ik uit 3 mm hobbutriplex van de gamma gemaakt heb.

Wat setupje betreft, kijk maar even in het draadje. Daar staat dacht ik wel in welke ik heb gebruikt. In het andere draadje van Tadango staan wel 15 setups vermeld 8O...
*gaat langzaam vergelijken, en maakt langzamerhand een bootschappenlijst...*
Jammer dat dat topic uit je eerste bericht van Tadango niet meer werkt..

Bram was trouwens erg tevreden over CA, dus die komt ook op de lijst...

...Balsahout heb ik afgelopen woensdag in huis gehaald (wel de grenen liggers vergeten mee te brengen :roll: )...:
Is het nou grenen of vuren? voor de liggers?

Ik zal kijken of ik morgen (ik denk dat et dan ook in rosendaal koopzondag is) alles kan kopen, anders vrijdag of zaterdag daarna.

Igor

Tot welke dikte Balsa plank kun je met deze stripper nog latten snijden ?

Dikte tot 8mm (en als je creatief ben 16mm (aan tweekanten) en breedte ongeveer 2 cm.
Gewoon kopen dat ding is enorm top

Net weer fles geprobeert zelfde effect. Moet nog eens kijken naar welke fles beste effect geeft. Ik hou u op de hoogte.

Grtz

b

Laatst bewerkt:
Plastic fles

Bramman,

http://www.modelbouw-hans.nl/

Volgens mij gebruikt Hans de Vries flesjes van 0,5 liter om cockpit kapjes te maken.
De mal moet krap in de fles passen. Dan hoeft het plastic minder te krimpen.

Ben benieuwd of het je gaat lukken. Wil dit ook eens gaan proberen.

Arthur.

Volgens mij gebruikt Hans de Vries flesjes van 0,5 liter om cockpit kapjes te maken.
De mal moet krap in de fles passen. Dan hoeft het plastic minder te krimpen.

Ben benieuwd of het je gaat lukken. Wil dit ook eens gaan proberen.

Arthur.

Mijn mal paste niet in de fles van 0,5 liter. Nu is er een flesje van 0,75 liter van spa, denk dat het dan beter gaat. Maar van dat krap passen, denk dat je gelijk hebt. Anywayz de mal is herbruikbaar, dus kost weinig moeite te blijven proberen...

Grtz

b

Bram, lukt het ook niet in een half liter cola of sinas flesje van de albert hein die zijn iets breder volgens mij, .. Nouja, veel suc6! (ik zou het ook graag gaan proberen, maar ik heb de maten enzo natuurlijk nog niet...

Igor

Linkje naar originele draadje ...

Voor de geinteresseerden:

Het linkje naar het originele draadje in mijn 1e post werkt weer, was na invoering nieuwe Vbulletin software natuurlijk verloren gegaan :rolleyes:

Daar er veel foto's in voorkomen (en natuurlijk de nodige info) dacht ik er goed aan te doen deze link te herstellen, bij deze dus ... :D

Hardstikke bedankt, ik had nog gezocht, aleen ik kon em maar niet vinden...
Zal nu dat draadje nog even lezen voordat ik begin... Igor

Edit:
ik vind veel info in dat topic, ook over hout, en hoeveel folie er nodig is... ( 1.5 tot 2 meter, word denk ik 2, want t is de 1e keer dat ik folie, en dan zou het nog wel fout kunnen gaan, balsa neem ik denk ik ook ''iets'' te veel van mee :P)

Laatst bewerkt:
Hee Dirk,

dank voor de complimenten.

Vliegklaar ... excuus ... tja, eehh ... ik moet nog een cockpit kap maken en een pilootje vinden. Daarbij heeft de echte piloot nog een beetje watervrees ...:oops:

Zonder gekheid, even geen tijd om iets aan te doen. Ben na 1.5 jaar ziekte eindelijk weer een klein beetje aan het werk, soms vanuit huis, soms vanuit een van de vestigingen. Kost me erg veel inspanning en energie, maar ik ben zo blij als een kind :D

Ik verwacht zelf dat deze kist niet voor het einde van het jaar vliegt, dus Bram mag de eer hebben ... :mrgreen:

Bram, hoe zit het nou met die workshop "creactief met een wegwerpfles" :rolling:

Menno: feli met je vooruitgang! Thuiszitten klinkt leuk (zeker voor een modelbouwer die te druk is met zijn werk), maar ik kan me in jouw situatie helemaal voorstellen dat je blij bent als je weer aan de slag kunt omdat het beter gaat....

Enne... mijn eerste balsa 'tuigje zal toch een mothje worden, ik wil er ook mee kunnen vliegen....;)

Bram: volhouden met die PET-flessen he? Ik heb een keer een hele mooie cowl gemaakt voor mijn mothje uit een PET-fles met een heteluchtpistool. Uit een mal van vurenhout (heb nog de blaren van het vijlen). De mal bleek alleen iets te krap :(, maar ik ga het zeker nog eens proberen, maar dan met een balsa mal....

Dirk

Bram: volhouden met die PET-flessen he? Ik heb een keer een hele mooie cowl gemaakt voor mijn mothje uit een PET-fles met een heteluchtpistool. Uit een mal van vurenhout (heb nog de blaren van het vijlen). De mal bleek alleen iets te krap :(, maar ik ga het zeker nog eens proberen, maar dan met een balsa mal....
Heb nu weer een nieuwe fles gescoort. Beetje raar ding, is eentje zonder etiket, geen idee wat inhoud was; maar is lekker krap. Gelijk nadeel van Balsa, dat is nogal zacht...

Hetelucht pistool, dacht zelf ook al aan dat ding. Gril is leuk, maar je hebt geen mogelijkheid de ene kant een beetje te helpen.

Balsa moth, als in dat orginele ding van Chris3D en dan op 70 cm ofzo? Leuk... Ga ik ook doen(als ik kan vliegen).

Hey,

Mijn lijstje is:
1 plaatje balsa van 5 mm
3 plaatjes balsa van 3 mm
2 van 1 of 1.5 mm
CA secondelijm
Balsa stripper
1.5-2 meter folie
Vuren of grenen latje, aleen welke afmetingen en hoeveel?

Waarschijnlijk heb ik dan iets te veel folie en balsa, maar is altijd handig als ik iets verkeerd bouw.
Ik ga pas komende week, maar ik wil er zeker van zijn dat ik niets vergeet.
Ik heb al een snijmat, ijzeren lineaal, (ik moet ook nog mesjes kopen..)...
Ik heb nu alles al doorgelezen, en hopelijk ben ik niets vergeten...
Igor

1.5-2 meter folie
Vuren of grenen latje, aleen welke afmetingen en hoeveel?

Volgens mij vuren, maar ze hebben maar één soort bij een modelbouwwinkel in die maten.
Heb zelf 3x5 mm gekocht. Deze worden per meter verkocht. Ik heb er twee gekocht.

Mocht je een cockpit willen maken met een balsa mal, kan het handig zijn om een tweede 5mm plaatje er bij te kopen. Je snijdt namelijk een aantal 5mm cockpitjes uit en die plak je op elkaar. Dat ging bij mij erg hard. Ik heb ondertussen trouwens ook een tweede 3mm plaatje gekocht, maar dat kwam door niet zuinig snijden. Drie plankjes lijkt mij wat veel. Dus het kan hier mee volgens mij wel.

Mind you dat je voor de ribben officieel 1 mm balsa nodig hebt. Heb zelf daarom 1,5 mm gekocht. Ik twijfel echter of ik dat daarmee ga doen, wellicht maak ik de ribben 3mm. Dat plakt allemaal wat makkelijker en is 'iets' minder kwetsbaar. Ben er nog niet uit. Volgens mij had Menno ook een dikkere rib gekozen. Overigens heb je dan nog altijd 1 of 1,5 mm balsa nodig voor het bedekken van de rug van de romp. Immers hij moet wel mooi worden. Anders bedek je het gewoon met folie...

Folie zou ik per kleur een meter kiezen. Zeker in het begin loop je het risico dat je je versnijdt of verkeerd strijkt...

succes

b

Laatst bewerkt:
Pet, echt pet...

Goed hernieuwde poging gedaan. Weer aan het einde de opstaande randjes. Nu geprobeerd met knijpers eea te verzwaren, maar dat hield niet over...

Twee opties over nu; die speciale spa fles van 0,75liter
200779668_9dfe07423a_o.jpg

Of ipv de grill een verfbrander gebruiken. De laatste is volgens mij de meest waarschijnlijke...

Als dat niet lukt zal ik mijn mal eens verkleinen en andere flesjes proberen...

Grtz

b

Pet ?

Hey Bram,

pet ? (leuke woordspeling) Valt wel mee joh ... :rolleyes:
Bedenk je eens wat een ellende je ons bespaart, doordat jij zo lekker aan het experimenteren bent :mrgreen:

Jij hebt zometeen de eer om voortaan als "mr. pet" door het leven te gaan :D Anyway, mijn vraagje staat nog open: Welke temperatuur gebruik je ?

Je hebt het over een grill, zou een heteluchtstand op de oven een ander resultaat geven ?

Anyway, als je een goed resultaat haalt, kan je mooi een soort "PET voor dummy's" schrijven. :mrgreen:

Hey Bram,

pet ? (leuke woordspeling) Valt wel mee joh ... :rolleyes:
Bedenk je eens wat een ellende je ons bespaart, doordat jij zo lekker aan het experimenteren bent :mrgreen:

Jij hebt zometeen de eer om voortaan als "mr. pet" door het leven te gaan :D Anyway, mijn vraagje staat nog open: Welke temperatuur gebruik je ?

Je hebt het over een grill, zou een heteluchtstand op de oven een ander resultaat geven ?

Anyway, als je een goed resultaat haalt, kan je mooi een soort "PET voor dummy's" schrijven. :mrgreen:

Pet vooral omdat het niet gaat zoals ik wil en ik nu niet verder kan, bij gebrek aan verfblower...
Verder, je kent me; stiekem vind ik dit hartstikke leuk om te doen ;)

Over die temperatuur. Vooraf gesteld ik ben geen kok of kookfreak dus als ik iets doms roep, dat is de reden...
Volgens mij kan je bij een grill geen temperatuur instellen, omdat dat een gloeidraad in de oven is. Die staat aan of uit. De oven op temperatuur instellen kan alleen als je gas of hete lucht hebt, maar dat is ander principe. Volgens mij krijgt de kalkoen met kerst vooral een knapperig jasje als je de grill gebruikt...
Dat verklaard waarschijnlijk waarom mijn combi-magnetron bij de grillstand geen mogelijkheid heeft om een temperatuur in te stellen.
Hetelucht zou kunnen, maar ben niet zo happig erop. De grill komt alleen van boven en hetelucht om geeft het geheel. En mijn probleem zit juist aan de bovenkant... Grill is trouwens sneller warm...

Die PEt voor dummies. Goed idee... Soort "Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm"-voor-dummies, maar dan anders... :mrgreen:

Hoi Mr.Pet en Menno,

Menno, bevallen de 3 mm ribben? En sla je dan die Cap-strips over?
Ook zat ik te denken, als wij dit model bouwen van b.v. 3 mm en het op de tekening 3.2 mm is dat het niet scheef gaat, of zie ik dat nou verkeerd?

Mr.Pet, blijven proberen hé! Ik heb het ook nodig waneer mijn model klaar is :P.

Ik ben vanmiddag begonnen met de randen van de tekening af te snijden zodat ik ze netjes aan elkaar kan plakken.

Igor

bouwen ...

Hoi Igor,

ik heb de ribben van 3 mm gemaakt, en er cap-strips op geplakt van 5 mm breed en 1 mm dik balsa.

Dat gaat niet scheef hoor, kijk nog maar eens naar de foto's van mijn toestel. Dat is aardig gelukt dacht ik zo ...

Hey Bram, ze leren snel hier, ze noemen je nu al Mr.Pet :mrgreen:

Om mooiere rondingen te krijgen bij het smelten van de petflessen: stukjes hout tussen de mal en de PET-fles langs de onderkant bijsteken, zodat de mal er al goed inspant! En dan de verfbrander er op los laten :)
Grtz

cockpit kapje

Hey,

dat zou idd wel eens kunnen werken.

Ik zag op de site van TITA een vijl onderin de fles gestoken, vroeg me al af waarom die dat deed. Ik dacht om een handvat te hebben of zo... :rolleyes:

kapje%2004.jpg

Hey Mr.PET, dit kon wel eens de gouden tip zijn voor jouw wetenschappelijke cockpit project :mrgreen:

Back