Bouwverslag big jim (24-01-09 maidenvlucht)

gewicht

ben wel erg benieuwd naar het totaal gewicht

zonet ff de kist op de weegschaal gehad.
zoals hij er nu bij staat weegt hij 9,04 kg dat is met de meeste componenten er in
hier komtog bij een :
uitlaat bocht.
accu tbv ontsteking.
nog eenpaar kleine dingen zoals hier en daar en stekkertje ed.
de motorkap.
eventueel wat balans gewicht de kist in nu nog een klein beetje staartlastig, ik hoop dit nog weg te kunnen werken met de 3 accu,s

ik verwacht onder de 10 kg uit te komen.
groeten Gertjan

Laatst bewerkt:
ziet er mooi uit,

ik heb vandaag nog een paar vluchtjes gemaakt met mijn asw28 (4m)
achter de Big Jim van Erik,

met jouw bouw tempo, kunnen we zaterdag slepen ;-)

afgelopen dagen weer aardig verder kunnen werken, alhoewel het zichtbare werk al wel zo,n beetje klaar was.
vandaag het staartwieltje functioneel gemaakt.
uitlaat gemonteerd
diverse stekkers en bedrading angesloten.
antenne draden aangesloten (één ligt er in de vleugel en de ander door de romp, richting de staart.
ontvangers geprogrammeerd.
in feite zou de kist al kunnen vliegen.
wat mij nu nog rest is een filter plaatsen in de brandstofleiding.
motorkap maken.
uitbalanceren (ik denk dat ik nog ongeveer 100gram lood aan het motorschot mag schroeven, maar dit kan ik pas exact bepalen als de motorkap er op zit.
het voordel is nu wel dat ik een stevige motorkap kan maken, omdat er toch nog lood moet worden toegevoegd.
kist een beetje opleuken met wat tekst en een logo.
foto,s volgen nog.
groeten Gertjan

foto,s

hier nog de beloofde foto,s
217248d6505f9097d.jpg

hier het programmeren van de ontvangers.
ik heb 2 6 kanaals ontvangers geplaatst welke met een data kabeltje met elkaar verbonden zijn, zo heb je 12 kanalen tot je beschikking welke ook nog is vrij te programmeren zijn.

ik heb ze als volgt geprogrammeerd:
ontvanger 1
kanaal 1 rolroer links
kanaal 2 hoogteroer
kanaal 3 gas
kanaal 4 rudder
kanaal 5 linker flap
kanaal 6 vrij

ontvanger 2
kanaal 1 rolroer rechts
kanaal 2 vrij
kanaal 3 sleephaak (geprogrammeerd als kanaal 7 op de zender)
kanaal 4 staartwieltje
kanaal 5 rechter flap
kanaal 6 choke

hier nog een klein verslagje hoe ik het staartwieltje gemaakt heb

217248c2c12fe5f0f.jpg

malletje

217248c2c1301dff3.jpg

koolstof er op.

217248c2c1417310d.jpg

in de vacuum zak.

217248d6506055d73.jpg

eindresultaat

nu maar is aan de slag een een mooi logo te ontwerpen.
groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator:
deze week de motorkap gemaakt volgens de verloren mal methode
vandaag de kap a;vast een keer gespoten om zo de laatste onevvenheden beter zichtbaar te maken de kap kan nu afgewerkt worden.
217248de6a0c4ebbd.jpg

groeten Gertjan

de veloren mal methode gaat als volgt:
je maakt eerst van schuim of hout of een ander matriaal een vorm welke je bekleed met glasvezel en epoxy (of polyester)
als het is uitgehard kun je de vorm er uithalen, deze is dan meestal onbruikbaar geworden omdat je hem in de meeste gevallen niet aan één stuk uit kunt krijgen.(van daar verloren mal methode)
het nadeel is dat de buitenkant nog de glasvezel struktuur heeft wat dus schuren en plamuren betekend.
ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd
groeten Gertjan

ik heb ze als volgt geprogrammeerd:
ontvanger 1
kanaal 1 rolroer links
kanaal 2 hoogteroer
kanaal 3 gas
kanaal 4 rudder
kanaal 5 linker flap
kanaal 6 vrij

ontvanger 2
kanaal 1 rolroer rechts
kanaal 2 vrij
kanaal 4 staartwieltje
kanaal 5 rechter flap
kanaal 6 choke

1 servo op het hoogteroer? Is dat wel genoeg.
Heb een paar slechte ervaringen met één servo op het hoogteroer.
Heb het hoogteroer nu gescheiden en voorzien van twee servo’s (1 per kant)

Gr. Rob

1 servo op het hoogteroer? Is dat wel genoeg.
Heb een paar slechte ervaringen met één servo op het hoogteroer.
Heb het hoogteroer nu gescheiden en voorzien van twee servo’s (1 per kant)

Gr. Rob

ik had dat ook liever gehad hoor(in mijn morane heb ik ook een gedeeld hoogteroer), maar de constuctie laat dat niet zonder grote aanpassing toe.
er is maar plek voor 2 servo,s in de (afneembare) staartsectie
mischien ga ik dit nog wel aanpassen, maar eerst is kijken hoe het vliegt.

groeten Gertjan

ontvanger 1
kanaal 1 rolroer links
kanaal 2 hoogteroer
kanaal 3 gas
kanaal 4 rudder
kanaal 5 linker flap
kanaal 6 vrij

ontvanger 2
kanaal 1 rolroer rechts
kanaal 2 vrij
kanaal 4 staartwieltje
kanaal 5 rechter flap
kanaal 6 choke

Je stuurfuncties over twee ontvangers verdelen ... wat ik daar altijd over lees is dat het de kans dat er iets mis gaat niet halveert, maar juist verdubbelt!

hmm dat vraagt toch om iets meer uitleg:D

2 ontvangers=2 ontvangers die defect kunnen raken. Daarnaast; in het puur theoretische geval dat er 1 van de 2 ontvanger defect raakt, zul je in de meeste gevallen ook niets meer aan de andere hebben, de helft van de roeren werkt immers niet en zal in veel gevallen voor een mooie tolvlucht richting de aarde zorgen..... (als de ontvanger defect is, zal waarschijnlijk de eventuele failsafe ook niet werken). Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een ontvanger in de lucht defect raakte, ook niet bij anderen.

Grt.

Anderzijds is de dubbele ontvanger en opsplitsing van stuurfuncties (links-rechts) wel iets dat men eist in cat 3 modellen (+25kg).
Dat je met de uitval van één ontvanger niet goed meer kan vliegen, en dat het risico op een crash heel reeel wordt lijkt me evident.
Maar toch steeds beter dat, en een gecontroleerde crash dan een niet gecontroleerde crash.

Met 2 ontvangers kan je steeds de motor afzetten.
Via de trottle cut, en via een stroomonderbreker op de ontsteking, natuurlijk elk op een afzonderlijke ontvanger.

Vergeet niet dat de andere extra electronica (emcotec, powerbox) die je er met een enkelvoudige ontvanger wel in zou plaatsen kan ook stuk gaan !

Vergeet niet dat de andere extra electronica (emcotec, powerbox) die je er met een enkelvoudige ontvanger wel in zou plaatsen kan ook stuk gaan !

Dat is waar, maar een emcotec/powerbox is niet noodzakelijk voor een sleper in deze maat. Voor een 3 meter+ sleper zou je het wel kunnen overwegen.

Grt.

Dat er nu dubbele ontvangers ingezet worden sluit het gebruik van een Emcotec niet uit. De Emcotec is puur een voedingsredundantie en het gerbruik van een dubbele ontvanger een ontvangersredundantie. Ik gok erop dat het 2 DDS8 ontvangers zijn die in diversity aan elkaar gekoppeld zijn. Dan is er wel degelijk een toegevoegde waarde namelijk het elimineren van de richtkarakteristiek van de antenne. De antennes worden tov elkaar in 90gr. geplaatst zodat je altijd optimale ontvagst hebt. als 1 ontvager een sterker signaal ontvagt dan zal deze de indormatie doorgeven aan de andere en omgekeerd. Zie de website van ACT voor nog betere uitleg.

Tenminste als we hier over ACT praten.

Ik gok erop dat het 2 DDS8 ontvangers zijn die in diversity aan elkaar gekoppeld zijn. Dan is er wel degelijk een toegevoegde waarde namelijk het elimineren van de richtkarakteristiek van de antenne. De antennes worden tov elkaar in 90gr. geplaatst zodat je altijd optimale ontvagst hebt. als 1 ontvager een sterker signaal ontvagt dan zal deze de indormatie doorgeven aan de andere en omgekeerd. Zie de website van ACT voor nog betere uitleg.

Tenminste als we hier over ACT praten.

jij snapt hem helemaal:D

dus als één ontvanger of kristal defect raakt neemt de andere het gewoon over tenzij deze helemaal afgefikt is oid maar die kans schat ik niet al te groot
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een ontvanger in de lucht defect raakte, ook niet bij anderen.
ik ook niet, maar wat het meest stuk gaat is het kristal, en dit probleem is op deze manier mooi opgelost

de motorkap zit er voor proef even op, hij moet nog een klein beetje aangepast worden zoals het gat voor de bougiedop, de randjes moeten nog afgewerkt worden
meteen ook maar even een plekje georganiseerd voor dit toch wel grote bakbeest.
hij hangt nu veilig buiten bereik van de kinderhandjes in de nok van het huis.
de rest van mijn kisten staan opgeborgen op de zolder achter een schuifwand, maar daar begint het een beetje vol te raken:p
217248e519f4ae774.jpg

217248e519f4d8f1c.jpg

Wat gebeurt er als je op 1 ontvanger verminderde ontvangst hebt, reikwijdte problemen dus. Pakt de 2e ontvanger dan ook over? Uit eigen ervaring weet ik inmiddels wat er gebeurt als dat gebeurt met 1 ontvanger (Alex weet dit wellicht nog wel: mijn fox ging in zoutelande alleen nog maar rechtdoor richting UK)

Back