Bouwverslag big jim (24-01-09 maidenvlucht)

Gisteren was de postbode zo aardig om een freespaket te brengen van de big jim.
vanavond de boel is even uitgepakt en het één en ander in elkaar gepast, en het past allemaal werkelijk voortreffend.
het is niet bepaald een kist voor beginners omdar er geen bouwtekening bij zit.
voor dat je de boel in elkaar kunt lijmen diend er dus eerst flink gepuzzeld te worden, maar als je het syteem één keer door hebt gaat het allemaal vanzelf.
ik ben om 7 uur met de romp begonnen vanavond en hij staat nu ruwbouw klaar in de kamer (het is een arf kist, maar je moet hem wel zelf bouwen:p)
ik zal er morgen even wat foto,s van posten
groeten gertjan
 
Laatst bewerkt:
Mooi, dit ga ik volgen. Ik heb ook veel interesse in deze kit, enkel spijtig dat ze niet in 3m te krijgen is voor een zware boxer.
 
Dit gaan we zeker volgen :yes:

ps. hoe is het met de Rallye heb daar al een tijd niet meer van vernomen :-(
 
Mooi, dit ga ik volgen. Ik heb ook veel interesse in deze kit, enkel spijtig dat ze niet in 3m te krijgen is voor een zware boxer.


ik ben met een jim van 3,2 meter bezig

heb het teken werk voor 95% klaar

dus de puntjes nog even op de i zetten en dan kan het naar de frezer

dus als je nog even gedult hebt

gr erik
 
Dit gaan we zeker volgen :yes:

ps. hoe is het met de Rallye heb daar al een tijd niet meer van vernomen :-(

met de ralley gaat het uitstekend hoor,deze staat op dit moment veilig en onbeschadigd op zijn plekje.
alleen zal hij de komende tijd zijn motor even moeten missen (mvvs 58 ), omdat ik deze even op de big jim wil zetten om te kijken of het goed te vliegen is met deze kist. (anders moet er een zwaardere motor komen)

nog even de foto,s die ik nog beloofd had
217248ac80b52064b.jpg

het paket hout zoals geleverd.
217248ac80b396cfa.jpg

217248ac80b6075a4.jpg

het brood heeft er trouwens niks mee te maken ;)

maandag avond de buis gemaak voor de vleugelbevestiging
inwendig 40mm
het freespaket bestaat namelijk alleen maar uit de gefreeste ribben en spanten en dergelijke de rest moet/mag je er zelf bij verzinnen.

eerst heb ik een aantal lagen huishoudfolie om een 40 mm bus gedaan ,anders is straks de passing TE strak waardoor de vleugelbuis en bijna niet in of uit te krijgen is. en natuurlijk te voorkoming van het vasthechten van de epoxy op de(pvc) buis (deze word natuurlijk later vervangen voor een aluminium exemplaar)
vervogens het op maatgesneden glasvezeldoek om de buis gewikkeld en dit met epoxy doordrenkt.daarna de bus weer stevig in de huishoudfolie gewikkeld om hem mooi strak op de buis aan te laten sluiten.
(onder vacuum kan ook maar dit werkt sneller.
217248ac8169bc806.jpg

217248ac816a75f01.jpg

217248ac8199a0073.jpg


de uitwendige diameter in nu ongeveer 42 mm en weegt per stuk ongeveer 45 gram.

vanavond heb ik de overige vleugelbuizen gelamineerd, en alvast met één vleugel helft begonnen.
de passing van de onderdelen is zo perfect dat er bijna niet nabewerkt hoefd te worden, waardoor het lekker snel bouwen is.
217248ac816b280c9.jpg


groeten Gertjan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
even weer een update van de werkzaamheden van vandaag.
vandaag de staartsectie gemaakt en de linkervleugel ingedekt.
de staartsectie is demontabel wat het transport en stuk makkelijker maakt.
want alleen de romp is straks al meer als 2 meter.
217248b054017f6fd.jpg

217248b05401aaad3.jpg

217248b05401d5ac3.jpg

217248b0542bb334a.jpg

morgen de rolroeren en de flaps maken, hiervoor is niks in het freespaket aanwezig dus dient dit zelf getekend en bebouwd te worden.
ook voor het rudder en het stabilo is bijna niks in het freespaket aanwezig, alleen de contouren in heel dun triplex
ik heb dit aan weerskanten met 5mm balsa ingedekt. om voldoende stijfheid te krijgen.
het complete "leitwerk" weegt nu 525 gram. (excl servo,s en folie)
ik zit nog te denken om er gaten in te maken om wat gewicht te winnen.

groeten Gertjan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
flaps heb je op deze kist helemaal niet nodig

ik kan met mijn jim zo langzaam binnen komen als k maar wil zonder flaps

gr erik
 
flaps heb je op deze kist helemaal niet nodig

het freespaket is er op voorbereid, en ik wil mischien nog gaan hucklepacken met deze kist, en las op een (ik geloof duits) forum dat flaps dan wel handig waren om de snelheid dan binnen de perken te houden voor hele ranke zwevers.
ik kan ze er beter nu inzetten nu ik nog aan het bouwen ben dan dat ik later moet slopen.
verder heb ik weinig ervaring met het vliegen met flaps, dus ook ter lering en vermaak lijkt me het nuttig. (niet gebruiken kan natuurlijk altijd)
 
?? waar ga je vliegen met die big jim

gr.Han
ik heb me aangemeld bij de club waar jij ook lid bent ,maar heb nog niks gehoord.
ik vlieg nu regelmatig bij mij achter in de wei, maar dat is niet ideaal.
met een zwever of easystar gaat dat prima natuurlijk maar met een kist met onderstel is dat bijna niet te doen.
kom trouwens net uit de wei, heerlijk even gevolgen met een zwever,



Vast niet indoor
het is dat de afzuiging niet voldoende is , maar anders.. ;)
groeten gertjan
 
Ziet er goed uit. wat komt er aan motorisering op? De kwaliteit lijkt erg ok. Is het ook een beetje compleet of moet je de helft zelf uitdokteren?

Succes met de verdere bouw.
 
Het staat er echt hoor :-)


met de ralley gaat het uitstekend hoor,deze staat op dit moment veilig en onbeschadigd op zijn plekje.
alleen zal hij de komende tijd zijn motor even moeten missen (mvvs 58 ), omdat ik deze even op de big jim wil zetten om te kijken of het goed te vliegen is met deze kist. (anders moet er een zwaardere motor komen)
(groeten Gertjan


gr, Nico
 
Ziet er goed uit. wat komt er aan motorisering op?

Succes met de verdere bouw.

inderdaad komt er een mvvs 58 op.

De kwaliteit lijkt erg ok. Is het ook een beetje compleet of moet je de helft zelf uitdokteren?
alle freesdelen zitten er bij, alleen moet je de indekking en latjes zelf kopen.
het gaat duus alleen om een freespaket excl stuurstangen en dergelijke.
een tekening zit er ook niet bij, je mag lekker zelf uitpuzzelen hoe alles in elkaar hoort te zitten.
maar als je een beetje bouwervaring hebt is dat geen probleem.

ik heb nu de rechtervleugel ook klaar op een paar kleine dingetjes na.
de folie is inmiddels besteld.
eerst ga ik de bedrading en dergelijke monteren, ik kan nu overal nog lekker bij.
gisteravond nog een deel van de staartwielconstruktie gemaakt.
ik zal hier snel weer even wat foto,s plaatjen.

groeten Gertjan
 
update plus foto,s

vandaag de kist ruwbouwklaargemaakt.
de hele handel geschuurd en daarna de vleugelservo,s gemonteerd.
vanmiddag heb ik een start gemaakt met het foliën.
hieronder een kleine impressie.

217248c2c0d516475.jpg


217248c2c0d54b43f.jpg


217248c2c0d579686.jpg


groeten Gertjan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen week heb ik het foliën afgerond,
Vandaag begonnen met de installatie van de motor servo,s ed
deze week verwacht ik nog een onderdeel voor de uitlaat dan kan deze er ook onder
hieronder een paar fototjes van hoe het geheel er nu bij staat.
de kist moet natuurlijk nog wel wat tekst en een mooi logo hebben om het een beetje minder saai te maken.
ik heb echt veel plezier aan de bouw van deze kist, alles is lekker simpel (kiss)
op zich hou ik hier wel van, hoe meer je er in stopt hoe meer er stuk kan gaan.
wel komt er een dubbele ontvanger in (act diversity systeem), en worden de fucties over deze twee ontvangers verdeeld (vrij programeerbaar over 12 kanalen)
dus mocht er een kristal stuk gaan dan kan er (met een beetje geluk) nog wel geland worden.
het enige wat ik nog moet maken is de motorkap.
217248cbfb2808ead.jpg


217248cbfaf21cbd0.jpg


217248cbfaf1df511.jpg

Groeten Gertjan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top