Bouwverslag Golden Hind van Constructo 1:55.

Kleine progressie hier maar elke is er één. Heb het voorste dek beplankt + wat watergangen geplaatst. Zal nu nog wat delen af schuren dan zal ik beginnen met beplanken.

33C4904B-B9AC-44A5-A5F6-F3FFF340F503.jpeg
C1B71A18-F8CA-4015-B100-D2C0A89E826C.jpeg
BEC5A91D-E1AF-4071-A24F-DA08106100D0.jpeg

Als de romp dicht is en de beplanking verder omhoog moet vanaf het dek, hoe werkt ik dan met het verjongen van de planken. Kan ik dan de onderzijde van de plank verjongen of evengoed de bovenzijde?
4FC3686A-8533-419F-A38E-53B1452CBA7B.jpeg

Als de romp dicht is en de beplanking verder omhoog moet vanaf het dek, hoe werkt ik dan met het verjongen van de planken. Kan ik dan de onderzijde van de plank verjongen of evengoed de bovenzijde? Bekijk bijlage 448277
Je zou alleen aan de bovenzijde moeten verjongen. Zo hou je aan de onderzijde altijd een mooie rechte plank.
Heel soms kan je best ook aan de onderzijde wat af schuren maar normaliter gaat het verjongde en afgesneden gedeelte tegen een onbewerkt gedeelte van voorgaande plank.

met fijn schuurpapier de romp glad schuren? Wil de romp denk ik niet met olie behandelen.
Met grof schuurpapier (180) de oneffenheden wegschuren, daarna steeds met fijner schuurpapier ( 240-400-600) opschuren.
Behandelen met Deense olie, beits of transparante lak zal het hout een mooie gloed geven en kan ik ten zeerste aanbevelen. Het verhindert ook het dof en grijs worden onder invloed van (overvloedig) zonlicht.

Met grof schuurpapier (180) de oneffenheden wegschuren, daarna steeds met fijner schuurpapier ( 240-400-600) opschuren.
Behandelen met Deense olie, beits of transparante lak zal het hout een mooie gloed geven en kan ik ten zeerste aanbevelen. Het verhindert ook het dof en grijs worden onder invloed van (overvloedig) zonlicht.

bedankt voor de tip, Deense olie heb ik nog. Wat ik me alleen nog afvroeg, soms zie je dat kiertjes worden opgevuld met houtlijm en zaagsel. Gaat dat dan ook goed als je er later Deense olie overheen doet. Dacht ergens gelezen te hebben dat lijm en de olie niet goed samen gaan.

Back