idd Bertus, een lange stuurstang. Maar het is ook geen klein vliegertje hé.
Ofwel plaats ik de servo's achterin, en heb ik hele korte stuurstangen, ofwel zo ver mogelijk naar voren, en dan zit je met die lange stangen.
Laat het duidelijk zijn dat voor mij het aspect gewicht de beslissende factor is geweest.
De optie met servo's achterin geeft volgend gewicht:
* 2 servo's die samen 130 gram wegen
* wat extra gewicht voor de bevestiging van deze servo's 20 gram.
* twee lange stroomkabels naar voren: 50 gram
150 gram op 1,5 m van zwaartepunt = 225 gram/m
50 gram op 0.75 m van zwaartepunt = 37,5 gram/m
om dat moment te compenseren heb ik 262,5/0.4m= 656.25 gram nodig in de neus.
Samen: 200 + 656,25 = 856.25 gram.
De optie met de servo's voorin geeft volgend gewicht:
* 2 servo's die samen 130 gram wegen
* wat extra gewicht voor de bevestiging van deze servo's 20 gram.
* twee lange stuurstangen naar achteren: 130 gram
* ondersteuning van de stuurstangen op 2 plaatsen in de romp: 30 gram.
160 gram op 0,75 m van zwaartepunt = 120 gram/m
Om dat moment te compenseren heb ik 120/0.4m= 300 gram nodig in de neus.
Samen: 280 + 300 = 580 gram.
Gewichtswinst bij optie 2 is ruim 275 gram !