Bouwverslag Kustwachtvaartuig Waker

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door VolvoPenta, 5 feb 2012.

1. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Zit alleen met een probleem, namelijk de bulbsteven. Die is mij niet naar het zin, is zegmaar te vierkant en moet ronder. Vergelijk de bulbsteven van mijn boot met zoals ie hoort. Weet iemand hoe ik dit eventueel zou kunnen aanpakken om het origineel dichter te kunnen benaderen?? De bulb op de tweede foto is zegmaar 'ronder' dan de mijne.

2. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Is die steven hol of massief?
    Als hij massief is kan je natuurlijk met een vijl proberen vorm er in te maken. Als hij hol is ga je hoogstwaarschijnlijk een gat er in vijlen en kan je het misschien beter zo laten.

Ik meende op één van de foto's van de "echte" die je eerder postte te zien dat daar de bulb ook redelijk vierkant was, dus misschien heeft de maker van dit model wel een beetje dichterlijke vrijheid gebruikt bij zíjn steven.

Overigens kan je, als je er een gaatje in hebt geveild, prima nog e.e.a. redden met een beetje polyester of epoxy met een paar laagjes glasmat. Maar daar moet je natuurlijk ook zin in hebben.

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als je deze foto bekijkt is die bobbel inderdaad wat groter.

4. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012

Inderdaad, op die foto is het goed te zien. Ik zou de bulb op een of andere manier moeten zien te verlengen...

5. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Laat je iet misleiden. Ze ligt hier niet op de waterlijn en en een gedeelte van de boeg is al verwijderd. Hierdoor lijkt de bulb relatief groter.
    Er zijn toch zeker wel betrouwbare tekeningen in de omloop, waarop ja met name het profiel kan zien?

Groet,

Ad

6. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    @Ad Bakker; hier de officiële tekening. Hierop is te zien dat de bulb inderdaad 'kleiner' lijkt dan op bovenstaande foto.

7. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Vermoedde ik ook al. Hier de NVM tekening, is dat ook op te zien:

Dit is de "Waker" uitvoering, misschien toch een investering doen?

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Misschien niet eens zo'n slecht idee :rolling:

9. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Ik denk dat de bulb bijschuren voldoende moet zijn. De bovenkant is nog wat aan de rechte kant, moet wat aflopend zijn. Komt wel goed, foto volgt wel van het resultaat :yes:

10. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    lijkt het nu of de achtersteven een beetje scheef is of is dit gezichtsbedrog door de schuurlijnen?

overigens ga zo door, wordt er toch weer een mooi model gered

gr
    Koos

11. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Hallo Koos, dit is inderdaad gezichtsbedrog door het schuren en de stand van de camera (lichtinval). Toen ik de romp aanschaf, was het wel scheef. Heeft veel moeite gekost het recht te krijgen.

12. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Foto is volgens mij ook nét niet helemaal recht van achteren genomen, ook altijd een goed recept voor gezichtsbedrog.
    Maar jemig zeg, wat een werk... Mijn Zwarte Zee projecten lijken er simpel bij. Hulde dat je dit zo voortvarend oppakt!

13. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    @volvopenta gelukkig maar scheelt een hoop ellende dan als hij echt krom is

14. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Zo, het dek is gedemonteerd...

15. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Net klaar met het behandelen van de binnenschaal, staat momenteel in een (dikke) laag parketlak. Langs de kiel opzettelijk een laagje laten staan. Hierdoor kan de lak eventueel door kiertjes druipen. Heb twee gaatjes kunnen vinden, deze gemarkeerd en wanneer de lak is opgedroogd, dichten met kit o.i.d. Maar eerst even een nachtje laten drogen, zien we dan wel weer verder! :rolleyes:

Laatst bewerkt: 21 feb 2012
  16. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Géén kit oid gebruiken! Kit blijft flexibel en dat gaat op de lange termijn problemen geven met de (harde) lagen lak die je er overheen doet.
    Neem dan liever een beetje polyester, epoxy oid
    tweecomponentenlijm doet het misschien ook wel (vaak een epoxy-achtige) maar dat weten de meer ervaren bouwers vast wel.

17. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Gaatjes aan de buitenzijde afsluiten met tape en je parketlak ingieten, geen materialen ( verven ) door elkaar gebruiken zo veel mogelijk 1 systeem gebruiken, primer en lak die bij elkaar horen.
    EPOXY nooit op andere produkten zetten, altijd op blank materiaal ( de meeste 1 component verven lossen op :( )

18. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    @setsunakaede, ISOLA2; dank voor het advies. Ik plak de gaatjes dicht met tape en giet het kiertje vol met parketlak. Aan de buitenzijde nog wat polyesterplamuur aanbrengen, dan moet het wel goedkomen. :D

Heb ook besloten om het dek, wat ik gisteren heb verwijderd, opnieuw uit te zagen. Het huidige dek lijkt mij niet meer zo sterk. Het is gebouwd uit vier delen en aan de onderzijde is dit versterkt met vier houten latjes die al enigszins poederachtig worden. Ben bang dat dit dek niet lang meer mee gaat. :(

19. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Nu de hele romp nog open ligt, heb ik de tijd om de nodige elektronische elementen in te bouwen en schroefaskokers door de romp te steken.
    Wil eerst beginnen met het inbouwen van de boegschroef. Alleen, ik zit met de ruimte. De vorige eigenaar heeft de plaats waar normaal gesproken de boegschroef geplaatst moet worden, dicht gemaakt met een plaatje hout. Als ik het e.e.a. zou verwijderen, ben ik bang dat de stevigheid van de romp verloren gaat. Op onderstaande foto is de plaats te zien waar ik de boegschroef wil plaatsen. Ik kan het verder naar achteren plaatsen, maar staat minder mooi en komt niet overeen met het 'echte' schip. :(

20. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik denk dat de stevigheid afname wel meevalt, als je de romp niet sloopt met het weghalen van het spantje. Desnoods kun je nog een laagje glasvezel aan de binnenkant inleggen ter plaatse.
    Wél eerst even die slagroom aan de zijkanten weghalen. Jemig zeg, wat een kleiwerk heeft de vorige bouwer er van gemaakt...

Deel Deze Pagina