Bouwverslag Golden Hind van Constructo 1:55.

Kleine update, vanavond de twee onderste dekjes geplaatst. De kleinste heb ik nog behandeld met danish olie, maar twijfel nog of ik dit doorzet met al de dekken. Je ziet maar klein beetje verschil, misschien morgen wat meer. Ook heb ik het grootste dek geplaatst, die moet ik later nog beplanken. Kijk hier nu al naar uit om dat te doen, dan word het al wat meer schip maar het is al wat laat op de avond
134B5992-DB7E-40FE-97E6-B2476126C231.jpeg
25AC7AC3-1632-4271-B3AC-0BB91742387B.jpeg
:confused: Was nog best wel even bezig om dit er knap in te krijgen. Hier de plaatjes.

De kleinste heb ik nog behandeld met danish olie, maar twijfel nog of ik dit doorzet met al de dekken. Je ziet maar klein beetje verschil,
Het dek moet ook niet veel donkerder worden Jeroen, met DO krijg je nu net dat ene tintje verschil wat het totaal plaatje straks zo mooi maakt....
Maarruh, dat is voor iedere smaak anders, en jij bent de kapitein, dus wat jij mooi vind is dan ook het mooiste..:):)

En zo kom die agteros ook bij. Baie laat - maar baie welkom op die forum en prachtig wat jy hier laat ziet. Die dekbeplanking is strak uitgevoer en die DO gee net die regte effect. :thumbsup:

3E72C095-7911-4C30-A822-CB6248D0735E.jpeg
Hallo mooi dagje om eens lekker in de tuin de spanten te schuren :D

Nu heb ik een vraag aan jullie. Het beplanken van de romp zit er aan te komen. Nu heb ik al heel wat huiswerk van het forum afgehaald. Wat super handig is, mijn vraag gaat over de 1 ste huidplank in de beschrijving staat dat die langs de onderste lijn van het dek moet lopen. Als ik de “normale” lijn volg van de plank komt er wel een hele grote kier. Moet ik deze plank ook meteen verjongen of red ik dit gewoon niet en zal ik een andere lijn moeten volgen?
image.jpg

D680D78A-C6B2-4FDA-BF73-746C715A6204.jpeg

Je plank zal ook aan de boegzijde met het dek omhoog moeten gaan lopen. Zo ontstaat de zeeg op dit schip. Ik zou de eerste lat niet verjongen. Hierdoor is je spleet ook gelijk opgelost. Ook richting de spiegel zet je deze zeeg door. Als je de lijn van het dek volgt gaat dit vanzelf goed komen lijkt me.
De "normale" lijn van jou eerste plank zorgt er namelijk voor dat deze nu te laag aan de boeg gaat uitkomen.

Laatst bewerkt:
Je plank zal ook aan de boegzijde met het dek omhoog moeten gaan lopen. Zo ontstaat de zeeg op dit schip. Ik zou de eerste lat niet verjongen. Hierdoor is je spleet ook gelijk opgelost. Ook richting de spiegel zet je deze zeeg door. Als je de lijn van het dek volgt gaat dit vanzelf goed komen lijkt me.
De "normale" lijn van jou eerste plank zorgt er namelijk voor dat deze nu te laag aan de boeg gaat uitkomen.

bedankt Hans voor je snelle reactie, zal even een plankje voor proef buigen en kijken hoe die precies komt te leggen. Waar ik bang voor ben is dat de zeeg te groot word het is nog een vrij vlak deel. Wil natuurlijk niet verkeer van start. :rolleyes: Op de foto staat wat ik precies bedoel.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    224 KB · Weergaven: 175
Ik heb het een beetje provisorisch aangegeven:rolleyes:. Maar de getekende lijn geeft de eerste lat weer zoals deze zou moeten lopen. De bovenzijde van je eerste lat gelijk dus met dit dek.
20210221_162217.jpg

Aan spiegelzijde klopt mijn lijn overigens niet maar ik ben aan het wandelen en hierdoor heb ik even geen strakke tekenhand;)

Laatst bewerkt:
Als je de lat even in het water legt word deze wat soepeler en kun je de bocht wat makkelijker maken, om te buigen moet je lat altijd nat maken, anders breekt de lat. Het is de bedoeling dat de lat de onderkant van het valse dek volgt. Soms als je de boeg erin buigt volgt de lat al bijna vanzelf de lichte bocht naar boven, er zit bijna geen zeeg in, dus dat moet lukken...

Back