Bouw update F16
Zo ik ben weer wat gevorderd met de F16.
De uitlaat nozzle is nu gemonteerd door de glasvezel centreer-ring aan de binnenzijde te voorzien van drie M2 moertjes (met epoxy vastgezet). De uitlaat nozzle wordt met drie M2 boutjes met verzonken kop gemonteerd op de centreer-ring. De randen van de uitlaat nozzle heb ik ingesmeerd met lossingswax en waarna de centreer-ring met de gemonteerde nozzle met 24 uurs epoxy met micro-balloons in de romp is gelijmd.
Om deze makkelijker te kunnen doseren en op lastige bereikbare plaatsen te krijgen heb ik een spuitje gevuld met epoxy met micro balloons (niet te dik aanmaken).
De uitlaat nozzle gemonteerd op de centreer-ring hier nog met M2 boutjes met vlakke kop:
Nee, dit is geen griepprik maar een sapje van 24-uurs epoxy en micro-balloons zo makkelijk te doseren:
De Nozzle wordt op de centreer-ring gedrukt en de overtollige epoxy wordt zo er uit geperst:
Wel heb ik een foutje gemaakt door de bevestigingschroef aan de bovenzijde te plaatsen (weinig schroeven in het zicht dacht ik nog). Later als de fin gemonteerd is, kun je niet meer met een schroevendraaier bij het schroefje omdat de fin ver naar achter oversteekt. Maar goed als ik een inbusboutje M2 met verzonken kop kan vinden (bestaat dit?) is het op te lossen door een inbussleutel kort af te slijpen.
Na het uitharden is de overtollige epoxy weggeschuurd en zo ontstaat een strakke naad.
Door de lossingswax is de nozzle weer makkelijk eraf te nemen.
In het midden van de romp ter hoogte van de vleugelbevestiging zit een houten rib die niet de onderzijde van de polyester romp raakt. Deze naad met een spuitje met rietje dun ingesmeerd zodat bij buiklandingen het polyester niet scheurt.
Shotje met verleng-rietje:
Op deze foto niet echt duidelijk te zien maar aan de onderzijde van de rib is een rupsje van epoxy aangebracht zodat de rib in verbinding staat met de onderzijde van de romp:
Omdat ik op het RC Universe forum foto's had gezien van een HET RC F16 waarbij de aanzuig duct plat werd gezogen (de bovenzijde werd naar beneden getrokken) heb ik het zekere voor het onzekere genomen en de inlet duct voorzien van koolstofvezel string:
Om de F16 wat op te leuken wil ik er enkele schaaldetails er aan toe voegen. Een daarvan is de gunbay die zeker niet mag ontbreken. Om los van de romp een gunbay te maken heb ik een afdruk genomen van de romp met een glasmatje (natuurlijk de romp van te voren met lossings wax ingesmeerd):
Als dit zaakje gedroogd is kan ik met deze vorm aan de slag zonder op de romp te hoeven experimenteren.
Ook de overgang tussen de aanzuig duct en de romp beviel mij niet (optisch) dus wordt deze een beetje aangepast. Bij het origineel ziet er zo uit:
Duidelijk een strakke overgang met recht lijnen en een lucht intake (boven het cijfer 1).
Bij het HET-RC model zit de duct wel wat dichter tegen de romp en zijn de strakke, rechte lijnen niet aanwezig. Dit ga ik oplossen met een dun triplex stripje (dikte 1,5mm) welke in een soort malletje (van balsa) wordt gevormd nadat het stripje is nat gemaakt om het buigen te bevorderen. De voorzijde van de strippen zijn met secondenlijm verlijmd.
Malletje met daarin de triplex stripjes die tussen de inlet duct en de romp komen:
Ander aanzicht:
Als het stripje droog is dan kan de mal eraf en zal het pas gemaakt worden tussen de inlaat duct en de romp.
Verder heb ik nog wat geschuurd aan de romp en moet ik nog vulbusjes draaien voor de aansturing van elevons. Ook ga ik eens wat grondverf spuiten om te kijken hoe dat het oppervlak van de romp er voor staat.
tot zover deze lezing......