(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Is de voorkant bij mij wel goed? Als ik dan de onderzijde voorzie van lamellen (dus vanaf de cilinder tot aan de uitlaat) is het dan goed? Of moet ik daarbovenop ook aan de zijkanten (vlak achter de cilinder) ook nog een lamel maken?

Kijk ik nou nooit goed om me heen, of wil ik een perfecte koeling hebben? volgens mij zijn veel modellen niet goed gekoeld??

Veel modellen zijn onvoldoende gekoeld. De motor krijgt dan de schuld, terwijl de bouwer de ballen verstand heeft. Excusez le mot!
De voorkant is niet van belang, zolang de baffle maar voor turbulente lucht over de ribben zorgt. De afzuiging doet 3/4 van het werk. Hier gaan de meesten de fout in. Ze zeggen dat het goed gaat en dat ze goede koeling hebben, echter zonder e.e.a. te meten. Dus als de motor enkele vluchten overleefd heeft is het goed, totdat het plotsklaps fout gaat.
"gisteren was nog alles goed! wat nou??"

Ik wil een construktie met ringsleuf aan het einde van de motorkap toepassen. Daartoe is de romp iets ingekort zodat het voorste deel konisch kan worden gemaakt.
cooling7.jpg

Het valt wel mee om een paar "kiewen" te maken.
Ziehier mijn Jumbo:

jumbo11.jpg

Het begint langzaam wel duidelijk te worden. Heb je rondom de cilinder ook het blik gebogen (paarse lijn op de schets)? Ik zou dan juist denken dat de lamel juist aan één zijkant moet zitten, of kan die dus ook gewoon aan de onderkant zitten zoals jij het gemaakt hebt? Ik kan best dat blik maken, maar volgens mij is dat bij jouw niet toegepast?

Hiet driehoekje onder de motorkap kan/moet? dus komen te vervallen zodat de onderzijde van de cilinder onder de kap uitsteekt?

Laatst bewerkt:
jumbo5.jpg

jumbo6.jpg

jumbo7.jpg

jumbo8.jpg

jumbo9.jpg

jumbo10.jpg

Ik hoop dat goed zichtbaar is, dat de motorkap ter plaatse van de eindrand groter is dan de rompdoorsnede, en dat die eindrand ongeveer gelijk, of iets achter de rompvoorzijde eindigt. Dit geeft zeer goede luchtafzuiging.
In het gat aan de onderkant worden nog een of twee louvres geplaatst.

Ah, ik heb hier de foto's gemist..... maar hier is duidelijk te zien dat de opening rondom is.De motor is verder dus niet van het omgebogen blik voorzien.

Laatst bewerkt:
Het blik (de baffle) hoeft niet per se omgebogen te zijn. Maak de onderkant van je biglift gewoon vlak, en zet er ventilatielouvres in (bouwmarkt artikel) Laat de kop van de motor maar lekker waar hij nu zit, dan loopt het wel los.
@ Johan:
Slecht advies voor een benzinemotor, tenzij je aan motorreparaties verdient.

@ Johan:
Slecht advies voor een benzinemotor, tenzij je aan motorreparaties verdient.

Waarom zou dat nu schlecht zijn , ik heb zelf er een gebouwt met GFK kap die nu al 3 jaar zonder thermische problemen vliegt met een ZG-20 .
Zowel met wielen als met drijvers .

full

En ik weet zeker dat die een betere koeling heeft als de neus van hendrik zijn biglift .

Ik moet er nog 2 bouwen komende winter en die worden precies hetzelfde .
(hout is al bezorgt)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen ruzie dames :p

Onderkant is weer vlak. Waar ik bang voor ben is dat de motor te dicht op het kopschot staat. Moet ik daar ook die 5 a 6 cm verleng constructie (mvvs) op maken of hoeft dat niet persee (hoop dat het niet hoeft). Moet stukje ''A'' ook weg, denk het wel. En dan vanuit hier gezien, gelijk onder de uitlaat de boel dichtzetten

Hier een voorbeeld van zo het kan worden met de louvres. Ook aan beide zijkanten 1, met gat zoals met potlood aangegeven. De twee uitlaat pijpjes kan ik met slang of buis verlengen door de louvres heen naar buiten. Het schot links van de uitlaat maak ik sowieso dicht. De benzine slangen etc, voer ik dan door de ''plaat'' heen en dicht ik met een kit af.

Laatst bewerkt:
Waarom zou dat nu schlecht zijn , ik heb zelf er een gebouwt met GFK kap die nu al 3 jaar zonder thermische problemen vliegt met een ZG-20 .
Zowel met wielen als met drijvers .

En ik weet zeker dat die een betere koeling heeft als de neus van hendrik zijn biglift .

Ik moet er nog 2 bouwen komende winter en die worden precies hetzelfde .
(hout is al bezorgt)

Mvg Johan

Heb je de cylinder temperaturen wel eens aan de achterkant gemeten?
Een Zenoah 20 is overigens niet te vergelijken met een MVVS. Veel minder power, en meer koelriboppervlak. Die werkt tot hij er dood bij neervalt. Misschien laat je hem wel werken tot net niet dood.
In elk geval kun je niet generaliseren. Jouw koeling is beslist sub-optimaal. Dit kun je niet meer maken met een motor die 2.5kW aan vermogen met de koellucht moet afvoeren.

We hebben de vergelijking al eens gehat op de club .

Een collega hatte eerst een Funtana S90 met een MVVS-26 , nadat deze gecrasht was kocht hij mijn Funtana S90 met een ZG-20.

En hij heeft toen de MVVS heel snel verkocht. :D

En meten doe ik regelmatig .

Toen ook bij de MVVS die gewoon een stuk heter werd in de S90 kap .

Mvg Johan

Dat ziet er goed uit. De motor hoeft niet verder naar voren.

Ga ik het zo maken!

Johan, hoe dan ook, de Zenoah's zijn ongetwijfeld goed. Ik heb zo ook jaren gehad in de bigscale 1:5 auto wereld. Maar hoe je het ook went of keert: ik heb nu een MVVS en ben daar blij mee, en wil gewoon een koeling realiseren die goed genoeg is...

En meten doe ik regelmatig .

Mvg Johan

Wat waren de gemeten waarden, hoe en waar gemeten?
Dat zou wel interessant zijn om te weten, en iets positiefs toevoegen.
Ikzelf vlieg al jaren MVVS tot volle tevredenheid, en houd rekening met de eisen die een motor met dit vermogen stelt. In de club waar ik vlieg zijn zowel Zenoahs als MVVS ten gevolge van koeling in de problemen gekomen. Hebben we allemaal kunnen verhelpen. Niet de motor de schuld geven, maar de gebruiker!

Laatst bewerkt:
even gewinkeld:

En zo wordt het dan ongeveer. Het laatste stukje maar gewoon helemaal open houden, of beter toch nog een louvre er overheen?

Laatst bewerkt:
Stukjes silikonen slang op de uitlaatjes, en louvres over de hele lengte.
Het spant tussen uitlaat en de rest van de romp dichtmaken.

ik vind het wel heel apart zo,n speciale neus voor de big lift het heeft wel oltimer achtigs wel erg leuk gedaan hoor hendrik:yes:de big lift staan nog steeds op mn verlanglijsje en de rest haha:wink:

ps je hebt n pbtje:grin:

Back