Bouwverslag Kustwachtvaartuig Waker

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door VolvoPenta, 5 feb 2012.

  1. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    Ga wel in details werken, met name de stuurhut. Moet dan een houtsoort van 2 á 3 millimeter dikte hebben.
     
  2. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    Na enig speurwerk er achter gekomen dat menig modelbouwer veelal gebruik maakt van berkentriplex :razz:
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Sorry, ik ging er van uit dat je dat wel had geweten.
    Vliegtuigtriplex of berkentriplex heet dat.

    Ik heb voor mijn spanten van de onderlosser "decaplex" tien lagen van 0.5mm.
    Zaagt heerlijk en splintert eigenlijk niet, wordt overigens gewoon triplex genoemd, is echter wel een heel stuk duurder dan het hout van bijvoorbeeld een bouwmarkt.(is echter wel watervast verlijmd en werkt nagenoeg niet, bouwmarkt spul is meer voor sigarenkistjes)

    Lijmen doe ik dat met watervaste houtlijm D3 van Bison.
     
  4. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    Dat is wel belangrijk, dat het niet splintert. Dat hout van sinaasappelkistje, is dat een beetje vergelijkbaar??? Mijn grootvader heeft talloze van dit soort kistjes. Ik zal eens kijken voor berkentriplex. Hier in Leeuwarden zat een hobbyzaak, maar is verdwenen. Ook bij Opitec Hobbyfix (groothandel op het gebied van hobby) hebben ze dit hout, denk dat ik het hier ga bestellen.

    Ik heb momenteel bison houtlijm (regular) D2, werkt volgensmij ook wel. Daarnaast ook nog constructielijm van Bison (bruis) voor het zwaardere werk.
     
  5. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    ga maar om berkentriplex voorkomt teleurstelling .
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    D2 is niet watervast, dan moet je D3 hebben.

    Groet,

    Ad
     
  7. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    @Zuiderkruis: ik ga voor berkentriplex :pim: wordt veel gebruikt onder de botenbouwers ben ik achter gekomen. Dan ga ik ook in die trend mee :D

    @Ad Bakker; D3 is dus watervast, dacht dat D2 dat ook was. Dan zal ik binnenkort even naar de bouwmarkt die begint met de ''G'''en eindigd op ''amma'' Mooi hé, is hun slogan. Meer zeg ik niet :p
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    D2 is waterbestendig, lees: Als het kortstondig nat wordt houdt het.
    D3 is watervast.
    Maar dan nog moet je het naderhand wel allemaal netjes afwerken :p
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt me goedkoop knoei werk.

    Dan zou je een schip ook van karton kunnen maken, "naderhand wel allemaal netjes afwerken !" :D

    (dompelen in de G4 ? )


    Neem voor die euro verschil nu maar echte lijm.
     
  10. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    Deze twee lijmsoorten heb ik nu:

    [​IMG]
     
  11. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    Maar voor inwendige doeleinden (bijv. monteren van meubilair in de brug) waar geen water kan komen, zou ik toch ook de D2 kunnen gebruiken. Voor het plaatsen van onderdelen uitwendig, op het dek etc. maak ik gebruik van de D3. :pc:
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik neem aan dat je wat langer met een model wilt doen.
    Mocht het schip een paar jaar op een onverwarmde zolder of zelfs in een schuur verdwijnen, heb je kans dat met verkeerde lijm er dingen uit elkaar vallen.
    Kost je weer veel tijd en moeite en mogelijk zeurende kinderen (pappa de boot valt uit elkaar). . . . .
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Laat u dan uw baggermolen ook onbehandeld ronddobberen? Ik neem aan dat daar ook een paar laagjes G4 en lak overheen gaan. :bye:
     
  14. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    Conclusie:

    [​IMG]
     
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Die PU-lijm (D4) is trouwens ook prima spul, laat gewoon de D2 staan en gebruik alleen D4 en D3.
    Die D4 trouwens wel klemmen! Hij bruist een beetje op, en als je niet klemt drukt de lijm dan je werkstuk uit elkaar. En dan doettie het niet zo heeeel best meer.
     
  16. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    @Setsunakaede: ik volg uw advies op :D
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    D4 ook spaarzaam aanbrengen, als je niet bij elke verbinding een dikke "lasnaad" van lijm aan beide randen wil hebben na uitharden...
     
  18. VolvoPenta

    VolvoPenta

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Lekkum (onder de rook van Leeuwarden)
    @Indoorvlieger; heb er ervaring mee. Raar spul die bruislijm, vele werken zijn al mislukt omdat het uitzet. Is niet erg, heb geleerd hoe het wel moet. Ga toch liever voor de G3, lost net als de G2 doorzichtig op.
     
  19. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Hout

    Zoals een geacht medeforumlid (Adam) al jaren zegt: hout is voor de open haard. Opbouw etc ABS of Polystyreen
    grt
    Hawser
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoals wij op ons werk zeggen: Bááád troll, no cookie ;-)
    Het is maar net wat je voorkeur is, Hawser. Sommige mensen vinden hout leuker om mee te werken, ervaren een drempel voor ABS/PS bouw, hebben een aversie tegen plastic, noem het maar op. Moet ook kunnen, toch?
     

Deel Deze Pagina