Bouwverslag binnenvaartschip 135m x 14,20m

de trimvlakken zitten aan de roeren

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dankje Brecht. klopt dat het schip goed wendbaar is maar het nadeel van 2 roeren is dat als je ze dwars legt en dan vooruit draait je toch behoorlijk snelheid vooruit krijgt doordat een deel van de stuwkracht achter het roer langs gaat. Hierdoor moeten wij altijd met de boegschroef tegen werken om op plek te blijven bij af meren.
 
Tsjonge jonge,
waar zijn de schippers die nog echt konden varen, die zonder kopschroef ook nog naar buiten durfden en ergens kwamen? ;)
 
Tsjonge jonge,
waar zijn de schippers die nog echt konden varen, die zonder kopschroef ook nog naar buiten durfden en ergens kwamen? ;)

Pas nog een gezien Harm,achteruit de haven van Maassluis uit,zonder kopschroef en met stevige ebstroom! Die man deed dat keurig.

Maar veel van zulke schippers zijn er niet meer denk ik en gemak dient de mens!
 
Zit ik zo je topic te vervuilen Ingmar.......:oops:...en vergeet ik te melden dat ik dit verslag volg en het het een mooi projekt vind!!. Lekker doorgaan zo,ziet er netjes uit!!

groeten,

Herman
 
Haha , beetje off moet kunnen hoor.
Zonder boegschroef valt er met zo'n 135meter nietmeer fatsoenlijk te varen. bij leeg schip heb je op je hoofdmotoren geen achteruit omdat 50cm van de schroef boven water zit en bij 5200 ton is hij te lomp dus die 1080PK voorop is niet overbodig.
 
whahah, ja maar Harm, zoals Ingmar als zij, de schepen zijn nu ook wel veel langer! toen mijn nonkel zijn schip kocht, was dat een joekel! maar nu zijn er veel grotere schepen gekomen. mijn nonkel gebruikt ook zelden een kopschroef, alleen als hij in Lommel moet ronddraaien, dan moet hij op zijn plaats draaien.
 
apart dit kom je niet vaak tegen volgens mij. een groot schip, dubbelschroefs met 2 roeren. volgens mij zijn er hier niet veel van? heeft dit misschien met snelheid te maken?
de roeren zien er wel mooi uit hoor!

mvg, Vincent
 
Hey Vincent, het is idd zeldzaam maar mijn werkgever heeft ook nog een ander schip met gelijk casco maar dan met 4 roeren en dan zijn wij met 2 roeren idd net iets sneller maar de reden van 2 roeren ligt bij de vorige eigenaar. Zijn idee was dat je met 2 roeren minder kans had om ze te beschadigen als je dicht bij de kant komt omdat ze verder naar binne staan haha.
 
ja als je het zo bekijkt had de vorige eigenaar dan groot gelijk ja haha. Maar ik kan me voorstellen dat het soms lastig is met manoeuvreren met 4 hoog (soms 5?) en een beetje wind. het andere schip is de Factotum zeker?
 
5 hoog komt zeer regelmatig voor. vrijdag vertrekken we ook weer met een hoogte van 12,65m en na lossing in duisburg gaan we met 13,50m door naar Dusseldorf . ALs je daar dan een dwarse wind op hebt dan heb je je handen er vol aan.
Ja klopt, factotum is de andere
 
Ik kan het me voorstellen dat je je handen vol hebt met een beetje wind. maar als je wat tonnen in hebt wordt het toch wel wat minder?. Ik zit zelf op de Paradox en stonden bijna altijd 4 hoogHC vol naar Krefeld. Vond dat al best hoog haha
 
Beste volgers,

Omdat ik druk bezig ben met mijn zomer project, een stalen jachtje van 9,5 meter lang en 3,40m breedt staat de bouw van het binnenvaartschip even stil dus vandaar voorlopig geen of amper updates van de bouw.

Gr, Ingmar
 
Klopt helemaal Vincent, we moesten droog voor de SI keuring en meteen even wat kleine reparatie puntjes mee nemen. We gingen om 10u droog, heb een aantal foto's gemaakt en toen begon mijn vrije week haha dus ik nu lekker thuis.

Gr, Ingmar
 
Wat een geluk dat ze onlangs de helling verlengd hebben daar op de Staart, anders zou je voor en achter toch een aardig stuk hebben overgestoken.
 
Back
Top