Bouwverslag H.M.S. Bounty (Amati)

Ik dank iedereen voor het gegeven advies en likes. Ik ga ermee aan de slag zoals dit door jullie wordt omschreven. Toch heel fijn dat medebouwers geraadpleegd kunnen worden die dan ook over het algemeen dan ook dezelfde adviezen geven. Hele geruststelling dat hier geen misverstanden over bestaan. Nu op naar het volgende item van de bouw.

Gisteren en vandaag bezig geweest met het maken van de kanonnen. Om de bronskleur van de lopen niet helemaal te bedekken heb ik gekozen voor verf in de kleur extra mat zwart wat een beetje qua kleur overeenkomst met schoolbordkleur. De lopen heb ik niet geheel hiermee bedekt zodat het ook niet egaal deze kleur is. Het krijgt hierdoor een speciaal effect. Ik vind het wel geslaagd.
kanon1.jpg

kanon 2.jpg

Dank voor de complimenten. Vandaag bezig geweest met het touwwerk voor de kanonnen. Ik had al gaten geboord in het dek en deze voorzien van oogbouten en ringen. Bij het bekijken van de bouwinstructie bleek dat de omschrijving omtrent de verdere bouw en plaatsen van de kanonnen pas later aan de beurt zou zijn.:hammer: Ik zag ook dat er nog aan de kanonnen niet alleen ringen gemonteerd moesten worden maar ringen met twee blokken per zijde. Ook de ringen welke al op het dek zijn geplaatst moesten voorzien worden van blokken. Dus.... aan de arbeid dan maar om een en ander aan te passen.:( Wat touwwerk gemaakt en ringen met blokken geplaatst. Blij dat ik even in de bouwplannen heb gesnuffeld.:D Met één aanpassing al een dag kunnen vullen. Nu nog drie te gaan.:)
touwwerk kanon.jpg

Oei. tijdens opruimen van werkplekje tikte ik even het schip aan die hierdoor kwam te vallen en wat averij op heeft gelopen. Enkele onderdelen waren afgebroken en een paar onderdelen waren beschadigd. Het gevolg enkele dagen werken om het schip weer in goede staat te krijgen. Toen ook maar even doorgepakt en twee kanonnen met rolpaarden geplaatst. Nog twee te gaan.
twee kanonnen klaar.jpg

Na enige afwezigheid is het weer tijd om iets te gaan posten. Ik hem mede door thuisblijven de tijd gehad om een paar stappen te maken in de bouw van mijn model.
Allereerst het dek. Hierop heb ik de nodige onderdelen geplaatst welke ik als prefab had gemaakt. Het model kent enkele metalen onderdelen welke ik eigenlijk niet wilde gebruiken. Daarom heb ik deze vervangen door hout. Een van de onderdelen is het ankerlier. Het aluminium model diende je te schilderen alsof het hout zou zijn. Dat ik niet wat ik wilde. Na enkele dagen hou snijden had ik een houten model wat overeen komt met het metalen model. De onderdelen geplaatst volgens tekening. Nog even paar roostertjes gemaakt en de aanhaalbolders op maat gemaakt en geschilderd. Ook deze geplaatst.
IMG_20210419_155552.jpg
IMG_20210419_155501.jpg

Nadat ik het dek heb voorzien van de betreffende onderdelen ben ik begonnen met het maken van de spiegel. Dit was wel even een dingetje. De koperen plaatjes met tekst en de bewerkte rand diende je volgens beschrijving op een houten model te maken welke licht gebogen de achterzijde van het schip moest volgen. De spiegel diende verder zwart geschilderd te worden waarna de raampartijen hierop aangebracht diende te worden. Tot twee keer toe het koper beslag op een model van hout geplakt en hierna onder enige spanning het totaal op de achterzijde aangebracht met als gevolg dat het hout brak. 3 maal scheeprecht dacht ik en een nieuw houten model werd gemaakt. Hierop het koper beslag gemaakt en de zaak weer onder spanning aangebracht. Het lukte dus blij met het resultaat. Hierna de lantaarns gemaakt en geplaatst.
IMG_20210419_155437.jpg

Zo nu eerst even bijlezen wat de mede bouwers intussen hebben gepost. Later weer verder met de steven.

Heel leuk om de verschillen te zien tussen de verschillende fabrikanten van het pakket. Maar toch wel weer veel overeenkomsten.

Ik heb deze van Amati ook gebouwd, echter zie toch ook weer wel verschillen, dus deze zal tussentijds wel aangepast zijn.
Maar het ziet er allemaal weer netjes uit Eduard, complimenten hoor :worship::thumbsup::worship:

Ik was achteraf toch niet tevreden over de spiegel. Het raamwerk diende op het hout te worden geplakt met als gevolg dat de horizontale houten latjes goed te zien bleven. Dit was niet mooi dus de raampartij heb ik verwijderd. Vervolgens heb ik houten kozijnen gemaakt van latjes van 1x1 mm en de raampartijen hierin aangebracht. Ik heb de kozijnen me de raampartijen op zwarte folie aangebracht en het geheel op de spiegel geplakt.
IMG_20210425_192958.jpg

Nadat de spiegel klaar was ben ik begonnen met de boeg. Hiervoor zijn zacht metalen onderdelen in het pakket bijgevoegd. Er moest het nodige gebogen worden en teruggebogen. Dit resulteerde in een breuk van het eerste door mij onder handen genomen item. Wetende dat dit kan gebeuren de rest met heel veel zorg en meetwerk in model kunnen brengen. Echt een zenuwslopend gebeuren. Veel gedoe om het ea toch een beetje fatsoenlijk te krijgen. Bang dat er nog meer zou gaan breken het geheel in elkaar gezet. Hierdoor is er een omissie te zien, maar het is het beste wat ik ervan kon maken. Hierna het boegbeeld geplaatst welke ik al eerder had voorzien van een kleurtje.
boeg.jpg

IMG_20210425_151449 boegbeeld.jpg

Na het maken van de foto van het frontaanzicht zag ik dat linker en rechterzijde van de witte constructie niet gelijk was. Dit kan natuurlijk niet. Dus rechterzijde maar weer losgemaakt en nu zijn de linker en rechterzijde wel evenredig. Was een klusje voor de maandag. Op naar de volgende klus:yes:

Even wat stapjes gemaakt. Begonnen met het maken van de ankers en de ankerboeien. De boeien heb ik gemaakt van een stukje rondhout welke ik in model heb gesneden. Hierna het touwwerk aangebracht.
IMG_20210501_171052.jpg
IMG_20210501_172752.jpg

Vervolgens deze aangebracht aan het anker.
IMG_20210501_181257.jpg

Back