Bouwverslag Frisch Wilga 1/3,5

als ik nu logisch nadenk dan zou ik toch de tank zo laag mogelijk plaatsen, in hoever dat kan natuurlijk, want hoe lager hij zit hoe lager het zwaartepunt en hoe stabieler hij vliegt. maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook wel

@Bertus
De vraag is of het uitmaakt waar de tank zit ten opzichte van de carburator.
Loopt de tank leeg als hij hoger zit dan de carb?

In de staart ga ik hem niet zetten hoor!
Op het zwaartepunt is slim omdat de hoeveelheid benzine het ZP niet beïnvloedt,
maar bij een hoogdekker speelt dat minder dan bij een midden of laagdekker.
Dus de tank blijft daar zo mooi vooraan zitten.

Evert.

Als de carb lekt bij een hoge tank, weet je gelijk dat er met de rubbers in je carb iets mis is. Want een Walbro oid heeft een membraam pomp, dat werkt alleen als alles dicht zit bij stilstaande motor, anders zou hij valse lucht(of fuel) zuigen op het moment dat hij gaat werken.
Ik heb echter nooit tanks gehad helemaal boven de motor, wel gelijk, zodat bij volle tank het niveau boven de carb uitstak. Nooit geen problemen gehad.

Tank te laag is al helemaal geen issue, ik heb ooit es een proefdraai opstelling gemaakt, met de fuel in een kan op de grond en de motor op 1,5m hoogte, geen centje pijn, hij zuigt de fuel mooi omhoog.

Ach, de fuel wat voorin maakt niet uit bij slepen, als je een tiental sleeps maakt met verschillende kisten erachter, moet je sowieso toch iedere vlucht trimmen, geen enkele zwever sleept hetzelfde.

ik ben toevallig ook weer begonnen aan mijn 1/4 wilga.

Ik kan in het bouwverslag lekker afkijken want ik loop een paar stapjes achter....

ga zo door..... :oops:

@Richard,
ik dacht al dat de plaatsing van de tank met het membraam in de carb geen punt zou zijn, maar nu ben ik tenminste zeker.

@Pietervisser
Goed dat je ook terug opgestart bent met de Wilga.
In de romp zitten steeds wel een aantal foutjes.
Hoe complexer de vorm (bulten, lijnen, uitstulpingen...) hoe moeilijker het volgens mij is om een lichte en zuivere romp te maken.
Maar uiteindelijk moet die romp toch een kleurtje krijgen, en dan kan je rustig alle foiutjes gaan wegwerken.
Plaats ook eens een paar foto's van je Wilga!

Ondertussen is het hoogteroer al een stapje verder.
Alle scharnierdelen zijn ingelijmd met constructielijm. Dit geeft alvast een heel goede verbinding tussen het hout en het styropor.
Aanbrengen op één zijde, effe met de plantensproeier bevochtigen (dit bevordert de schuimende werking van de lijm), en dan maar klemmen.
toch steeds een 3à 4 uurtjes wachten vooraleer je verder kan...
DSC_1898.jpg

De aanvalsboord is geschuurd, een 5mm carbonpen moet straks het hoogteroer op zijn plaats houden.
DSC_1900.jpg

DSC_1901.jpg

DSC_1902.jpg

De roeren zelf krijgen een ronde voorkant
DSC_1904.jpg

Effe passen of alles nog goed zit...
DSC_1905.jpg

DSC_1910.jpg

DSC_1911.jpg

DSC_1912.jpg

en na het schuurwerk het geheel eens met de carbonstaaf in elkaar passen.
DSC_1914.jpg

DSC_1916.jpg

Ik ben nog aan het bedenken wat ik met mijn romp ga doen.
Ik heb een nieuwe aangeboden gekregen van frisch omdat er wel erg veel luchtbellen inzitten.
Bevoorbeeld de uitstulpingen op de romp naar de staart zijn op sommige plekken helemaal weg en moet ik dus met plamuur opnieuw maken.
Maar ja wat is nu meer werk, opnieuw beginnen of deze helemaal repareren.
Sommige stukken heb ik geplammuurd en dan ga ik dat schuren en komen er even verderop weer luchtbellen naar boven die je net door de gelcoat niet ziet.
KLeine luchtbellen kan maar dit zijn er gelijk van een centimeter of meer.
Ik moet dus nog laten weten aan frisch wat ik wil, deze terugbrengen of verder gaan...........

waar heb je trouwens de o ringen vandaan die in de scharnieren verwerkt worden. Zaten die erbij????
ben al op zoek geweest maar kan ze nog niet vinden....

pieter

ps foto's komen nog, eerst even alles netjes met frisch afhandelen...

@Pietervisser
Als er werkelijk zoveel fouten in de romp zitten, zou ik alvast ingaan op het aanbod van Frisch.
Het is natuurlijk een heel eind heen en terug.

Ikzelf heb de eerste romp die Frisch me aanbood na grondige inspectie ter plaatse geweigerd.
Niet omwille van luchtbellen, maar er was een plek in de zijkant van de romp van ca 5 bij 5 waar geen glasmat in zat.
Ik heb er dan eentje mogen uitkiezen uit zijn voorraad.

De o-ringen zaten mooi in een zakje. Die moet je zeker wel ergens in een of ander zakje kunnen vinden...
DSC_1830.jpg

ik ga weer opnieuw beginnen.
Nieuwe romp is onderweg.

binnenkort misschien ook een draadje van mij...

voorlopig nog even spieken in dit draadje..... :lol:

@pietervisser
Dat is alvast heel goed nieuws.
En de nieuwe romp wordt op de kosten van Frisch verstuurd!
Als dat geen top-service is !!! :thumbsup:

evert_B zei:
@pietervisser
Dat is alvast heel goed nieuws.
En de nieuwe romp wordt op de kosten van Frisch verstuurd!
Als dat geen top-service is !!! :thumbsup:

Tja we waren het beiden eens dat dit niet de kwaliteit is die Frisch voor ogen heeft.
Vandaar ook dat ik zonder problemen een nieuwe krijg. Inderdaad top service.......
:thumbsup:

nee vooralsnog niet.
Kost te veel geld om deze romp weer daar te krijgen maar misschien dat de expediteur de romp weer mee moet nemen (romp kon niet per post).
dat hoor ik nog maar zoals het er nu uitziet kan ik deze behouden.

Mhhhh, mocht het eens fout gaan dan heb je in ieder geval een reserve romp.
Of je maakt er een tweeling van ;-)

we zien het wel. ben al lang blij dat ik een nieuwe krijg.
is wel weer een hoop werk om de ramen eruit te halen maar dan hebben we weer wat te doen toch... :oops:

maar nu weer verder on topic...
zal binnenkort een eigen draadje openen...
zitten we evert zijn draadje niet zo te vervuilen.... :roll:

jep, pietervisser, een plezant stofferig werkje, die ruiten slopen in de Wilga... :?
maar je hebt nu toch al een beetje vaardigheid erin verworven :wink:

Het hoogteroer raakt stilaan in zijn eindfase.
De hoornbalansen zijn erop gezet, alles is mooi geschuurd.
Nog een paar dingetjes zoals bevestigingen voor de struts:
Hiervoor zaten een messing buisjes bij de kit, die je dan mooi plat moet nijpen, in vorm plooien, en..., maar dat vind ik maar niks.
Als dat hoogteroer er telkens afmoet voor transport, dan zijn die messing spullen die je met vijsjes moet gaan bevestigen niet echt ergonomisch.
Ik heb er dit van gemaakt...
van die speciale bolhevels (of hoe noem je die spullen) met een makkelijk openclipsbare link.
DSC_1946.jpg

die mooi in een dowel van 10mm gelijmd
DSC_1947.jpg

een gat vab 10 in de stabilo
DSC_1948.jpg

natuurlijk een paar groefjes in de dowel voor betere hechting
DSC_1952.jpg

en dan de dowels erin
DSC_1953.jpg

De scharnierpen wordt een carbon staaf van een metert lang, met een diameter van 5mm,
Die schuif ik gewoon los in de scharnieren. De staaf gaat er volledig in, het roer is een vijftal cm langer.
Langs de twee zijkanten van het hoogteroer heb ik dan een "luikje gemaakt, zodat die staaf er ten aller tijde terug uitkan.
DSC_1957.jpg

DSC_1958.jpg

mooie oplossing......
dat buisje voor het stabilo zag ik ook niet zo zitten.
had iets andere oplossing in gedachten maar dit is eigenlijk ook wel een mooie....

evert, had jij al een invliegdag in gedachten ?

een kameraad is een grote wilga 2000 aan het bouwen. die gaat in februari naar de spuiter in aartselaar en moet vliegen op zijn verjaardag in maart.

zie je de dubbel zitten ?

Peter

Peter,

Ik ben nu een beetje aan't bouwen zonder tijdsdruk. Bij mij hoeft hij niet echt klaar te zijn.
Maar als hij klaar is in maart, waarom niet een dubbel...

Ik heb nog heel wat watertjes te doorzwemmen vooraleer ik er ben.
De vleugels heb ik al uit de verpakking gehad, maar heel de constructie met de roeren en scharnieren heb ik nog niet bekeken.

Ik zit ook nog te dubben of ik hem ga spuiten of niet.
En als ik hem zou spuiten, dan moet hij volledig gespoten worden.
Volledig gespoten is heel wat mooier, stripings, logo's en andere stickers kunnen mooi onder de clearcoat.
ook zijn dan de roeren en vleugels met glas en epoxy erop toch weer wat sterker.

Maar, het grote nadeel is het extra gewicht dat je meekrijgt.
Heb effe zitten rekenen:

Als ik effe ruw inschat is de oppervlaktes van de vleugelvlakken:
Hoogte: ca 30cm x 110cm x2 = 0.66 m²
RICHTING: ca 20cm x 40cm x2 = 0.16 m²
Vleugels: ca 280 x 40 x 2 = 2.24 m²

Glassen met 25 grams doek + epoxy of G4 zal ergens rond de 130 gram/m² uitkomen
Voor de verf denk ik dat je met een basecoat + striping/stickers + clearcoat toch al snel naar de 80-90 gram per m² gaat.

* De verf alleen komt ongeveer overeen met een oracover.
Hiervan ligt het gewicht tussen de 60 en 105 gram, afhankelijk van de kleur.
* Dan heb je al een meergewicht door het glassen van 3.06m² x 130 gram/m² = ca 400 gram.
* Nu moet je nog eens het extra gewicht in de staart gaan compenseren met lood voorin:
Het glassen en schilderen van richting + hoogte zal een extra 350 gram in de neus zorgen.
* De romp nog eens volledig schilderen zal ook een extra gewicht van 250 à 300 gram geven.

Als je het optelt kom je nu al aan 1 kg, of net erboven.
Om deze verf-gewichten te halen, moet je al vrij dun gaan spuiten.
Heb je ergens pech met het spuiten, dat je er nog een extra laagje op moet zetten, of leg je de verf er gewoon een beetje te dik op, dan ga je al snel richting 1,5 extra gewicht.

Tel nu nog eens al het extra werk: glassen + schuren van alle vleugelvlakken, het volledig matschuren van de romp is ook geen lachertje. afplakken,....

Daarnaast kan ik hem "minder mooi" afwerken, en dus oracoveren.
Dan zou ik enkel het buikje van de romp in het rood zetten + bovenkant motorkap in mat zwart.
Lijkt me heel wat minder werk, en een stuk lichter (ook lichter in de portemonné).

1,5 kg op een totaal vlieggewicht van 15à 16 kg is toch 10%.

Ik had dit vraagstuk ook bij m'n Cessna en heb 'm uiteindelijk in folie gezet. Ik weet nog steeds niet of dat de juiste beslissing was :P.

Hoe dan ook, glas hoeft niet zwaarder te zijn dan folie, zeggen een aatal mensen hier. Er bestaat ook 17 grams glasweefsel, misschien een optie?

Back