Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 24 mei 2008.

1. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    De motor stond al geruime tijd uit toen het probleem optrad, ik was al eventjes uitgetrimd aan het zweven.
    Waar het op lijkt is wel dat de regelaar in de fik is gevlogen en mijn depron kereltje heeft aangestoken.
    De motor en prop zijn al dezelfde vanaf het begin en hebben nooit problemen op geleverd. De prop kan ook niet klem hebben gezeten.
    Ik zal de motor vanavond wel even uitbouwen om te kijken maar ook aan de bedrading vanaf regelaar naar motor is niets raars te zien.

Wat jammer is, is dat echt alles is verbrand; naast de regelaar 3 servo's (sleepkoppeling, richtingsroer en remkleppen), de GPS-vario en de GR-16 ontvanger. En de accu natuurlijk.

De Phoenix Ice Lite 50 staat niet in de lijstjes trouwens en deze was vrij nieuw (najaar 2012, ongeveer 10 vluchten mee gemaakt)

2. Alpha21

Alpha21

Lid geworden:
    29 okt 2010
    Hi Arjan,

bijzonder jammer dat dit Y3 overkomt - ik herinner me nog goed de fotoshoot (laatste in #543).
    * Mijn 1ste indruk is dat de regelaar uit een sandwich van 2 PCBs bestaat, waarbij er eentje aanzienlijk meer verbrand is dan de ander. Is daar nog wat af te leiden qua foutoorzaak? Ik zou zeker Castle een mailtje sturen met verzoek om assistentie mbt mogelijke foutoorzaak. (afgezien vh feit dat het zonde is een kist te verliezen, wil je weer gemoedsrust dat je ook snapt waardoor).
    * is er mogelijk een v.d. 3fase draden richting motor losgekomen?
    * BEC heeft een rating van 5A - weinig waarschijnlijk dat daar wat mee gebeurt is.

3. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Aircraft investigation.....

Okay Sherlocks....daar gaan we :)

Om te beginnen; dit zijn de specs:

servo's:
    3x Hitec HS-82MG op hoogte en ailerons,
    2x Graupner C5077 op de sleephaak en spoilers,
    1x Dymond D5000BB MG op richting

Motor Towerpro BM3520 brushless outrunner. Deze motor weegt 237 gram, heeft een kV van 670 rpm/V
    Accu SLS 4s1p 3300 mAh Lithium-polymeer accu van 14,8V
    ESC Castle Creations Phoenix Ice Lite 50A, 5A switching BEC.
    Prop 14x8 RFM carbon folding op een 45mm Graupner Precision spinner
    Met echte amperetang gemeten en uit Castle log bevestigd: maximaal 48A in de eerste 10 seconden, dan stabiliserend op 44A bij vollast.
    Overig: Ontvanger Graupner GR-16 HoTT met GPS

Overzicht alle elektronische componenten (en de door Johannes/Ariel gefabriceerde vleugelverbinder die geheel intact is :) )

1. De motor.
    Draait vrij. Nergens aanloopsporen.

2. Spinner en bladen.
    Alles beweegt vrij, geen aanloopsporen
    Bladen geheel intact; geen enkele beschadiging.

3. Motor uitgebouwd.
    Isolatie van de bullet stekkers tussen regelaar en motor intact, geen blootliggende delen.
    Niet warm geworden; geen gesmolten bedrading, alle krimpkous ziet er normaal uit.

4. Motor inwendig
    Geen losse magneten
    Lagers draaien vrij
    Alle fasen zien er hetzelfde uit. Ruikt niet verbrand.

5. Delen regelaar.
    Het stukje servosnoer wat aan de regelaar heeft gezeten (bovenaan op de foto) is het enige waarvan de isolatie volledig is verbrand. Alle andere servosnoeren zijn grotendeels intact, behalve dat van de sleepkoppelingservo die vlak naast de regelaar lag.

6. Draad die aan de regelaar heeft gezeten

7. Servo's.
    Servo sleepkoppeling is deels verbrand (bij de uitgaande as, rest van de behuizing is intact) en niet meer te controleren. Overige servo's bewegen allemaal vrij. Snoeren zijn intact, alle stekkers konden ook zonder problemen uit de ontvanger verwijderd worden.

8. Meest wonderbaarlijke: de ontvanger.
    Er is wat plastic op gevallen maar hij is onbeschadigd en werkt gewoon. Behuizing is nergens extreem warm geworden (niet vervormd, niet gesmolten, antennes intact)

Al met al is het enige onderdeel wat echt van binnen uit verbrand is de regelaar. Alle onderdelen hebben uitwendig duidelijk wat te verduren gehad maar het ziet er niet uit alsof die van binnen warm zijn geworden.

Overigens kan ik er mee leven dat een elektronisch apparaat de geest geeft. Heel zuur maar ik kan nergens in de andere componenten iets vinden wat op kortsluiting of een defect wijst. En daarmee is het voor mij eigenlijk wel klaar....
    Het staat jullie allemaal vrij er wat over te zeggen hoor maar ik ga er verder niet erg meer mee aan de slag, in de zin van mailen naar Castle etc.

4. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Hoi Arjan,

De romp is makkelijk te repareren, ....of heb je hem al afgevoerd?
    Als jij een cockpitkap kan aanleveren wil ik de romp voor je repareren.
    Alleen het aflakken van de romp mag je zelf doen.
    Hoe zit het met de vleugels? Zijn ze nog bruikbaar?

Johannes

5. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Hallo Johannes,
    Dat is erg aardig van je (en waardeer ik bijzonder). Maar dit is de 3e keer dat de kist ernstige schade oploopt. De romp is wellicht te herstellen maar de vleugels zijn echt aan hun einde. Al met al is het gewoon teveel werk, moeite en kosten.

6. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    OK....dat was het dan! :mad:

Johannes

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ja... dat heeft meerdere redenen.
    De eerste is dat ik volgend jaar vrijwel zeker wil gaan 1:1 vliegen dus ik ga het modelbouwen ietsje terug draaien. Ik ga trouwens lessen bij de eigenaar van de echte Triple Yankee :) Mijn Club Libelle begint ook aardig op te schieten maar kost vrij veel geld en dat heb ik momenteel even niet. Als ik deze weer op wil bouwen moet alles vernieuwd.
    De tweede reden is dat is erg gecharmeerd ben van het model. Als ik er weer eentje ga bouwen wil ik een ASW20 met flaps, dit is in feite een ASW19. En dan begin ik net zo lief met een nieuwe romp, en dan wordt het ook een pure zwever.

8. bobt

bobt

Lid geworden:
    15 jun 2010
    Arjan,

Onder de heli vliegers heette dit merk niet voor niets enige tijd Castle Cremations :-(
    Dit is zeker niet voor alle regelaars zo, maar met name CC ICe regelaars zijn massaal terug geroepen. Als je nog achter het serienummer kan komen kan je hooguit proberen te achterhalen of model/type hier ooit voor in aanmerking is gekomen.

Dat maakt de kist niet minder stuk :-(

9. ton007

ton007

Lid geworden:
    22 nov 2010
    Mooi bouwverslag, ik heb zelf een heli gehad maar vond het te moeilijk en ook stond immer veel stres te vliegen.
    Een asw 19 staat daarom op mijn verlanglijst.
    Ik wil deze ook zoals bij jou met motor voorzien.
    En zal ook nog een paar keer jou bouwdraadje aandachtig bestuderen.

Ton

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Nou....ruim een jaar na het pijnlijke verlies van mijn Triple Yankee ben ik er eindelijk toe gekomen de laatste restanten op te ruimen.

Het richtingsroer, een stukje kielvlak en het stabilo leeft voort in de 4 meter Grob Astir CS van Terence, die ik recent voor zijn eerste vlucht heb mogen slepen

Ik heb de remkleppen uit de vleugels gehaald en twee stukjes bewaard, gewoon voor de heb.

Ik zie nu dat de vleugels van beplankt schuim zijn, maar zonder liggers of iets dergelijks. Onder andere Rippin bouwt zo vleugels. Ik weet dat daar soms verhitte discussies over zijn (zou onvoldoende sterk zijn) maar iedereen die mijn ASW20 wel eens heeft zien vliegen weet hoe hard die kon en hoe hard de vleugels waren. Voor mij zou dat dus nooit een probleem zijn bij een schaalmodel.

Nou...dat was het dan wel. Ik ga bouwen aan mijn 3m SZD Junior.

Laatst bewerkt: 22 dec 2014
  11. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    Wil je nog een stukje kielvlak /romp?

12. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    Ik ben erg blij met de y3 transplantatie

13. BertOris

BertOris

Lid geworden:
    3 aug 2011
    hoi,

ik heb heel het draadje (nu pas) doorgenomen en met enige jaloezie vastgesteld hoe precies en gemotiveerd je alles hebt gebouwd en herbouwd. De laatste pagina's waren helaas wat minder leuk. Echt balen om zo'n mooie zwever te zien sneuvelen.

Ik merkte/las dat je bedreven bent in het spuiten, maar toch koos je voor de vleugels telkens oracover. Heb je daar een specifieke reden voor ?

Groetjes,
    Bert

14. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Hallo Bert,

Wat leuk dat je het hebt gelezen.

Voor de Oracover op de vleugels heb ik diverse redenen.
    Ten eerst vraagt het spuiten van houten vleugels een behoorlijke voorbewerking. Glasmat en epoxy, plamuren, schuren, aflakken. En dat het liefst met 2K lak.
    Dat is me véééél te arbeidsintensief en ik hou niet van dat gedoe met glas en epoxy. De winglets heb ik wel zo gedaan maar dat is het dan wel :)
    Ten tweede werk ik graag met foliescharnieren, dus de Oracover is gelijk ook het scharnier van de rolroeren. Werkt voor mij makkelijker en beter dan andere scharnier-oplossingen.

Verder is Oracover eigenlijk altijd mooi en strak aan te brengen, wat bij spuiten (in mijn geval...) nog maar de vraag is.

Deel Deze Pagina