Bouwverslag KHK Satis II

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Havis, 13 mrt 2008.

1. sanka

sanka

Lid geworden:
    22 aug 2005
    Zeer luxe kit. Abotje.

2. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Ik heb de romp losgehaald van de bouwplank. Alles is nog kaarsrecht. Ben begonnen met de bovenzijde van de romp. Deze bestaat uit een groot "rompdeksel" (hetzelfde als een Katana). Hierdoor is alles (tank, akku's, radiobesturing) zeer goed bereikbaar.

Voor de bovenzijde van de romp wordt gebruik gemaakt van een 3mm triplex frame dat precies past op de romp. Dit triplexdeel wordt bevestigd met knijpers om alles tijdens de bouw goed op de plaats te houden. De bovenzijde wordt vastgemaakt met 2 duvels in het motorschot. Daarna worden beide triplex spantjes met 5mm latjes aan elkaar gelijmd. Aan de onderzijde van de deksel worden eveneens 2 balsa-latjes over de volle zijde van de deksel gelijmd.

Als alles goed gedroogd is kan begonnen worden met de beplanking van de bovenzijde. Hiervoor zijn 2 precies op maat gefreesde balsaplankjes bijgevoegd. Ik begin met het lijmen aan de onderzijde van de triplexdeksel. Dit laat ik enkele uren drogen.

Nadat de rand goed is gedroogd, lijm ik de beide dekselzijden dicht. Alles past precies!! Ik heb niets hoeven te schaven o.i.d.!! Wat een bouwgenot!!

Als alles gedroogd is wordt de onderzijde van de deksel extra verstevigd met 0,5mm triplex. En zoals de rest ook paste, ook hier geen extra werk!. Alles wordt met houtlijm gelijmd.

Daarna is de rompdeksel klaar. En past exact op de romp.

3. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Voor de rompdeksel worden 2 plaatjes van printplaat-materiaal bijgeleverd. Het is gemakkelijk hier 2 moertjes op te solderen. Ik heb eerst schroefjes op de "printplaat" gesoldeerd. Daarna de rompdeksel gemonteerd, en vervolgens de plaatjes op de plaats geschoven. Vervolgens de plaatjes met het schroefje vastgezet. Tot slot alles gefixeerd met epoxy (wel even plastic tussen de romp en rompdeksel gedaan, anders zit alles aan elkaar gelijmd).Dit zit vast en laat nooit meer los. De deksel zit zo mooi sluitend op de romp.

De romprug is gemaakt van met 2mm balsa ingedekt styropor. Past goed. Alles met construtielijm vastgezet. Daarna de uitsparing voor het richtingroer gemaakt. Wel goed opletten dat deze niet de lang wordt, zodat alles weer opgevuld moet worden.

De bovenkant van de romp is ook klaar!

Nu de motordom maken. KHK vraagt altijd bij levering welke motor gemonteerd moet worden. Men levert dan een precies op maat gefreesde motordom. Ik heb gekozen voor de ZG20. Hiervoor wordt alles precies op maat aangeleverd.

Alles is precies op maat gemaakt en kan maar op één manier in elkaar worden gezet. Tevens zit hier de zijwaartsstelling ook mooi in verwerkt.

Alles wordt in elkaar gelijmd met constructielijm.

De hoekjes even mooi afronden zodat na montage op de romp de 50 gram glasmat met epoixy gemakkelijk verwerkt kan worden.

Vervolgens kan de motordom gemonteerd worden. Dit heb ik gedaan van epoxy. Alles past perfect zonder een fractie speling. Met driehoekjes balsa van 6mm e.e.a. verstevigd aan het motorschot. Daarna de motordom met 50 grams glasmat aan de romp gefixeerd. Dit zit oerstrek en laat nooit meer los (behalve bij een harde crash).

In het motorspant zijn al grote gaten aangebracht voor de motorophanging. Dit gebeurt met rubbers die zich, wanneer je ze aandraait, automatisch vastklemmen in het motorspant. Hierdoor wordt de motor niet star, maar wel een beetje star, opgehangen, en levert een goede geluiddemping.

4. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Na enkele weken maar weer eens een up-date. Ik heb de afgelopen weken rustig doorgebouwd, maar even geen tijd/zin gehad om het bouwverslag te up-daten. Dus bij deze.

Nadat ik de motordom met GFK heb versterkt heb ik de motor (ZG-20) gemonteerd. Alles past perfect. De bijgeleverde uitlaatbocht past precies en valt mooi in de uitlaattunnel. De ontsteking wordt aan de rechterzijde van de motordom bevestigd. Hiervoor zijn al 4 schroefgaatjes voorgeboord. Ook hier hoefde ik niets te corrigeren.

Daarna heb ik de vleugels passend gemaakt op de romp. Dat wil zeggen: alles paste precies en de bijgeleverde aluminium "duvels" pasten precies in de vleugel. In de romp is een ovaal gat gefreesd zodat deze altijd mooi passen. Daarna wordt een triplex versterkingsstuk van 6 mm met een precies passend gat over de "duvel" geschoven en verlijmd. Kan niet mooier passen.

Als extraatje heeft KHK nog een dashboard meegeleverd. Ziet mooi uit en geeft de grote cockpit een beetje meer uitstraling. Men heeft een mal bijgeleverd om zodoende met een watervaste stift de "schroefgaatjes" voor het dashboard op het GFK-plaatje te tekenen. Ziet gewoon leuk uit.

De ruwbouw is klaar. Hij kan met oracover bespannen worden. In Dortmund heb ik enkele weken geleden de benodigde folie meegebracht.
    Een eerlijk is eerlijk, de Satis II ziet er gewoon mooi uit. Tenminste dat vind ik (maar smaken verschillen).

De komende weken kan ik beginnen aan de afwerking. Moet alleen nog een mooi "look" verzinnen. Kleuren worden: wit, paars en lila.

5. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Prachtig model, ben zeer benieuwd naar het gewicht en de prestaties met de kleine ZG20!

6. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    De afgelopen weken heb ik de Satis afgewerkt met Oracover. Ik had tevens verf van Oracover voor de motorkap uit Dortmund meegberacht. Helaas moet ik constateren dat er wel enig kleurverschil tussen de verf en folie is (misschien dikker moeten spuiten??). Maar ja, zo kan het volgens mij ook wel, tenminste daar laat ik het voorlopig bij.

Ik heb de Stais vandaag gewogen. Het gewicht (all-in) viel mij eerlijk gezegd wel enigszins tegen: 4.800 gr. (volgens KHK moet het mogelijk zijn vanaf 3.800 gr). Maar dan zal dit wel met een methanolmotor zijn. Mijn ZG-20 met ontsteking en accu weegt met 1.350 gr. namelijk aanmerkelijk meer dan een OS 160.

Bij het inbouwen bleek het noodzakelijk de accu's in de buurt van het zwaartepunt te leggen. Motor blijkt toch behoorlijk zwaar te zijn.

Vandaag tevens de ZG-20 voor het eerst laten lopen. Wauw, wat een soepel motortje, en wat een rustig gedrag en minimaal geluid. Ondanks dat ik pas 1 tankje van 250cc heb gebruikt kan ik nu al zeggen dat deze motor een goede keuze is.

De komende dagen de laatste puntjes op de "i" zetten, en alles uittesten, en dan volgende week de Satis invliegen.

Tot zover een zeer zuccesvol project dat mij veel bouwplezier heeft opgeleverd. En kennende het vlieggedrag van de andere KHK-modellen die ik al gebouwd en gevlogen heb, zal dit waarschijnlijk ook weer goed zijn. Zodra de Statis heeft gevlogen zal ik hiervan bericht doen.

7. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    netjes hoor:)

8. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    mooi schema ook, niet alledaags:) serieus richtingsroerke:)

mooi gebouwd! succes met de maiden

9. Frans Botter

Frans Botter Guest

satis

hallo havis,ik wou zo graag weten hoe die vliegt,ben van plan de satis te kopen,groeten frans b.

10. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    Frans,

De Satis heeft gevlogen!! En hoe!!
    Het opstijgen was geen enkel probleem. Slechts enkele minimale trimcorrecties aan moeten brengen op hoogte. De roeruitslagen heb ik ingesteld volgens het advies en dan heb je een goed betrouwbaar vliegend toestel voor kunstvlucht. Maar voor het "echte 3D-werk" moet je meer uitslag op hoogte en rolroeren instellen. Dit wordt ook in de bouwbeschrijving aanbevolen. Dus was het wel te verwachten.
    Het vliegtuig vliegt erg neutraal. Meskant is goed mogelijk. Wel moet ik nog wat experimenteren met het zwaartepunt. Ik ben iets afgeweken van het advies van KHK. Maar uiteindelijk zal het toch moeten komen te liggen zoals KHK dit aangeeft.

Ik heb wel wat problemen met de nieuwe motor gehad. Deze wilde ik laten inlopen op het toestel. Maar uiteindelijk vergt dit nog het nodige afstelwerk. Doordat de motor precies onder de motorkap past dacht ik het daarmee te kunnen afdoen. Maar de carburateur zit ongeveer tegen de motorkap aan. Met als gevolg dat de luchttoevoer voor problemen zorgde. Uiteindelijk heb ik een bijgeleverd "kelk" gemonteerd. Hiervoor moest ik wel een gat in de motorkap maken. Daarna liep de motor beter. Het kelkje moet!!

Tijdens het vliegen is tot 2 keer toe de motor afgeslagen. Dit leverde geen problemen op. De Satis zweeft als een Charter. Een volledig berekenbaar model.

En dan nog een klein aandachtspuntje. De bevestiging van de kabinekap is met M3 schroeven en dat past maar heel net. Er is amper een halve milimeter ruimte tussen de rolroeren en de schroefkop.

Het enige "negatieve" puntje is het gewicht. Maar dat ligt voor een belangrijk deel er ook aan dat ik gekozen heb voor een ZG 20. Als je kiest voor een methanol motor dan kun je behoorlijk wat gewicht besparen. KHK geeft aan dat een OS 91 FX voldoende is. Lijkt mij wel realistisch. Ik zou dan wel een resonantiepijp monteren. Volgens mij heb je dan een perfect vliegend toestel. Het gewicht komt dan ook veel meer in de buurt van het door KHK aangegeven gewicht van 3,6 kg.

Kortom: geen seconde spijt van deze aanschaf: een kwalitatieve bouwdoos die goed en snel bouwt, maar bovenal een zeer goed vliegend toestel.

Ik zal de komende weken een kort filmpje plaatsen.

Dus Frans: een goed aanschaf!!!!!!!!

11. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Kijk, dat ziet er goed uit. Wel raar dat ie 2x is afgeslagen, zou ook met een nieuwe motor niet mogen, maar goed.....

Op naar het volgende project!! (ik hoorde van Jurrien al wat dat zou gaan worden:))

Grt.

12. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Mooie kist!!
    Hoe is de power in verticale figuren met de ZG20?
    Vermogen lijkt mij aan de geringe kant, om er full F3A mee te vliegen?

gr, Nico

13. Havis

Havis

Lid geworden:
    13 mrt 2008
    De motor heeft pas 1 à 1,5 liter brandstof gehad. Bovendien is ie al 2 keer in de lucht afgeslagen. Al met al zijn er pas enkele vluchten mee gemaakt. Ondanks deze "pech" heb ik toch de indruk dat de motor voldoende power heeft. Zodra de motor wat meer liters heeft gelopen en het toestel volledig is afgetrimd, kunnen we zien in hoeverre full F3A mogelijk is. Dus eerst wat meer vluchten maken.

14. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    wat ik me afvraag is dat je de vleugelbuis niet beter onder de hoofdligger zou steken ipv gewoon door de balsa ribben, zal allicht steviger zijn..
    ik weet wel ' het is berekend, en iedereen doet het zo ' maar ik heb er al voor minder de grond in zien gaan..
    grtz

15. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    zou niet mogen hoor, je moet je L - naald eens wat bijstellen denk ik.. :)

wel een mooi modelletje :)

16. Acropilot

Acropilot Guest

inderdaad, ziet er niet echt stevig uit.. :)

17. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Snap niet wat jullie er niet sterk aan vinden? Prima constructie, is ook geen balsa waar de buis doorheen gaat.....

18. sanka

sanka

Lid geworden:
    22 aug 2005
    De eerste rib is idd geen balsa, de andere twee wel, Alex......
    Waarmee ik niet zeg dat het niet sterk genoeg is, maar wel een puntje van aandacht.
    En dat ik dat zelf waarschijnlijk toch zou aanpassen.

19. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Deze is ook triplex;

De eerste en de laatste zijn dus in ieder geval geen balsa, dus die buis breekt er heus niet uit;)

Grt;

20. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    heb pas nog een velox van 2,6m de grond in zien gaan door dezelfde constructie, hij was dus wel groter maar omdat ik dat hier nu ook zo zag vroeg ik het mij toch af :)
    het was een velox van orion..

Deel Deze Pagina