Bouwverslag Kustwachtvaartuig Waker

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door VolvoPenta, 5 feb 2012.

1. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    En de zijkanten. Ik heb zo'n vermoeden dat de vorige eigenaar moeite had met het weggooien van hout. Op dit plankje staat tekst van Billingboats. Vreemde manier van bouwen :p

2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik zie het al, je hoeft je niet te vervelen.

3. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Nee, zeker niet.

4. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Iemand een idee voor een logische stap in wat betreft het waterdicht maken van de romp. Vincent1979 kwam met een suggestie, maar zijn er ook nog alternatieven. De buitenzijde van de romp ziet er waterdicht (nog niet getest) en strak uit. Over de binnenzijde maak ik mij alleen wat zorgen. Ik heb G4 ook al voorbij zien komen op dit forum. Geen idee wat dit is, maar zou ik dit kunnen gebruiken? :oops:

5. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Je zou enkel g4 kunnen gebruiken en vervolgens goed aflakken (meerdere lagen)
    Mits je romp goed strak gebouwd is...

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als je impregneer houdt op al die kit/plamuur(anders heeft het weinig zin), kan je zoals ik gedaan heb met de onderlosser.
    Giet een kopje impregneer (je moet zelf maar vinden welke) in de boot en klots die heen en weer en draai tot alle hoeken en gaatjes gedaan zijn.
    Vergeet het gangboord niet. (was bij mij niet te doen met kwast, vandaar het klotsen)
    Giet daarna of dweil (met kwast) of zuig met injectiespuit het overschot eruit.

7. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012

G4 is dus een soort hars, althans dat is wat ik op 't internet kan vinden.
    Vincent, moet ik dit aan de buitenzijde of binnenzijde aanbrengen. De romp is goed strak gebouwd. :)

8. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Na wat zoeken op dit forum, ben ik dit tegengekomen. Iemand met hetzelfde probleem, namelijk een geverfde romp waterdicht maken. Het is slechts een citaat van het geheel.

"Een twee laagjes glasvlies met epoxy aanbrengen, en een dunne laag epoxy plamuur. Dit kun je rustig aan brengen en is water dicht in tegen steling tot polyester wat vocht op neemt en niet waterdicht is. De binnen kant zou ik gewoon in smeren met porievuller of lak"

9. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    En de heer van Essen (volgensmij een begrip op dit forum) heeft ooit Gezegd: "wat overigens overeen komt met Baggeraar's advies:

"Anne, aan de ene kant hoop ik dat je gelijk hebt, maar een ongeluk zit in een klein golfje.
    Als je water in je model krijgt, is het een fijn gevoel als de binnenzijde ook goed in de blanke lak staat. De makkelijkste manier: Giet een hoeveelheid handwarme, klein beetje verdunde lak in de romp, en beweeg de romp zodanig dat de lak overal is geweest. (dus ook de onderzijde van het dek) Als je zeker weet dat de hele binnenzijde 'belakt' is, giet je de rest terug in het potje.
    Dan weet je zeker dat, als er water in de romp is geweest, het in ieder geval nooit het houtwerk aan de binnenzijde heeft kunnen aantasten. PS: vergeet ook de schroefgaatjes niet die in de loop der tijd in het hout zijn gemaakt om RC-plankjes op te zetten en zo...
    Bij een van m'n eerste (kunststof) modellen was ik vergeten het houtwerk aan de binnenzijde te lakken. Na een aantal keren varen zou ik als champignonkweker geen slechte beurt maken, zoveel schimmel zat er op het hout..."

Laatst bewerkt: 20 feb 2012
  10. zuiderkruis

zuiderkruis

Lid geworden:
    7 sep 2008
    haast alles wat je wil weten staat op het forum
    dus als je wat wil weten kun je het opzoeken
    kom je er niet uit kan je het altijd vragen succes

11. hms kortenaer

hms kortenaer

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    marine modelbouw nl doe kustwacht modelbouw

marine modelbouw nl is ook kustwacht vaargroep begonnen
    je ben ben welkom in de groep met je model van de wakker
    bij is zijn alle marine schepen en onderzeeers en kustwacht
    gewoon welkom

bezoek ook ons website MMN - Vriendenkring voor Marine Modelbouwers Nederland

met vr gr marco en gerben van marine modelbouw nl

12. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Nog even een vraag over het behandelen van de binnenschaal van de romp. Is het verstandig de plamuur (welke toch wel ruw is aangebracht) te laten zitten? Ik heb thuis nog een spuitbus met blanke lak liggen en wil dit aan de binnenzijde aanbrengen.

Dit is de omschrijving van de betreffende spuitlak;

Sneldrogende blanke lak met duurzame glans voor het behandelen van behandelde en onbehandelde ondergronden van hout, metaal, aluminium, glas, steen en diverse soorten kunststof. De blanke lak heeft een goede corrosiewering en een uitstekende hechting. De blanke lak is krasvast en stootvast en is bestand tegen benzine, chemicaliën en weersinvloeden. [​IMG]

Verstandige keuze??

Laatst bewerkt: 20 feb 2012
  13. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Die spuitlak is als afwerkingslaag bedoeld voor óver een strakke laklaag heen.
    Ik zou je heil voor de binnenkant eerder zoeken in jacht-, parket-, PU-lakken zoals het alom aangeraden G4 van Vosschemie of equivalent.

14. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Ik heb nog even in de kast gekeken en ben daar ook nog PU-lak (transparant) tegengekomen van de IJssel Coatings. Een half blik. Ooit eens gebruikt om de binnenschaal van een houten BM'er te behandelen. Zou dit ook kunnen gebruiken. Moet even kijken of het nog te gebruiken is, jaren geleden gebruikt.

15. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Zo, de opbouw is verwijderd, dit wordt helemaal opnieuw opgebouwd.

16. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Eerst maar eens zorgen voor een prima romp, daarna de opbouw. Maar kijk eens wat een druipers! 8-O

17. zuiderkruis

zuiderkruis

Lid geworden:
    7 sep 2008
  18. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    en....... plamuren!!! :Fade-color:Fade-color:Fade-color:Fade-color:Fade-color Yeah

19. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    WAT EEN KLUS, HEE!
    Ik zit werkelijk vol verbazing te lezen en te kijken naar de foto's, de vorige eigenaar heeft je een hoop werk gegeven, zeg.

Maar het is goed om te zien dat er hier en daar nog reddingsacties zijn om modellen weer aan het varen te krijgen.

Succes, en ik volg!

20. VolvoPenta

VolvoPenta

Lid geworden:
    5 feb 2012
    Ben ik weer met een foto-update. Gisteravond even flink aan het schuren geweest. Zie hier het resultaat; de romp krijgt zijn 'natuurlijke vorm' weer terug en de oneffenheden (ook het achterschip) zijn zo goed als verdwenen...

Als je met platte hand over de romp heen wrijft, dan voelt ie gewoon glad aan. Geen bobbeltjes, putjes of naadjes. Nu alleen nog even een aantal plekjes bij de kiel insmeren met polyesterplamuur... :rolleyes:

Deel Deze Pagina