jan brilman
Forum veteraan
Het is nou toch al laat, dus ik reageer even op wat ik lees.
Volgens mij bestaan die ook niet. Misschien slecht ontworpen
of slecht gebouwde modellen, maar anders . . . :nooo:
Zoek maar even op wat 'overtrekken' is!
Dat is hoog in de lucht wel aardig, maar vlak bij de grond . . . :nooo:

Dat klopt.
Volgens mij worden er een paar dingen door elkaar gehaald:
- afvangen / afronden: de overgang van 'approach' naar horizontale vlucht, de horizontale vlucht zelf; de weerstand zorgt voor verminderen van de snelheid;
- uitmelken: zo lang mogelijk blijven vliegen, door de invalshoek van de vleugel langzaam te vergrootten ('trekken');
- overtrekken: luchtstroom laat los en je dreunt tegen de grond (bij voorkeur voorkomen :teacher
;
- doorzakken: een milde vorm van overtrekken.
(De tegenhanger hiervan is de zgn. HELP-situatie: de High Energy Landing Problems. Zie je op modelvliegvelden ook regelmatig! Maar dit terzijde.)
Ik vind hier niet wat ik zocht , maar het is wel een mooie site! Theorie van het Vliegen.
jan.
Ik zou niet graag met een kist vliegen die tijdens de landing overtrokken moet worden.
Volgens mij bestaan die ook niet. Misschien slecht ontworpen
of slecht gebouwde modellen, maar anders . . . :nooo:
Zoek maar even op wat 'overtrekken' is!

Dat is hoog in de lucht wel aardig, maar vlak bij de grond . . . :nooo:
WAT heb je vaak gedaan???Ik heb het zelf vaak zat gedaan,

maar als je normaal landt, land je zonder overtrekken.
Dat klopt.
Volgens mij worden er een paar dingen door elkaar gehaald:
- afvangen / afronden: de overgang van 'approach' naar horizontale vlucht, de horizontale vlucht zelf; de weerstand zorgt voor verminderen van de snelheid;
- uitmelken: zo lang mogelijk blijven vliegen, door de invalshoek van de vleugel langzaam te vergrootten ('trekken');
- overtrekken: luchtstroom laat los en je dreunt tegen de grond (bij voorkeur voorkomen :teacher

- doorzakken: een milde vorm van overtrekken.
(De tegenhanger hiervan is de zgn. HELP-situatie: de High Energy Landing Problems. Zie je op modelvliegvelden ook regelmatig! Maar dit terzijde.)
Ik vind hier niet wat ik zocht , maar het is wel een mooie site! Theorie van het Vliegen.
jan.
Laatst bewerkt: