Bouwverslag: FPV DJI F450 met GoPro voor film en fotografie

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 21 apr 2013.

1. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik zal morgen eens kijken of ik de quad eens lekker uit kan gaan testen.
    Nu de gains wat hoger zijn durf ik beter te hoveren. Nu nog flink wat vliegen en de FPV set eens uittesten.
    Had het kanaal van de FPV set op 5 staan maar dat stoorde gigantisch met de 2.4 GHz zender. Nu op kanaal 1 blijft het goed! Moet nog een reikwijdte test doen en een setje cloverleaf+SPW aanschaffen.
    Zal eens kijken wat alle 8 de kanalen doen.

Zal overigens zo het bouwverslag nog wat bijwerken. :) Vliegklaar weegt te quad (zonder GoPro met gimbal en servo's) 1620 gram. Dat had ik ongeveer geschat a.h.v. productinformatie dus daar ben ik wel blij mee!
    Hover @49% ongeveer en zal wat hoger worden als de GoPro en Gimbal eronder komen te hangen. Even kijken wat dat gaat doen!

Zojuist ook de gimbal besteld bij de quadframe store. Kan wel even duren voordat het binnen is maar ik kan sowieso uit de voeten met de quadcopter zelf. :D

Even een hele gekke vraag;
    Op de calculator (ecalc) staat er bovenaan "model weight" en dan een dropdown menu met de keuzes: "incl. drive" en "without drive".
    Wat bedoelen ze met incl. drive?

2. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    In atti mode op naza is je hover altijd op 50% mocht je dat niet weten ;). Je vliegt namelijk op een baro.

3. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Incl drive lijkt mij met alle electronica erin?

4. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Dat verklaart al een hoop haha! Vond het al zo gek dat de quad niet "verder" ging als ik meer gas gaf. Inderdaad, pas vanaf 50% ging het de lucht in.
    Moet me even wat beter inlezen in de handleiding! Ben alleen niet zo'n lezer. :p

5. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Dan onthoud je je zelf van ongelofelijk veel weetjes en wijsheden ;) en soms heeft dat een crash of schade (algemeen) tot gevolg ;)

6. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Helaas vanwege het weer kan ik nog geen goed filmpje maken van de "echte maiden".
    Heb stiekem wel al wat gehoverd op mijn kamer maar ik merk wel dat ik wat "pit" mis.
    Heeft dit te maken met de ATT mode? Yaw is lekker responsive maar throttle lijkt wat kracht te missen. Ook ben ik nog niet super te vreden over de stabiliteit maar dat kan aan de gains liggen.

Overigens zojuist een gruwelijke crash gehad met mijn andere quadcopter.
    Alle 4 de props afgebroken, arm kapot, bovenplaat eraf gerukt en een aantal pins van de FC verbogen.
    Gelukkig na een minuutje of 10 weer helemaal vliegklaar. Lang leve de zelf samengestelde crashkit! Een aanrader. :)

Overigens op dat quadje ook een beugel gemaakt voor de FPV set. Werkt prima! Is wel erg wennen zeg.

7. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Atti/gps mode ontneemt vaak erg veel power inderdaad ivm baro. Misschien ben je ook nog eens teveel gewend aan je eigen lichte quad, waardoor je maatstaaf nog groter is geworden :).

Wag was de reden van de crash? Was het fpv of los?

8. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik ben inderdaad erg verwend met mijn quadje van 1100 gram. :) Ik kan pas echt bepalen of de DJI lekker vliegt zodra ik er eens goed mee gevlogen heb. Een beetje hoveren zegt nog niet veel.

Het was FPV en de reden van de crash was een inschattingsfout. Door de beperking van het zicht en het niet gewend zijn met FPV vliegen helde de quad zo ver over dat ik het niet meer goed kreeg. Vloog in Manual modus omdat ik dat een stuk leuker vliegen vind.

9. Douwe74

Douwe74

Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Heb mijn clone 450 setup op een origineel dji 450 frame gezet en hierbij de lipo bovenop geplaatst en de flight controller tussen de 2 frame platen gezet. Zojuist even gevlogen (zonder iets aan de instellingen te veranderen) maar voor mijn gevoel zwabbert dat toch iets meer dan ik gewend was.

Jij gaat de lipo's waarschijnlijk in de ruimte van het landingsgestel plaatsen?

10. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Dan zul je waarschijnlijk de gains een klein beetje aan moeten passen. Bij de Naza heb ik dit aangesloten op een draaiknop zodat ik tijdens het vliegen uit kan zoeken wat het prettigst is.

Ik heb inderdaad mijn Lipo op de daarvoor bestemde plaats op het landingsgestel gemonteerd. WEl merk ik dat het zwaartepunt door het landingsgestel wel wat hoog is.

Een "zachte landing" en een rukwindje zorgt er al voor dat het geheel om kan slaan met alle gevolgen van dien. De standaard pootje van het DJI frame staan veel verder uit elkaar en zorgen ervoor dat het zwaartepunt een stuk lager komt te liggen.

Hopelijk zal de GoPro straks ervoor zorgen dat het zwaartepunt wat naar beneden komt te liggen. Zal dan ook wat instellingen aan moeten passen in de Naza assistant.

11. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Het bouwverslag is weer een klein beetje bijgewerkt.
    De gewichten zijn overigens ook berekend en zijn verwerkt in de update. Zal ze ook even hier zetten.
    Overigens zijn de quadcopter gewichten berekend zonder GoPro en gimbal!

Met FPV unit:
    Quadcopter vliegklaar: 1609 gram.
    Quadcopter zonder main Lipo: 1240 gram.

Zonder FPV unit:
    Quadcopter vliegklaar: 1505 gram.
    Quadcopter zonder main Lipo: 1136 gram.

Nu nog wachten op de gimbal en servo's vanuit Polen en op fatsoenlijk weer voor de echte maiden flight. Daarnaast nog even iemand lief aankijken of hij/zij de vlucht wilt filmen ter referentie en natuurlijk voor de aanvulling van dit bouwverslag.

12. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    JIj blij dat je voor 4S hebt gekozen :D

13. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Ziet er zeer strak uit, dat doe ik je niet na! :thumbsup:
    Je werkt zeer strak en secuur ( doe ik ook zoveel mogelijk, maarja, op een gegeven moment wil je ook rijden/varen/vliegen toch? ;) )

14. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Met 3S had ik dat nooit kunnen redden!
    Er komt straks ook nog een GoPro en Gimbal van zo'n 170 gram bij waardor de quad tegen de 1800 gram aan gaat tikken. Dat vind ik nog best zwaar!
    Is dit wel een normaal gewicht voor een quad met deze toepassing? Heb zoveel mogelijk rekening gehouden met lichte materialen.

Moet nog wel blijken of de setup in de praktijk goed werkt. Hoop dat de motoren (900kv) en de props (9x5 E-props) voldoende zijn om genoeg lift te creëren en ook nog genoeg power bezitten om mee te kunnen gaan op hogere snelheid (bijv. snowboarders/BMXers etc.).

Thanks! :D Ja uiteindelijk wil ik er toch ook wel mee vliegen! Liefst zo snel mogelijk maarja, zoals men zegt; "haastig spoed is zelden goed". Eerst alles goed checken en nalopen en dan pas vliegen.

15. KoekieMonster

KoekieMonster

Lid geworden:
    14 nov 2011
    Ziet er mooi uit allemaal!
    Zie dat je bij de baro op je multiwii iets opgeplakt hebt, wat is dit en hoe heb je dit vastgemaakt?

16. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Dank je!
    Ja klopt. :) Dat is een stukje zelfklevend foamtape (enkelzijdig klevend).
    De barometer van de MultiWii is, vanwege de afwezigheid van een behuizing, erg gevoelig voor weersomstandigheden zoals (zon)licht en wind. Ik gebruik de barometer eigenlijk niet maar wanneer ik deze gebruik merk ik dat de prestaties beter zijn met een vorm van afscherming dan zonder.

17. KoekieMonster

KoekieMonster

Lid geworden:
    14 nov 2011
    Dank, ik wist waar het voor was maar had nog geen mooie oplossing, nu wel:)

18. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Klinkt als redelijk normaal. Je landingsgestel maakt het zo zwaar en je toekomstige gopro/gimbal.
    Je zou het net allemaal moeten redden. Je kan ook altijd 10' props erop zetten voor wat meer lift indien nodig. Maar ik geloof (even uit mijn hoofd) dat je in jouw combi totaal rond 2,7-3,0kg lift uitkomt in totaal.

Je motoren zijn ongeveer maximaal haalbaare voor de props, want daarboven kun je geen 10' runnen in meeste gevallen en hier gaat het net. Props kun je dus eventueel vergroten.

19. Douwe74

Douwe74

Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Net even je 1e post doorgelezen, mooie build hoor, bijna zonde om er mee te gaan vliegen ;).

20. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Is dit slim of totaal onnodig?

Het is buisisolatie omringd met isolatie tape (voor het oog en ter stevigheid.
    Mijn doel hiervan was het frame te beschermen tegen hardere impacts (hevige trillingen) en het landingsgestel netjes te houden.

Echt mooi is het niet maar het is wel licht en biedt enige bescherming.
    Kan het zo weer verwijderen. Buisisolatie kostte me slechts €0,49 dus als het niet werkt is er geen probleem. :D

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina