Bouwverslag Dragon Rapide DH-84-VH-UXG/Riama.

Het is nou toch al laat, dus ik reageer even op wat ik lees.

Ik zou niet graag met een kist vliegen die tijdens de landing overtrokken moet worden.

Volgens mij bestaan die ook niet. Misschien slecht ontworpen
of slecht gebouwde modellen, maar anders . . . :nooo:

Zoek maar even op wat 'overtrekken' is! :mad:

Dat is hoog in de lucht wel aardig, maar vlak bij de grond . . . :nooo:


Ik heb het zelf vaak zat gedaan,
WAT heb je vaak gedaan??? :confused:


maar als je normaal landt, land je zonder overtrekken.

Dat klopt.

Volgens mij worden er een paar dingen door elkaar gehaald:
- afvangen / afronden: de overgang van 'approach' naar horizontale vlucht, de horizontale vlucht zelf; de weerstand zorgt voor verminderen van de snelheid;
- uitmelken: zo lang mogelijk blijven vliegen, door de invalshoek van de vleugel langzaam te vergrootten ('trekken');
- overtrekken: luchtstroom laat los en je dreunt tegen de grond (bij voorkeur voorkomen :teacher:);
- doorzakken: een milde vorm van overtrekken.

(De tegenhanger hiervan is de zgn. HELP-situatie: de High Energy Landing Problems. Zie je op modelvliegvelden ook regelmatig! Maar dit terzijde.)

Ik vind hier niet wat ik zocht , maar het is wel een mooie site! Theorie van het Vliegen.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Zoek maar even op wat 'overtrekken' is! :mad:

Dat is hoog in de lucht wel aardig, maar vlak bij de grond . . . :nooo:
Ik heb het zelf vaak zat gedaan,
WAT heb je vaak gedaan??? :confused:
Hij is niet de enige, Ik overtrek ook regelmatig vlak bij de grond en soms zelfs voor een landing, zou ik niet een normale landing willen noemen...
Soms hang is zelfs 30sec in volledige stal op nog geen meter hoogte. :sleepy:

Dit is niet de plek voor deze discussie, dit gaat om han z'n prachtige toestel.
Back :ontopic:
 
Dat is meer een heli-iets:D


Zoooo Alexzzz, leg dat maar eens uit........Volgens mij en ik denk vele anderen komt dat bij vliegtuigen ook voor en soms is dat niet wenselijk en maakt het landen soms heel moeilijk.

ps, maak daar maar eens een apart draadje voor met duidelijke uitleg waarom het volgens jou alleen iets heli achtigs is.
 
Zoooo Alexzzz, leg dat maar eens uit........Volgens mij en ik denk vele anderen komt dat bij vliegtuigen ook voor en soms is dat niet wenselijk en maakt het alnden soms heel moeilijk.

Ik heb een tijd lang heli gevlogen (brandstof en electro, groot en klein) en als ik een eerlijke vergelijking doe (windstil weer) dan had ik er met name bij de heli's last van. Maar mogelijk is het bij het type toestel wat Han nu bouwt anders, daar heb ik geen ervaring mee:D Ik heb het dus over praktijkervaring, geen theoretisch verhaal....
 
Dat is meer een heli-iets
Nop, da`s zeker niet waar.

Wat wel weer waar is en wat je zelf al aangeeft is dat het per kist verschillend is.

Kijk naar onze leskisten, een Tecnam P2002JF heeft veeeel minder last van het grondeffect dan een Cessna 172.

Trouwens een perfecte landing gebeurt +/- 5 knopen boven de werkelijke stallsnelheid.
De stall warning is namenlijk iets hoger afgesteld dan de werkeijke stall snelheid en de kist zou moeten gaan zitten als de stall warning net begint te piepen.

Maar ja, da`s in een model wat moeilijker adn in het echie.
 
Grondeffect??

Je hebt ook nog zoiets als het grond effect. Heel belangrijk bij het landen.

Groet Arthur.

Uhhh grond effect???

529747f7d9b2c541d.jpg


Grapje hoor.

Maar leg dat eens wat duidelijker uit
Wanneer heb ik daar als modelvliegeniertje mee te maken of is dat merkbaar??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aerodynamica / Theorie van het vliegenforum.

Het wordt tijd voor een aerodynamica / theorie van het vliegen forum! :yes:
jan.

Hoi Jan,

Helemaal mee eens, want dit draadje van Han wordt weer een beetje smoezelig. Bevuild wil ik niet zeggen want de vraag ontstaat uit een vraag.
Bovendien hebben we gewoon veel "kennis" op het Forum.

Wie start dit nieuwe Forum item "Aerodynamica / Theorie van het vliegen" op het ModelbouwForum ???
Ook nuttig voor alle aankomende en de wat gevorderde "vliegpiloten" onder ons.
 
sjah, ik weet er niet geweldig veel van, dus wil niet zo'n draadje starten...
onder het grondeffect verstaan we het vormen van een soort luchtkussen onder het vliegtuig / de heli op het moment dat je vlak boven de grond vliegt.

Bij een heli is dit merkbaar doordat deze vlak boven de grond zeer instabiel is en van het kussen af wil vallen, alsof hij op een bol staat.

Vliegtuigen kunnen hier ook iets van merken doordat je op het kussen blijft hangen, en dan bij iets minder snelheid ineens erdoorheen zakt.

Er zijn ok vliegtuigen ontworpen voor het grondeffect, zoek eens naar de Rhein Flugzeugbau X114


nu weer gauw ontopic en genieten van Han zn bouwkunsten!


Han: moeilijke vraag misschien: ik heb net met verbazing je draadje over de 'Heen en Weer' doorgelezen, en deze komt nogal abrupt tot een einde. Hoe staat het met dat ding???
 
Laatst bewerkt:
Hoi Han,

mijn advies om gewoon de tekening te volgen. Beide vleugels op 3 graden instelhoek. Het stabilo staat volgens jou ook positief. De Dragon Rapide vliegt met niet veel motor vermogen, dus het komt wel goed. Zelf heb ik een aantal dubbeldekkers waar ik modelen heb met dezelfde instelhoek en minder op de bovenste vleugel. Wat ik zelf heb ondervonden is dat de meeste dubbeldekkers met 'weinig' motorvermogen een grotere instelhoek nodig hebben op het stabilo in relatie tot de vleugel.

Over de vraag over 'Aerodynamica' als een draadje op het forum is mogelijk, ben zelf in de luchtvaart voor 20 jaar en kan mijn steentje bijdragen als er interresse is.

Groetjes, Edwin
 
'Aerodynamica' als een draadje op het forum.

Over de vraag over 'Aerodynamica' als een draadje op het forum is mogelijk, ben zelf in de luchtvaart voor 20 jaar en kan mijn steentje bijdragen als er interresse is.

Groetjes, Edwin

Hoi Erwin,

Ga jij dan het draadje starten??? Als we ergens beginnen komt de rest vanzelf.
Robert misschien nog ideeen?

Dat zou gaaf zijn.:worship:

Misschien met een soort alfabet zoek functie?? Bijvoorbeeld M-maiden-midair,
G-grondeffect, S-stall etc.

Gr. A
 
Zo nu mag Hezik als nieuwe mod... wel effe vegen .
Vanaf post no. 365.
Bedankt.
Kan er vanavond weer een nieuwe update komen.

Groeten Han.
 
Oke klein updateje.
Anders denken jullie vast dat er niets gebeurd.
Maar niets is minder waar.
1 vleugel helft voor de bovenvleugel kan bijna in profiel geschuurd worden.

Gisteren de ronding voor de voorlijst geschuurd.
Op de volgende manier.

100_3001.sized.jpg


100_3002.sized.jpg


En dan krig je dit.
100_2994.sized.jpg


En nadat alles geplakt is na de wervelstorm.
100_3004.sized.jpg


Zo nog 3 na deze.

En nog een tip.
Zo schuur je de liggergaatjes.
100_2959_001.sized.jpg


En op naar de volgende.

Groeten HanDeBouwer.
 
Ik weet niet of ik alle ins en outs goed begrijp.

Maar los daarvan: gaat dit nou sneller / beter / handiger dan de ribben op de traditionele manier in een ribbenblok maken? :confused:

Wat is het voordeel?


jan.
 
Ik weet niet of ik alle ins en outs goed begrijp.

Maar los daarvan: gaat dit nou sneller / beter / handiger dan de ribben op de traditionele manier in een ribbenblok maken? :confused:

Wat is het voordeel?


jan.

Ach Jan het is eens wat anders.
En de verlopen in de vleugel zijn een beetje apart.
Vandaar deze oplossing.
Die andere was ook niet alles.

En nu de rest.
Twee vleugelhelften zijn klaar voor de schuurbeurt.
Morgen nog een paar kleinigheidjes.
En de pasribben maken.
En dan maar schuren.
O en tippen volgen later.

100_3005.sized.jpg


100_3006.sized.jpg


Zo zijn jullie weer op de hoogte.
O Defox wacht maar af.
Gaat goed komen hoor.

Groeten HanDeBouwer.
 
Zo de eerste vleugel is in profiel geschuurd.
Dat ging van een leiendakje.
Met een vlinke schuurklos.
En schuren maar.

Met dit als resultaat.
Zal morgen (zondag) foto's maken van hoe.
Was ik vergeten.

100_3008.sized.jpg


100_3009.sized.jpg


En op naar de volgende.

Groeten HanDeBouwer.
 
Back
Top